Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2005, 09:44   #41
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
...'dat ze daar kweken als konijnen'... U bent echt wel diplomatisch hé? Er zijn trouwens nog wel meer regio's ter wereld waar ze 'kweken als konijnen' hoor. Dat het een probleem is alleen van het Midden-Oosten klopt trouwens niet. Deze week nog een artikel gelezen over Zuid-Amerika (Peru om precies te zijn). In de bergen zijn de mensen daar in de zomer afhankelijk van het smeltwater dat uit het hooggebergte naar beneden komt gevloeid; Door de opwarming van de aarde zou het wel eens kunnen dat binnen x aantal jaren het eeuwige ijs daarboven verdwijnt en men daar in de zomer zonder water komt te zitten.
Eeuwig ijs smelt niet. Dus water zullen ze daar niet van hebben.
Verder: in drie kwart van Peru valt meer dan dubbel zoveel neerslag als in België. Wel droog is de kuststrook en het gebied tussen de twee Andesruggen. Goed nieuws: ginder wordt meer en meer aan waterbesparende irrigatie gedaan, worden serres gebouwd, ... Allemaal onmogelijk zonder de globalisering, want het geld komt van migranten in de VS.
Citaat:
Dat is één voorbeeld dat aantoont dat we de gevolgen van de opwarming van de aarde niet zomaar moeten onderschatten.
Ok, een prima illustratie dus voor een strijd tegen de opwarming van de aarde. En waarom zou ik dan ook tegen globalisering moeten zijn?
Citaat:
Zelfs in belgië trouwens wordt er (ondanks de grote regenval ja) te spilzuchtig met de watervoorraden omgesprongen. De laatste tientallen jaren zijn de grondwaterniveaus bij ons hierdoor drastisch gedaald.
In welke streek is het grondwaterniveau gedaald door het grote gebruik?
En welk grondwaterpeil, dat van de zomer of dat van de winter?
Er zijn heel wat drainagesystemen gebouwd voor de landbouw en voor verkavelingen. Maar dat water gaat gewoon de rivieren in.
Rivieren waarvan de kwaliteit in meer en meer gevallen trouwens goed genoeg wordt om er drinkwater van te maken.
Daarnaast is er minder infiltratie door meer bebouwing. Maar door oppompen?
In de polders zijn er enkele problemen (zout water dat zou indringen). Maar daar wordt water niet weggepompt om te gebruiken, maar wel om het niveau laag te houden.

In Nederland stijgt het grondwaterniveau trouwens, en geen klein beetje.
Citaat:

Beginnen paniekeren dat de wereld om zeep is, is inderdaad niet nodig. Maar dat we met een serieus probleem zitten zou dus onderhand toch mogen duidelijk zijn.

(En zo zijn er nog wel heel wat meer landen die kampen met tekort aan water; al zijn de redenen daarvoor niet enkel te wijten aan klimaatverandering.)
In vergelijking met vroeger is er maar 1 verschil: er leven meer mensen. En dat zal zijn invloed hebben op het watergebruik.
Landbouwgrond is er ook amper bijgekomen de laatste 50 jaar, wél is de landbouwproductie enorm toegenomen.
Er zal ook geen extra water bijkomen. De efficiëntie van het watergebruik kan wel enorm verhoogd worden als het nodig is. Waar het nodig is zijn er genoeg technieken om de problemen op te lossen. Maar waar het niet nodig is is het vaak niet de moeite om erin te investeren.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 28 februari 2005 om 09:48.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2005, 18:09   #42
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Watertekorten zijn er zo goed als nergens ter wereld, en er is geenenkele reden om aan te nemen dat er meer zouden zijn als het klimaat veranderd. Integendeel.
En de pollutie is sterk afgenomen. Die regio's waar je niet gewoon kan wonen door pollutie zijn al helemaal zeldzaam. Ik zeg niet dat ze bestaan. Enkel dat ze een bijzonder klein deel van de voor de rest nog nuttige landfractie uitmaken.
_______

Ik heb geen zin om hele boeken te schrijven tegen de bierkaai in en tegen beter weten in. Anderen hebben het allemaal al beter verwoord.
Je kan zelf best eens mijn bron raadplegen (als het je ernst mocht zijn met je 'bekommernis' om het waterprobleem - wat ik betwijfel gezien je redundanties van clichés)
Maude Barlow: Blauw Goud.
Voor wat water betreft, staat het daar allemaal in.
Het is geen prettige lectuur.
Erg vervelend door zijn enorme opsomming van pollutie- en waterproblemen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2005 om 18:14.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2005, 19:55   #43
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Als ze het in de bib hebben zal ik het lezen.

Maar ik kan me al voorstellen dat het een hoop feiten is zonder systematiek en uiteraard zonder andere feiten te vermelden die niet in het kraampje passen.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 1 maart 2005 om 20:04.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2005, 20:05   #44
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Doe trouwens gerust voort met doemscenario's over water te verzinnen. Dan heb ik meer kans op een goedbetaalde job.
Oud 2 maart 2005, 15:40   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ze het in de bib hebben zal ik het lezen.

Maar ik kan me al voorstellen dat het een hoop feiten is zonder systematiek en uiteraard zonder andere feiten te vermelden die niet in het kraampje passen.
_________
Bah je moet niet zo snel denigrerend doen over auteurs die je niet kent en die toch uit Academia komen.

Ze behoren wel tot de andersglobalen, akkoord.

Lezen hoef je niet echt te doen ( het is nogal monotoon).
Je kan wel eens doorbladeren en kennis nemen van een paar toch wel verbazende gegevens.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 maart 2005 om 15:42.
Oud 2 maart 2005, 15:48   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Doe trouwens gerust voort met doemscenario's over water te verzinnen. Dan heb ik meer kans op een goedbetaalde job.

De oceanen verzuren (ph stijgt) doordat ze 1/3 van de uitstoot van de CO2 opnemen. Dat is het laatste nieuwtje. Er zijn aanwijzingen dat de concentratie aan calcium daardoor zal wijzigen en dat alle moluscen, die dekschilden aanmaken, dat over vijftig jaar niet meer zullen kunnen doen.

Als je je krachten wil bundelen met de mondiale bedrijven dan zal je je wel erg moeten oefenen in cynisme. Grof verdienen helpt, natuurlijk.
Ik ben een overtuigd deserteur.

Van 'verzinnen' niets. Miljoenen hebben nu al geen toegang tot betrouwbaar water - miljarden, eigenlijk. Met alle gevolgen vandien.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 maart 2005 om 15:50.
Oud 9 maart 2005, 17:38   #47
eno2
Banneling

Standaard Wachtend op G.E.

General Electrics, 500 miljard dollar waard en honderd jaar geleden gesticht door Thomas Alva Edison, is bezig met het ontwikkelen van een revolutionair alternatief voor de internal combustion engine, dat wereldvernietigende monster.

Als hun dat lukt, kunnen ze weer voor honderd jaar de leiding nemen.
(G.E. beschikt ook over 's werelds grootste investeringsfonds)

Dan is het afgelopen met Bunker C, dat allervervuilendste en giftigste van alle brandstoffen en goed voor 85% van het wereldtransport.
Oud 9 maart 2005, 17:43   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
_________
Bah je moet niet zo snel denigrerend doen over auteurs die je niet kent en die toch uit Academia komen.

Je kan wel eens doorbladeren en kennis nemen van een paar toch wel verbazende gegevens.
________

Aanvulling:

Een boek dat verplichte lectuur wordt op alle universiteiten (en bovendien zeer goed weglezend voor een keer), is

"De grote bedrijven aan de macht"

van David C. Korten
Oud 9 maart 2005, 18:07   #49
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

De oceanen verzuren (ph stijgt) doordat ze 1/3 van de uitstoot van de CO2 opnemen. Dat is het laatste nieuwtje. Er zijn aanwijzingen dat de concentratie aan calcium daardoor zal wijzigen en dat alle moluscen, die dekschilden aanmaken, dat over vijftig jaar niet meer zullen kunnen doen.
De meeste kalksteen is in zee gevormd toen de CO2-concentraties in de lucht veel hoger waren. Los daarvan daalt de pH bij verzuring.
Citaat:
Van 'verzinnen' niets. Miljoenen hebben nu al geen toegang tot betrouwbaar water - miljarden, eigenlijk. Met alle gevolgen vandien.
Dat is inderdaad een groot probeem. Globalisering én goed management zijn wellicht de meest realistische oplossing.
Oud 9 maart 2005, 18:15   #50
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
_________

Doorblader ook eens "leve de globalisering" van Johan Norberg. Dat boek staat ook vol met gegevens. Een aantal zijn inderdaad even misleidend als diegen die je vaak in de boeken van de anti-globalisten aantreft. Of je dus voor of tegenstander bent van globalisering, dit boek zal je visie in elk geval verruimen.
Oud 9 maart 2005, 18:18   #51
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
General Electrics, 500 miljard dollar waard en honderd jaar geleden gesticht door Thomas Alva Edison, is bezig met het ontwikkelen van een revolutionair alternatief voor de internal combustion engine, dat wereldvernietigende monster.

Als hun dat lukt, kunnen ze weer voor honderd jaar de leiding nemen.
(G.E. beschikt ook over 's werelds grootste investeringsfonds)

Dan is het afgelopen met Bunker C, dat allervervuilendste en giftigste van alle brandstoffen en goed voor 85% van het wereldtransport.
Een mooi voorbeeld van hoe globalisering milieuproblemen oplost. Wie daarbij leidt is niet zo belangrijk. Opvallend is wel dat de 500 grootste bedrijven steeds een kleiner marktaandeel krijgen. En dat geldt ook voor General Electric.
Oud 9 maart 2005, 18:47   #52
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Een mooi voorbeeld van hoe globalisering milieuproblemen oplost. Wie daarbij leidt is niet zo belangrijk. Opvallend is wel dat de 500 grootste bedrijven steeds een kleiner marktaandeel krijgen. En dat geldt ook voor General Electric.
____
Grappig dat je dat zo zegt één: G.E.is nog niet geslaagd, maar je zou hopen van wel.

Grappig dat je dat zo zegt twee. Ik zag een statistiek die zegt dat de 500 grootste bedrijven onder elkaar zorgen voor 75% van de wereldhandel. Of was het 80%?
Oud 10 maart 2005, 10:28   #53
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

bron: Sebastian Edwards, Openness, Productivity and Growth.

markaandeel van de grootste 500 bedrijven in de Amerikaanse economie:
1980: 60%
1993: 37%
Oud 10 maart 2005, 10:34   #54
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

En aangezien je Korten aanhaalt.
http://www.econ.kuleuven.ac.be/ew/ac...0companies.pdf
Oud 10 maart 2005, 11:02   #55
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
bron: Sebastian Edwards, Openness, Productivity and Growth.

markaandeel van de grootste 500 bedrijven in de Amerikaanse economie:
1980: 60%
1993: 37%
_______

De VS wordt dus protectionistischer...
Hun aandeel in de wereldhandel lijkt me significatiever dan hun aandeel in de VS,
als het gaat over globalisme.
Oud 17 maart 2005, 15:14   #56
eno2
Banneling

Standaard Global Dimming

Global dimming is de naam die sinds een paar dagen gegeven wordt aan die bruine streep aan de horizon die ik signaleerde en die afkomstig is van Bunker C voor een niet onbelangrijk deel - aangezien ze uit roetpartikulen bestaat afkomstig van dieselmotoren. Die blijken het zonlicht tegen te houden, voor 10 �* 30% en dat vertraagt de opwarming door het broeikaseffect.
Global dimming heeft echter zijn eigen desastreuze effecten op termijn, en niet alleen voor de gezondheid, maar voor de hele ecologie.

En, wat had je gedacht?
Dat je in 150 jaar alle olie onder de grond de lucht in kon blazen zonder desastreuze gevolgen?
Oud 30 maart 2005, 16:46   #57
eno2
Banneling

Standaard

En nu hebben we dus de 'wintersmog'.
Dat levert dagen op waarop je niet kan gaan joggen vanwege teveel kleine stofdeeltjes (roet van diesel) in de lucht.
Het voordeeel is dat je er maar decennia later aan kapotgaat (longkanker).
Dat straft dus niet zo hard af als de hoge ozonconcentraties waar je in de zomer plots van doodvalt.
Dus ging ik toch maar mijn uurtje rennen. Après moi le déluge.
In het ene en in het andere geval worden er geen maatregelen genomen bij piekconcentraties.
Binnenblijven en je laten beademen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be