![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
2. ik kan u argumenten geven (zoals ik ook argumenten kan geven voor het migrantenstemrecht hoewel ik er tegen ben): - politici moeten hun verantwoordelijkheid niet ontlopen - politici worden betaald om expertise op te bouwen - er zijn vele andere democratische instrumenten - referenda kunnen voorwerp worden van een 'hype'.
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vroeg het jou.
En je antwoord is duidelijk. U noch ik kunnen politici echter tot iets verplichten, ook al worden ze er voor betaald en ook al is het hun verantwoordelijkheid. Er is maar één 'ander' werkend democratisch instrument om hen daartoe te verplichten, maar dat vrees jij dus toch. Jij vindt namelijk dat het de burger is die een 'hype' zal maken van het middel bij uitstek tot enige medezeggingschap in de politiek. Hiermee blijf jij wel het autoritaire, elitaire en particratische partijstandpunt van de N-VA verdedigen.
#43 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
ik denk dat er iets in dit argument zit, maar ik vind het argument zeker niet sterk of doorslaggevend genoeg om tegen referenda te zijn. u moet me geen dingen in de mond leggen indien ik probeer iets genuanceerd te benaderen. bij wijze van uitsmijter: van de Blok-studiedienst: "Men noemt het stemplicht, maar het is kiesdwang. Deze vorm van democratie is absurd. (...) Men eist door middel van de kiesdwang dat slagers, landbouwers, voetballers, metselaars en alle anderen, ongeacht hun scholing en hun interessevlakken, uitspraak doen over het landsbestuur. Dat is even logisch als iemand te verplichten zich te laten opereren door een kruidenier of zijn verwarming te laten aanleggen door een psychiater. Wie echter ongetwijfeld een psychiater nodig heeft, is diegene die een dergelijk systeem bedacht of verdedigt. [...] Vakkennis wordt in de politiek helemaal niet gevraagd. Stationschefs die premier worden, sociale assistenten die plots ministeriële onderwijsbevoegdheden krijgen, slagers als minister van defensie, ... alles is mogelijk. [...] Hieraan zien we maar dat het belangrijkste in ons systeem niet is dat de bevolking goed bestuurd wordt. [...] Plato rekende al met het waanzinnige van een gelijkaardige situatie af.” “Door een grondige aanpassing van ons kiessysteem zou de zaak er nochtans heel wat normaler kunnen uitzien. Het volstaat de stemdwang te vervangen door stemrecht opdat er al een grote natuurlijke selectie in het kiezerskorps zou plaatsvinden. Wie interesse voor noch weet heeft van het politieke gebeuren – en dat is wellicht de meerderheid van de bevolking – [...] zou dan het gemakkelijkst thuisblijven. Het gevaar is daarmee echter nog niet geweken, zoals ons uit de buitenlandse voorbeelden duidelijk wordt, maar de invoering van een bekwaamheidsminimum voor het ambiëren van de respectieve politieke verantwoordelijkheden (en ook stemmen is er zo één) ware één van de mogelijkheden tot verbetering. [...] Het alombekende "Schoenmaker blijf bij je leest" moet met andere woorden ook op politiek vlak toegepast worden.” “Met de stemplicht ligt de politieke weg open voor de persiflage op de democratie: het is de stultocratie of de macht der dwazen, waarin iedereen ongeacht zijn bekwaamheden over een gelijke stem beschikt voor de bepaling van het beleid, terwijl een grote meerderheid van de stemgerechtigden nauwelijks de ontwikkelingsgraad van een gemiddelde chimpansee weet te overstijgen.”
www.beneliga.tk Laatst gewijzigd door lievendr : 16 februari 2005 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Postte je die uitsmijter van de VB-studiedienst omdat er wél een argument pro stemplicht afkon? Nochtans vind ik dat ook bij het BROV geen stemdwang hoort.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 februari 2005 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
#45 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
die zijn toch al gegeven door alle voorstanders? ik heb onlangs gesproken met een cd&v'er die lang in zwitserland heeft gewoond/ gewerkt. Hij heeft me wel kunnen overtuigen hoor. ik zeg alleen dat er ook tegenargumenten zijn. Citaat:
www.beneliga.tk Laatst gewijzigd door lievendr : 16 februari 2005 om 13:55. |
||
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind nochtans ook dat wie zich geen zak voor politiek interesseert beter niet gedwongen wordt om aan de bollekenskermis deel te nemen.
#47 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() maar de formulering die ik citeerde vond ik nogal ... euhm.. elitair ![]()
![]() |
#48 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand legt me woorden in de mond, en fulmineert vervolgens tegen mijn vermeende uitspraak (die 'veiligheidhalve' slechts gedeeltelijk gekwoot werd) Even dus een mogelijk misverstand uit de weg ruimen: Ik hanteer nergens 'het referendum' als enigzaligmakende fetish. Mijn stelling luidt als volgt: *In een ware democratie is de burger souverein. *Om deze souvereiniteit te kunnen uitoefenen is een mogelijk middel het bindend referendum op burgerinitiatief. Citaat:
Probeer misschien de inhoud van mijn post en mijn terechte verwijt met feiten te counteren............ Ik herhaal ze voor je gemak: De N-VA hanteert autoritair-elitaire beleidsvisie en verkoopt deze wederrechtelijk als democratie. Citaat:
In dit geval is het wel grappig. Twee eeuwen terug werd net 'democraat' als scheldwoord aangevoeld. ![]() Voorts wens ik erop te wijzen dat ik nergens uw forumschim als nep-democraat ten tonele voerde. Ik beperk me tot het aan de kaak stellen van de visie ener politieke formatie, het kartel autoritaire brothers-in-arms CD&VA. Als iemand zich zodanig met dit verwerpelijke ondemocratische gedachtengoed wenst te vereenzelvigen, dan gebeurt dit uit vrije wil. Hij hoeft zich niet in het hoekje der nep-democraten op te houden, hij kan tot inzicht komen (net als ikzelf) het verfoeilijke leugenachtige ideeëngoed verwerpen, en zich aldus reinigen van de kwalijke vieze smet die aan de geviseerde ideologie kleeft. Andermaal trakteer jij me op een verdraaien van woorden. Valse democraten zitten in elke partij. Ik viseer voornamelijk op dat vlak de CD&V en N-VA omdat ze het louter representatieve systeem als democratisch durven bestempelen, onze elitocratie willen bestendigen, en aldus de burger zijn souvereiniteit misgunnen. Wie dergelijke verwerpelijke visie blijft aanhangen, en ze bovendien voor democratisch wil slijten, zou je voor minder nep-democraat heten........ Citaat:
Kort en krachtig veegt hij alle argumenten van de pseudo-democraten van tafel, en schildert in één adem het véél democratischer gehalte van direct burgerparticipatie aan de hand van het Zwitserse praktijkvoorbeeld. Een prachtige synopsis om in te kaderen, voor als ik eens te lui ben om zelf te redeneren en me verlaag tot het hanteren van 't gezagsargument. Ik vrees dat hij niet voor de juiste partij ijvert.........
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 februari 2005 om 16:18. |
||||
![]() |
![]() |
#49 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is hij aangeschaft met geld van de staatsschuld waar voorgaande generatie politici ons land hoogst bekwaam mee opzadelden? Citaat:
Citaat:
Of is het reeds 40 jaar dat onze politici hun alwetende licht op de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde laten schijnen?
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 februari 2005 om 16:24. |
|||
![]() |
![]() |
#50 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik erger me soms wel aan bepaalde woorden hetgeen een kwestie is van stijl ("luizig", "demagogisch", "forumschim", "kwalijke vieze smet", "leugenachtige ideeëngoed"). dat is louter persoonlijk, maar u hoeft zich niet persoonlijk aangevallen te voelen . Inhoudelijk analyseerde ik uw stelling als: tegenstanders van referenda zijn autoritair en niet democratisch. Hoewel ik wel te vinden ben voor referenda vond ik die stelling nogal ongenuanceerd. dat was mijn voornaamste kritiek. in mijn discussie met knuppel heb ik dat duidelijk gemaakt, hoop ik.
www.beneliga.tk Laatst gewijzigd door lievendr : 16 februari 2005 om 16:40. |
|
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
en misschien kan een referendum de vertegenwoordigende democratie bijsturen. Ik beloof u plechtig dat ik mij bij tijd en stond in het thema zal verdiepen. al zijn er misschien ook andere ingrepen mogelijk (en nodig) om het parlementaire werk te herwaarderen.
www.beneliga.tk Laatst gewijzigd door lievendr : 16 februari 2005 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ongenuanceerdheid impliceert niet noodzakelijk onwaarheid. Ik zet nog even de zaken kort op een rijtje: Ons louter representatief bestuurlijk systeem is géén democratie:
We leven in een elitocratie in het beste geval een particratie. Ik bespaar u de lijst met gezagsargumenten, bestaande uit uitspraken van gerenommeerde politici die hetzelfde zeggen....... Partijmensen die dit systeem in hun ideologie verdedigen en wensen te bestendigen én er bovendien het etiket democratisch opplakken, mogen we gerust als nep-democraten brandmerken.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 februari 2005 om 17:25. |
||
![]() |
![]() |
#53 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als het aan de N-VA ligt heeft dat idd prioriteit boven de invoering van referenda. Niet dat ook dat niet hard nodig is, maar als wij geen stok achter de deur krijgen met het BROV zie ik de huidige toestand in de parlementaire praatbarak, die voor een groot deel gevuld is met onverkozen partijslaven, nog niet zo gauw veranderen.
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Dat fundamentalisme van die BROV-sekte zit me stilaan tot hier. Er zijn landen waar mensen worden neergeknald of de cel in gaan voor hun politieke overtuiging. D�*t zijn dictaturen. De West-Europese parlementaire democratieën dictaturen noemen omdat ze niet stroken met je eigen zelotische visie vind ik een grove belediging voor die miljarden mensen die in een échte dictatuur leven. |
|
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dit land behoort vrije meningsuiting hoe langer hoe minder tot de mogelijkheden. Dit voor het geval je het nog niet wist.
Journalisten met een mening die niet strookt met die van de machthebbers vliegen eruit. (Mark Platel en Roger van Houtte al vergeten?) Nationaliteitsweigeraars hebben stemrecht en nationaliteistbezitters stemplicht. Maar in het parlement is de stemming NIET geheim. Vandaar dat het parlement zichzelf degradeerde tot een particratische praatbarak. Het mooiste van al is dat dit allemaal zonder één referendum tot stand is gekomen. We hebben hier idd (nog) geen Fortuyn of Van Gogh. Dewinter is nog niet voor een trein gegooid ook al is hij de 'next tot go'. Al zit het fundamentalisme van de BROV-sekte je stilaan tot hier. In een normaal democratisch land is het niet de gewoonte dat burgers die voor directe democratie ijveren tot sektebroeders worden gebombardeerd. Intussen wordt wél steeds duidelijker waar we met de autoritaire particraten van de elitaire N-VA aan toe zijn.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 februari 2005 om 18:40. |
![]() |
![]() |
#56 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#57 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België is dus niet democratisch, want voldoet niet aan die vereisten.
Citaat:
Het moet voor een N-VA'er pijnlijk zijn om keer op keer geconfronteerd te worden met het aantoonbaar absolutistische-autoritaire-elitocratische karakter van de N-VA-ideologie. En maar mummelen dat N-VA een 'democratische' partij is, terwijl haar verguisde (tweeling-) zusterpartij weldegelijk voor meer democratie pleit. Citaat:
![]() Hier ontwaren we een van de meest infantiele verweerschriften aller tijden: "Zwijg want op een ander is 't nóg erger!!!" Moeten wij blij zijn met een glaasje zeik omdat ze elders een groot bord gier te vreten krijgen? De smeerpijperijen in andere elitocratieën van welke aard dan ook, praten het ondemocratische karakter van onze particratie niet goed. Het zielige gejank over andere slachtoffers van tyrannie, om ons schuldbewust te doen zwijgen, is waarlijk om te gieren, ware het niet intriest in al zijn belachelijkheid. Feit blijft: we leven aantoonbaar niet in een democratie. De N-VA wil dit niet geweten hebben, zeker niet sinds ze een paar maanden aan de tafels van de macht zit (zonder overigens noemenswaardig potten te breken aangaande hun strijdpunten) Dan liever Zelotisch een idee verkondigen, dan het schijnen van de zon valselijk ontkennen (op een zomerse dag in de Sahara. Ik geloof overigens dat er een Zelotische mol in de N-VA-rangen geslopen is: Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is een land met vrije meningsuiting.
Je mag dus ontkennen dat er eender hoeveel negers werden afgemaakt in Congo. Die zes miljoen Joden echter....
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() In Congo hebben ze zo'n afkeer van Leopold II, dat ze luid protesteren als ze zijn standbeeld willen verwijderen. ![]() Er zijn in Congo veel mensen vermoord, waar Leopold II verantwoordelijk voor is, maar niet de oorzaak!
![]() |
#60 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
So fucking what?