Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2005, 12:44   #41
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Net zo min als Waals.
Net zo min als Amerikaans.
Inderdaad.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 12:48   #42
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Vlaming
Vlaams is de enige taal die hier gesproken dient te worden.
Je hoort echter meer en meer engelse termen in ons taaltje binnensluipen.

Het is zelf populair om de engelsman uit te hangen.

Ik ben echter een fiere vlaming die vlaams spreekt!
Als je enkel vlaams spreekt, noem dan is een nederlands woord voor dat machientje waar jij nu naar zit te kijken. Computer is niet echt nederlands he.
PC evenmin.

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 12:55   #43
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Als je enkel vlaams spreekt, noem dan is een nederlands woord voor dat machientje waar jij nu naar zit te kijken. Computer is niet echt nederlands he.
PC evenmin.
hetgeen waar hij naar kijkt is een monitor of een beeldscherm

en hetgeen waar de centrale verwerkingseenheid, het moederbord, het geheugen, de grafische kaart en de harde schijven in zit, is de systeemkast.

je kan natuurlijk ook kijken naar het Zuid-Afrikaans en het geheel een 'rekenaar' noemen

keuze genoeg, al is het vervelend om beide termen continu door mekaar te moeten gebruiken, bovendien is het economisch gezien interessanter om de internationale (dus meestal Engelse) termen te gebruiken
Oud 19 februari 2005, 14:33   #44
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
hetgeen waar hij naar kijkt is een monitor of een beeldscherm

en hetgeen waar de centrale verwerkingseenheid, het moederbord, het geheugen, de grafische kaart en de harde schijven in zit, is de systeemkast.

je kan natuurlijk ook kijken naar het Zuid-Afrikaans en het geheel een 'rekenaar' noemen

keuze genoeg, al is het vervelend om beide termen continu door mekaar te moeten gebruiken, bovendien is het economisch gezien interessanter om de internationale (dus meestal Engelse) termen te gebruiken
Absoluut niemand zegt "centrale verwerkingseenheid", tenzij misschien in een afvalverwerkend bedrijf.
Oud 19 februari 2005, 15:29   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ach, de germanistjes zijn wel akkoord om te stellen dat een taal leeft, dat ze moet leven.
Nieuwe woorden - al even geleden - als tele-visie of - iets recenter - video-recorder enzovoorts ... dat dat eigenlijk import vreemde woorden zijn ... daar morrelen ze niet over.
Maar nu toevallig gaat de evolutie wat sneller (de ekonomie gaat sneller, de techniek gaat sneller, de kommunikatie .. reizen ...) en nu krijgen ze "hoogtevrees".
Niemand, maar dan ook niemand gaat het tegenhouden.
Hoe kleiner de taal, hoe sneller ze zal verdwijnen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 15:47   #46
Dimitri

Standaard

Voordat de verengelsing gestopt kan worden, moet men in Vlaanderen eerst eens overeenstemming bereiken over de taal die men zelf spreekt en schrijft. Is het nu Vlaams of Nederlands?!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 15:58   #47
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
For the time being, spreek ik Vlaams. Het Nederlands is me net iets te Hollands of te kunstmatigs voor mij. Met mijn buren doe ik een klapke. enzovoorts. De grote baas op het werk spreek ik aan in de u-vorm, iets wat in Nederland niet meer bestaat. Kan mij nogal wat schelen.
Maar uw teksten lijken toch verdacht veel op Nederlands, hoor.

Overigens bestaat de u-vorm in Nederland nog wel, alleen de 'grote baas' bestaat als dusdanig niet meer. Maar dat is vooral een maatschappelijk fenomeen, ontstaan door een hekel aan 'dikke nekken', zoals u ze noemt.

Citaat:
Wie het laatdunkend heeft over verkavelingsnederlands en andere synoniemen, is een dikke nek, heeft misschien eventueel wel germaanse gestudeerd, doch heeft het niet begrepen.
Ik studeer geen 'Germaanse', wat het ook mag zijn, maar ik noem de Vlaamse tussentaal toch voor het gemak 'verkavelingsvlaams', omdat iedereen hier dan weet waar het over gaat. Het is geen dialect, het is geen standaardtaal, maar een mengelmoesje daarvan. Ik beschouw het als een tussentaal, die als alles goed gaat vanzelf vervangen zal worden door het Nederlands. In Nederland is de verspreiding van het Nederlands in één keer gelukt, in Vlaanderen moet het blijkbaar met een tussenstap.
Oud 19 februari 2005, 16:36   #48
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Overigens bestaat de u-vorm in Nederland nog wel, alleen de 'grote baas' bestaat als dusdanig niet meer. Maar dat is vooral een maatschappelijk fenomeen, ontstaan door een hekel aan 'dikke nekken', zoals u ze noemt.

Ik studeer geen 'Germaanse', wat het ook mag zijn, maar ik noem de Vlaamse tussentaal toch voor het gemak 'verkavelingsvlaams', omdat iedereen hier dan weet waar het over gaat. Het is geen dialect, het is geen standaardtaal, maar een mengelmoesje daarvan. Ik beschouw het als een tussentaal, die als alles goed gaat vanzelf vervangen zal worden door het Nederlands. In Nederland is de verspreiding van het Nederlands in één keer gelukt, in Vlaanderen moet het blijkbaar met een tussenstap.
Dat is betrekkelijk. Er zijn verschillende regio's in NL waar men nog steeds een eigen dialect spreekt. En dan zwijg ik nog over Friesland.
Oud 19 februari 2005, 16:45   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Ik denk dat onze ideeën grotendeels overeenkomen.
Ik heb niets tegen het woord verkavelingsnederlands, alleen maar iets tegen hen die het denigrerend zouden gebruiken.
Overigens zou je verschieten hoeveel woorden toch typisch Vlaams zijn en voor Nederlanders onbegrijpelijk. Eén voorbeeldje: stortbad. Eens ze weten wat het is, vinden ze het 'geweldig goed gevonden, veel leuker woord dan een 'doesje'.

En ik versterk de woorden van gm10 : in alle regio's van Nederland kent men eigen tongvallen. Alleen niet zo extreem als bij ons bij de iets oudere generatie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 17:28   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dat is betrekkelijk. Er zijn verschillende regio's in NL waar men nog steeds een eigen dialect spreekt. En dan zwijg ik nog over Friesland.
Ik heb het niet over het gebruik van dialecten, maar over het gebruik van tussentalen. Tussentalen komen in Nederland niet of nauwelijks voor, uitspraakverschillen daargelaten. Men heeft in een keer de stap gezet van 'uitsluitend dialect spreken' naar 'dialect en Nederlands spreken' of zelfs 'alleen Nederlands spreken'. In Vlaanderen is dat veel minder het geval, daar is een tussentaal ontstaan die tussen het dialect en de standaardtaal in staat. Maar normaal gesproken zal de volgende generatie de tussentaal ook achter zich laten en steeds meer Nederlands spreken.

Helaas is de ontwikkeling naar tussentaal en Nederlands op veel plaatsen wel ten koste gegaan van de dialecten.
Oud 19 februari 2005, 17:49   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik denk dat onze ideeën grotendeels overeenkomen.
Ik heb niets tegen het woord verkavelingsnederlands, alleen maar iets tegen hen die het denigrerend zouden gebruiken.
Overigens zou je verschieten hoeveel woorden toch typisch Vlaams zijn en voor Nederlanders onbegrijpelijk. Eén voorbeeldje: stortbad. Eens ze weten wat het is, vinden ze het 'geweldig goed gevonden, veel leuker woord dan een 'doesje'.
Stortbad is volgens mij niet uitsluitend Vlaams. Volgens mij heb ik dat woord vroeger ook in de brochures van Center Parcs gelezen. Desalniettemin is het inderdaad een prima alternatief voor douche. Dat wordt in Nederland overigens uitgesproken als [doesj] en niet als [doesje], zoals in Vlaanderen, maar dat terzijde.

Citaat:
En ik versterk de woorden van gm10 : in alle regio's van Nederland kent men eigen tongvallen. Alleen niet zo extreem als bij ons bij de iets oudere generatie.
Juist in tongvallen is Nederland wel heel kleurrijk! Bijna elke streek heeft zijn eigen tongval, ook in de Randstad. Alleen het (klassieke of moderne) ABN, het Poldernederlands en het 'Goois' zijn niet tot een bepaalde regio te herleiden. Voor het overige herken je aan de 'zachte g' iemand uit Noord-Brabant of de omgeving van Nijmegen, aan de zangerige uitspraak iemand uit Limburg, aan het inslikken van de woorduitgangen (-en wordt -'n) iemand uit het Nedersaksische taalgebied, enz. Maar ook Friezen, Noord-Hollanders, Amsterdammers, Rotterdammers, Hagenezen, Utrechters en Zeeuwen zijn feilloos aan hun uitspraak te herkennen. Zolang ze maar geen ABN, Poldernederlands of Goois spreken.
Oud 19 februari 2005, 19:20   #52
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Absoluut niemand zegt "centrale verwerkingseenheid", tenzij misschien in een afvalverwerkend bedrijf.
heb het enkel gehoord op school, in een les Nederlands die speciaal gewijd werd aan computers, maar idd, er is geen kat die deze term courant gebruikt
Oud 21 februari 2005, 13:30   #53
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Veur dat de Vloaming zijn eihen toal (Nederlands) nie te goei klapt, komde gij met uw strijd tegen de verengelsing nogal belachelijk over. Face it.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 13:33   #54
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

voor mij mag het Engels gerust een officiële taal worden in alle Europese landen, het zou het papierwerk drastisch kunnen vereenvoudigen en de Waalse koning zou een nieuwe landstaal hebben die hij niet kan spreken
Oud 21 februari 2005, 14:40   #55
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
voor mij mag het Engels gerust een officiële taal worden in alle Europese landen, het zou het papierwerk drastisch kunnen vereenvoudigen en de Waalse koning zou een nieuwe landstaal hebben die hij niet kan spreken
kan fluppe de winter eigenlijk engels? ik herinner mij de gene die NL'ers overviel toen Pim Fortuyn Engels "sprak"
is dit voor FDW ook zo of enkel een fantasie van mij?
Oud 21 februari 2005, 14:53   #56
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het is vandaag de dag van de moedertalen - een initiatief van Unesco, gesteund door
de Universala Esperanto-Asocio.

Tekst van de verklaring in het Nederlands en het Esperanto :

Ieder heeft het recht om de moedertaal en de internationakle taal aan te leren.

(..) Waarachtige opvoeding is niet mogelijk door buitenlandse inmenging (...)
enkel de eigen organisaties kunnen de spirituele originaliteit bevorderen in het grootst aantal personen.
(Mahtma Ghandi (1920, Young India 16/6)

De internationale taal (Esperanto) wenst slechts een gift te zijn aan de mensen van verschillende volkeren (...) De mogelijkheid om elkaar voortdurend te kunnen begrijpen, maar het heeft geenszins de intentie in te grijpen in het interne leven van de volkeren.

(Lazaro Zamenhof (1900); Essentie en ontstaan van het idee van een internationale taal)

----

Cxiu rajtas lerni la gepatran lingvon kaj la internacia lingvon.

(..) vera edukado ne eblas per eksterlanda medio (...) sole la hejma medio povas stimuli spiritan orginalecon en la plej multaj personoj.
(..)

La lingvo internacia (Esperanto) deziras nur doni al la homoj de malsamaj popoloj (..) la eblon komprenadi unu la alian, sed gxi neniel intencas enmiksigxi en la internan vivon de la popoloj.

(LL Zamenhof : Esenco kaj estonteco de la ideo de lingvo internacia)

www.esperanto.net

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 21 februari 2005 om 14:56.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 15:01   #57
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Nog een anekdote over het engels als "europese unie taal". Toen men de werken aan het EP in Brussel in de laatste faze zag komen, brak er een schandaaltje uit rond de kostprijs van de stortbaden die de EP leden in hun kantoren geïnstalleerd kregen.

De bekende nederlandse politicus leidde een gezelschap van internationale journalisten rond in het nieuwe gebouw en bediende zich met enthoeziasme van de taal van Willie
(W.Shakespeare). In de kantoren van de EP Parlementsleden kon hij het vanzelfsprekend niet nalaten om de beruchte douches te tonen met de woorden :
"Here you can see the golden showers"

een "golden shower" is in het engels een eufemische aanduiding voor plassex...
Oud 21 februari 2005, 20:17   #58
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
een "golden shower" is in het engels een eufemische aanduiding voor plassex...
wat is dan de Engelse benaming voor gouden douche?
Oud 21 februari 2005, 21:02   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Een gouden douche heet in het engels gewoon piss-sex. Moeilijk hee
Oud 21 februari 2005, 21:09   #60
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Een gouden douche heet in het engels gewoon piss-sex. Moeilijk hee
Een golden shower is plas-sex.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be