![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als (jullie) ook tegen mij bedoeld is,wil ik toch zeggen voor de goede gang van zaken ik ben Belg maar .... ook Vlaming en wordt niet graag de les gelezen door mensen die hun wil opdringen zij het nu Walen of Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nu gaat u weer zeggen, dat de Vlaamsnationalisten de collaborateurs herdenken, ik zal u dus maar alvast zeggen dat ik dat niet doe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() Zegt Johan Verminnen dat we bijeen moeten blijven? Maar dan moet dit zo zijn! Ik heb dus mijn gans leven ongelijk gehad. O danku o Johan voor deze fontein van wijsheid waaraan u ons armzalige separatisen ons laat laven. Wij scheuren onmiddellijk onze lidkaarten van N-VA of VB in zo klein mogelijke stukjes en gaan bij de BUB. Hans we komen eraan. Zet de koffie maar gereed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() En LA ESTERELLA!!! Dat is mijn lichtend voorbeeld.....waar kan ik zo snel mogelijk een BUBlidkaart aanschaffen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noem 150 niet-politieke BV's die België haten aub. Dank. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Jij hoeft me trouwens geen les te geven hierover, als je partijgenootje hier leuk komt zeggen dat flaminganten idioot zijn. Laatst gewijzigd door instromaniac : 21 februari 2005 om 15:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
het enige wat uw tekstjes bewijzen is dat hooggeplaatste personen zowel in de media als in het bedrijfsleven ervoor passen zich voor vlaanderen uit te spreken omdat dat hen zuur kan opbreken. bovendien hebt u hoogst waarschijnlijk zelf een beetje aan gate keeping gedaan toen u deze tekstjes opstelde |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik kan niet in de ziel van mensen zien,maar het merendeel van de Vlamingen is voor Vlaanderen,wat nog niet wil zeggen dat ze zich geen Belg voelen. Ik bedoel maar als die krant de moeite had gedaan om 150 mensen te zoeken die tegen Belgie waren ze die zonder moeite zouden gevonden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
ps. Yammine nog gesproken onlangs?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb ooit eens gevraagd aan alle federale parlementsleden in mijn beste Nederlands en Frans wat zij als argument opgaven om België bijeen te houden. Spijtig genoeg kreeg ik geen enkele reactie van een Franstalige. Misschien heeft dat ook te maken met mijn Frans. Hier zijn de reacties die ik terugkreeg:
Tim, er zijn nog vele redenen om België bijeen te houden, als het ware maar om verder averij voor Vlaanderen te vermijden. groetjes pierre lano VLD geachte, voor wat ons betreft zijn er weinig of geen redenen te bedenken om België als staatsstructuur te behouden, de beide landsgedeelten hebben een eigen opinie en visie ontwikkeld op alle facetten van de maatschappij, hier telkens een compromis zoeken belemmert elke efficiënte oplossing voor de gestelde problemen. Vandaar dat de N-VA op korte termijn wil komen tot een onafhankelijke Vlaamse lidstaat in een democratisch Europa. Frieda Brepoels Kamerlid N-VA Neen. Uw vraag is te algemeen om te beantwoorden Bart Laeremans Het belangrijkste argument om België niet helemaal op te splitsen is de sociale solidariteit tussen personen. Op voorwaarde dat alle vormen van misbruik worden weggewerkt. In feite moeten we naar een sociaal Europa met een sociale zekerheid die de ongelijkheden tussen Europeanen wegwerkt. De vraag om de solidariteit tussen Vlamingen en Walen op te zeggen binnen België is in dit verband bijzonder kortzichtig. Johan Malcorps Vlaams parlementslid Agalev Tim, Er is ook bij onze partij daarover gepraat;bijvoorbeeld op het gebied van kinderbijslag en gezondheidszorgen?tewerkstelling. Het enige argument om de Belgische staat te laten verder is het feit dat wij hier nog steeds in een Democratie leven.Dat is jammer genoeg niet overal het geval. Tot later? Maggie De Block VLD Volksvertegenwoordiger Geachte, Via Yves Leterme ontving ik uw mail met uw vraag over het standpunt van CD&V i.v.m. de staatshervorming en het voortbestaan van België. CD&V wil alle hefbomen van het sociaal en economisch beleid voor Vlaanderen en de Vlamingen, in Vlaamse handen. Dat impliceert een nieuwe staatshervorming in confederale zin. Vanuit onze keuze voor een ‘democratie van de verbondenheid’ is het voor de Vlaamse christen-democraten belangrijk dat politieke structuren dicht bij de mensen staan en duidelijk en eenvoudig zijn. De integrale uitvoering van de vijf resoluties van het Vlaams Parlement van 3 maart 1999 zijn de eerste opstap naar een volwaardig confederaal model. Een confederaal model betekent: samen nagaan wat we samen willen doen. In onze visie moeten de basisbevoegdheden bij de twee deelstaten liggen. Zij beslissen, in onderling overleg en met wederzijdse instemming, welke bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend. Wij kiezen daarbij prioritair voor de gemeente en de gemeenschap. Vlaanderen moet voor ons het belangrijkste beleidsniveau worden. Dankzij een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis kunnen we hiervan het makkelijkst een warme thuis maken. Ons uitgangspunt is het belang van de mensen, dat gediend is met een efficiënt, nabij en democratisch bestuur. Vanuit een grensoverschrijdende verbondenheid en omwille van de menselijke zekerheid kiezen wij ook voor een objectieve, doorzichtige en omkeerbare solidariteit tussen de deelstaten. CD&V pleit voor confederalisme binnen het Belgsiche staatsverband en dus niet voor separatisme of een onafhankelijk Vlaanderen. Met vriendelijke groeten, Jef Smits, medewerker CD&V-Kamerfractie Geachte heer Segers, Enkel een overbruggingsperiode voor sociale solidariteit - duidelijk gelimiteerd in tijd - en een oplossing voor Brussel, staan voor mij, rationeel gezien nog een volledig geconfederaliseerde staat in de weg . Achtingsvolle groeten, Jean Marie Dedecker Geachte heer segers, Er zij zeker argumenten om België bijeen te houden: 1/ Wallonië is de belangrijkste 'economische' cliënt van Vlaanderen, voor Duitsland, Frankrijk en Nederland 2/ Vlaamse onafhankelijkheid betekent het verlies van Brussel voor Vlaanderen wat een dodelijke verminking zou zijn. 3/ De Vlaamse pendelaars (300.000 per dag) verdienen te Brussel elke jaar ongeveer 450 miljard BF. Die dreigen te verdampen. 4/ Wallonië zal aansluiten bij Frankrijk en dan krijgen we een cultuur-imperialistische franse staatsgrens o.a. in Sint Genesius Rode en Tervuren. zeer hartelijk, Raadpleeg Web www.eyskens.com. U krijgt er een virtueel schilderij op de koop toe bij. Mark EYSKENS Beste Tim, laten we eerst zorgen voor jobzekerheid voor iedereen en dan nagaan wat we in dit land het best samen of het best apart kunnen doen. Ik meen dat een staatshervorming enkel kan indien de mensen daar ook daadwerkelijk beter van worden. Stef Goris Solidariteit Hans Bonte beste tim ik ben geen separatist, maar wil wel maximaal de bevoegdheden op het juiste niveau. Ik denk daarom dat mobiliteit, gezondheidszorg, tewerkstellingsbeleid en meer fiscale autonomie belangrijke punten zijn voor volgende onderhandelingen: de gemeenschappen en gewesten moeten daar meer autonomie krijgen, al was het maar om een aantal bevoegdheden weer op één niveau te brengen. België mag blijven bestaan zolang het een meerwaarde biedt (landsverdediging, buitenlands beleid, een deel van de sociale zekerheid)? Ik kan me voorstellen dat als Europa een volwaardig democratisch beleidsniveau wordt en niet al te bureaucratisch wordt (blijft), vele bevoegdheden ook naar dat niveau zullen verhuizen. Dan zal België als het ware verdampen naar de gewesten en gemeenschappen enerzijds, naar Europa anderzijds. groeten patrik vankrunkelsven Geachte heer, De VLD is voorstander van een verdere staatshervorming. De zich wijzigende sociaal-economische omgeving en de uitbouw van één Europese economische en monetaire unie hebben het belang doen toenemen van meer transparante en herkenbare organisatiestructuren die dichter bij de burger of consument staan. Het democratisch gehalte van onze samenleving is overigens nauw verbonden met de zorg voor kwaliteit, beschikbaarheid en efficiëntie in de dienstverlening die van de overheid verwacht mag worden. Het is in dit verband dat zich de behoefte aan meer homogene en coherente bevoegdheidspaketten situeert. Staatshervorming is dus nodig om het beleid zo doorzichtig en zo dicht mogelijk bij de burger te brengen opdat aan zijn noden op een reële wijze kan worden tegemoet gekomen. Het betreft alzo een gesprek omtrent bevoegdheden én middelen die de gemeenschappen en de gewesten ter beschikking krijgen om een beleid te voeren in het belang van de burger. Tijdens de regering Verhofstadt werden de tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen zakelijk en volwassen aangepakt. Daardoor kwam een staatshervorming tot stand die Vlaanderen nieuwe bevoegdheden gaf (meer fiscale autonomie, landbouw, export, bevoegdheid over gemeenten en provincies). Tijdens de volgende legislatuur wil de VLD, om het beleid dichter bij de burgers te brengen, verder met de Franstalige landgenoten in een constructieve sfeer vorm geven aan de structuur van het land. Tewerkstelling, mobiliteit, gezondheids- en gezinsbeleid moeten daarbij op de agenda staan zodat op al die terreinen een coherent en een geïntegreerd beleid door de deelstaten mogelijk wordt. De versterking van de fiscale draagkracht en de financiële verantwoordelijkheid van de deelstaten moeten het eveneens mogelijk maken de belastingdruk verder te verlagen. In de hoop hiermee aan uw vraag te voldoen, verblijf ik, met vriendelijke groeten, Yolande Avontroodt Volksvertegenwoordiger Geachte heer Segers CD&V pleit inderdaad voor een meer doorgedreven staatshervorming. Hierbij is het van belang dat uitgegaan wordt van de autononie van de gemeenschappen en de gewesten. Zij beslissen op welke manier ze met andere gemeenschappen en gewesten wensen samen te werken. In ons verkiezingsprogramma is de term 'confederalisme' dan ook uitdrukkelijk opgenomen. Op de website www.cdenv.be kunt u ons verkiezingsprogramma raadplegen. In punt 2.5.5. 'een sterk Vlaanderen in Europa' vindt u ons standpunt over Vlaanderen, België en Europa. Met vriendelijke groeten, Jan Steverlynck. solidariteit! hoe we dat zien, lees hiervoor ons programma op www.agalevmaakthetverschil.be vriendelijke groeten, Leen Laenens Beste Tim Natuurlijk mag je mij vragen stellen! Ik vind dat België moet blijven bestaan omdat ieder systeem van solidariteit het meest gebaat is bij een zo breed mogelijke basis. Hoe meer mensen, hoe makkelijker de last om dragen wordt. Zo versterkt Vlaanderen zeker Wallonië, Wallonië versterkt zeker ook Vlaanderen. Dit alles wil niet zeggen dat SP.a blind is voor onterechte transfers, zelfs niet binnen de sociale zekerheid. Feit is wel dat er er ook een wanverhouding is tussen het geld dat gaat naar de gezondheidszorg in Limburg en dat dat gaat naar de gezondheidszorg in West-Vlaanderen . Het probleem kan duidelijk niet alleen verklaard worden door communautaire tegenstellingen. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid dragen. Of dit nu een Vlaamse of een Waalse dokter is. Verder zou ik je nog redenen kunnen opgeven over diplomatiek gewicht, samenwerking, complementariteit van onze economie en zelfs zou ik kunnen spreken over historische transfers die van Wallonië naar Vlaanderen gingen. Ik hoop je overtuigd te hebben van het feit dat solidariteit best nationaal georganiseerd wordt en dat het daarom belangrijk lijkt om ons in het grotere geheel, België in te schakelen. groeten freya Beste Tim, Kort antwoord: neen. In bijlage lees je er meer over ons verkiezingsprogramma. Met vriendelijke groeten, Ben Weyts, Woordvoerder N-VA Misschien moet ik dat best toch eens opnieuw doen om een Franstalige reactie los te weken.
Spetsnaz heeft hier ook al gedrukt LANG LEVE BELGIË! Formule van de logica: Wallonië + Vlaanderen = België http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179 Vlaamse efficiëntie = 0 Laatst gewijzigd door querty : 21 februari 2005 om 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Gouverneur
|
![]() nice!