Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2005, 23:37   #41
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik weiger nog op de Azië-onzin te reageren. Als JvdB zichzelf een internetheld vind, mag hij dat gerust, maar dat hij mij er niet bij betrekt, want ik heb wel wat beters te doen dan een onbekende, onbelangrijke, oninteressante flamingant ergens in Vlaanderen via een forum van antwoord te dienen.
maw: u loog toen u dit schreef:

Citaat:
Ik beantwoord met plezier alle vragen in het onderwerp onder partijdiscussies.
of hoe de Bubbel weeral z'n eigen ruiten breekt
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 10:12   #42
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierbij antwoord ik nog op uw vragen:

Hoe heeft België zich ontwikkeld sinds 1830?

Als ik België de dag van vandaag bekijk, dan zie ik een kleine, doch machtige staat, met invloeden ver buiten de landsgrenzen. We behoren tot de rijkste landen ter wereld, en de levensstandaard is zeer hoog. Daaruit concludeer ik dat er sinds de oprichting van België in 1830 heel wat gebeurd is, in positieve zin.

Qua staatsstructuur heeft het een aantal metamorfoses ondergaan. Het klopt dat de Vlamingen vroeger door sommige Franstaligen gekleineerd werden, en het is goed dat daar verandering in gekomen is. Doch is het geen argument om ons mooie land te splitsen. De partij die mijn stem verdient, is de B.U.B., een partij die ijvert voor nationale eenheid, zonder het kinderachtig getwist tussen Frans- en Nederlandstaligen. Onze wapenspreuk is nog steeds: Eendracht maakt macht!

Waarom is België geen eenheidsstaat zoals Nederland?

Omdat de flaminganten en wallinganten steeds redeneren en redeneerden in het eigen belang. De dag van vandaag is België op sommige vlakken verdeeld, en dat is spijtig. België is een voorbeeldstaat voor vele landen in de wereld, en wordt daarvoor ook bewonderd. Het zou dus zonde zijn als we zouden toegeven aan een minderheid nationalisten, die het land willen splitsen. Enkel België kan gewicht leggen in de Europese en internationale weegschaal. Een onafhankelijk Vlaanderen zou een drooglegging van het politiek, financieel en economisch centrum Brussel betekenen, vermits de flaminganten daar geen voet aan grond krijgen. Een onafhankelijk Vlaanderen kan enkel mét Brussel erbij, als er dwang of geweld gebruikt wordt. Zoniet zal Brussel een stad in verval zijn, hetgeen een destabilisatie van de Europese Unie betekent. De Vlaams-nationalisten zijn dus niet enkel een gevaar voor de Belgen, maar ook voor Europa.

Wat was (en is) de rol van de Vlamingen in de Belgische staat?

Er bestaat niet zoiets als een rollenpatroon. Het is wel zo dat er in bepaalde delen van Vlaanderen andere industrie bedreven wordt dan in Wallonië. Maar dat heeft vooral te maken met de infrastructuur (Noordzee, Haven van Antwerpen...)

Hoe heeft het Vlaams-nationalisme zich ontwikkeld?

Het Vlaams-nationalisme bestaat al zeer lang, en het gekke daaraan is dat het nooit (zelfs niet in kritieke periodes zoals het einde van WOI of WOII) erin slaagde om het doel te realiseren: een onafhankelijk Vlaanderen. Daarom wordt deze visie hoe langer hoe onrealistischer. Zeker binnen het Europa dat zich de dag van vandaag aan het organiseren is. Dit uit zich onder de flaminganten in frustratie, verzuring, radicalisering (verering nazi-collaborateurs...) enzv. De Vlaams-nationalistische partij Vlaams Belang kan dan wel veel kiezers overtuigen, doch is een overgrote meerderheid niet voor een onafhankelijkheid van Vlaanderen gewonnen. Men stemt voor het Vlaams Belang omdat men misnoegd is over de huidige politieke toestand: interne partijruzies, niet nakomen van beloftes, het cordon sanitaire... U merkt op dat ik de N-VA niet vernoem, en dat is correct. De N-VA is allesbehalve een Vlaams-nationalistische partij te noemen. Het is eerder een marginale partij die op de kap van een grote Vlaamse partij kiezers heeft weten strikken. Hun grootste verkiezingsbelofte: de splitsing van B-H-V heeft ze nog steeds niet kunnen realiseren, hoewel dat nochthans op 13 juni onverwijld beloofd werd. De N-VA is feitelijk niet meer dan een clubje salonflaminganten dat de idealen ondergeschikt maakt aan de macht.

Hoe staan de Walen tegenover de Vlamingen?

Naar mijn inziens: zeer positief. Ongetwijfeld zullen de Nederlandstalige bewoners tegen de taalgrens soms wel iets anders ervaren, doch is dat niet representatief voor alle Franstalige Belgen. Ik kom geregeld in Wallonië, en word daar steeds vriendelijk en gastvrij onthaald. De meeste problemen worden dan ook uitgevonden door de politici, die hun plaatsje binnen de regio willen veilig stellen. Dat is een typisch Vlaams-nationale eigenschap, met als mooiste voorbeeld: de paljassen van de N-VA.

Met vriendelijke groeten

Yann Verbeeck
Henri Pirenne meets Al-Sahaf...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 11:16   #43
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door lievendr : 9 maart 2005 om 11:17. Reden: foutje
lievendr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be