Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2003, 15:29   #41
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

1. De sociaal-economische verschillen zijn te groot geworden

2. De geldstroom verlamt Wallonië

3. Goed politiek bestuur is onmogelijk geworden

4. Het democratisch argument: laat de meerderheid beslissen.
Noch de Vlamingen, noch de Walen kunnen voor zichzelf verregaande beslissingen nemen binnen het Belgische kader. Ze zijn, door het Belgische feit, verplicht tot wederzijdse inmenging en bemoeizucht.
Goed bestuur vereist een binding tussen kiezers en verkozenen. Waalse ministers in de federale regering zijn geen verantwoording verschuldigd aan de Vlamingen en omgekeerd

5. Het einddoel: confederalisme of onafhankelijkheid?
Een duidelijke zeggenschap in Europa vereist het statuut van een staat.

6. Is Vlaanderen niet te klein om onafhankelijk te zijn?
De wereld telt 193 staten. Vlaanderen is met zijn zes miljoen inwoners zowat in de helft van deze 193.

7. Het streven naar onafhankelijkheid leidt tot Joegoslavische, Ierse, Baskische enz… toestanden
Er zijn tal van voorbeelden die aantonen dat het ontstaan van nieuwe staten in geen geval met geweld gepaard gaat. De splitsing van Noorwegen en Zweden, van Tsjechië en Slowakije verliep fluweelzacht. Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie eveneens.

Politieke of sociaal-economische strijd gaat soms gepaard met geweld, maar de Vlaamse ontvoogdingsstrijd is anderhalve eeuw lang vreedzaam verlopen. De laatste fase ervan, die moet leiden tot een onafhankelijke Vlaamse staat, zal ook voltooid worden vanuit de kracht van het woord.

8. Vlaanderen ligt niet wakker van onafhankelijkheid? Veel Vlamingen willen Belg blijven?
Vlaanderen ligt evenmin wakker van andere politieke thema's en van België nog veel minder. Maar almaar meer mensen ondervinden dat België vierkant draait en dat (een volgende stap naar) meer autonomie en onafhankelijkheid wenselijk is voor een beter beleid. Die signalen dringen door in het politieke veld.

De frank is gevallen voor de euro. De tricolore oprispingen rond het koningshuis sterven uit, in de sport is - een paar uitzondering zoals de Rode Duivels buiten beschouwing gelaten - van een nationaal Belgisch gevoelen nog nauwelijks sprake. De meeste sportbonden zijn gesplitst. De grote Vlaamse voetbalclubs zijn de Waalse invloed in de KBVB meer dan beu.

9. Het heeft geen zin België te splitsen, net nu Europa een wordt?
Het is nu meer dan tijd om op Europees niveau Vlamingen en Walen hun eigen stem te geven. Dat kan maar als volwaardige lidstaat van de Europese unie, maar om in de EU aanvaard te worden, moet Vlaanderen eerst zelf onafhankelijk worden. De Europese Unie erkent immers enkel staten. Wat kan voor Denen, Ieren of Portugezen, zal straks ook kunnen voor een hele reeks nieuwe Oost-Europese staten. Waarom niet voor de Vlamingen?

10. Is Vlaanderen dan niet solidair?
De "transfers" dragen niet bij tot een structurele oplossing van de Waalse problemen, integendeel. Zij werken als een verslavende drug, die Wallonië versuft.

Soms wordt al eens gewezen naar een zogezegd omgekeerd verlopen solidariteit van Wallonië met Vlaanderen, met name in de negentiende eeuw, toen Wallonië economisch sterker ontwikkeld was. Dat is een absoluut onterechte vergelijking. Vlaanderen kreeg in het toen unitaire België in geen geval steun via geldstromen van noord naar zuid. Wel mochten de Vlamingen als de gastarbeiders van toen in de mijnen en in de staalfabrieken hard gaan werken voor weinig loon. Vooral een bepaalde vooral Franstalige bourgeoisie is daar toen beter van geworden.

(Paarlen voor de zwijnen al je het mij vraagt).

[size=7]Wat is de Belgische meerwaarde?[/size]

Meer info...
http://www.politiek.net/cgi-bin/doss....htm&t=vvb&d=1
Oud 5 mei 2003, 18:34   #42
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
1. De sociaal-economische verschillen zijn te groot geworden

2. De geldstroom verlamt Wallonië

3. Goed politiek bestuur is onmogelijk geworden

4. Het democratisch argument: laat de meerderheid beslissen.
Noch de Vlamingen, noch de Walen kunnen voor zichzelf verregaande beslissingen nemen binnen het Belgische kader. Ze zijn, door het Belgische feit, verplicht tot wederzijdse inmenging en bemoeizucht.
Goed bestuur vereist een binding tussen kiezers en verkozenen. Waalse ministers in de federale regering zijn geen verantwoording verschuldigd aan de Vlamingen en omgekeerd

5. Het einddoel: confederalisme of onafhankelijkheid?
Een duidelijke zeggenschap in Europa vereist het statuut van een staat.

6. Is Vlaanderen niet te klein om onafhankelijk te zijn?
De wereld telt 193 staten. Vlaanderen is met zijn zes miljoen inwoners zowat in de helft van deze 193.

7. Het streven naar onafhankelijkheid leidt tot Joegoslavische, Ierse, Baskische enz… toestanden
Er zijn tal van voorbeelden die aantonen dat het ontstaan van nieuwe staten in geen geval met geweld gepaard gaat. De splitsing van Noorwegen en Zweden, van Tsjechië en Slowakije verliep fluweelzacht. Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie eveneens.

Politieke of sociaal-economische strijd gaat soms gepaard met geweld, maar de Vlaamse ontvoogdingsstrijd is anderhalve eeuw lang vreedzaam verlopen. De laatste fase ervan, die moet leiden tot een onafhankelijke Vlaamse staat, zal ook voltooid worden vanuit de kracht van het woord.

8. Vlaanderen ligt niet wakker van onafhankelijkheid? Veel Vlamingen willen Belg blijven?
Vlaanderen ligt evenmin wakker van andere politieke thema's en van België nog veel minder. Maar almaar meer mensen ondervinden dat België vierkant draait en dat (een volgende stap naar) meer autonomie en onafhankelijkheid wenselijk is voor een beter beleid. Die signalen dringen door in het politieke veld.

De frank is gevallen voor de euro. De tricolore oprispingen rond het koningshuis sterven uit, in de sport is - een paar uitzondering zoals de Rode Duivels buiten beschouwing gelaten - van een nationaal Belgisch gevoelen nog nauwelijks sprake. De meeste sportbonden zijn gesplitst. De grote Vlaamse voetbalclubs zijn de Waalse invloed in de KBVB meer dan beu.

9. Het heeft geen zin België te splitsen, net nu Europa een wordt?
Het is nu meer dan tijd om op Europees niveau Vlamingen en Walen hun eigen stem te geven. Dat kan maar als volwaardige lidstaat van de Europese unie, maar om in de EU aanvaard te worden, moet Vlaanderen eerst zelf onafhankelijk worden. De Europese Unie erkent immers enkel staten. Wat kan voor Denen, Ieren of Portugezen, zal straks ook kunnen voor een hele reeks nieuwe Oost-Europese staten. Waarom niet voor de Vlamingen?

10. Is Vlaanderen dan niet solidair?
De "transfers" dragen niet bij tot een structurele oplossing van de Waalse problemen, integendeel. Zij werken als een verslavende drug, die Wallonië versuft.

Soms wordt al eens gewezen naar een zogezegd omgekeerd verlopen solidariteit van Wallonië met Vlaanderen, met name in de negentiende eeuw, toen Wallonië economisch sterker ontwikkeld was. Dat is een absoluut onterechte vergelijking. Vlaanderen kreeg in het toen unitaire België in geen geval steun via geldstromen van noord naar zuid. Wel mochten de Vlamingen als de gastarbeiders van toen in de mijnen en in de staalfabrieken hard gaan werken voor weinig loon. Vooral een bepaalde vooral Franstalige bourgeoisie is daar toen beter van geworden.

(Paarlen voor de zwijnen al je het mij vraagt).

[size=7]Wat is de Belgische meerwaarde?[/size]

Meer info...
http://www.politiek.net/cgi-bin/doss....htm&t=vvb&d=1
1) Grotendeels gekomen na de staatshervormingen, over één ding zijn we het allemaal eens: zo werkt het niet. Ieder heeft daar een andere oplossing voor
2) Inderdaad. Dus het 'ambitieuze' waarover ik het eerder had, is ervoor te zorgen dat die geldstromen niet meer nodig zijn.
3) Tja, weeral die structuur
4) Wat zegt die meederheid dan? Splitsing?
5) Ja, de Belgische staat
6) Een welgemeende proficiat met uw 96ste plaats. Gooi de Limburg weg en je kan mss nog een paar plaatsen opschuiven.
7) Gelukkig maar! Voor de laatste zin: als het volk er zo over beslist dan zal ik er mij bij neerleggen
8) Aansluitend bij 7: Het volk moet erover beslissen en niet een handvol politiekers die zogezegd de mening van het volk vertegenwoodigen! De Vlamingen liggen inderdaad niet wakker van politiek en dus ook niet van vlaamse onafhankelijkheid, anders zouden ze toch massaal voor de N-VA stemmen? De Volksunie moeten splitsen, een signaal?
Wat betreft de Vlaamse voetbalploegen: ik ken maar 1 enkel geval
En voor de splitsing van de sportfederaties: (ik val in herhaling) Hebben wij dat gevraagd?
9) Maak u dan maar klaar op een minieme stem. Zal straks Europa nog op een degelijke manier geleid kunnen worden met al die staten?
10) Dit komt denk op hetzelfde neer als in punt 2.

Conclusie: Het grote probleem is dat jullie alsmaar belgië zien als Vlaanderen en Wallonië, ikke dus niet. Doorbreek die taalgrens heel effe, en je zal een andere kijk hebben op de problematiek.
Nog iets: zou het evenwel mogelijk zijn om te stoppen elkaar uit te schelden? We kunnen dit best wel missen!
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 18:45   #43
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Grotendeels gekomen na de staatshervormingen, over één ding zijn we het allemaal eens: zo werkt het niet. Ieder heeft daar een andere oplossing voor
Die sociaal-economische verschillen zijn er volgens u grotendeels pas gekomen na de staatshervormingen? Ik denk eerder dat ze al veel langer aanwezig waren maar pas na de staatshervormingen zijn ontdekt.

De oplossing is heel simpel voor de Vlaamsnationalisten, verschillende problemen vergen een verschillende aanpak en een verschillend bestuur, dit kan veel beter gerealiseerd worden in een onafhankelijk Vlaanderen of confederaal Belgie. Jij wil waarschijnlijk terug naar een unitair Belgie? Jou oplossing is dus: er zijn verschillende problemen maar toch willen we een zelfde unitaire beleid, laten we de verschillende problemen dus maar wegdenken en aan verschillende problemen een zelfde oplossing geven. Je moet zelf maar uitzoeken wat het beste zal werken...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 19:01   #44
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Die sociaal-economische verschillen zijn er volgens u grotendeels pas gekomen na de staatshervormingen? Ik denk eerder dat ze al veel langer aanwezig waren maar pas na de staatshervormingen zijn ontdekt.

De oplossing is heel simpel voor de Vlaamsnationalisten, verschillende problemen vergen een verschillende aanpak en een verschillend bestuur, dit kan veel beter gerealiseerd worden in een onafhankelijk Vlaanderen of confederaal Belgie. Jij wil waarschijnlijk terug naar een unitair Belgie? Jou oplossing is dus: er zijn verschillende problemen maar toch willen we een zelfde unitaire beleid, laten we de verschillende problemen dus maar wegdenken en aan verschillende problemen een zelfde oplossing geven. Je moet zelf maar uitzoeken wat het beste zal werken...
Een unitaire staat betekent niet dat er geen rekening gehouden wordt met de verschillen. Ik denk inderdaad dat de grootste verschillen er gekomen zijn na de staatshervormingen door het verschillend beleid. Vooral de gewesten zijn daar een oorzaak van. (ja, ik weet, de franstaligen drongen daarop aan...) Ik ben dus duidelijk: de franstalige politici hebben gefaald in hun economisch beleid
Oud 5 mei 2003, 19:05   #45
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Vreemd, veel unitaristen (tjes) vinden -terecht- dat de federale staat een grote oorzaak van problemen is en willen om een of andere reden terug naar een unitaire staat van 2 eeuwen geleden, maar denken die dan niet eens na over hoe het komt dat alles veranderd is????
Oud 5 mei 2003, 19:11   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Ik ben dus duidelijk: de franstalige politici hebben gefaald in hun economisch beleid
En moeten de Vlamingen nu de dupe worden van de falende pogingen van de Waalse politieke en economische wereld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 19:21   #47
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Vreemd, veel unitaristen (tjes) vinden -terecht- dat de federale staat een grote oorzaak van problemen is en willen om een of andere reden terug naar een unitaire staat van 2 eeuwen geleden, maar denken die dan niet eens na over hoe het komt dat alles veranderd is????
Laat de "tjes" aub eruit.
Wat mij betreft: ik wil niet naar de unitaire staat van 2 eeuwen geleden waar de vlaamstaligen onderdrukt werden, enz...
Kijk, (ik ben nu al bang voor de furieuze antwoorden ) ik had toen héél waarschijnlijk ook flamingant geweest. De Vlaamse beweging van toen was een goede zaak, die ik helemaal steun.
Om het duidelijker te maken: mijn grootvader heeft 'meegevochten' tegen de franstalige onderdrukking. Hij was voor de Volksunie, alles erop en eraan. Maar in 1990, met de fameuze staatshervorming, heeft hij toegegeven dat de eigenlijke vlaamse beweging haar doel al lang bereikt had. De mensen die verder 'vochten' konden hun 'kindje' niet los laten.
Oud 5 mei 2003, 19:30   #48
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ik ben dus duidelijk: de franstalige politici hebben gefaald in hun economisch beleid
En moeten de Vlamingen nu de dupe worden van de falende pogingen van de Waalse politieke en economische wereld?
Je klinkt alsof je honger lijd. Als er 1 ding eigen is aan de Vlaamse cultuur is dat 'de onophoudelijke klaagzangen'
Oud 5 mei 2003, 20:53   #49
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Je klinkt alsof je honger lijd. Als er 1 ding eigen is aan de Vlaamse cultuur is dat 'de onophoudelijke klaagzangen'
u doet mij denken aan die mensen die in een prachtig natuurgebied gaan picknicken en al hun brol in het rond laten slingeren. Als er dan iemand iets van zegt, antwoorden ze: "wat? Die enkele blikskes en papierekes, je doet net alsof ik een hele vuilnisbelt achtergelaten heb. Stop ne keer met die 'onophoudelijke klaagzangen'"
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 22:09   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Superstaaf' s vader is blijkbaar vreemd gegaan....
Ofwel heeft Superstaaf een tweede nick.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2003, 06:19   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Dan gok ik op het eerste.
Ofwel heb ik mijn zaad niet op de rotsen gestort, maar op vruchtbare akker. Er zijn nog mensen die het Belgische licht zien, én bovendien begrijpen dat het tijd wordt om eens van zich te laten horen.
Oud 6 mei 2003, 09:58   #52
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Ofwel heb ik mijn zaad niet op de rotsen gestort, maar op vruchtbare akker. Er zijn nog mensen die het Belgische licht zien, én bovendien begrijpen dat het tijd wordt om eens van zich te laten horen.
Heb ik iets gemist?
Oud 6 mei 2003, 20:05   #53
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Heb ik iets gemist?
Knuppel of superstaaf: leg is uit...
Oud 6 mei 2003, 20:13   #54
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is een typische superstavige opmerking!
Oud 6 mei 2003, 20:16   #55
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Flaminganten in het nauw
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2003, 20:18   #56
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Flaminganten in het nauw

Verklaar u nader!!
Oud 6 mei 2003, 20:41   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Flaminganten in het nauw

Verklaar u nader!!
Le petit Belge en Superstaaf. De twee sterke mannen die de flaminganten in het nauw drijven.
Oud 6 mei 2003, 20:50   #58
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Flaminganten in het nauw

Verklaar u nader!!
Le petit Belge en Superstaaf. De twee sterke mannen die de flaminganten in het nauw drijven.
8)
Een compliment als je het mij vraagt
Oud 6 mei 2003, 20:55   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Flaminganten in het nauw

Verklaar u nader!!
8)
Een compliment als je het mij vraagt
Voor jou wel ja.
Oud 6 mei 2003, 21:22   #60
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Flaminganten in het nauw

Verklaar u nader!!
In het nauw drijven?? Verklaar u nader!! 8)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be