![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe moet Wallonië ontwikkeld worden? | |||
Onze economische hulp laten afhangen van het kiezen van Vlaamse bestuurders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 19,05% |
Militair de PS uitschakelen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 9,52% |
Wapens verdelen onder tegenstanders van het PS-regime |
![]() ![]() ![]() |
4 | 19,05% |
Stoppen met geld sturen naar Wallonie(vluchtelingenstromen, criminelen die in vlaanderen komen roven, overbevolking hier blijft,...) |
![]() ![]() ![]() |
11 | 52,38% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 25 februari 2005 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Een famous quote van die mensen: Ik ken maar één woordje Vlaams: stront ![]() Laatst gewijzigd door instromaniac : 27 februari 2005 om 12:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Vreemdeling
|
![]() [quote=instromaniac]Bwa, als je vooraf weet dat het alleen maar conflicten teweeg brengt en die mensen toch blijven Frans spreken ga ik niet op m'n strepen staan.
dit is het grootste probleem van de Vlamingen, altijd het onderspit delven, en dankzij de politiek heb je ook weinig andere keuze. in ieder geval, hetgeen aan de gang is, is veruit walgelijk aan het worden, to diep in Vlaanderen loopt het vol met mensen die geen Nederlands kunnen, willen en hoeven te spreken. en dat wordt allemaal geaccepteerd. En als je een beetje nationalistische trots hebt, wordt dat scheef bekeken. mogen we niet vergeten dat nationalisme een volledig natuurlijk iets is, wat in heel de wereld leeft. In de faciliteitengemeenten rond Brussel kan je gewoon met het Nederlands niet meer verder, Het probleem ligt hem in de politieke laksheid, en ook in de bedrijven die mensen aannemen die de plaatselijke taal nie machtig zijn. Doe zo voort, binnen x aantal jaren is de Nederlandse taal in Vlaanderen vervlogen tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Staatssecretaris
|
![]() Zo erg is het nu ook weer niet hé jugie dat onze taal zou verdwijnen. Vroeger was het een stuk erger hoor.
Ik zou zeker voor m'n taal opkomen als het nodig is, maar in deze context zie ik de relevantie niet. Waarom een conflict creëren in een familie dat het probleem toch niet zal oplossen? Alsof die mensen Nederlands zouden spreken omdat ik er iets zou over opmerken; dat denk ik niet hoor. Dat ligt natuurlijk anders als het mensen zijn die ik persoonlijk niet ken, zoals bvb. aan de kust. Daar weiger ik ook steevast Frans te spreken als die persoon arrogant zou doen, ik doe het alleen als ik weet dat die persoon wel de wil heeft Nederlands te spreken maar het gewoon niet kan. Laatst gewijzigd door instromaniac : 28 februari 2005 om 17:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Sommige Walen kennen vrij goed Nederlands zolang het passief is : ze begrijpen alles maar durven hun mond niet opendoen. Sommige Nederlandstaligen overschatten hun taalkennis en begrijpen dikwijls verkeerd wat in het Frans of Engels gezegd wordt, omdat ze de finesses verwaarlozen. Andere Franstaligen denken dat ze hun mond ondersteboven moeten draaien om iets in een andere taal uit te spreken en slaan een potsierlijk figuur als ze het soms toch proberen. Maar het aantal Vlamingen dat een echt zwaar accent heeft in het Frans (of Duits, of Engels) is niet gering en daarmee heb ik nooit zien lachen, noch in Wallonië noch in Frankrijk. Vele Franstaligen willen in om het even welke taal alleen iets zeggen als het onberispelijk is (en praten dus liefst alleen in hun moedertaal). Zelfs in hun eigen taal zijn de Vlamingen dikwijls slordig en onnauwkeurig. Ik ken heel weinig Franstaligen die arrogant zijn, en dan zijn het meestal oudere mannen wier tijd voorbij is. Ik ken veel Vlamingen die in Wallonië vinden dat ze in het Vlaams terechtmoeten (maar ze zijn niet arrogant, juist wat naïef). Ik heb wel arrogante Vlamingen gezien in Wallonië, niet omdat ze daar met de bevolking Nederlands praten maar wel omdat ze daar met Vlaamse Leeuwen zwaaien. Ik heb al lang geen arrogante Franstaligen meer gezien in Vlaanderen. Ik geloof graag dat ze overal rondliepen in vervlogen tijden. Ik heb nog nooit horen beweren dat men "in Wallonië Frans moet praten", het omgekeerde heb ik meer dan eens gehoord in Antwerpen en die zin richtte zich dan tot mensen die onder elkaar Frans praatten. In mijn familie zijn er ook Franstaligen (meer dan twee), maar op familiefeesten wordt niet systematisch Frans gesproken. De twee talen worden door elkaar gepraat, sommigen kennen geen Frans maar volgen met een beetje hulp. Anderen spreken geen Nederlands maar volgen (met minder hulp zelfs). Ik kan dus niet inzien waarom dat taalprobleem zo wordt overdreven. Ik geloof stellig dat de Belgen (alle soorten) veel te lang hebben geluisterd naar oproerzaaiers en gefrustreerde zuurpruimen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() Geloof wat je wil maar ik heb het al genoeg ondervonden. Ik weet nie hoeveel jij naar Wallonië of Brussel gaat, maar ik ga er geregeld en ben in Wallonië nog maar één keer in het Nederlands aangesproken. Ik heb die persoon dan ook vriendelijk gezegd dat ik de gast ben en dat ik dus Frans spreek, dat het zeer vriendelijk is van hem moeite te doen.
In Brussel daarentegen zijn de Franstaligen een stuk minder vriendelijk. Ik het al enkele keren meegemaakt: ik hoor dat ze in een café Franstalig zijn dus ik bestel maar in het Frans. Maar terwijl ik met m'n vriendin in het Nederlands zit te praten hoor ik zaken als "flamin" op de achtergrond. Je moet maar eens naar die taverne op de bovenste verdieping van het muziekinstrumentmuseum (Old England) gaan in Brussel en eens Nederlands spreken tegen de barman. Zeer gezellige mensen. En ik geef geen fluit om het accent of de graad van kennis, ik geef enkel om de wil. Ik zou nooit onvriendelijk doen tegen een Franstalige in Vlaanderen die slecht Nederlands spreekt of het wel wil maar gewoon niet kan. Wel raar dat sommigen aan de kust je raar bekijken als je hen in het Nederlands aanspreekt. Nog nooit meegemaakt? Ga dan maar eens naar De Panne, Blankenberge of Knokke. En wie zwaait er arrogant met Vlaamse leeuwen? Ahja, die keren dat Vlaanderen Vlagt dat deed? Besef dan wel dat dit is om de Vlaamse identiteit internationaal in de kijker te zetten, niet om te provoceren. Het zegt trouwens genoeg als een vlag al provocerend is, wie er hier eigenlijk de zuurpruim is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de rest ook met zo'n bril bekeken werd is alles weer eens duidelijk, zeker?
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Bruxelles hoef je niet eens je mond open te trekken om uitgescholden te worden. Een 'VL' op je auto is voldoende om de volle lading te krijgen als je een parkeergarage binnenrijdt.
![]() |
#56 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En ikzelf vertel dus verder mijn eigen waar beleefde verhalen. Aan jou. In Achouffe ben ik een café binnengewandeld waar Walen die geen Nederlands konden raar bekeken werden. Ik zeg erbij dat de Vlaamse cafébezoekers en -baas niet arrogant, noch agressief waren. Maar vanuit die ervaring vraag ik me af of de vermeende arrogantie aan de kust niet dikwijls ingebeeld is. (Hetzelfde heb ik meegemaakt in Barvaux en vrienden van mij hebben dat nog elders in de Ardennen kunnen vaststellen). In de taverne van het muziekinstrument zal ik ooit wel eens zelf gaan kijken (hoewel ik je a priori geloof, maar het museum zelf is ook de moeite waard, zeker). In Brussel heb ik wel dit meegemaakt : dat ik door een politieagent werd voorgetrokken in een duistere verkeersaangelegenheid, niet omdat ik gelijk had, maar omdat ik Nederlands sprak. (Dat is maar één keer gebeurd, toegegeven) Die vlaggen waren niet toe te schrijven aan 'Vlaanderen vlagt' , maar aan jeugdbewegingen die Wallonië toch wel tof vinden als ze op kamp moeten. Ik vind mezelf geen zuurpruim als ik van mening ben dat het in de actuele omstandigheden arrogant is in Wallonië de Vlaamse Leeuw uit te steken zonder er op zijn minst de Belgische driekleur of op zijn beleefdst de Waalse vlag ernaast te hangen. Ik voeg eraan toe dat geen enkele Waal mij daarop attent maakte. Ik zag het zelf en ik ben Vlaams. (En dit vlaggenfeit is bij Vlaamse jeugdbewegingen niet de uitzondering maar de regel.) Laatst gewijzigd door Avan : 1 maart 2005 om 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Kan er iemand nu BHV opsplitsen ? De reden waarom is net gegeven door Everytime. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn familie zijn er geen Vlamingen maar wel Franstaligen, Duitsers, Fransen en Zwitsers. De grote meerderheid van mijn familie woont in het buitenland; alleen mijn vader, mijn moeder en mijn stiefvader (en ik natuurlijk) wonen in België. Niet voor lang meer maar dat is een ander debat. Behalve mijn Duitse familie, is al de rest Franstalig. Wat mijn vrienden en kennissen betreft, ze zijn voornamelijk franstalig. Ik kan dus zeggen dat ik vooral in een franstalige omgeving ben en dat ik in feit bijna geen contact heb met de Vlaamse bevolking. Hoe komt het dan dat ik Nederlands kan spreken? Simpel. Ik was gewoon heel goed in talen-zowel Nederlands als Engels- als ik op school was. Mijn Duits is minder goed maar ik heb avondcursussen gevolgd om die taal te verbeteren en om met mijn Duitse familie te kunnen spreken. Laatst gewijzigd door Everytime : 1 maart 2005 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
-Enkel in uitgesproken Vlaamse cafeetjes kan je voor een frisse pint nog in het Nederlands terecht. -Ik heb het meermaals meegemaakt dat de politiepatrouilles er zonder Nederlanstalige pv's op stap gaan. Op het politiecommissariaat krijgt men pas na aandringen en veel geduld een "le néerlandophone de service" ter beschikking. -Het MIVB-personeel is, op een uitzondering na, ééntalig. -In veel winkels wordt je zeer vaak scheef bekeken wanneer je het personeel in het Nederlands aanspreekt. Het is ook opvallend dat het meestal mensen van vreemde origine zijn die de moeite doen om je in het Nederlands te helpen. -Het CGKRM zou jaren bezig zijn , moest ik elke keer dat ik voor "sale Flamin" wordt uitgescholden, klacht indienen. -Erasmusstudenten uit Nederland die dachten hier in hun taal terecht te kunnen, klagen steen en been over de arrogantie van Brusselaars. -... (*) Voor Vlamingen die ooit een bezoekje aan Brussel zouden brengen, raad ik deze cafeetjes aan: den bizon, Monk, Dada, den Walvis, den Barapaat en de Gele porei
![]() |