Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2003, 20:38   #41
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®

Die onderdrukking gebeurt met fluwelen hand.
Ik noem dit eerder: de zegeningen die ons tebeurt vallen, bij trouwe dienst aan het vaderland.
Woehaha... Die moet ik onthouden!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 20:45   #42
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Superstaaf, je vergeet de verfoeilijke Fransdolle Staat te vermelden waar de Vlaming reeds 170 jaar door den Koning onderdrukt wordt in zijne cultuur
Die onderdrukking gebeurt met fluwelen hand.
Ik noem dit eerder: de zegeningen die ons tebeurt vallen, bij trouwe dienst aan het vaderland.
er zijn prostituees die hun job graag doen, maar dat er waren die er nog trots op zijn, wist ik niet.

"oh, als ik mij aan het "vaderland" prostitueer, valt er mij de ene zegening na de andere te beurt, oh ladida..."
"een eerste-minister postje hier, een beetje smeergeld daar.."
"maar allemaal met de fluwelen hand!"'
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 21:23   #43
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
er zijn prostituees die hun job graag doen, maar dat er waren die er nog trots op zijn, wist ik niet.
Eens vaker buitenlopen, nietwaar.
Elke beroepsgroep heeft zijn fierheid.
Liever een Belgische luxe-prostituée dan een Vlaamse stoephoer.
8)
Oud 3 mei 2003, 22:41   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun voornaamste drijfveer is economisch. (Zacht uitgedrukt, nietwaar?)
Maar als ik uw vele vroegere berichten goed begrepen heb, is dat bij ook niet anders. U bent de hele tijd immers bezig over uw loonzakje dat goed gevuld is... En dat u dat niet in gevaar wil brengen. En alhoewel de Vlaamsgezinden wel nog andere motieven hebben die hun doet pleiten voor Vlaamse zelfstandigheid of onafhankelijkheid, is hiet het spreekwoord van toepassing: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 22:42   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als ik uw vele vroegere berichten goed begrepen heb, is dat bij u ook niet anders. U bent de hele tijd immers bezig over uw loonzakje dat goed gevuld is... En dat u dat niet in gevaar wil brengen. En alhoewel de Vlaamsgezinden wel nog andere motieven hebben die hun doet pleiten voor Vlaamse zelfstandigheid of onafhankelijkheid, is hiet het spreekwoord van toepassing: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 22:43   #46
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Jullie Belgicisten zouden het natuurlijk al heel wat makkelijker hebben moesten jullie alle Vlaamsgezinden kunnen herleiden tot mensen die streven naar een onafhankelijk Vlaanderen uit puur nostalgische motieven, de realiteit ligt echter een stuk anders! Wat de Belgicisten betreft daarentegen...
Wij kunnen de flaminganten niet herleiden tot mensen die puur uit nostalgie streven naar hun onafhankelijk Vlaanderen.
Dat geef ik toe.
Een belangrijke drijfveer is inderdaad de economische(welliswaar niet de enige), maar deze drijfveer heeft in c niets met egoisme te maken wat de Belgicisten of anti-flaminganten altijd willen beweren. Wij streven niet naar een onafhankelijk Vlaanderen omdat we dan af zijn van die kostelijke Walen maar vooral omdat Vlaanderen en Wallonie dan zelf veel beter hun eigen Ecomische beleid kunnen uitstippelen dat duidelijk anders en bijna tegengesteld is! Waar Flaminganten wel tegen opkomen tegen over de Walen is de onduidelijke ondoordachte geldstroom naar Wallonie waar Wallonie blijkbaar niet beter van wordt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 22:49   #47
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De toekomst ligt in grotere gehelen: één Belgische regering, één Europese en ooit één wereldregering. Al de rest is irrelevant en brengt de mensheid niet vooruit.
Ooit al eens bij nagedacht dat er onder die grotere gehelen die er duidelijk aan het komen zijn ook kleinere gehelen moeten komen? Of denkt u misschien dat er ooit 1grote wereldregering zal komen die het volledige zeggenschap gaat hebben over de gehele wereld zonder dat er ook maar 1 tussenorgaan bestaat? Natuurlijk moeten er, terwijl dat er een aantal zaken beslist worden op een hoger niveau, lagere niveaus zijn die zich ontfermen over de zaken die niet op dat hoger niveau beslist kunnen worden. Hierin zie ik een heel interessante rol weggelegd voor een Vlaamse staat.
Oud 3 mei 2003, 22:53   #48
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een belangrijke drijfveer is inderdaad de economische(welliswaar niet de enige),
Fijn dat je het onderkent.

Citaat:
maar deze drijfveer heeft in c niets met egoisme te maken wat de Belgicisten of anti-flaminganten altijd willen beweren.
Til niet te zwaar aan die kwalificatie, maar begrijp dat het cententellen op de duur lachwekkend overkomt. Vooral daar zowat iedereen in ons land min of meer heeft wat nodig is om redelijk te leven.

Citaat:
Wij streven niet naar een onafhankelijk Vlaanderen omdat we dan af zijn van die kostelijke Walen maar vooral omdat Vlaanderen en Wallonie dan zelf veel beter hun eigen Ecomische beleid kunnen uitstippelen dat duidelijk anders en bijna tegengesteld is!
Ik snap het caritatieve of filantropische karakter niet van het stopzetten van solidariteit, maar ik ben dan ook geen economist.......

Citaat:
Waar Flaminganten wel tegen opkomen tegen over de Walen is de onduidelijke ondoordachte geldstroom naar Wallonie waar Wallonie blijkbaar niet beter van wordt.
En als afsluiter het Noord/Zuid centjestransfert.......
Ik ben eerlijk gezegd al blij dat je beseft dat de individuele Waal, die dezelfde job voor dezelfde centen doet, inderdaad geen stuiver ziet van die transferten.
Leg me maar eens haarfijn uit wie die wel in de pocket stopt, en door wie en op welke wijze hij die toegestopt krijgt.
Zo dat niet lukt leg me dan uit wie, na splitsing, jaarlijks die halve auto aan elke individuele Vlaming gaat betalen, waar de N-VA onlangs op demagogische wijze mee uitpakte.
Oud 3 mei 2003, 22:53   #49
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De toekomst ligt in grotere gehelen: één Belgische regering, één Europese en ooit één wereldregering. Al de rest is irrelevant en brengt de mensheid niet vooruit.
en wat blijft er over van de politiek dichter bij de mensen te brengen?

U idealen lijken sterk op het stichten van één groot germaans rijk van één of andere... ik ben zijn naam vergeten...
Oud 3 mei 2003, 23:11   #50
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En als afsluiter het Noord/Zuid centjestransfert.......
Ik ben eerlijk gezegd al blij dat je beseft dat de individuele Waal, die dezelfde job voor dezelfde centen doet, inderdaad geen stuiver ziet van die transferten.
Leg me maar eens haarfijn uit wie die wel in de pocket stopt, en door wie en op welke wijze hij die toegestopt krijgt.
Zo dat niet lukt leg me dan uit wie, na splitsing, jaarlijks die halve auto aan elke individuele Vlaming gaat betalen, waar de N-VA onlangs op demagogische wijze mee uitpakte.
Ik heb toch al duidelijk gezegd dat ik het niet begrijp wat er met dat geld gebeurd, het is net dat dat de Flaminganten aanklagen. De feiten zijn wel dat een Waalse patient veel meer kost dan een Vlaamse, dat een Waalse leerling veel meer kost dan een Vlaamse, en zo zijn er nog een aantal voorbeelden. Ik begrijp niet waarom die Waalse patient meer moet kosten dan een Vlaamse patient, is dat nu zo een bizarre verontwaardiging?
Hoe minder geld er van Vlaanderen naar Wallonie vloeit, hoe meer er met dat geld in Vlaanderen kan geinvesteerd worden! Is dat nu zo een rare denkoefening? Neen, dat is gewoon de logica zelve!
Oud 3 mei 2003, 23:17   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb toch al duidelijk gezegd dat ik het niet begrijp wat er met dat geld gebeurd,het is net dat dat de Flaminganten aanklagen.
Je weet niet wat ermee gebeurt, maar toch klaag je het gebeuren aan.
Wat een vreemde logica.
Klagen over iets waar je niet eens het fijne van weet.

Citaat:
De feiten zijn wel dat een Waalse patient veel meer kost dan een Vlaamse,
Citaat:
dat een Waalse leerling veel meer kost dan een Vlaamse,
Dat is hun zaak.
Onderwijs IS gesplitst, of vergeet je dat makkelijkheidshalve om je klaagzang langer te maken?

Citaat:
en zo zijn er nog een aantal voorbeelden.
Even waardeloos?

Citaat:
Ik begrijp niet waarom die Waalse patient meer moet kosten dan een Vlaamse patient, is dat nu zo een bizarre verontwaardiging?
En die individuele verschillen zulen er niet zijn in Vlaanderen?
Komaan zeg.
Ernstig blijven.
(zelfde antwoord op zelfde vraag, nietwaar)

Citaat:
Hoe minder geld er van Vlaanderen naar Wallonie vloeit, hoe meer er met dat geld in Vlaanderen kan geinvesteerd worden! Is dat nu zo een rare denkoefening? Neen, dat is gewoon de logica zelve!
En daar gaan wij een halve auto per jaar beter van worden?
Voor mij hoeft dat niet echt als het op de kap van de zieke Waalse kindertjes gebeurt, maar de prioriteiten van de flaminganten liggen blijkbaar elders. Ik mag zeker weer niet zeggen op economisch-financieel vlak?
Oud 3 mei 2003, 23:19   #52
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel ik wist dat uw logisch denkvermogen niet veel voorstelt, maar het heeft wederom een dieptepunt bereikt.

Stel nu bv deze hypotetische situatie: een Waal gaat naar het ziekenhuis, daar zal hij de ene kostelijke en nutteloze test na de andere krijgen ( in Vlaanderen daarentegen slaagt men erin om toch een accurate diagnose te stellen zonder al deze tests). Deze Waal zal dan een voorschrift krijgen voor een of ander antibioticum (in Vlaanderen zal de patient de raad krijgen om het op een natuurlijke manier te laten genezen vanwege het risico op antibiotica resistentie van bacterien). Deze Waal zal dan een ziekteverlof krijgen van 2 weken ( in Vlaanderen 1 week).

Is deze Waal nu bevoordeeld? NEE
Hij heeft nutteloze testen moeten ondergaan, heeft nutteloze medicijnen moeten slikken. Hij heeft wel een weekje langer op zijn krent mogen zitten.
Is er geld verspild? JA.
Naar wie is dat geld gegaan? Naar de farmaceutische bedrijven en naar de medici.
Wie heeft er mogen betalen? Tja,...

Is deze situatie overdreven? Misschien wel, maar zelfs Franck Vandenbroucke heeft de Waalse ziekenhuizen op hun vingers moeten tikken voor het overdreven aanrekenen van allerlei nutteloze randkosten.
Oud 3 mei 2003, 23:28   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik wist dat uw logisch denkvermogen niet veel voorstelt, maar het heeft wederom een dieptepunt bereikt.
Wat heeft dat met de discussie te maken?
Zijn uw argumenten zo zwak dat je op voorhand op de man begint te spelen?
Vorige keer ging je toch één ronde mee voor het schelden begon.

Citaat:
Stel nu bv deze hypotetische situatie: een Waal gaat naar het ziekenhuis, daar zal hij de ene kostelijke en nutteloze test na de andere krijgen ( in Vlaanderen daarentegen slaagt men erin om toch een accurate diagnose te stellen zonder al deze tests). Deze Waal zal dan een voorschrift krijgen voor een of ander antibioticum (in Vlaanderen zal de patient de raad krijgen om het op een natuurlijke manier te laten genezen vanwege het risico op antibiotica resistentie van bacterien). Deze Waal zal dan een ziekteverlof krijgen van 2 weken ( in Vlaanderen 1 week).
Het is zoals je zegt een hypotetische situatie.
Omwille van jouw gedachtenspelletjes moet ik niet akkoord gaan om België op te splitsen, zelfs al zijn ze in bepaalde uitzonderingsgevallen zelfs realiteit.
Geloof jij in het fabeltje van de hardwerkende Vlaming die er nooit de kantjes afloopt of nooit profiteert?
Word dan maar snel wakker en kijk eens goed rondom jou.
Het tableuatje dat je schildert speelt zich niet enkel in Wallonië af.

Citaat:
Is deze situatie overdreven? Misschien wel, maar zelfs Franck Vandenbroucke heeft de Waalse ziekenhuizen op hun vingers moeten tikken voor het overdreven aanrekenen van allerlei nutteloze randkosten.
Bij uit de hand gelopen toestanden moet inderdaad gewoon op de vingers getikt worden.
Daar hoeft een natie niet voor op het spel gezet te worden.
Oud 3 mei 2003, 23:29   #54
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je weet niet wat ermee gebeurt, maar toch klaag je het gebeuren aan.
Wat een vreemde logica.
Klagen over iets waar je niet eens het fijne van weet.
Ik klaag het juist aan dat we niet weten wat er met dat geld gebeurt! Is dat nu zo eigenaardig? Ik heb de indruk dat je me gewoon niet wil begrijpen.
Er is geweten dat er een gigantische geldstroom is van vlaanderen naar Wallonie, er is ook geweten dat er in Wallonie niets aan de huidige situatie verandert ondanks deze geldstroom. Is het dan zo bizar om de vraag te stellen wat er dan wel gebeurt met al dat geld? Om het even simplistisch voor te stellen. Wallonie leeft momenteel in een economische en sociale situatie die ondermaats is voor de hoeveelheid geld die ze binnenrijven en van Vlaanderen naar Wallonie gaat. Met andere woorden, men zou mogen verwachten dat ze met het hoeveelheid middelen dat ze krijgen meer zouden kunnen realiseren.
Oud 3 mei 2003, 23:38   #55
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Citaat:
De feiten zijn wel dat een Waalse patient veel meer kost dan een Vlaamse,
Citaat:
Dat is hun zaak.
Onderwijs IS gesplitst, of vergeet je dat makkelijkheidshalve om je klaagzang langer te maken?
Inderdaat onderwijs is gesplitst, en onderwijs is dus de zaak van de Walen, dat veronderstelt dan ook dat de Walen hun eigen beleid bekostigen, maar dit gebeurt heden ten dage nog altijd niet. Moest Wallonie volledig zelf de kosten moeten dragen voor hun onderwijs zonder dat zij zouden kunnen terugvallen op de financiele steun van Vlaanderen dan durf ik er op te wedden dat de kost van hun onderwijs naar beneden gaat zonder dat de kwaliteit er van naar beneden gaat.
In Wallonie ontbreekt er gewoon een impuls om het onderwijs efficienter te maken want ze moeten toch niet zelf opdraaien voor de volledige kost. Of het nu efficient is of niet, vlaanderen zal bij inefficientie toch de kosten dragen.
Oud 3 mei 2003, 23:41   #56
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet waarom die Waalse patient meer moet kosten dan een Vlaamse patient, is dat nu zo een bizarre verontwaardiging?
En die individuele verschillen zulen er niet zijn in Vlaanderen?
Komaan zeg.
Ernstig blijven.
(zelfde antwoord op zelfde vraag, nietwaar)
Ik heb het hier natuurlijke niet over individuele verschillen maar over de modale Waalse en Vlaamse patient. Het zou logisch zijn dat die Waalse patient meer kost moest het zo zijn dat de Walen veel meer en ernstig ziek zijn, maar dit zou mij ten zeerste verbazen. Er is geen enige redelijke verklaring voor deze hogere kostprijs behalve de inefficientie van de Waalse ziekenzorg.
Oud 3 mei 2003, 23:44   #57
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Quote:

En daar gaan wij een halve auto per jaar beter van worden?
Voor mij hoeft dat niet echt als het op de kap van de zieke Waalse kindertjes gebeurt, maar de prioriteiten van de flaminganten liggen blijkbaar elders. Ik mag zeker weer niet zeggen op economisch-financieel vlak?
Die halve auto per jaar was natuurlijk gewoon symbolisch, maar dat had u uiteraard al lang door!
Dat zal niet op de kap van die Waalse kinderen gebeuren, ik zie namelijk niet in waarom de Walen hun onderwijs en ziekenzorg niet even goed zouden kunnen organiseren als de Vlamingen!
Oud 3 mei 2003, 23:47   #58
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is hun zaak.
Wel wederom een schitterend voorbeeld van uw logisch denkvermogen. Het onderwijs is misschien gesplitst, maar de financiering van het onderwijs niet.

Het overgrote deel van de belastingen gaat rechtstreeks naar de federale overheid en wordt van daaruit verdeeld.
Waar denkt gij dat het over gaat als ze bij de Lambermont onderhandelingen zeggen dat ze het Franstalig onderwijs weer een paar miljarden extra zullen toestoppen? Dit is geld van de federale regering!
Dit is het geniale van de federale regering! Wij "geven" (laten stelen is een beter woord) aan de Walen en wij mogen nog niet eens zeggen hoe het uitgegeven wordt, laat staan controleren dat het wel goed uitgegeven wordt!!!

U argument dat het voor de Flaminganten allemaal om geld te doen is, is volledige onzin. Al de staatshervormingen tot nu toe hebben ons alleen maar geld gekost!!! We hebben er qua betalen nog nooit zo slecht voorgestaan als nu!!!
Oud 3 mei 2003, 23:53   #59
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omwille van jouw gedachtenspelletjes moet ik niet akkoord gaan om België op te splitsen, zelfs al zijn ze in bepaalde uitzonderingsgevallen zelfs realiteit.
Neen, dit is inderdaad niet genoeg om het "o zo dierbare Belgie" te splitsen.

Maar het feit dat een Waal meer politieke macht heeft als een Vlaming wel en daar heb gij nog ALTIJD NIET op geantwoord! En waarom, omdat ge het niet kunt! Ha!

Gij zijt echt te gemakkelijk
Wordt ge het echt niet beu om constant mee de vloer aangeveegd te worden?
Oud 4 mei 2003, 01:48   #60
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel wederom een schitterend voorbeeld van uw logisch denkvermogen. Het onderwijs is misschien gesplitst, maar de financiering van het onderwijs niet.
De financiering (weerom de geldzak die piept) is gesplitst, maar wanneer er uit de gemeenschappelijke pot alsnog wordt toegeschoven naar het Waalse onderwijs, dan moet je daarover gaan mekkeren bij de grooooote Vlaamsnationalistische onderhandelaars Vankrunkelsven & Ansjoo.
Dat die zich in doeken laten draaien is niet de schuld van deze Belgicist.

Citaat:
Het overgrote deel van de belastingen gaat rechtstreeks naar de federale overheid en wordt van daaruit verdeeld.
Waar denkt gij dat het over gaat als ze bij de Lambermont onderhandelingen zeggen dat ze het Franstalig onderwijs weer een paar miljarden extra zullen toestoppen? Dit is geld van de federale regering!
Dit is het geniale van de federale regering! Wij "geven" (laten stelen is een beter woord) aan de Walen en wij mogen nog niet eens zeggen hoe het uitgegeven wordt, laat staan controleren dat het wel goed uitgegeven wordt!!!
Jaja, ik hoor het.
Geld, uitgeven belastinggeld, jajaa.....
Daar ging het jullie niet om, nietwaar?

Citaat:
U argument dat het voor de Flaminganten allemaal om geld te doen is, is volledige onzin.
Het is niet om geld te doen?

Citaat:
Al de staatshervormingen tot nu toe hebben ons alleen maar geld gekost!!!
Hoezo?
Dus toch hartepijn om de centjes.
Zagen bij de Vlaamsnationalisten die het unitaire België zodanig naar de kloten federaliseerden dat het jullie zoveel kost. Ondanks dat geld geen rol speelt natuurlijk...........

Citaat:
We hebben er qua betalen nog nooit zo slecht voorgestaan als nu!!!

De boterhammekes die ik u beloofde, heb ik voor de kippen moeten gooien.
Blijkbaar was de honger niet echt groot genoeg.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be