![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Volgens welk model valt België uit elkaar? | |||
Niet, België blijft ondanks alles samen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 25,45% |
Tsjechoslowakije |
![]() ![]() ![]() |
36 | 65,45% |
Joegoslavië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
Oostenrijk-Hongarije |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
een ander model, nl... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hem niet om onrust stoken want onrust heeft ALTIJD een reden, maar om de tegenwerking die bepaalde landen wél of niet ondervinden op hun weg naar de vrijheid. De Vlaamse onafhankelijkheid van Belgique komt er. Liefst zonder bloedvergieten maar dat ligt nu eenmaal voor het grootste stuk aan degenen die ons de vrijheid niet gunnen. Belgique en de Walen dus.
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Liefst zonder bloedvergieten, zei u. Moet ik daaruit afleiden dat uw groupuscules zich wel eens tot geweld zouden kunnen wenden wanneer ze gaan beseffen dat niemand hen nog volgt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is wel duidelijk dat voor de koninklijke familie en de franstalige politiek er in 175 jaar weinig veranderd is in hun houding t.o.v. de taal van de meerderheid. Natuurlijk is dit te verwachten zolang er aan nederlandstalige kant figuurkes rondlopen die dit perfect normaal vinden. Wat Maxima spreken kan of niet interesseert mij niet. Ik herinner mij wel dat toen de A'dammer Hans Wiegel commissaris van de koningin werd in Friesland hij te verstaan kreeg best zo snel mogelijk fries te leren, hetgeen hij ook deed. Feit blijft dat de mensen waarmee u zo nodig één land wil blijven vormen niets van ons weten en wij niet van hen en dat dit erger wordt eerder dan beter. Hoe zou het ook kunnen want zij spreken onze taal niet en wij steeds minder de hunne. Als we dat wel deden zouden we beseffen dat we over zowat alles van gezondheidszorg over verkeer tot justitie er een verschillende mening op na houden. Splitsen dus die handel. Ik daag u trouwens uit ergens een post of geschrift van mij te vinden waar ik Maxima of eender welk ander gekroond (leeg)hoofd roem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Als Franstaligen dan moeite doen om Nederlands te leren, dan is het weer niet goed.
Ik vind dat de bekende Franstaligen over het algemeen enorme vooruitgang hebben gemaakt en de bekende Nederlandstaligen in hun kennis van de andere landstaal aan het voorbijsteken zijn. Maar ja, dat horen de Vlaams-nationalisten niet graag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe Belgie uit elkaar gaat vallen? (of beter: uit elkaar aan het vallen IS)
Heel simpel: door de opeenvolgende staatshervormingen waardoor de deelstaten VL, WL en Brussel enerzijds en de EU anderzijds steeds meer Belgische (federale) bevoegdheden afsnoepen. Hierdoor blijft er voor het Belgische niveau niks over, en is Belgie een overbodige staat geworden. De afschaffing is dan de logica zelve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Allez, en 90% van de Belgen, on s'en fout. Juist zo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat de franstalige politiek betreft zal opvallen dat diegenen aan de top nu ineens nederlands beginen te leren. Di Rupo waarschijnlijk alleen vanuit zijn ambitie om premier te worden. In het franstalig onderwijs is nederlands optioneel tweede taal. Bij ons is het frans nog steeds verplicht tweede taal. In en om BXL blijft de werkloosheid onder eentalig franstaligen enorm. Zij geven niet de indruk nederlands te willen leren terwijl kennis ervan hun veel sneller werk zou opleveren. Als de tweetaligheid onder franstaligen zo fel toe neemt als u beweert waarom moeten opnieuw in BXL de taalwetten om de haverklap aangepast worden omdat er geen franstaligen gevonden kunnen worden met een notie nederlands? Over dat voorbijsteken heb ik dus zware twijfels. "Wishful thinking" eerder dan wat anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De wereld evolueert nu eenmaal. De 19de eeuwse natiestaten hebben afgedaan, en de zwaksten zullen het eerst sneuvelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
En kom nu niet af met: "Ah ja en dewelke zijn dat?" Ben 't een beetje beu aan 't worden dat ik altijd in 't lang en in 't breed mijn standpunten moet verdedigen om vervolgens het standaard Belgicistisch antwoord te krijgen: "racist, egoist, kapitalist, fascist, xenofoob, neo-nazi, etc" bij gebrek aan deftig onderbouwde tegenargumenten of wat nog zeldzamer is: deftige argumenten voor het behoud van den Belgique... Lang leve de Vlaamse Republiek! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad, de wereld evolueert. Maar naar grotere gehelen, niet naar kleinere. Ga in Frankrijk, Duitsland, Groot-Britannië of Griekenland eens zeggen dat de natiestaten hebben afgedaan? Ze zouden je nogal uitlachen. En als ze van hun macht verliezen, is het meestal niet aan regio's, maar aan een groter geheel zoals de Europese Unie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Trouwens, Zeno, waarom zou jouw Vlaemsche republiekje geen natiestaat zijn?
|
![]() |
![]() |