Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2005, 22:40   #41
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Dus volgens jou keurt de BuB zowel het Vlaams Belang als het FDF ten sterkste af?
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Wat vind je er dan van dat Hans, de voorzitter van uw partij, zich toch omringt met FDF'ers?

U liegt.
Je hebt het nochtans zelf beweerd Patriot!:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
En wat zijn de reacties van Herr Voorzitter Hans? Hoeveel leden schieten er nog over?.
Citaat:

5 FDF'ers, 3 Antwerpenaars. En De Leider.
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=39
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2005, 08:46   #42
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
[i]Je hebt het nochtans zelf beweerd Patriot!:

[i]http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=39
je moet je er niet meer druk in maken, volgens kim zijn die onbestaande fdf ers immers vlijtig nederlands aan het leren
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2005, 10:39   #43
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
En joepla! Opnieuw trekt het motortje van Ossaert weer aan... Het is toch weer typisch, inderdaad... 'de' Belgicisten en de Franskiljons, één strijd!... patati patata en changez... Allemaal samen nu: NON!... Triestig ventje...

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=62
Oh nee... wat gemeen! Nu ga ik dat toch melden aan de moderators... Moderator? Moderator? Yann is weer heel erg stout!...

Kom, haal me nu eens aan waar ik jullie, hier en elders op dit forum, systematisch en op een niet-ironiserende manier beschuldig van fransdolheid...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2005, 10:40   #44
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
[i]Je hebt het nochtans zelf beweerd Patriot!:

[i]http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=39
Oeps...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 18 maart 2005, 10:43   #45
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
je moet je er niet meer druk in maken, volgens kim zijn die onbestaande fdf ers immers vlijtig nederlands aan het leren
En dat doen ze met volle overgave, zoiets moeten we aanmoedigen.

Als iemand een andere partij verlaat om bij de onze te komen, dan moet je niet zitten zeuren over het verleden van de persoon in kwestie. Of de persoon nu een ex-Vlaams Blokker of ex-FDF'er is, als hij de statuten en het programma van BUB ondertekend, is er geen enkel probleem.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2005, 11:18   #46
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U liegt.
Probeer je nu mij voor de gek te houden, of jezelf?
Oud 19 maart 2005, 22:18   #47
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Een onafhankelijk Vlaanderen zal er komen door Vlaams-nationale partijen, niet door anderen. En dan zullen de Vlaams-nationalisten wel maatregelen nemen tegen de verfransing.
Maar vraag blijft:welke maatregelen? En zullen die in strijd of in overeenstemming zijn met het Verdrag van Rome (vrij verkeer van personen)?

(beschouw dit a.u.b. niet als een provovatie, ik wil gewoon weten in wat voor een Vlaanderen ik zal leven, mocht het er komen).

Laatst gewijzigd door driewerf : 19 maart 2005 om 22:19.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 23:47   #48
ilfalco
Minister-President

Standaard

Als men in a'pen taal als voorwaarde mag stellen voor de toewijzing van soc woningen ... dan mag men dat ook in de rand en faciliteitengemeenten. En verder moeten we de faciliteiten toepassen zoals de franstaligen dat doen in henegouwen ... niet of naauwelijks. men heeft brussel en de jekervallei en tal van andere gebieden al erfanst , het moet ergens ophouden.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 00:16   #49
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Als men in a'pen taal als voorwaarde mag stellen voor de toewijzing van soc woningen ... dan mag men dat ook in de rand en faciliteitengemeenten. En verder moeten we de faciliteiten toepassen zoals de franstaligen dat doen in henegouwen ... niet of naauwelijks. men heeft brussel en de jekervallei en tal van andere gebieden al erfanst , het moet ergens ophouden.
Als iets in uw voordeel is, moeten de dingen natuurlijk onveranderd blijven (faciliteiten voor de Vlamingen in Henegouwen, bv.). De rest moet afgeschaft worden ... Makkelijk. Te makkelijk.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 07:44   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Als iets in uw voordeel is, moeten de dingen natuurlijk onveranderd blijven (faciliteiten voor de Vlamingen in Henegouwen, bv.). De rest moet afgeschaft worden ... Makkelijk. Te makkelijk.
Faciliteiten moeten overeenkomstig de bedoeling van de wetgever/insteller toegepast worden, d.i. uitdovend. Ook in Henegouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 10:20   #51
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Zijn die ooit toegepast dan? Ik herinner me beelden van kinderen die voor het vuil van de straat uitgemaakt werden omdat ze naar een Vlaams schooltje gestuurd werden... Maar kom, ik sluit me in deze aan bij JvdB: de faciliteiten zijn uitdovend, ook in Wallonië.
Oud 21 maart 2005, 11:03   #52
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Zijn die ooit toegepast dan? Ik herinner me beelden van kinderen die voor het vuil van de straat uitgemaakt werden omdat ze naar een Vlaams schooltje gestuurd werden... Maar kom, ik sluit me in deze aan bij JvdB: de faciliteiten zijn uitdovend, ook in Wallonië.
Deze faciliteiten werden in 1988 gebetonneerd maw kunnen slechts afgeschaft worden door een bijzondere meerderheid, dus met medewerking van de frankofonen. Trouwens o.m. dank zij de VU. De redenering/vergoeilijking toen was dat indien de Vlamingen hun demografische meerderheid zouden gebruiken om de faciliteiten af te schaffen, dit door de Frankofonen toch niet zou worden aanvaard.
Als we dit toepassen op BHV vandaag, is de conclusie dat separatisme de enige oplossing is om komaf te maken met de mythische voorrechten waarop Frankofonen menen aanspraak te mogen maken: zowel financieel, linguistisch als territoriaal.
Wat mij betreft, is dit slechts mogelijk door de enige echte Vlaamse partij te steunen: het Vlaams Belang.
Best mogelijk dat wanneer het VB incontournable wordt, het gedaan is met den Belziek.
Oud 21 maart 2005, 11:09   #53
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Deze faciliteiten werden in 1988 gebetonneerd maw kunnen slechts afgeschaft worden door een bijzondere meerderheid, dus met medewerking van de frankofonen. Trouwens o.m. dank zij de VU. De redenering/vergoeilijking toen was dat indien de Vlamingen hun demografische meerderheid zouden gebruiken om de faciliteiten af te schaffen, dit door de Frankofonen toch niet zou worden aanvaard.
Als we dit toepassen op BHV vandaag, is de conclusie dat separatisme de enige oplossing is om komaf te maken met de mythische voorrechten waarop Frankofonen menen aanspraak te mogen maken: zowel financieel, linguistisch als territoriaal.
Wat mij betreft, is dit slechts mogelijk door de enige echte Vlaamse partij te steunen: het Vlaams Belang.
Best mogelijk dat wanneer het VB incontournable wordt, het gedaan is met den Belziek.
Ik zie toch enige tegenspraak in je standpunten: aan de ene kant plet je voor de afschaffing van de faciliteiten in de Rand, omdat deze uitdovend zouden zijn, maar aan de andere kant stel je wel dat die in Wallonië gebetonneerd zijn... De enige verklaring die ik daarvoor kan verzinnen is dat je een heel eng (in beide betekenissen) nationalisme voorstaat, een 'ach-en-wee'-nationalisme zo je wil. Veel zal je niet kunnen bereiken, dunkt me, want met extremisme lok je enkel extremisme uit: uiteindelijk zal zelfs het VB moeten inzien dat ze met een al te halsstarrige houding geen brood koopt. "Fortiter in re, suaviter in modo", denk ik dan altijd: sterke principes, maar een gematigde aanpak.
Oud 21 maart 2005, 11:28   #54
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

@ossaert:
neen, alle faciliteiten zijn "gebetonneerd" (een simpele meerderheid is niet mogelijk om ze dus af te schaffen )
Ik pleit dus voor de afschaffing van alle faciliteiten en ook deze voor Franstaligen in het Duitse taalgebied (waar zij slechts een minderheid van 5% uitmaken).

Maar men moet wel naief zijn om ervan uit te gaan dat de franstaligen ooit dit systeem mee gaan helpen afschaffen.
Oud 21 maart 2005, 11:34   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ossaert:
neen, alle faciliteiten zijn "gebetonneerd" (een simpele meerderheid is niet mogelijk om ze dus af te schaffen )
Ik pleit dus voor de afschaffing van alle faciliteiten en ook deze voor Franstaligen in het Duitse taalgebied (waar zij slechts een minderheid van 5% uitmaken).

Maar men moet wel naief zijn om ervan uit te gaan dat de franstaligen ooit dit systeem mee gaan helpen afschaffen.
De afschaffing van de faciliteiten? OK, maar dan wordt Brussel 100% Franstalig. Akkoord? Nee, denk ik. Laat dus de faciliteiten zoals ze zijn.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 11:35   #56
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Veel zal je niet kunnen bereiken, dunkt me, want met extremisme lok je enkel extremisme uit: uiteindelijk zal zelfs het VB moeten inzien dat ze met een al te halsstarrige houding geen brood koopt. "Fortiter in re, suaviter in modo", denk ik dan altijd: sterke principes, maar een gematigde aanpak.
Pleiten voor secessie, beschouw ik helemaal niet als extremisme. Zoniet zouden de Oekraieners, Slovaken, Ieren en eigenlijk alle volkeren die in het verleden hun onafhankelijkheid verworven hebben als extremisten gebrandmerkt kunnen worden.
Oud 21 maart 2005, 11:42   #57
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
De afschaffing van de faciliteiten? OK, maar dan wordt Brussel 100% Franstalig. Akkoord? Nee, denk ik. Laat dus de faciliteiten zoals ze zijn.8)
Waarom? Omdat er in Brussel een Franstalige meerderheid is?
Er is een Nederlandstalige meerderheid in ... België.
Kunnen we net zo goed pleiten voor een NL-talig België.
Maar uiteraard dit standpunt van de frankofonen ken ik wel : de Vlaamse minderheid uitspelen tegen de Franstalige aanwezigheid onder meer in de Rand.
Terwijl de bescherming van de Vlamingen op het zelfde niveau dient geplaatst met die vd Franstaligen in het Belgisch kader.

Helaas zijn er heel wat naïeve Vlamingen die uw redenering volgen.
Maar zelfs dan nog kan evtl ingegaan worden op uw bovenvermelde uitdaging.
Een 100% Franstalig Brussel omringd door compleet Vlaams grondgebied...
Why not...
Oud 21 maart 2005, 11:57   #58
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Pleiten voor secessie, beschouw ik helemaal niet als extremisme. Zoniet zouden de Oekraieners, Slovaken, Ieren en eigenlijk alle volkeren die in het verleden hun onafhankelijkheid verworven hebben als extremisten gebrandmerkt kunnen worden.
Dat zei ik ook niet: je moet enkel beseffen dat er in ruil voor secessie meer dan waarschijnlijk concessies zult moeten doen. Als je volledig rücksichtlos je eigen standpunten wil doorduwen, zonder zelfs maar compromissen in overweging te nemen, dan kom je nergens.
Oud 21 maart 2005, 12:39   #59
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
@ossaert:

Dat is de zaak van de Vlamingen niet.
Oud 21 maart 2005, 12:41   #60
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Faciliteiten moeten overeenkomstig de bedoeling van de wetgever/insteller toegepast worden, d.i. uitdovend. Ook in Henegouwen.
Ik heb een extra voorstel: inburgeringscursussen (met een proefcontract) voor Vlamingen die in Henegouwen wonen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be