Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2005, 19:54   #41
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Wat wilt u hiermee aantonen.
Dat BUBbels oliedom zijn.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 20:01   #42
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Ah de guddie leeft nog! Hoihoi

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 10:35   #43
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Tjah daar zit wel wat in. Hoewel ik nazi's ook über-achterlijk vind.

Greetz,
la Principessa
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 10:45   #44
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Leuk citaatje van Juul: (of the topic)
Horum omnium barbari fortissimi sunt Belgae.
(van alle barbaren waren de Belgen de dappersten)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur. Hi omnes lingua, institutis, legibus inter se differunt. Gallos ab Aquitanis Garumna flumen, a Belgis Matrona et Sequana dividit. Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter bellum gerunt. Qua de causa Helvetii quoque reliquos Gallos virtute praecedunt, quod fere cotidianis proeliis cum Germanis contendunt, cum aut suis finibus eos prohibent aut ipsi in eorum finibus bellum gerunt. Eorum una, pars, quam Gallos obtinere dictum est, initium capit a flumine Rhodano, continetur Garumna flumine, Oceano, finibus Belgarum, attingit etiam ab Sequanis et Helvetiis flumen Rhenum, vergit ad septentriones. Belgae ab extremis Galliae finibus oriuntur, pertinent ad inferiorem partem fluminis Rheni, spectant in septentrionem et orientem solem. Aquitania a Garumna flumine ad Pyrenaeos montes et eam partem Oceani quae est ad Hispaniam pertinet; spectat inter occasum solis et septentriones.

Tzal wel over dit stukske gaan De interpretatie is verschillend naargelang de manier van vertalen
Van al dezen zijn de Belgen de dappersten... omdat ze het verst van de cultuur en menselijkheid van de provincie verwijderd zijn.

Dat geeft al een heel ander perspectief aan zijn bekend citaat .

Disclaimer: mijn Latijn is sucky.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 12:06   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm
Van al dezen zijn de Belgen de dappersten... omdat ze het verst van de cultuur en menselijkheid van de provincie verwijderd zijn.

Dat geeft al een heel ander perspectief aan zijn bekend citaat .

Disclaimer: mijn Latijn is sucky.
Jup dat is wat ik bedoelde he Twaren gewoon barbaren, met alle respect voor de oude belgen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 12:45   #46
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm
Dat is waar natuurlijk maarja. Het is maar een simpel zinnetje. Vind het toch wel lollig.

Laatst gewijzigd door la_Principessa : 20 maart 2005 om 12:46.
Oud 20 maart 2005, 12:46   #47
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Jup dat is wat ik bedoelde he Twaren gewoon barbaren, met alle respect voor de oude belgen
Oud 20 maart 2005, 21:48   #48
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Mh, ik herinner me dat we De Bello Gallico nogal intensief besproken hebben, en ik zal mijn visie uiteenzetten.

Caesar was veldheer en politicus (oud-consuls en oud-praetors werden aangesteld over kolonies; in die hoedanigheid was Caesar consul in anno suo geweest en mocht-ie achteraf Gallië besturen).

Je moet bedenken dat de man daar op honderden kilometers afstand van Rome zat, terwijl al zijn politieke tegenstanders de tijd hadden om intriges en complotten te smeden, propaganda te verspreiden, ...

Caesar had er alle baat bij, om van zich te laten horen. Niet in pöetische taal, maar in militaire en objectief lijkende verslagen. Rapporten over veldslagen, korte beschrijvingen van overwonnen volkeren, dat soort dingen. Commentaren over de Gallische Oorlog dus.

De Germanen waren voor de Romeinen onoverwinnelijke, of toch minstens moeilijk te overwinnen macho's, een soort leger van rambo's. Als je in Rome zei dat de Germanen kwamen, kroop iedereen in de gordijnen.
Net dié Germanen zaten aan de overkant van de Rijn, en waren dus de buren van het gebied dat Caesar ging veroveren.

Laten we nu dus even het citaat opnieuw bekijken

Horum omnium fortissimi sunt Belgae,

"van hen allen zijn de Belgen de sterksten". Soms wordt dit vertaald als "van alle Galliërs..." maar dat is fout. Vergelijk met de eerste zinnen van zijn verhaal: Gallia (het gebied) bestaat uit drie delen, waarvan één deel bewoond wordt door Belgae, een ander deel door Aquitaniërs en een derde deel door de Kelten/Galliërs.

"de dappersten" is één mogelijke vertaling van fortissimi. Deze overtreffende trap komt van het woord fortis, "sterk, dapper" maar je kunt inderdaad tienduizend verschillende nuances bedenken.

"propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt, "

omdat ze het verst verwijderd zijn van de beschaving van de Provincia (de huidige Provence)

"minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos pertinent important, "

...En omdat slechts zelden er handelaars tot bij hen komen met goederen die hen kunnen verwijfd maken

"proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, "

en omdat ze het dichtst zijn bij de Germanen, die aan de overkant van de Rijn wonen

"quibuscum continenter bellum gerunt."

en waarmee ze voortdurend oorlog voeren.

"Qua de causa Helvetii quoque reliquos Gallos virtute praecedunt, quod fere cotidianis proeliis cum Germanis contendunt, cum aut suis finibus eos prohibent aut ipsi in eorum finibus bellum gerunt."

(om dezelfde reden overtreffen de Helvetiërs de andere Galliërs met hun moed, omdat ze dagelijkse gevechten leveren met de Germanen, omdat ze de Germanen bestrijden op Helvetisch gebied of zelf in het gebied van de Germanen gaan strijden)

De kern van de zaak is hier, dat Caesar uiteindelijk de Belgen overwonnen heeft.
Het feit dat ze sterk waren, dapper, niet verwijfd door wijn, fijne kruiden, zachte stoffen en edelstenen, het feit dat ze voortdurend oorlog voerden met rambo's en blijkbaar niet door de Germanen van de kaart geveegd werden... dit alles zorgt voor een beeld van de Belgen als sterke maar onbeschaafde strijders, die net dapper en sterk zijn omdat ze niet verwijfd zijn.

Dus Caesar zegt hier eigenlijk: "ja, die Belgae, dat is godverdomme een volkske waar niet mee te lachen valt... maar bon, uiteindelijk heb ik ze toch maar overwonnen".

Want dat is het uiteindelijke doel van zijn werk: zichzelf promoten.

Caesar heeft ongetwijfeld heel wat belangrijke beslissingen genomen, waarvan er een groot deel zeer goede beslissingen zullen geweest zijn - maar Caesar is ook de man die volgens sommige schattingen één miljoen Galliërs doodde in gevechten, en nog eens één miljoen verkocht als slaaf...

Dat laatste kan alleszins verklaard worden: om verkozen te worden tot consul, moest je een campagne voeren. Die campagne bestond ook uit publieke werken, en de beruchte spelen. Maar zelfs publieke werken moest je als hoge functionaris uit eigen zak betalen... om politicus te worden, moest je dus veel geld hebben, of veel geld lenen. Vandaar dat niet zelden een voormalig consul zijn proconsulair gebied volledig leegzoog, enkel en alleen om zijn schulden af te betalen.
Oud 20 maart 2005, 21:59   #49
Ambiorix

Standaard

HULDE AAN DEZE HELD
WE ZULLEN ZIJN DAPPERHEID NIET VERGETEN
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2005, 22:17   #50
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
HULDE AAN DEZE HELD
In ware socratische stijl zou ik u willen vragen: Laat ons uitrusten onder een plataan en even keuvelen over de betekenis van de woorden "dapperheid" en "moed".
Oud 20 maart 2005, 23:04   #51
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Grappig dat de Vlaams nationalisten deze Romeinse keizer niet kunnen appreciëren, en dat terwijl hun Grote Leider (let op de hoofdletters!!!) Karel Dillen "een Romeinse groet" , zoals ze zelf beweren, bracht op de Grote Markt van Brussel. (55)

Heil Dillen! Heil Caesar!
Oud 20 maart 2005, 23:42   #52
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel

HULDE AAN DEZE HELD
Zeker, de vereniger en aanvoerder Aller Belgen verdient onze eer!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 01:26   #53
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Geef Hitler zijn Germanen en de BUB'ers hun Belgae
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 09:27   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Grappig dat de Vlaams nationalisten deze Romeinse keizer niet kunnen appreciëren, en dat terwijl hun Grote Leider (let op de hoofdletters!!!) Karel Dillen "een Romeinse groet" , zoals ze zelf beweren, bracht op de Grote Markt van Brussel. (55)

Ik wist niet dat ik Karel Dillen als mijn Grote Leider beschouwde?
Oud 21 maart 2005, 18:23   #55
Ambiorix

Standaard

Citaat:

tja, over veralgemening gesproken. ofwel vertegenwoordig ik alle vlaamsnationalisten. niet dus.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 09:12   #56
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tsja, als poging tot ironisering is dit nu niet meteen geslaagd... Hoe is het nog met de Voorzitter van de Partij (die man die ware dingen zegt), die Ons Vaderland terug op de kaart wil zetten, en met de Koning, die aan het hoofd staat van ons roemrijke Koninkrijk, dat passend geëerd moet worden?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2005, 10:28   #57
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Tjah daar zit wel wat in. Hoewel ik nazi's ook über-achterlijk vind.
Idem! We zijn tenslotte al in het jaar 2005...
Oud 22 maart 2005, 10:30   #58
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Zelfs de allergrootste stommiteiten die de belgicistische geschiedschrijvers ooit uithaalden, worden door de BUBbels nageaapt. Niet te schatten!!!
Oud 23 maart 2005, 11:30   #59
Percalion

Standaard

Ni dieu
Ni maître
Ni Ché Guevara

(gelezen op een aanplakbiljet in Brussel)

Het moet hier godverdomme eens gedaan zijn met dat vuil despotisme. Afgoderij is het. Denk voor jezelf! (zei mijn partijvoorzitter )
Oud 23 maart 2005, 11:34   #60
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Uw voorzitter zegde zéér goede dingen op ons debat in Brussel, oa dat federalisme noodlottig is voor de Belgen. Hij riep ook op tot een referendum over België, en riep toen uit, opgezweept door het Belgische publiek 'En wij zullen dat winnen!!', waarna een staande ovatie volgde.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be