Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: REDELIJK?
ja 11 84,62%
nee, ik wil geen referendum 1 7,69%
ja maar... 1 7,69%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2003, 14:24   #41
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Doe maar. Als een Franstalige ook Duits gekozen heeft, kan je er zonder problemen mee communiceren.
Ik heb het idee dat de Franstaligen jouw voorstel niet zullen accepteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
J'en doute fortement, cher ami, que vous seriez parfaitement bilingue. En réalité, il y a peu de gens qui ont le génie et la capacité de l'être. Et en plus, le bilinguisme a des différents aspects comme la langue elle-même. Chaque langue a un nombre de régistres différents et même ceux qui parlent cette langue comme leur langue maternelle n'ont pas toujours la possibilité de connaître tous les régistres.
Het kan toch zijn, zoals bijv. in Brussel, dat je vader Nederlands- en je moeder Franstalig is, waardoor je tweetalig wordt opgevoed? Dat heeft dan vrij weinig te maken met je capaciteiten.
Je suis parfaitement bilinque! Il ne faut être un génie pour l'être. Seriez-vous un génie alors?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 14:25   #42
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik denk dat onmiddelijk een referendum houden waar de keuze Vlaamse onafhankelijkheid instaat niet realistisch is. Je kan Belgie niet van de ene op de andere dag gaan opsplitsen in twee onafhankelijke staten. Het lijkt mij verstandiger om eerst een referendum te houden waar er een keuze is tussen confederalisme of federalisme, een unitaire staat mag er ook tussen staan maar ik ben er van overtuigd dat hier maar een marginale minderheid voor gaat kiezen. In een latere fase kan er dan een keuze voor Vlaamse onafhankelijkheid tussen staan. Je moet geen keuzes aanbieden die toch niet te realiseren zijn.
Ja, maar als je dan zo'n referendum met drie mogelijkheden organiseert, kan het dus zijn dat geen enkele optie een meerderheid krijgt. Stel de verhouding confederalisme - federalisme - unitarisme is 45% - 40% - 15%, wat dan?
In dit geval is er inderdaad geen absolute meerderheid maar wel een meerderheid. Ik stel me toch de vraag of er wel een absolute meerderheid nodig is voor een staatshervorming. Een oplossing voor dit probleem zou kunnen om de mogelijkheid die de minste stemmen krijgt uit te sluiten en enkel met de overgebleven mogelijkheden een nieuw referendum te houden.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 14:26   #43
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De franstaligen zullen moeten!!!
Oud 11 mei 2003, 14:40   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In dit geval is er inderdaad geen absolute meerderheid maar wel een meerderheid. Ik stel me toch de vraag of er wel een absolute meerderheid nodig is voor een staatshervorming. Een oplossing voor dit probleem zou kunnen om de mogelijkheid die de minste stemmen krijgt uit te sluiten en enkel met de overgebleven mogelijkheden een nieuw referendum te houden.
Ja, maar een volgende moeilijkheid ontstaat natuurlijk als de meningen erg ver uit elkaar liggen. Stel dat het unitarisme als mogelijkheid afvalt en confederalisme en federalisme overblijven. Bij de verkiezingen stemt in Vlaanderen 65% voor het confederalisme, in Wallonië 70% voor het federalisme en in Brussel 90% voor federalisme, dan heb je op Belgisch niveau weliswaar een meerderheid van 55% voor het federalisme, maar wordt een bijna tweederde meerderheid in Vlaanderen teleurgesteld.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 15:08   #45
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja, maar een volgende moeilijkheid ontstaat natuurlijk als de meningen erg ver uit elkaar liggen. Stel dat het unitarisme als mogelijkheid afvalt en confederalisme en federalisme overblijven. Bij de verkiezingen stemt in Vlaanderen 65% voor het confederalisme, in Wallonië 70% voor het federalisme en in Brussel 90% voor federalisme, dan heb je op Belgisch niveau weliswaar een meerderheid van 55% voor het federalisme, maar wordt een bijna tweederde meerderheid in Vlaanderen teleurgesteld.
Dit is inderdaad een mogelijkheid die voor problemen gaat zorgen en vooral ook voor een tweedeling in Belgie. Maar hier zal men dan toch de meerderheid moeten volgen en het dus bij het federalisme houden. Dit zal de tweedeling die er momenteel in Belgie heerst alleen maar vergroten. Uiteindelijk denk ik dat deze tegengestelde tendensen in Belgie voor een definitieve opsplitsing gaan zorgen.
Oud 11 mei 2003, 15:37   #46
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

België is op dit moment al zodanig uitgehold, dat er al niet meer zo veel bevoegdheden zijn voor de federale regering.

Er zijn er al een heleboel gegaan naar Europa en naar de gemeenschappen en de gewesten. Er zullen in de loop van de volgende jaren nog meer en meer bevoegdheden naar Europa en Vlaanderen/Wallonië/Brussel.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 16:19   #47
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Tevens zal het besef dat men tot hetzelfde volk behoort ook wel doorwegen.
IK wens niet tot uw volk te behoren.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 19:28   #48
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Spijtig genoeg kan je niet kiezen tot welk volk je behoort. Dat is zoiets als een leeftijd, je kan ook niet kiezen welke leeftijd je hebt.
Oud 11 mei 2003, 19:31   #49
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tot welk volk dan wel? De Belgen??? Als ik mij niet vergis zitten daar ook Vlamingen bij...

Dus als Vlaming heb jij niks met een Antwerpenaar; maar als Belg plots weer wel!? Vreemde logica...Bub-logica...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 19:57   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan toch zijn, zoals bijv. in Brussel, dat je vader Nederlands- en je moeder Franstalig is, waardoor je tweetalig wordt opgevoed? Dat heeft dan vrij weinig te maken met je capaciteiten.
Ja, maar dan krijg je een taal van thuis mee en dat is wat anders dan een tweede taal in de kleuterklas voorgeschoteld krijgen. In die eerste fase ontwikkelt zich de spraak en dan is het ideaal om tegelijkertijd twee talen goed en accentloos te leren. Eens we voorbij die fase van spraakontwikkeling zijn wordt het al moeilijker en is de kans op foutloos aanleren al heel wat kleiner.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 20:02   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
La réalité, c'est que vous voulez briser tout les liens qu'on a avec les francophones. Ce qui pousse �* me dire: il y'a pas mal de chose qui nous réunis, ce que vous niez...
Il n'y a point de liens entre les Flamands et les Wallons sauf cette mauvaise habitude, dite "la belgitude" qui a engendré et endrege jusqu'�* nos jours une politique d'une qualité très basse. D'ailleurs, le lien le plus important manque: la langue. Le fait que nous mangeons tous des frites et que nous buvons aussi de la bière, n'a guère de l'importance. Il s'agit tout simplement des choses accidentelles.
Oud 11 mei 2003, 20:03   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is uw goed recht, maar het lijkt wel op sommige inwoners van Kroatië die zich geen kroaat wilden voelen maar enkel Joegoeslaaf. Net zoals u waren het creaties van een staatsideologie, niet van de volkskundige werkelijkheid.
Oud 11 mei 2003, 20:11   #53
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dan krijg je een taal van thuis mee en dat is wat anders dan een tweede taal in de kleuterklas voorgeschoteld krijgen. In die eerste fase ontwikkelt zich de spraak en dan is het ideaal om tegelijkertijd twee talen goed en accentloos te leren. Eens we voorbij die fase van spraakontwikkeling zijn wordt het al moeilijker en is de kans op foutloos aanleren al heel wat kleiner.
Ja, in die zin is tweetaligheid wel een utopie denk ik. Op latere leeftijd is een taal alleen nog als eigen taal te leren door lange tijd in het taalgebied van die taal te wonen. Immigranten in de VS zijn vaak zo tweetalig geworden.
Ik heb deze week nog een artikel zitten lezen voor mijn studie van de Amerikaanse sociologe Saskia Sassen. Die is geboren in Nederland, opgegroeid in Argentinië en Italië en woont sinds haar studietijd in de VS. Zij spreekt Engels, Spaans, Italiaans en Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 20:20   #54
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik had geen woord in het nederlands uitgesproken tot mijn 3 jaar ongeveer, en ik heb geen accent of zo.
Nogmaals, ik verwacht van niemand dat ze perfect tweetalig moet zijn. Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een tweetalig onderwijs.
Oud 11 mei 2003, 20:26   #55
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
La réalité, c'est que vous voulez briser tout les liens qu'on a avec les francophones. Ce qui pousse �* me dire: il y'a pas mal de chose qui nous réunis, ce que vous niez...
Il n'y a point de liens entre les Flamands et les Wallons sauf cette mauvaise habitude, dite "la belgitude" qui a engendré et endrege jusqu'�* nos jours une politique d'une qualité très basse. D'ailleurs, le lien le plus important manque: la langue. Le fait que nous mangeons tous des frites et que nous buvons aussi de la bière, n'a guère de l'importance. Il s'agit tout simplement des choses accidentelles.
Vraiment vous exagérez.
Oud 11 mei 2003, 20:50   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een tweetalig onderwijs.
Waarom zou dat moeten? In Zwitserland is er ook geen viertalig onderwijs. Ook daar is het onderricht in de taal van de gemeente of de taal van het kanton. De andere bondstalen worden als vreemde taal aangeleerd. Ook in Finland, met haar erkende Zweedstalige minderheid, is dat het geval. Zelfs in Noorwegen dat twee officiële talen heeft (Riksmal Norsk en Bokmal Norsk, twee heel nauw aan elkaar verwante talen), gebeurt het onderricht in één van de talen en leert men de andere taal (eigenlijk gaat het meer om een variant) als vreemde taal.
Oud 11 mei 2003, 20:55   #57
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een tweetalig onderwijs.
Waarom zou dat moeten? In Zwitserland is er ook geen viertalig onderwijs. Ook daar is het onderricht in de taal van de gemeente of de taal van het kanton. De andere bondstalen worden als vreemde taal aangeleerd. Ook in Finland, met haar erkende Zweedstalige minderheid, is dat het geval. Zelfs in Noorwegen dat twee officiële talen heeft (Riksmal Norsk en Bokmal Norsk, twee heel nauw aan elkaar verwante talen), gebeurt het onderricht in één van de talen en leert men de andere taal (eigenlijk gaat het meer om een variant) als vreemde taal.
Ok, het heeft geen zin.
Natuurlijk zijn er geen voordelen aan een tweetalig onderwijs als je flamingant!!
Oud 11 mei 2003, 21:31   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn er geen voordelen aan een tweetalig onderwijs als je flamingant!!
Uw tweetalig onderwijs wil gewoon een instrument zijn in een ideologische strijd, nl. een krampachtige poging om de eenheid van België te vrijwaren. In andere meertalige landen kiest men ook niet voor meertalig onderricht. Wanneer men zelfs in Zwitserland niet voor dergelijke onderwijsvormen kiest, wordt het me duidelijk dat er andere elementen een rol spelen dan het pedagogische.

Als overtuigd Vlaming vind ik het belangrijk dat men ook andere talen leert. Maar het is een recht van ieder volk onderricht in eigen taal te krijgen. Daarom geen twee- of meertalig onderwijs.
Oud 11 mei 2003, 23:10   #59
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

De meeste belgicisten denken blijbaar dat indien Vlaanderen onafhankelijk wordt, zij zich zullen opsluiten en alle grenzen sluiten zodat niemand er in of uit kan.

Integendeel! We willen juist een open Vlaanderen zijn waar verschillende culturen samen komen en waar iedereen elkaar respecteert. Ook moeten er natuurlijk goede afspraken zijn omtrent de waarden, culturele zaken, taalcursussen voor nieuwkomers, ... .
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 03:08   #60
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

JVDB et al. jullie kunnen nog zoveel zeggen als je wil, maar je kan me nooit dwingen hoe ik me moet voelen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be