Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2005, 13:37   #41
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
En als jij iets begreep van de Nederlandse taal dan zou je gemerkt hebben dat ik al twee keer vraag naar een staving (van Dale: Staven: bewijzen, aantonen dat iets werkelijk is of zo is, of dat het is als beweerd wordt).
Koop toch maar eens een goed boek over evolutietheorie, in welke taal ook.
Daarna spreken we verder over homofilie als 'afwijking'.
Oud 5 april 2005, 13:38   #42
Raging Bile Duct
Burger

Raging Bile Duct's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Homofilie is dus nu al een handicap? Het wordt nog grappig...

Als je een verzameling hebt die bestaat uit twee populaties (de hetero's en de homo's) dan is homofilie geen afwijking van het normale.
Een handicap is het niet maar wel een afwijking. Ongeveer 1 op 10 is homo, dat maakt 90 % hetero. Hetero is de norm en homosexualiteit is een afwijking van die norm... Als we er van uitgaan dat homosexualiteit een genetische grondslag heeft natuurlijk (persoonlijk denk ik van wel).
Raging Bile Duct is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 13:51   #43
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Gaan we ons opnieuw als wijsneus profileren?

Homofilie bij mannen kan ontstaan door aanwezigheid van 'vrouwelijke' eigenschappen die tot gevolg hebben dat mannelijke kenmerken aantrekkelijk worden gevonden. De aanwezigheid van 'vrouwelijke' eigenschappen kan een gevolg zijn van statistische processen waarbij ervaringen een rol spelen. Zo kan het gebeuren dat in een overwegend mannelijke omgeving (leger, klooster e.d.) seksuele gevoelens zich richten op mannen.

Een vergelijkbare redenatie gaat op voor lesbische vrouwen.

De evolutietheorie (in eender welke taal8)) is hier van ondergeschikt belang.
Oud 5 april 2005, 13:52   #44
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Staaf het standpunt van Turkje dan eens ...
Oud 5 april 2005, 13:55   #45
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Staaf het standpunt van Turkje dan eens ...
Graag.
Citaat:
Vertrekkende vanuit biologisch-evolutionair standpunt kun je echter net zo goed argumenteren dat homofilie wél nuttig is. Het is immers een eigenschap die doorheen de menselijke evolutie bewaard is gebleven, zelfs desondanks het feit dat een homo per definitie niet voor veel nakomelingen zal zorgen. Het is maw niet uit te sluiten dat biologisch gezien homofilie nuttig is, en dus niet te catalogeren als een "afwijking".
Meer moet dat niet zijn...
Oud 5 april 2005, 14:05   #46
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag.
Dus ... wanneer ik het goed begrijp ... jullie beweren dat homofilie geen afwijking is omdat het in de evolutie is blijven bestaan?

PS: van Dale: Staven: bewijzen, aantonen dat iets werkelijk is of zo is, of dat het is als beweerd wordt
Oud 5 april 2005, 14:08   #47
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Citaat:
Graag.
Wat zeg je hiervan dan?

Citaat:
Ongeveer 1 op 10 is homo, dat maakt 90 % hetero. Hetero is de norm en homosexualiteit is een afwijking van die norm... Als we er van uitgaan dat homosexualiteit een genetische grondslag heeft natuurlijk (persoonlijk denk ik van wel).
Waarom zou men homofilie niet hetzelfde kunnen catalogeren als een andere genetische afwijking?
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:15   #48
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus ... wanneer ik het goed begrijp ... jullie beweren dat homofilie geen afwijking is omdat het in de evolutie is blijven bestaan?

PS: van Dale: Staven: bewijzen, aantonen dat iets werkelijk is of zo is, of dat het is als beweerd wordt
Als jij met afwijking zuiver bedoeld "afwijkend van de meerderheid", dan is homofilie een afwijking.
Maar dan is blond zijn ook een afwijking!

Maar daar gaat het niet om, hé?

Steeds opnieuw gaat het in de discussies rond holebi's over het al dan niet 'natuurlijk' karakter van hun geaardheid. Met dan vaak als argument dat het niet 'natuurlijk' is omdat het niet tot voortplanting leidt.

Waar Turkje heel terecht op wijst is dat het 'natuurlijk' zijn van gedrag niet eng met voortplanting bepaald kan worden.
Dat homofilie het 'overleefd' heeft kan inderdaad aanduiden dat het voor de mens ook evolutionaire voordelen had. Dat is precies wat Turkje schrijft.
Oud 5 april 2005, 14:31   #49
Raging Bile Duct
Burger

Raging Bile Duct's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als jij met afwijking zuiver bedoeld "afwijkend van de meerderheid", dan is homofilie een afwijking.

Maar daar gaat het niet om, hé?

Steeds opnieuw gaat het in de discussies rond holebi's over het al dan niet 'natuurlijk' karakter van hun geaardheid. Met dan vaak als argument dat het niet 'natuurlijk' is omdat het niet tot voortplanting leidt.

Waar Turkje heel terecht op wijst is dat het 'natuurlijk' zijn van gedrag niet eng met voortplanting bepaald kan worden.
Dat homofilie het 'overleefd' heeft kan inderdaad aanduiden dat het voor de mens ook evolutionaire voordelen had. Dat is precies wat Turkje schrijft.
Dat is wat afwijking toch betekent, niet ? Blond zijn is een slecht tegenvoorbeeld omdat dat varieert van streek tot streek. Jouw stelling van "natuurlijk gedrag" vind ik ook een slecht voorbeeld want bv. het Syndroom van Down, een andere genetische afwijking kan je moeilijk een evolutionair voordeel noemen maar toch blijft dat voorkomen met een vrij stabiele incidentie (ongeveer 1 op 1000 ?).

Trouwens, als homosexualiteit een eigenschap zou zijn die zich propageert volgens de evolutietheorie (en dus erfelijk zou moeten zijn) dan zouden er alsmaar minder homo's moeten zijn omdat homo's veel geneigd zijn om zich voort te planten. De cijfers spreken ook dat tegen.

Veel mensen beginnen te steigeren als men homosexualiteit een afwijking noemt omdat dat ze daar een negatief waardeoordeel in zien in de plaats van een objectieve beoordeling.
Raging Bile Duct is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:37   #50
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, nog eens ter verklaring uit van Dale: Staven: bewijzen, aantonen dat iets werkelijk is of zo is, of dat het is als beweerd wordt

Waar staaf jij je verklaring?
De vraag moet zijn: waar staaf ik mijn verklaring niet?

Verklaring: homofilie is geen onnuttige biologische afwijking.

Bewijs of staving: anders zou ze door de evolutie al zijn uitgeroeid.

Capice?
Oud 5 april 2005, 14:40   #51
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je eerste zin bevestigt wat ik juist bedoelde.
De tweede is weeral zo'n belachelijke vergelijking waar jij je conclusies uit trekt.
Er zijn mensen met blond, bruin, zwart, ros, grijs, wit, etc ....haar.
Als man ben je homo of hetero(of bi)
Maw, de vergelijking met de verscheidenheid van de verschillende haarkleuren die bestaan, slaat nergens op.
Daarom ook dat het niet over een "ziekte" of wat dan ook heb, gewoon een "afwijking" van het normale.
Net zoals blind zijn een "afwijking" van het normale is.
Er zijn maar twee mogelijkheden; ofwel ben blind ofwel kan je zien.
Dus als 98% (schatting) kan zien, is blind zijn wel degelijk "niet normaal".
Zonder uiteraard hierbij die "niet normalen" als "niet gewenst" te gaan bestempelen natuurlijk. Want dan hebben we over discriminatie en ik heb een hekel aan discriminatie.
Maar homo's als "normaal" gaan bestempelen, is natuurlijk je reinste onzin want dan ontken je gewoon de betekenis van het woord "normaal".

Laatst gewijzigd door democratsteve : 5 april 2005 om 14:44.
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:41   #52
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raging Bile Duct
Een handicap is het niet maar wel een afwijking. Ongeveer 1 op 10 is homo, dat maakt 90 % hetero. Hetero is de norm en homosexualiteit is een afwijking van die norm... Als we er van uitgaan dat homosexualiteit een genetische grondslag heeft natuurlijk (persoonlijk denk ik van wel).
Hmmmm.... Ik zou daarmee akkoord kunnen gaan, als ge dezelfde terminologie hanteert wanneer het aankomt op vrouwen en mannen. Mannen zijn immers, genetisch gezien, een afwijking van de norm, en die norm is vrouwelijk. In een initieel stadium is immers iedereen vrouwelijk, en is het enkel maar een biologische afwijking die ervoor zorgt dat sommige exemplaren zich vormen tot mannen.

Ik vind dat echter persoonlijk een beetje onzinnig: we spreken ook in de alledaagse taal eerder over de mannelijke populatie en de vrouwelijke populatie, waarbij de ene niet direct biologisch of genetisch gelinkt wordt als een afwijking van de andere. Ik pleit er dan ook voor deze terminologie op analoge wijze uit te breiden naar hetero's en homo's.
Oud 5 april 2005, 14:44   #53
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

De kerk heeft een trieste reputatie ivm fobiën.

In het verleden werden mensen met groene ogen of rood haar nog op de brandstapel geworpen. En zelfs nog niet zo heel lang geleden was linkshandig zijn nog verderfelijk. Zo zie ik ook homofilie.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:44   #54
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar homo's als "normaal" gaan bestempelen, is natuurlijk je reinste onzin want dan ontken je gewoon de betekenis van het woord "normaal".
Maar het is wel normaal dat er abnormale dingen zijn...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:45   #55
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
De kerk heeft een trieste reputatie ivm fobiën.

In het verleden werden mensen met groene ogen of rood haar nog op de brandstapel geworpen. En zelfs nog niet zo heel lang geleden was linkshandig zijn nog verderfelijk. Zo zie ik ook homofilie.
Het klinkt alsof ge hebt besloten die mening te hebben, zomaar...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:45   #56
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Citaat:
Hmmmm.... Ik zou daarmee akkoord kunnen gaan, als ge dezelfde terminologie hanteert wanneer het aankomt op vrouwen en mannen. Mannen zijn immers, genetisch gezien, een afwijking van de norm, en die norm is vrouwelijk. In een initieel stadium is immers iedereen vrouwelijk, en is het enkel maar een biologische afwijking die ervoor zorgt dat sommige exemplaren zich vormen tot mannen.

Ik vind dat echter persoonlijk een beetje onzinnig: we spreken ook in de alledaagse taal eerder over de mannelijke populatie en de vrouwelijke populatie, waarbij de ene niet direct biologisch of genetisch gelinkt wordt als een afwijking van de andere. Ik pleit er dan ook voor deze terminologie op analoge wijze uit te breiden naar hetero's en homo's.
Daar moet ik je wel gelijk geven.
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:46   #57
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Maar het is wel normaal dat er abnormale dingen zijn...
Correct. Maar ik wilde het woord "abnormaal" niet gebruiken, uit vrees een heel leger over me heen te krijgen.
Oud 5 april 2005, 14:46   #58
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is wat afwijking toch betekent, niet ? Blond zijn is een slecht tegenvoorbeeld omdat dat varieert van streek tot streek.
Wat een gelul. Als iemand zich ineens plots persoonlijk voelt aangesproken, dan gelden dezelfde criteria blijkbaar niet meer?

Citaat:
Jouw stelling van "natuurlijk gedrag" vind ik ook een slecht voorbeeld want bv. het Syndroom van Down, een andere genetische afwijking kan je moeilijk een evolutionair voordeel noemen maar toch blijft dat voorkomen met een vrij stabiele incidentie (ongeveer 1 op 1000 ?).

Trouwens, als homosexualiteit een eigenschap zou zijn die zich propageert volgens de evolutietheorie (en dus erfelijk zou moeten zijn) dan zouden er alsmaar minder homo's moeten zijn omdat homo's veel geneigd zijn om zich voort te planten. De cijfers spreken ook dat tegen.
?? Hoeveel weet jij van erfelijkheidsleer? Niet veel waarschijnlijk, want je gaat ervan uit dat een bepaalde eigenschap al tot expressie moet komen om ze te kunnen doorgeven. Quod non, zoals elke bachelor in de biologie wel weet.

Citaat:
Veel mensen beginnen te steigeren als men homosexualiteit een afwijking noemt omdat dat ze daar een negatief waardeoordeel in zien in de plaats van een objectieve beoordeling.
Als er iemand tegen u zegt dat ge een afwijking hebt, dan springt ge ook een gat in de lucht zeker
Oud 5 april 2005, 14:50   #59
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Evolutie is complexer dan men soms denkt.

Een gewaagde vergelijking: er zijn diersoorten waar bepaalde vrouwtjes zelf geen kleintjes baren maar wel hun zussen helpen met hun kleintjes. Hoe komt het dat dit altruïstisch gedrag niet verdwijnt? Tenslotte krijgen deze vrouwtjes geen kleintjes?
Omdat evolutie werkt op het geheel van genen, en het altruïstisch gedrag van de zussen er mee voor zorgt dat de genen van de barende vrouwtjes (die ze voor een deel gemeenschappelijk hebben) wel aan de volgende generaties worden overgedragen.

Een al dan niet recessieve eigenschap kan dus perfect evolutionair nuttig zijn, ook al planten sommige dragers ervan zich meestal niet voort!

Citaat:
U weet toch ook waarom. Als dit zuiver een academische discussie was rond het woord 'afwijking' zou ik niet steigeren.
Meestal wordt deze discussie gevoerd met op de achtergrond de wens op een of andere wijze holebi's te discrimineren. En ja, dan steiger ik, dat geef ik toe.

Laatst gewijzigd door Firestone : 5 april 2005 om 14:52.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 14:52   #60
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Je eerste zin bevestigt wat ik juist bedoelde.
De tweede is weeral zo'n belachelijke vergelijking waar jij je conclusies uit trekt.
Er zijn mensen met blond, bruin, zwart, ros, grijs, wit, etc ....haar.
Als man ben je homo of hetero(of bi)
Maw, de vergelijking met de verscheidenheid van de verschillende haarkleuren die bestaan, slaat nergens op.
Over belachelijke vergelijkingen gesproken... Blijkbaar kunt ge volgens u dus enkel spreken over "normaal" en "abnormaal" wanneer er maar keuze is tussen twee alternatieven? Wel, aangezien ge uw sexuele voorkeur kunt catalogeren als necrofiel, pedofiel, bestialiteitenamateur, hetero, homo, fetisjist, ... zitten we daar dus ook met een verscheidenheid, en kunt ge dus volgens uw eigenste definitie niet spreken van een afwijking.

Citaat:
Zonder uiteraard hierbij die "niet normalen" als "niet gewenst" te gaan bestempelen natuurlijk. Want dan hebben we over discriminatie en ik heb een hekel aan discriminatie.
Ge hebt een hekel aan discriminatie, maar die bepaalde groep, die noemt ge wel consequent "abnormaal" en "afwijkend". Wat is het gevolg daarvan, volgens u?

Citaat:
Volgens mij is dat nog altijd "volgens de norm". Volgens de norm zijn er 90% hetero's en 10% homo's, en is een streek met 90% hetero's en 10% homo's dus perfect "normaal".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be