![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Is het onderwijs in Vlaanderen goed genoeg of kan het (veel) beter? | |||
Laat het zoals nu! |
![]() ![]() ![]() |
7 | 20,59% |
Misschien kan er toch nog wat beter. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 55,88% |
Gooi alles op zijn kop! |
![]() ![]() ![]() |
8 | 23,53% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||||||||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Blij dat uw reactie er toch nog gekomen is.
Ik zal in de rapte een antwoord moeten ineenflansen (examens, weet u wel), hier komt het: Citaat:
MO & PO in het eerste jaar: ik blijf het nutteloos vinden, en het aantal leerlingen dat in het eerste 'plots' dankzij die vakjes ontdekt dat het eigenlijk KSO wilde doen (en dat ook nog eens mag van z'n ouders) is op 1 hand te tellen. Op de manier waarop MO & PO nú gegeven worden is er geen sprake van leerlingen 'kennis te laten maken mét'. MO nu: zang/blokfluit. PO nu: tekeningetjes maken. MO in mijn ideale wereld: wat muziekgeschiedenis (de leerlingen mogen toch weten wie Mozart was). PO in mijn ideale wereld: wat hoogtepunten uit de beeldende kunsten zien. Informatica als keuzevak: vanaf welk jaar zou u dat invoeren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het idee van literatuur te geven vind ik an sich niet zo'n slecht idee, alleen: moet er dan niet meer geschreven worden, moeten er dan geen toespraken/toneelstukken meer zijn? Citaat:
Citaat:
En er een keuzevak van maken lijkt me geen best idee: - da's een eerste stap, de volgende stap is gewoonlijk het afschaffen van een vak. - volgens mij interesseert geen enkele jongere zich voor het opstellen van sollicitatiebrieven, keuzevak of niet Drama, literatuur & toespraken! Ziedaar wat het vak Nederlands zou moeten zijn. Citaat:
Btw In de richtingen met 6 tot 8 uur is het alleszinds zo dat men verplicht is z'n theorie perfect te kennen om erdoor te kunnen geraken. En van dat gememoriseer bij de taalvakken heb ik nooit veel gemerkt. (Dan heb ik dus tóch géén Alzheimer!) Citaat:
Momenteel wordt de leerling in theorie verplicht om al in het Secundair te kiezen wat hij later gaat doen, in de praktijk is er niet zo'n enorm verschil tussen al die ASO-richtingen waardoor de keuze pas gemaakt hoeft te worden in/na het 6de middelbaar. Dat lijkt mij geen slecht systeem. Met al uw keuzevakken lijkt u de (ouders vd) leerlingen te dwingen al vroeg belangrijke keuzes te maken. En dat lijkt me verkeerd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Afijn, als u Bill Gates bent kunt u waarschijnlijk extra geld in ons onderwijs pompen om dat mogelijk te maken. Citaat:
("En nu ga ik studeren!" maakte Brabo zichzelf wijs) |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als (helaas) nog schoolgaande jongere zou ik toch nog wat bedenkingen willen formuleren.
-Schaf Godsdienst/N.C Zedenleer af. Het indoctrineren van ene of andere levensbeschouwing is niet de taak van de school. En die twee uur zijn zeker beter in te vullen. -Idem voor "zelfstandige studie" (voor zover dat wel overal bestaat, ik dacht alleszins van wel). De vier uur zelfstandige studie worden slechts zelden voor studie het geval is, en anders is het een verkapte vorm van huiswerk die je op school moet maken. -Optie 8 uur wiskunde vind ik wat té. Akkoord dat de wiskunderichting relatief veel wiskunde heeft, maar één vierde van het totaal aantal lesuren is niet verantwoord. 6 moet volstaan. We hebben nog altijd een hoge school/unief. -4 uur Latijn (in derde graad) zou ik naar drie herleiden. De maatschappelijke relevantie is gering, aangezien Latijn niet meer gesproken wordt. Planten- en dierennamen (voor de dokters) leren we toch zelden. Als we die laatste twee nu even negeren die toch afhankelijk zijn van de studierichting, krijgen we in de ASO (srry, enigste waarover ik iets zinnigs kan zeggen i.v.b.m. uurverdeling) 6 uur bij Die ik alsvolgt zou verdelen: 2 uur "cultuurwetenschappen en maatschappijleer". Kortom: wat politiek, wat vergelijkende cultuurwetenschappen.. echt wel een gat in de huidige lessenverdeling 2 uur "filosofie en ethische vorming". Waar meer andacht is voor "zachtere" thema's, ethische kwesties, (voornamelijk) praktijkgerichte filosofie,... Uiteraard moet de "ethische vorming" met zo objectief en wetenschappelijk mogelijke standaarden gegeven worden. -een basispakket economie (1 of 2 uur, voor zij die nog geen economie hebben) -een basispakket sociologie (bovenop wat men nu heeft--->dus max. 2 uur). Als er één ding in een school moet geleerd worden, is het samenleven. Bovendien (en ik kan ervan meespreken) verwerf je unieke inzichten in je eigen handelen en dat van groepen in de samenleving. Ja lap, ik moet mijn innerlijke mens gaan versterken ![]() wordt vervolgd.
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Alhoewel ik de de vakken die je daar vernoemt en wil toevoegen aan het lessenrooster zeer interessant vind. Heb ik toch wel een bedenking bij het volgende:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Inderdaad, voor een hoop universitaire (en hogeschool) richtingen is 8u wiskunde een must, wil je geen voorbereidend jaar volgen. En dan nog.
![]() |
#46 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Ik zal afzonderlijk reageren op de verschillende reacties en beginnen met deze:
Citaat:
![]() - Zelfstandige studie ![]() - 8uur teveel vinde ![]() - Latijn is een keuzevak en aan die uren hoeft niet geraakt te worden. Ten slotte zijn er toch nog steeds mensen die hierin verder wensen te gaan na hun humaniora. Citaat:
Voor het overige ben ik (en ook Brabo) het wel ongeveer met u eens lijkt mij zo.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Volgende: (sorry dat ik het in meerdere posts doe, maar anders geraak ik erzelf niet meer wijs uit)
Citaat:
En eigenlijk geeft u zelf reeds aan waarom ik hier tegen ben: "In vergelijking met het secundair is het in het hoger onderwijs echt wel lastig" U pleit eigenlijk voor een gelijkschakeling van het secundaire onderwijs aan het hoger onderwijs en dit is fout. Men mag niet vergeten dat pubers zich toch ook nog met andere zaken moeten kunnen bezighouden dan enkel met hun studies en het is daarom noodzakelijk dat ze zich na school hoofdzakelijk op andere zaken kunnen focussen. Wat u zegt alpina is trouwens ook iets te veralgemenend want u zegt dat u zich in het secundair zonder problemen kwijte van uw taken en eenvoudig door de examens geraakte, maar er zijn ook mensen waarbij alles niet zo vlot loopt en ook daar dient rekening mee gehouden te worden, zeker wanneer we onze kinderen een algemene vorming wensen mee te geven, waardoor ze dus ook een hoop dienen te leren dat hen niet interesseert, dat ze minder vlug oppikken en waar ze later niet mee verder zullen gaan. Het verschil met het HO is inderdaad zeer groot en er wordt daarom ook vanuit de Universiteiten en Hogescholen toenadering gezocht naar haar studenten de laatste jaren om de overgang te vereenvoudigen. (bijscholingen, etc. u kent dat wel) Dat vind ik trouwens ook geen goed argument omdat u vanuit die redenatie ook zou kunnen zeggen dat we het HO best wat moeilijk zouden mogen maken, want ook daar zijn er mensen die eenvoudig slagen zonder dat ze daar al teveel inspanning voor dienen te doen. (beetje overdreven misschien, maar ik heb toch ook meerdere studies tegelijk afgewerkt, dus het is zeker mogelijk)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() @Dies
Ik pleit helemaal niet voor een verlaging van het niveau van het hoger onderwijs, dat niveau kan niet hoog genoeg liggen. Ik vind wel dat richtingen die er specifiek op gericht zijn om mensen voor te bereiden op het hoger, meestal universitair onderwijs zoals: WetenschappenWiskunde, LatijnWiskunde of ModerneTalen Wiskunde best wel wat veeleisender mogen zijn. De leerlingen die in die richtingen zitten hebben bijna altijd de intentie om verder te studeren en dan kan het enkel positief zijn om die leerlingen al kennis te laten maken met de verwerking van een groter stuk leerstof. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() En dan nog de laatste - de 1ste zullen de laatsten zijn
![]() Citaat:
- Mijn oudste zoon is 18 (6de ASO), mijn andere is er 12 (3de ASO) Citaat:
[quote="Brabo"]Informatica als keuzevak: vanaf welk jaar zou u dat invoeren? [quote] Citaat:
Dus zeker dat 1ste jaar kan beter besteed worden Een minimum aan kennis van aardrijkskunde is inderdaad een goede zaak, maar deze hoeft geen 6jaar te duren, ook in 4jaar tijd (zonder een vermeerdering van het aantal lesuren natuurlijk) kan men een degelijke kennis opbouwen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Die sollicitatiebrief staat trouwens wel op het lessenpakket van het vak Nederlands 6ASO Ik blijf achter het idee van een keuzenvak staan (vanaf de 3de graad althans) waar men dan literatuur kan behandellen. Citaat:
En ik denk toch wel dat we algemeen mogen aan nemen dat een vak als wiskunde hoofdzakelijk steunt op inzicht en logisch denken en begrijpen, daar waar een taalvak voornamelijk op studie berust. (vocabularia, grammatica leren etc.) Citaat:
En keuze's dienen er ook nu reeds veelvuldig gemaakt te worden en ik denk dat vanaf een 5de jaar iemand toch wel reeds in staat is om zulke keuze's te maken. Al moet ik zeggen dat ik besef dat het een gevaar inhoud en niet 100% zeker ben dat het een goede evolutie zou zijn. Citaat:
Citaat:
![]() Misschien moet men inderdaad dan maar minder zien! Of men moet voor bepaalde vakken meer lesuren creëren (door afschaffing van bepaalde reeds aangehaalde zaken) Citaat:
![]() Onderwijs kan nooit geld teveel kosten! Iemand die het daar niet mee eens is, heeft ongelijk volgens mij. Onderwijs is de basis van alles; goede opleiding --> goed diploma --> werk --> belastingen Citaat:
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() U pleit voor een verhoging van het niveau van het secundair onderwijs! Ik ben daar tegen. (zie vorige post dus ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U schreef dat ik het hoger onderwijs wou gelijkschakelen aan het secundaire, daaruit trok ik (veel te snel) dan de conclusie dat het hoger onderwijs op een lager pitje werd gezet omdat ik niet geloof in een secundair onderwijs op universitair niveau. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ach, als zo'n verstandig man als Dies zegt dat het in orde is, dan zal dat wel zo wezen neem ik aan? Ik zal hier later misschien nog eens zo'n oneindig lang antwoord aan wijden, maar eerst moet ik mijn bed nog eens opzoeken. (Btw Op de één of andere manier voel ik mij altijd dómmer (minder lucide & geïnformeerd) ná een lange blokperiode, so fu... - hier wilde Brabo het hele Vlaamse onderwijs beledigen, maar hij bedacht zich en zei:" slaapwel allemaal") |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een aantal mensen hebben de overtuiging dat , hoe dikker de schoolrekening is dieze regelmatig krijgen, hoe beter d�*t net is... Als die mensen privé-onderwijs willen betalen ze daar graag voor, maar ik vind dat ze omwille van die keuze dan ook alles zouden moeten betalen, en die privéscholen niet mee laten betalen door de andere belastingbetalers: dan zal hun rekening nog dikker zijn en denken ze dat ze nog beter onderwijs "kopen"! De kwaliteit van het onderwijs is in grote lijnen gelijkwaardig in beide netten, maar die dikke rekeningen zorgen voor een sociale selectie waar die ouders maar al te gelukkig mee zijn... maar dat systeem kost de gemeenschap bakken geld! Elke officiële school biedt een onderwijs aan waarin katholieke ouders zich kunnen terugvinden. Het verschil zit dus véél minder in het onderwijs dan in de sociale selectie door de dikwijls nogal fantaisistische (en hoge!!) supplementen aangerekend in het Vrij Onderwijs: arme ouders moeten hun kinderen wel naar het officiële net sturen, de andere hebben de keuze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat mij hier vooral opvalt dat iedereen voostander is van onderwijs op zijn niveau. Die goed zijn in wiskunden willen meer, die slecht zijn minder. De goede in talen willen meer, de slechte minder, enz.
De meeste zien ook het onderwijs als een voorbereiding op een prestatiemaatschappij. Dus een compleet andere mening. Het onderwijs heeft tot doel in eerste instantie jongeren af te leveren die gezond zijn van geest een lichaam. In tegenstelling tot de meesten hier ben ik er dus van overtuigd dat er meer aan lichaamskultuur word gedaan en veel meer aan algemene opvoeding, kunst, handvaardigheid, levensfilosofie, enz. Het motto "een gezonde geest in een gezond lichaam" en "jong geleerd is oud gedaan" De basiskennis zoals wiskunde, nederlands, enz. kunnen ook beter via audiovisuele methoden worden gegeven die over het algemeen dan boeiender zullen zijn dan een of andere leerkracht zie zijn lesje aan het aframmelen is. Het onderwijs kan door deze methoden geindividualiseerd worden. Het nu eenmaal zo dat er leerlingen zijn met een wiskundige knobbel die dus zeer snel vooruit kunnen in wiskunde en aanverwante vakken en leerlingen met, wat we zullen noemen, een talen knobbel die dus sneller wegwijs zullen geraken in nederlands en aanverwante vakken. De rol van de leraar moet dus vervangen worden door de rol van individueel begeleider. De computer kan overigens hier ook zeer veel diensten verrichten als begeleider omdat hij de eerste zal zijn om te ontdekken dat een leerling moeilijkheden heeft met een bepaalde leerstof en dit kan doorspelen aan de begeleider. Dit gaat ongetwijfeld leiden tot een groter rendement omdat nu iedereen om max. kapaciteit kan werken en niet tegengehouden word door leerlingen die toevallig wat langzamer van begrip zijn dan jijzelf. Op andere punten waar jij wat langzamer bent, werk jij dan weer niet als een rem voor anderen. De echte, meer beroepsgerichte, opleiding begint dan op de leeftijd van 14 tot 18 jaar. Dat kan verschillen omdat er nu eenmaal meer en minder begaafde leerlingen zijn. Het is daarbij een belangrijke taak van de opvoeders er voor te zorgen dat leerlingen hun begaafdheid niet gaan zien als een prestatie van henzelf, evenmin dat minderbegaaft gelijk is aan minderwaardig. De eigenlijke beroepsopleiding zou parallel moeten lopen met een praktijkopleiding. Om het extreem te zeggen. Een dokter zou eerst verpleger moeten zijn voor hij dokter kan worden. We zouden wel heel andere dokters hebben die waarschijnlijk heel wat minder fouten zouden maken dan de huidige. Architekten zouden eerst in de bouw moeten werken, zodat ze zouden weten hoe een huis gebouwd moet worden, enz.
![]() |
#58 | ||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
zijn gewoonlijk n�*et interessanter dan een leerkracht (je moet eens een klas binnenstappen waar leerlingen net een tv-les (bij gebrek aan een beter woord) krijgen). hebben als vervelende eigenschap dat ze geen klas kalm kunnen houden, dus je zult een opzichter nodig hebben, dat betekent dat het hele zaakje duurder wordt: de audiovisuele middelen (die dingen zijn niet gratis) + het loon vd leerkachten/begeleiders/opzichters/... (noem ze zoals je wil) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sorry, maar daar ben ik tegen, omdat: - ik weet hoe lessen met de computer er momenteel uitzien, en geloof me, die lessen zijn gewoonlijk puur tijdverlies - computers gewoon véél kosten (om de 3 jaar mag je alle software vervangen, en de hardware gaat gewoonlijk ook niet lang mee) en het dus onbetaalbaar is om elke leerling zo'n ding te geven - Je de leerlingen waarschijnlijk thuis voor de computer wilt zetten ( de computer die dan 's avonds een mailtje stuurt naar de individueel begeleider neem ik aan? Internet is óok nog steeds niet gratis, dus reken dat maar bij de kosten), wat niet bepaald bevorderlijk is voor het socialiseren van de leerlingen. Computers zijn dus duur, geven geen meerwaarde (buiten een muisarm en kapotte ogen) en zijn niet bepaald bevorderlijk voor de sociale contacten. Maar het is modern. Invoeren dus die handel! Citaat:
Daarbij komt dat u blijkbaar eerst de kinderen en jongeren wilt bezighouden met intellectuele spielereitjes (kunst, cultuur & co), en dán, op de leeftijd waarop kunst en cultuur ze écht beginnen te boeien (rond de 14 jaar) gaat u ze een beroepsopleiding laten volgen. Daarbij komt dat de meer begaafden al rond hun 14de al een beroepskeuze moeten maken, terwijl men vaak op z'n 18de nog niet goed weet waarmee men de rest van z'n leven wil vullen. Citaat:
Citaat:
Daarbij komt dat als men eenmaal uit het onderwijs is gestapt, het zeer moeilijk is om er terug in te stappen (zeker als men plots een paar jaar moet gaan blokken aan de univ). Besluit: uw 'systeem' lijkt me dat van een (onbetaalbare) hypermoderne Steinerschool. Mijn opinie is echter slechts gebaseerd op een post vol vaagheden die ik telkens heb moeten interpreteren. Pas op, uw intenties zijn goed, maar �*edereen heeft hier de intentie om tot een 'beter' onderwijs te komen. Wat mij interesseert is hoe u het concreet ziet, welke keuzes u maakt. In afwachting van een 'concrete' post, Brabo |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Brabo.
Ik vind mensen opvoeden belangrijker dan produktiemachines maken. Daar kan je natuurlijk van mening verschillen. Ergens blijven hangen in de jaren 50 neem ik aan. Moderne programma's op computers kunnen heel wat boeiender zijn dan een walkmannetje en daarenboven interactief. Ergens lijkt het mij dat je het woord interactief niet kent. Neem maar eens een kijkje bij de prachtige documentaires op CNN. Interactief kan dat nog veel beter. Ik heb het dus wel over individueel onderwijs per computer. Als ik het goed begrepen heb moet je nu geen onderwijskrachten betalen? Is het woord begeleider zo'n moeilijk woord? Hoeveel het er moeten zijn? Geen idee maar begin met evenveel als er onderwijskrachten zijn. Die begeleiders worden niet per leerjaar ingezet maar daar waar nodig. We gaan dus iedere leerling inderdaad een computer geven maar het is wel de bedoeling dat die op school staat. In de helft van de lessen is er geen computer nodig zodat er al 2 leerlingen op 1 computer kunnen werken. Vervang het OS van monopoliebezitter BG door een veel beter OS (linux bvb.) en je spaart al een heleboel geld uit op computers. De tijd dat NORMALE computers duur waren is ver te zoeken. (normaal is in dit geval gelijk aan niet geschikt voor superspelletjes) Ik denk dat er nu ook mensen zijn die met 18 in het 3e middelbaar zijn gestrand. De kans dat dit gebeurd is bij het individueel onderwijs kleiner omdat ons huidig onderwijssysteem noodgedrwongen is gemaakt voor de gemiddelde student. Ben je onder of boven dit gemiddelde is dan kans groot dat je uit de boot valt. Vraag het maar eens aan briljante studenten die zonder noemenswaardig studeren door hun middelbaar geraken en dan plots tot de ontdekking komen dat dat bij hogere studies niet meer mogelijk is. Maar ook aan de wat dommere student die binnen een recordtijd afhaakt omdat hij toch niet kan volgen en er geen tijd van de leerkracht is om hem op te vangen. De opleiding gaat inderdaad langer duren. Maar waarom denk je dat ze dan duurder zou worden? Het is wel de bedoeling dat je als metser ook betaald word.
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |