Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2005, 15:30   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

Open je doppen?
Ik ben in een proletarisch milieu geboren en heb zelf na een paar decennia mooie carrière ook eens de onderkant gezien, door omstandigheden. Je moet het eens meegemaakt hebben onderaan, dan piep je anders.

Nog eens, de werkonwilligheid is minimaal, vooral bij zij inkomen nodig hebben.

En nog eens, het werkaanbod is overweldigend, die paar die niet willen werken worden alleen gebruikt om allen, die vruchteloos hun arbeid aanbieden de schuld te geven van de hoge werkloosheid. Hallucinant.
waarom verdedig je hen dan ? Waarom vind jij dan dat de VDAB & CD&V er zich niet mee moeten moeien ? Jij wil dat de mistoestanden blijven bestaan. Zoveel mag blijken uit je pleidooi om het wraakroepende PS-profitariaat onaangeroerd te laten.

En er is inderdaad werk genoeg. Ik heb een vriend die recentelijk een aantal joegoslaven in dienst heeft genomen (tegen een Vlaams loon overigens) omdat die nog willen werken in tegenstelling door wat door Forem gestuurd wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 10:03   #42
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
waarom verdedig je hen dan ? Waarom vind jij dan dat de VDAB & CD&V er zich niet mee moeten moeien ? Jij wil dat de mistoestanden blijven bestaan. Zoveel mag blijken uit je pleidooi om het wraakroepende PS-profitariaat onaangeroerd te laten.

En er is inderdaad werk genoeg. Ik heb een vriend die recentelijk een aantal joegoslaven in dienst heeft genomen (tegen een Vlaams loon overigens) omdat die nog willen werken in tegenstelling door wat door Forem gestuurd wordt.

Begripsverwarring. Als ik over 'arbeidsaanbod' spreek, dat is dat de geijkte
economische term, die je ook zo in alle economische handboekjes kan vinden, om het "werkaanbod van de werkers" aan te duiden, dit in tegenstelling tot het banenaanbod in de economie. Werkaanbod=arbeidsaanbod; maar ik had de tweede term moeten gebruiken, nogmaals sorry.

In de huidige situatie is er een ernstige disruptie ontstaan tussen banenaanbod en arbeidsaanbod, voor allerlei, meest zéér goed bekende redenen (de oplossing is minder goed bekend). Een dergelijk onevenwicht zou onhoudbaar zijn voor elke economie en voor elke democratische staat, als de angel er niet uitgehaald werd door een sociaal-solidair systeem.
Niettemin blijft werkloosheid, vooral langdurige, een ontegensprekelijke bron van armoede voor de meeste betrokken. Deze gemarginaliseerden ook nog eens culpabiliseren, draagt, naast de duidelijke psychologische wreedheid ervan, niets, maar dan ook niets positiefs aan.

Hoe het komt dat de VDAB zijn waalse tegenhanger moet bekritiseren is me onduidelijk - wel dat regionale politieke partijen daar demagogisch gevonden vreten bij vinden. Dit is regionale materie. Interventies van onze Waalse broeders hierover bij ons willen we ook niet. Zij zouden kunnen argumenteren dat we niet zo oppressief moeten omspringen met de verliezers in onze economie.

Persoonlijk heb ik nog een appeltje te schillen met het Belgisch establishment, dat mij, terwijl ik hard werkte in een gevaarlijke en uiterst flexibele job (taxichauffeur dag-nacht gedurende zes jaar), mij via minimumloon en overmatige belasting daarop, al mijn spaargeld van vettere jaren uit de zakken geklopt heeft. Zulke ervaringen radikaliseren.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 april 2005 om 10:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 10:16   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Het werd niet alleen op de radio gezegd maar het staat ook in de kranten.

Als zelfs de belgicistische CD&V vindt dat het de spuigaten uitloopt met de verschillen in een niet gefederaliseerd onderdeel, wat is er dan te lachen?

Vandaag staat er trouwens te lezen dat in België ( nog altijd!) de hoogste loonkosten ter wereld geheven worden.
Waarom denk jij dat dit bijna onmogelijk anders kan in een land zoals Belgique?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 april 2005 om 10:20.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 10:19   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2

Je begrijpt het verkeerd. Als ik over 'arbeidsaanbod' spreek, dat is dat de geijkte
economische term, die je ook zo in alle economische handboekjes kan vinden, om het werkaanbod van de werkers aan te duiden, dit in tegenstelling tot het banenaanbod in de economie.

In de huidige situatie is er een ernstige disruptie ontstaan tussen vraag (banen) en aanbod arbeidsaanbod), voor allerlei, meest zéér goed bekende redenen (de oplossing is minder goed bekend). Een dergelijk onevenwicht zou onhoudbaar zijn voor elke economie en voor elke democratische staat, als de angel er niet uitgehaald werd door een sociaal-solidair systeem.
Niettemin blijft werkloosheid, vooral langdurige, een ontegensprekelijke bron van armoede voor de meeste betrokken. Deze gemarginaliseerden ook nog eens culpabiliseren, draagt, naast de duidelijke psychologische wreedheid ervan, niets, maar dan ook niets positiefs aan.

Hoe het komt dat de VDAB zijn waalse tegenhanger moet bekritiseren is me onduidelijk - wel dat regionale politieke partijen daar demagogisch gevonden vreten bij vinden. Dit is regionale materie. Interventies van onze Waalse broeders hierover bij ons willen we ook niet. Zij zouden kunnen argumenteren dat we niet zo oppressief moeten omspringen met de verliezers in onze economie.

Persoonlijk heb ik nog een appeltje te schillen met het Belgisch establishment, dat mij, terwijl ik hard werkte in een gevaarlijke en uiterst flexibele job (taxichauffeur dag-nacht gedurende zes jaar), mij via minimumloon en overmatige belasting daarop, al mijn spaargeld van vettere jaren uit de zakken geklopt heeft. Zulke ervaringen radikaliseren.
Je vergeet wel even dat het niet de Waalse werklozen zijn die 'wreed' behandeld worden door de federale excellenties maar de Vlaamse.
Oud 12 april 2005, 09:14   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Je vergeet wel even dat het niet de Waalse werklozen zijn die 'wreed' behandeld worden door de federale excellenties maar de Vlaamse.

Waar hebben we het eigenlijk over?

Over die 114 Vlaamse werklozen die uitgesloten werden, tegenover de 321 Waalse? (Di Rupo, vandaag). Dat zal wel alleen over werkweigering gaan.

Mijn 'educated guess' is, dat eigenlijk niemand goed weet waar hij het over heeft en dat de cijfers, vanuit welke hoek ze ook komen, niet en nooit kloppen. Er wordt dus maar wat demagogisch mee gegoocheld, naargelang dat het best uitkomt voor politieke en partijbelangen.

Als men dan al federale overeenkomsten afsluit tussen regionale instituties, dan moet men daarvoor ook de geijkte controlemechanismen voorzien, ipv wat oncontroleerbaar in het ijle te lullen.
Oud 12 april 2005, 10:11   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat geeft jou de zekerheid dat een Waals woord (Di Rupo)betrouwbaarder is dan een 'Vlaams' (De Gucht)?

By the way, ging het nu net niet over het feit dat er in Wallonië geen werklozen gecontroleerd worden, in tegenstelling tot in Vlaanderen?
Oud 13 april 2005, 10:49   #47
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wat geeft jou de zekerheid dat een Waals woord (Di Rupo)betrouwbaarder is dan een 'Vlaams' (De Gucht)?

By the way, ging het nu net niet over het feit dat er in Wallonië geen werklozen gecontroleerd worden, in tegenstelling tot in Vlaanderen?
______

Er circuleren veel Indianenverhalen en mythes.
Er worden overal werklozen gecontroleerd (op fraude).
In hoeverre ze gecontroleerd worden op werkwilligheid en inhoeverre daar adekwate criteria voor gebruikt worden, , daar moet maar eens een controle op gebeuren en een studie over gemaakt door een neutraal en wetenschappelijk team, dat laatste niet door politiekers.
Nogmaals, allemaal vrij marginaal en in elk geval steriel (naast duur), in acht genomen de enorme discrepantie tussen arbeidsaanbod (6oo.ooo voltijds) en banenaanbod (?) (onbekend, maar af te leiden uit die 600.000).

Ik blijf bij mijn repliek nr 45

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 april 2005 om 10:52.
Oud 13 april 2005, 11:36   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat is het hem juist: volgens een onderzoek is er méér zwartwerk in de Noord-Belgische horeca dan in de Zuid-Belgische ! Van verschillen gesproken.
Is dat zo?
Kunt u at onderzoek hier voor ons een samenvatten zodat we ons ook een beeld kunnen vormen?
Vergeet voor de volledigheid ook de cijfers niet over het aantal werknemers die in beide sectoren tewerkgesteld zijn. Waar honderd mensen werken zullen wellicht meer zwartwerkers tussen zitten dan waar tien mensen werken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 11:42   #49
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Hebben ze de Belgische nationaliteit en zijn ze uitkeringsgerechtigd ?
De Belgen van Joegoslavische afkomst die ik ken willen ook niet meer werken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 13:26   #50
eno2
Banneling

Standaard

CD&V zou zich beter eens moeien met BHV
Oud 27 april 2005, 09:37   #51
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
De PS moeit zich ook in het Vlaams Bestuur!
Wanneer bvb?

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:04   #52
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Wanneer bvb?
De PS heeft in het verleden al verschillende keren uitgehaald naar de Vlaamse partijen omdat ze naar hun oordeel het toenmalige Vlaams Blok niet hard genoeg aanpakten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:38   #53
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
De PS heeft in het verleden al verschillende keren uitgehaald naar de Vlaamse partijen omdat ze naar hun oordeel het toenmalige Vlaams Blok niet hard genoeg aanpakten.
Tja, kan je ze ongelijk geven. Of vind jij dat het VB een goed alternatief is. Wil jij graag een regering met buldogs zoals een De Winter en Annemans. T idee alleen al.

Bovendien is opmerken dat men eens iets aan het Vb mag doen nog niet je moeien in BELEIDSDOMEINEN.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 17:24   #54
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

09-04-2005 14:45eno2Citaat:
Oorspronkelijk bericht door De schoofzak
Ik kan het maar niet vatten dat het merendeel van de Vlamingen zo mak blijft bij die voortdurende diefstal, georganiseerde en voortdurende diefstal vanuit Wallonië op de kap van Vlaanderen.
Zit dat nu zo in onze genen dat wij maar met alles akkoord zijn? Als we maar onze Koning kunnen bejubelen, en ons Vaderland? En de paus?
Zijn daar niet meer rebellen onder ons?
Is daar niet meer verstand, dat inziet wat er werkelijk gebeurt?

Ach, als ik me niet vergis zijn nog altijd 86% van de Belgen voor het behoud van België. Je kan dan wel rebel zijn, maar rebel without a cause (zoals ik). Bovendien heb ik daar véél te duur voor betaald en zal ik tijdens mijn leven daar ook geen verandering meer in zien gebeuren. Ik begin het ook steeds minder belangrijk te vinden, oa door de ontwikkeling van Europa.
En voor al dat gezwaai met onze subsidies die naar de Walen gaan; hef België op en diezelfde subsidies gaan naar de Walen via Europa. En wij betalen als welvarende streek evenveel.
Die hele portemonneedialectiek is kortzichtig en kleingeestig. Doorzichtig ook, want Populistisch, vooral - in Vlaanderen.
Voor wat de Paus betreft, kijk eens naar mijn posting 'Regime Change' onder
forum Religie.

Ik denk dat u zich over dat percentage inderdaad vergist.

Ik neem maar even aan dat het een 'aanname' is met een sterk SS-niveau, u wel; "mhaar zhij verghjeten wèèl dat 75% nhoog altèjd tèghen et Bloook hèèt gesteimd".
Waardoor nog maar eens bewezen werd dat alle stemmen die niet voor het Blok werden uitgebracht PROTESTstemmen (lees FHOOERRTST7JMMEN) zijn!

Laten we wel wezen, dit soort 'opiniepeilingen' wordt wat uitslag betreft op voorhand al voor 80% bepaald door de vraagstelling.
Elke halfintelligente neanderthaler kan voor éénzelfde onderwerp wel een aantal verschillende vraagstellingen poneren die dan allemaal een verschillende uitslag zullen opleveren.
De enige echt waardevolle opninie is zich anoniem onder de mensen begeven in cafe's, op markten, op de werkvloer, kortom, overal.
Dan luisteren, zonder uw eigen opinie in het gesprek te brengen en dan en alleen dan komt ge tot een redelijk resultaat.
En in dat geval mijn beste, denk ik niet dat ge aan uw meer dan 80% komt.
Zeker niet in VLAANDEREN.

Dat neemt niet weg dat ge dat moogt denken en zelfs zeggen hoor! In tegendeel, het VB en ik zullen er alles aan doen om uw recht wat dat betreft te verdedigen.
Mag ik dan ook mijn mening hier en daar dan eens kwijt zonder persoonlijk afgeschoten te worden? Please?!?

Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be