Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2005, 16:15   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Gelukkig dat de computerproducenten alsmaar goedkoper zijn gaan produceren. Anders zaten we hier nu niet te typen...
Computers zijn zuivere assemblage producten. Ze kopen waarschijnlijk chips ergens in azie en wat anders weet ik veel waar en laten het alweer ergens samen steken ook alweer bij het goedkoopste bedrijf.

Eigenlijk dat bedoel ik nu net. Altijd goedkoper maar wij zitten met een pak externe kosten die dat niet meer aankunnen. Het is nu net daarom dat ze in het buitenland dat laten doen.

Maar wat als je geen assemblage doet? Een boer bv?
Kan hij goedkoper produceren dan bv afrika of zo iets? Lijkt me onwaarschijnlijk. Dus moet hij iets kunnen toevoegen of iets anders kunnen doen dat zij dan weer niet kunnen en daar wel winst op maken.
Niet eenvoudig oké. Maar ja, dat is ondernemen nooit zeker?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 16:18   #42
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

dank zij bill gates heeft het VWS ea ngo s in alle geval een zeer handig instrument aangereikt gekregen om te netwerken. Het kapitalisme ondermijnt zichzelf omdat het op chaos en het recht van de sterkste is gebaseerd. Het zal Bill gates worst wezen dat zijn instrument het kapitalisme ondermijnt - zolang hij zelf zijn centen maar heeft. Een huis dat in zichzelf verdeeld is kan geen stand houden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 16:19.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 16:25   #43
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Computers zijn zuivere assemblage producten. Ze kopen waarschijnlijk chips ergens in azie en wat anders weet ik veel waar en laten het alweer ergens samen steken ook alweer bij het goedkoopste bedrijf.
Al die componenten worden ontworpen in het Westen... En daar kruipt zeer veel geld in.
Citaat:
Eigenlijk dat bedoel ik nu net. Altijd goedkoper maar wij zitten met een pak externe kosten die dat niet meer aankunnen. Het is nu net daarom dat ze in het buitenland dat laten doen.
Definieer je "externe kosten" eens. Normaal wordt dat gebruikt om bvb milieuschade aan te duiden, maar ik heb de indruk dat jij hier over iets anders spreekt.
Citaat:
Maar wat als je geen assemblage doet? Een boer bv?
Kan hij goedkoper produceren dan bv afrika of zo iets? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Waarom zou hij dat moeten kunnen? Wat is goedkoper produceren? Eén en ander hangt samen met de prijs van bvb je grond.
Suiker, katoen of koffie kunnen ze wellicht niet beter produceren. Maar om een ander antwoord te geven: de tuinbouw en de varkensteelt krijgen amper subsidies en exporteren enorm veel. Ja: ze kunnen dus concurreren op een internationale markt.

Denk er trouwens ook eens aan dat onze economie voor driekwart uit diensten bestaat.
Citaat:
Dus moet hij iets kunnen toevoegen of iets anders kunnen doen dat zij dan weer niet kunnen en daar wel winst op maken.
Als hij iets toevoegt, dan is dat goed voor de consument. En de consument, dat is iedereen. Iedereen wordt er dus beter van. Net zoals die boer er mee beter van wordt dat alle andere bedrijven iets extra gaan doen.
Oud 15 mei 2005, 16:26   #44
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
dank zij bill gates heeft het VWS ea ngo s in alle geval een zeer handig instrument aangereikt gekregen om te netwerken. Het kapitalisme ondermijnt zichzelf omdat het op chaos en het recht van de sterkste is gebaseerd.
Wat is er chaotisch aan de vrije markt?
Oud 15 mei 2005, 16:31   #45

Standaard

Citaat:
2/3e van alle landbouwgrond wordt gepacht. Dus veel borg stellen is er daar niet bij.
een derde van de landbouwgrond is nog altijd iets - en als je iets hebt dan kan je iets lenen en investeren - als je niks hebt dan kan je niks lenen.
Citaat:
Enkele maanden in de fruitpluk en je hebt je 5000 euro. Ja, je zal hard moeten werken. En oh ja, de fruitpluk vind geen Belgen om te komen werken. En neen: je moet daar niet voor gestudeerd hebben.
Bij mij in de streek is er geen fruitpluk - overlaats gaan horen voor tomatten te plukken en het was een kleinburgerlijke boer die dacht dat zijn tomaten luizen gingen krijgen van mij ( of zoiets ??? ) Heb die vent bijna meurig geslagen - soliciteren begint gevaarlijk te worden !

Citaat:
Amper. En zeker geen bedrijfseconomie ofzo.
Allee nu een landbouw ingenieur dus die niks van bedrijfeconomie kent ?? Ja wadde.
Citaat:
En ik heb al helemaal geen proffen gehad die dingen zeiden zoals jij ze hierboven verzonnen hebt.
Waarom verbaast me dat niet ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 15 mei 2005, 16:33   #46

Standaard

Citaat:
Wat is er chaotisch aan de vrije markt?
Het feit dat ie niet vrij is. Het feit dat de vrije markt voor steeds minder mensen een realiteit is. Het feit dat de ene zijn vrijheid stopt waar die van een ander begint enz.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 16:34.
Oud 15 mei 2005, 16:39   #47
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
dank zij bill gates heeft het VWS ea ngo s in alle geval een zeer handig instrument aangereikt gekregen om te netwerken. Het kapitalisme ondermijnt zichzelf omdat het op chaos en het recht van de sterkste is gebaseerd. Het zal Bill gates worst wezen dat zijn instrument het kapitalisme ondermijnt - zolang hij zelf zijn centen maar heeft. Een huis dat in zichzelf verdeeld is kan geen stand houden.
Dat is inderdaad de essentie en de kracht van kapitalisme. Dankzij kapitalisme kunnen meer en meer kinderen naar school, kunnen mensen op vakantie gaan en kunnen sommige mensen nu ook van een uitkering leven.
Net zoals Bill Gates levert élk bedrijf iets terug aan de maatschappij (ik wil nog een uitzondering maken voor bedrijven die vervuilen, daar moet de overheid ingrijpen).
Als er niet zo'n druk is om efficiënter te gaan produceren was dat nooit het geval geweest.

Moeten we nu schrik hebben dat het kapitalisme kapot gaat?
Ik zou zeggen: ja. Het is al eens om zeep geholpen. Door nationalisme. In de jaren 20. Wat Bush nu van nationalistische maatregelen doet ....

Moeten we schrik hebben voor een proletarische revolutie? Ik denk het niet: de arbeiders hebben het beter dan ooit. En de werklozen eigenlijk ook. Ze moeten zelfs niet meer werken om evenveel te verdienen als een arbeider 20 jaar geleden.
Oud 15 mei 2005, 16:40   #48
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het feit dat ie niet vrij is. Het feit dat de vrije markt voor steeds minder mensen een realiteit is. Het feit dat de ene zijn vrijheid stopt waar die van een ander begint enz.
Neen: voor meer en meer mensen wordt hij vrij. Vooral in de derde wereld, waar de kapitalistische revolutie zich nu pas begint te voltrekken.
Oud 15 mei 2005, 16:45   #49
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mij in de streek is er geen fruitpluk - overlaats gaan horen voor tomatten te plukken en het was een kleinburgerlijke boer die dacht dat zijn tomaten luizen gingen krijgen van mij ( of zoiets ??? ) Heb die vent bijna meurig geslagen - soliciteren begint gevaarlijk te worden !
Tja, King, die boer, die dacht dat zijn tomatten van U luizen zou krijgen, dat zal wel iemand met mensenkennis geweest zijn...

En managers die andere mensen bijna meurig slaan, daar zitten de armen echt op te wachten... denk ik!

Hebt U trouwens vroeger niet toegegeven dat U, als U werkgever zou zijn, Uzelf niet zou aannemen?...

Ik ben er bijna zeker van dat U niet uit eigen initiatief gaan solliciteren bent (toch geen oproepbrief gekregen?).

Probeert nu toch eens, indien U het echt goed voorhebt met de armen en niet met Uw 'eigen', de zaken positiever te benaderen...

En dat is een raad van een goede vriend [size=1](want dat zijn we ondertussen toch geworden of niet?).[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 17:12   #50
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Tja, King, die boer, die dacht dat zijn tomatten van U luizen zou krijgen, dat zal wel iemand met mensenkennis geweest zijn...

En managers die andere mensen bijna meurig slaan, daar zitten de armen echt op te wachten... denk ik!

Hebt U trouwens vroeger niet toegegeven dat U, als U werkgever zou zijn, Uzelf niet zou aannemen?...

Ik ben er bijna zeker van dat U niet uit eigen initiatief gaan solliciteren bent (toch geen oproepbrief gekregen?).

Probeert nu toch eens, indien U het echt goed voorhebt met de armen en niet met Uw 'eigen', de zaken positiever te benaderen...

En dat is een raad van een goede vriend [size=1](want dat zijn we ondertussen toch geworden of niet?).[/size]
Met fijngevoeligheid proberen de massa te bewerken is net zo iets als huizenblokken trachten te vellen met een scheermes
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 17:23   #51
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
Met fijngevoeligheid proberen de massa te bewerken is net zo iets als huizenblokken trachten te vellen met een scheermes
Tja, zou kunnen...
Waarschijnlijk is het voor de daklozen en behoeftigen beter huizenblokken met bulldozers plat te walsen...
Oud 15 mei 2005, 17:41   #52

Standaard

Citaat:
Tja, zou kunnen...
Waarschijnlijk is het voor de daklozen en behoeftigen beter huizenblokken met bulldozers plat te walsen...
Als die huizenblokken ons toch te duur zijn dan mogen ze voor mijn part idd tegen de vlakte.
Oud 15 mei 2005, 17:56   #53

Standaard

Citaat:
= persoonlijke belediging nr 47 vanwege Chipie aan mijn adres.
Citaat:
Idd er is een verschil tss diegenen die het doen en diegenen die het bijna doen en eerlijk durven toegeven dat ze daar wel eens goesting in hadden ( veel gediscrimineerde werklozen zullen dat bovendien herkennen dus hier speelt weer de ervaringsdekundigheid mee)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie
Dat is wss wel waar ja. Aangezien ik me te goed voel om te werken voor de winst van een ander zorg ik er altijd wel voor dat ik waar krijg voor mijn werk. De rechten en faciliteiten ( in het CAO bepaald bvb.) die ik als werknemer vroeger niet kreeg die nam ik gewoon lekker toch. [size=1](ik ben namelijk geen gefokte slaaf )[/size]
Citaat:
En hier wordt dan weer eens voor de zoveelste keer uw vooringenomenheid duidelijk. Het was PWA en bij mijn weten is PWA nooit verplicht.
Citaat:
Ik bekijk de zaken uitermate positief - 25 percent van de bevolking kan de overheid tot eender wat dwingen op een vreedzame maar assertieve manier - maar als ik de zaken te positief bekijk en dus ambitieus en dus mijn armoede die altijd in mijn nadeel was nu in mijn voordeel aanwend dan bent u weer tegen.
Citaat:
Een rare definitie dat je hebt van vriendschap. En ik ben er bijna zeker van dat je helemaal geen vrienden zal hebben ( is ook niet moelijk natuurlijk.). Dat is namelijk de andere rijkdom van de andersrijken en het gebrek aan echte vrienden dat is de andere armoede van de andersarmen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 18:00.
Oud 15 mei 2005, 19:28   #54
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
En ik ben er bijna zeker van dat je helemaal geen vrienden zal hebben ( is ook niet moelijk natuurlijk.). Dat is namelijk de andere rijkdom van de andersrijken en het gebrek aan echte vrienden dat is de andere armoede van de andersarmen.
= persoonlijke aanval nr 749...
Oud 15 mei 2005, 19:44   #55

Standaard

Citaat:
En ik ben er bijna zeker van dat je helemaal geen vrienden zal hebben ( is ook niet moelijk natuurlijk.). Dat is namelijk de andere rijkdom van de andersrijken en het gebrek aan echte vrienden dat is de andere armoede van de andersarmen.
Citaat:
= persoonlijke aanval nr 749...
Het zal wellicht zo aanvoelen maar het is een posting die een goed bedoelde raad bevat van een andersrijke virtuele vriend die jouw wil helpen om van je andere armoede af te geraken. Het is dan wel in eerste plaats van fundamenteel belang dat je jezelf van die andersarmoede bewust wordt. Pas wanneer je je daarvan bewust wordt kan je aan die andersarmoede gaan werken.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 19:46.
Oud 15 mei 2005, 21:21   #56
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zal wellicht zo aanvoelen maar het is een posting die een goed bedoelde raad bevat van een andersrijke virtuele vriend die jouw wil helpen om van je andere armoede af te geraken. Het is dan wel in eerste plaats van fundamenteel belang dat je jezelf van die andersarmoede bewust wordt. Pas wanneer je je daarvan bewust wordt kan je aan die andersarmoede gaan werken.
Het doet me plezier dat U het begrip "gaan werken" toch kent... Begint er dan eens mee, maar dan niet virtueel...
Dan komt dat met U miss nog wel in orde...
Oud 15 mei 2005, 21:29   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al die componenten worden ontworpen in het Westen... En daar kruipt zeer veel geld in.

Definieer je "externe kosten" eens. Normaal wordt dat gebruikt om bvb milieuschade aan te duiden, maar ik heb de indruk dat jij hier over iets anders spreekt.

Waarom zou hij dat moeten kunnen? Wat is goedkoper produceren? Eén en ander hangt samen met de prijs van bvb je grond.
Suiker, katoen of koffie kunnen ze wellicht niet beter produceren. Maar om een ander antwoord te geven: de tuinbouw en de varkensteelt krijgen amper subsidies en exporteren enorm veel. Ja: ze kunnen dus concurreren op een internationale markt.

Denk er trouwens ook eens aan dat onze economie voor driekwart uit diensten bestaat.

Als hij iets toevoegt, dan is dat goed voor de consument. En de consument, dat is iedereen. Iedereen wordt er dus beter van. Net zoals die boer er mee beter van wordt dat alle andere bedrijven iets extra gaan doen.
Het is geen eenvoudig antwoord, anders zaten we al lang niet meer in crisis.
De prijs van je grond, akkoord tot op zekere hoogte. Nu weet ik niet wat groente kweken en dergelijke opbrengt maar op een zeker punt zal de prijs van je grond ondergeschikt worden aan de omzet en opbrengst hiervan.
Echter als je op een punt komt dat de grond je duurder wordt dan de opbrengst er van zit je dus wel met een probleem. Net dat is nu aan het spelen bv. Net als de loonkosten, de machine kosten en nog zo wat van die zaken.
Je kan dus niet eindeloos je prijs doen zakken.
Je bereikt de limiet. Anderen zullen nog eens onder die limieten gaan via soms frauduleuze opgezette strategie, valse falingen, buitenlandse koehandel en gebruik van illegalen. Dat is negatieve prijzenspiraal. Goedkoop, goedkoper, nog goedkoper, enz....
Dus daar loop je tegen de muur!

Maar van landbouw ken ik dus echt niks en mogelijks spelen daar vaste prijzen een rol of zo?
Oud 15 mei 2005, 21:44   #58
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Je kan dus niet eindeloos je prijs doen zakken.
Je bereikt de limiet. Anderen zullen nog eens onder die limieten gaan via soms frauduleuze opgezette strategie, valse falingen, buitenlandse koehandel en gebruik van illegalen. Dat is negatieve prijzenspiraal. Goedkoop, goedkoper, nog goedkoper, enz....
Of je eindeloos in prijs kan zakken is een hele discussie waard. Maar het doet er eigenlijk niet toe. Wat ik wil zeggen is dat er nog veel sectoren zijn waar enorm veel geld verdiend wordt omdat er enorme winsten zijn voor de bedrijven. D�*e bedrijven beconcurreren is goed voor de algemene welvaart.

Je moet al erg stom zijn om te gaan investeren in een sector die dichtbij de limiet zit. Waarom zou je?

Maar er zijn nog genoeg sectoren waarbij er gigantische winsten gemaakt worden. En dan heb ik het nog niet over die sectoren die nog niet eens bestaan. Als ik me niet vergis bestond 60% van de huidige jobs 100 jaar geleden niet eens.
Oud 15 mei 2005, 21:49   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of je eindeloos in prijs kan zakken is een hele discussie waard. Maar het doet er eigenlijk niet toe. Wat ik wil zeggen is dat er nog veel sectoren zijn waar enorm veel geld verdiend wordt omdat er enorme winsten zijn voor de bedrijven. D�*e bedrijven beconcurreren is goed voor de algemene welvaart.

Je moet al erg stom zijn om te gaan investeren in een sector die dichtbij de limiet zit. Waarom zou je?

Maar er zijn nog genoeg sectoren waarbij er gigantische winsten gemaakt worden. En dan heb ik het nog niet over die sectoren die nog niet eens bestaan. Als ik me niet vergis bestond 60% van de huidige jobs 100 jaar geleden niet eens.
Mja, maar men kan ook niet alles hé?
vb een farmaceutisch bedrijf die op de beurs genoteerd staat. Kan jij dat zomaar eventjes uit je mouw schudden?
Dus laten we het gemakshalve houden op de mindere bescheiden bedrijven waar jij en ik ganse dagen tussen zitten.
Oud 16 mei 2005, 01:22   #60
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik studeer landbouw-ingenieur. Laat me duidelijk zijn: mijn proffen spreken over bemestingsnormen, bodemeigenschappen, irrigatie, ... Maar niet over ondernemen.
Ondertussen is wel de reële werkloosheid onder deze ingenieurs torenhoog ( jaren tachtig scenario ).
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be