Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2005, 13:12   #41
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Eigenlijk kan men de stelling van de Waalse professoren zo samenvatten :
Het zijn eigenlijk de Vlaams nationalisten (die het stopzetten van de transfers eisen) die echt begaan zijn met het lot van de Walen.....
Wat je hier zegt is absoluut juist. Maar donkere wolken verschijnen aan de horizont als gevolg van zopas vrijgegeven cijfers:
Vlaanderen is iets rijker geworden, Wallonië en Brussel iets armer.
Een krachtdadige Verhofstadt heeft onverwijld dus de nodige maatregelen getroffen om de transfers te verhogen en aldus het broze Belgische evenwicht te herstellen met steun van het vorstenhuis.
Alle regeringen en partijen keuren de maatregel goed.
Alleen uiterst-rechts is tegen, gesteund door drie Waalse professoren.

Laatst gewijzigd door luc broes : 20 mei 2005 om 13:18.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 14:23   #42
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Splitsen vind ik slecht, we spreken nog altijd over de gemiddelde Waal die gewoon gelukkig wilt zijn. HEt zijn de politiekers die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen, en die moeten we er attent op maken.
En waarom zou de gemiddelde Waal niet gelukkig zijn met een splitsing? Kijk naar Slovakije: dat land is op een paar jaar tijd uitgegroeid van het arme broertje van Tsjechië tot de (per capita) grootste autoproduceerder van Europa ! En waarom kon het dat? Omdat Slovakije niet meer moest rekening houden met de hoge lonen van Tsjechië, maar een eigen arbeidsmarktpolitiek kon uitzetten.

Die problematiek is in België krak hetzelfde: wanneer het economisch beter gaat, stijgen de lonen in Vlaanderen, maar daardoor ook de lonen in Wallonië (zodat de economische groei niet kan bijbenen). Wanneer het economisch slechter gaat voor Vlaanderen, kan Wallonië daar evenmin van profiteren (want ze zitten opgescheept met dezelfde hoge loonlasten als in Vlaanderen). Niet splitsen is bijna misdadig voor de gemiddelde Waal...
Oud 20 mei 2005, 15:42   #43
Tegendradigaard

Standaard

Ik dacht dat het niet bestond maar er zijn eindelijk toch 4 slimme Walen gevonden die het inzien... alle begin is moeilijk he...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 15:43   #44
Tegendradigaard

Standaard

Eer dat die van de BUB het gaan inzien.... tja..... maar zeg nooit nooit he....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:17   #45
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

trouwens, in mijn nieuwsblad (laatste keer dat ik die krant kocht, maar soit) stond een figuurke die de transfers uitbeeldde.

naar ik kon tellen (ahum) was dat nog geen 7mj € (abafim)

Waar komt die 11mj dan vandaan?

@Paulus: proficiat, na 175 jaar al samen nóg Wallonnë niet kunnen schrijven

Laatst gewijzigd door rodeo : 20 mei 2005 om 17:23.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:36   #46
luc broes

Standaard

Een beetje verdraagzaam zijn hé!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:42   #47
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er gaan drie keer méér transfers naar Oost-Duitsland dan naar Zuid-België. Er moeten economische transfers komen naar Zuid-België, de SZ-transfers alleen zijn niet de oplossing. Daarover is zowat iedereen het eens. Bovendien heeft België een unitair bestuur nodig om dat te coördineren.

In het unitaire België was onze economie ijzersterk, sinds de federalisering is ze sterk achteruitgegaan.
Het omgekeerde is reeds bewezen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:44   #48
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er gaan drie keer méér transfers naar Oost-Duitsland dan naar Zuid-België. Er moeten economische transfers komen naar Zuid-België, de SZ-transfers alleen zijn niet de oplossing. Daarover is zowat iedereen het eens. Bovendien heeft België een unitair bestuur nodig om dat te coördineren.

In het unitaire België was onze economie ijzersterk, sinds de federalisering is ze sterk achteruitgegaan.
De waalse steenkool is helemaal niet belangrijk meer op wereldvlak. De achteruitgang daarvan is helemaal niet te wijten aan de federalisering, zoals u zegt. De Vlaamse economie is trouwens enorm vooruitgegaan sinds dan.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 21 mei 2005, 07:02   #49
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

@Paulus: proficiat, na 175 jaar al samen nóg Wallonnë niet kunnen schrijven[/quote]

vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 10:00   #50
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

Look who's talking
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 12:49   #51
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Een beetje verdraagzaam zijn hé!
Zie commentaar van Zeno hierboven.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 13:39   #52
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Ah? Het is dus Wallonnë, zoals je zegt? Bedankt maar, zo oud ben ik nog niet hoor.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 19:55   #53
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Ah? Het is dus Wallonnë, zoals je zegt? Bedankt maar, zo oud ben ik nog niet hoor.

Paulus.
Ahum. Bij het topic blijven, vanaf nu?

Oud 21 mei 2005, 22:42   #54
Seba
Europees Commissaris

Standaard

wanneer kunnen we de klacht verwachten van de BUB jegens die profs. voor het verspreiden van deze stigmatiserende leugens??
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 00:58   #55
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dat heb ik nog NOOIT gezegd.

De PS is het grootste gevaar voor België.
Maar ondertussen zowat de enige partij waar jullie nog geen klacht tegen hebben lopen...

Overigens, zo ver als Hans de Opperzot gaat (de transfers moeten omhoog en Brussel moet uitgebreid worden!) durft zelfs Di Rupo niet te gaan. Wat zit je dan tegen de PS te ageren?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 02:41   #56
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Maar ondertussen zowat de enige partij waar jullie nog geen klacht tegen hebben lopen...

Overigens, zo ver als Hans de Opperzot gaat (de transfers moeten omhoog en Brussel moet uitgebreid worden!) durft zelfs Di Rupo niet te gaan. Wat zit je dan tegen de PS te ageren?
Wat is er mis met hoge(re) transfers? Zou u ook protesteren indien er meer geld naar Limburg zou vloeien dan vandaag?
Uw enige min of meer valabele argument is: "We kunnen de Franstalige politici niet kiezen, en zij zijn tenslotte (mede) verantwoordelijk voor "ons" geld". Maar anderzijds bent u ook tegen meertalige en federale kieskringen. Tja, het is nooit goed, natuurlijk
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 09:43   #57
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Wat is er mis met hoge(re) transfers?
Misschien verstaat u het beter in het Frans:

Citaat:
[size=3]Le flux financier venant du nord du pays endort le malade du sud - De bien pâles pôles wallons[/size]

L'économie wallonne ne redresse pas (assez) la barre. Trois économistes s'inquiètent du manque de sursaut politique. Et avancent des propositions.

Lentement, le cri d'alarme du sénateur Alain Destexhe (MR) fait son chemin dans les esprits. Son diagnostic, très noir, sur le (non-)redressement de l'économie wallonne (" Le Soir " du 1er mars), a lancé une dynamique de débats où commence �* poindre, publiquement, un début de prise de conscience de la gravité de la situation. Un nombre croissant d'économistes de tous bords, et avec toutes leurs nuances, viennent conforter l'analyse du trublion libéral.

Mardi soir, �* la tribune de la Société royale d'économie politique de Belgique, trois économistes se sont ainsi rejoints sur l'urgence d'un sursaut, tout en se montrant sceptiques sur sa réalisation.

Henri Capron, professeur �* l'ULB, avance une explication: Les flux financiers venant de Flandre (qui permettent au Wallon de disposer d'un revenu correspondant �* 102 % de la moyenne de l'Europe des Quinze, alors que son produit intérieur brut par habitant, c'est-�*-dire sa création de richesses, est seulement �* 77,3 % de cette moyenne) sont certes appréciables pour la cohésion sociale du pays, mais ils ne facilitent pas l'émergence d'une réponse énergique aux sérieux problèmes de l'économie wallonne.
Résultat, dit-il: on s'investit surtout dans la recherche de toujours plus d'argent plutôt que dans la mise au point de mesures visant �* encourager la création d'entreprises. C'est vrai que la Wallonie n'est pas la seule région d'Europe occidentale �* connaître un déclin, mais c'est l�* qu'il est le plus grave. Et qu'il ne s'enraye pas.
Contrairement �* d'autres où un rebond se dessine depuis l'an 2000, comme les régions de Liverpool et de Glasgow, en Grande-Bretagne, ou celle du Nord, en France. Seule la Lorraine reste sur cette même pente descendante.

Mais cette région, poursuit Pierre Pestieau, professeur �* l'ULg, n'a pas �* craindre que la France la laisse tomber. La Wallonie, elle, vit sous la menace d'un divorce belge. Si la solidarité financière flamande cesse, les prestations sociales devront diminuer de 20 % dans le sud du pays. Il est temps de s'y préparer.
La priorité des Wallons et de leurs représentants politiques ne doit plus être la préservation des droits acquis mais de prendre les mesures visant �* réduire l'exclusion sociale (voir infographie). Un taux de chômage supérieur �* 20 % dans certaines régions est un scandale permanent qui devrait empêcher les ministres wallons de dormir.

Et si, pour réduire cette misère, cela passe par une plus grande flexibilité des horaires ou par une politique plus active de remise des chômeurs dans le circuit du travail, pourquoi pas? La Wallonie ne peut plus se payer le luxe de ne pas essayer des méthodes qui portent leurs fruits ailleurs.
L'ancien ministre de l'Emploi, Frank Vandenbroucke (SPa), voulait s'inspirer du système danois. Les Wallons ont refusé. Mais regardez les indices de bien-être social de ce pays: ils sont supérieurs �* ceux de la Flandre! Et c'est un économiste de gauche qui vous le dit.

Le redressement wallon passera par le redéploiement de ses grands pôles urbains, comme Liège et Charleroi, souligne Henri Capron. Le PIB par habitant y est respectivement �* 85 et 79 (toujours par rapport �* une moyenne européenne de 100), alors que d'autres métropoles dans des régions également en proie �* un problème de développement affichent des taux beaucoup plus élevés (115 pour Lille et 119 pour Lisbonne). Une ville de seconde importance comme Aix-la-Chapelle, très proche de Liège, affiche un taux de 127!

Sur les remèdes, les économistes avancent les idées classiques. Il faut accentuer les efforts de formation: La Wallonie manque d'ouvriers qualifiés, observe Henri Capron. Arrêter le saupoudrage des moyens financiers: le syndrome de la "subsidiologie".
Ce qui passe aussi par le regroupement des forces: fusionner des hautes écoles, des pôles d'excellence, des intercommunales, etc. Je compte dix de ces pôles en Hainaut. Franchement, vous croyez que tous sont excellents ou qu'ils permettent d'atteindre une masse critique?

Michel Mignolet, professeur �* Namur (FUNDP), dessine une piste aussi provocatrice: accroître encore la différence des salaires entre le nord et le sud du pays (déj�* 4 % supérieurs en Flandre) pour combler le déficit de rentabilité des industries du sud du pays (14,6 %, contre 17,5 % en Flandre). Pour Henri Capron, c'est possible sans passer par une régionalisation institutionnelle accrue.

" Le Soir " publiera, �* partir de ce samedi 21 mai, une vaste enquête sur l'état de santé de l'économie wallonne.

PHILIPPE SERVATY

Le Soir - 19/05/2005

Laatst gewijzigd door Egidius : 22 mei 2005 om 10:02.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 12:26   #58
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Welvaartslanden ?

Staatsgenzen trekken op basis van de welvarendheid van een streek is vanzelfsprekend totaal van de pot gerukt...we moeten dan een een aantal staten vormen als O- en W-Vlaanderen, Antwerpen + Brussel, Waals en Vlaams Brabant en anderzijds Limburg, Henegouwen, Namen + Luik en een apart land Luxemburg (dat zich misschien met het Groot Hertogdom kan verenigen) ???

Ook de ons omringende landen moet dan dringend uiteenspatten in diverse
meer en of minder welvarende staten. Bovendien kan men dan de EU ook onderverdelen in de "Welvarende " en de "Niet-zo welvarende EU"

...

Het doorlopen van economische ontwikkeling was in de eerste plaats een zaak van investeringen, maar wordt hoe langer hoe meer een zaak van creativiteit.
Het is vanzelfsprekend dat door het louter transfereren van gelden in het kader van Sociale Zekerheid er geen economie wordt ontwikkeld, daar horen ook economische investeringen bij en het ontwikkelen van een kenniseconomie. Streken die hierin achtergebleven zijn afzonderen en "in quarantaine plaatsen" is hier geen oplossing, zoals het op een hoog pleil houden van de sociale voorzieningen ook geen oplossing is. De vraag is eigenlijk het oplossen van een paradoks :

Rijke franstaligen drijven de arme vlamingen weg uit de brusselse rand ..
waar investeren die rijke franstaligen hun geld eigenlijk ? In Vlaanderen of Wallonië ?
Oud 22 mei 2005, 12:38   #59
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Wat is er mis met hoge(re) transfers? Zou u ook protesteren indien er meer geld naar Limburg zou vloeien dan vandaag?
Uw enige min of meer valabele argument is: "We kunnen de Franstalige politici niet kiezen, en zij zijn tenslotte (mede) verantwoordelijk voor "ons" geld". Maar anderzijds bent u ook tegen meertalige en federale kieskringen. Tja, het is nooit goed, natuurlijk
Ik zal proberen in het Vlaams te antwoorden. Ik heb geen zin om het via mijn tekstverwerker kan doen waar ik een spellingscontrole heb, dus de schrijffouten moet je er maar bijnemen. Ik heb moeilijkheden om teksten van Word naar hier te kopiëren.

Het verschil met de Limburgers is dat zij ook solidair zijn en de Walen niet. Onder solidariteit versta ik het "één-voor-allen-en-allen-voor-één-principe". Dat is een zeer mooi principe en het is ook mooi om daarachter te staan. Je kunt maar nooit weten dat je zelf eens in moeilijkheden komt en anderen jou moeten ondersteunen. Van Limburgers weten we dat ze dat ook doen, van Walen weten we dat ze dat niet doen. Integendeel zelfs. Toen Wallonië eertijds welvarenderen was dan Vlaanderen en Vlaanderen echt wel hulp konden gebruiken, dan nog moesten de Vlamingen voor de Walen betalen. Dit is een historisch feit. Van de Limburgers kunnen we dat niet zeggen, zij betaalden immers mee.

Het "alles-voor-ons-en-niks-voor-de-ander-principe" is geen solidariteit, maar profetariaat. Dat is het verschil.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 16:22   #60
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Toen waren de Walen nog rijk

Paulus,

U verwijst waarschijnlijk naar de periode in de geschiedenis dar "Wallonië"
een industriël speerpunt in West-Europa was onder Leopold I en de Imperialistische periode van België onder Leopold II. Recente studies gaven aan dat ook in die tijd het grootste gedeelte van de belastingensinkomsten van de Belgische staat uit wat we nu "Vlaanderen" noemen afkomstig waren.

De vraag is echter : wie betaalde er belastingen ? Het merendeel van de inwoners van deze prille democratie betaalde immers niets, vermits het over een lompenproletariaat ging waarvan 7 jarige kinderen in de nauwe mijnschachten
wagentjes met steenkolen voortrokken of in de Vlaamse textielindustrie
weefgetouwwagens voortrolden Vlamingen en Walen waren toen alleszins zeer gelijk : als ze in hun eigen streek geen werk vonden mochten ze in een andere streek gaan werken en als de aardappeloogst mislukte weken ze uit naar de USA om daar in een burgeroorlog mee te vechten.

Wie betaalde belastingen ? De uitbuiters natuurlijk en die Vlaam of Waal -
spraken Fransch.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be