![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is iets rijker geworden, Wallonië en Brussel iets armer. Een krachtdadige Verhofstadt heeft onverwijld dus de nodige maatregelen getroffen om de transfers te verhogen en aldus het broze Belgische evenwicht te herstellen met steun van het vorstenhuis. Alle regeringen en partijen keuren de maatregel goed. Alleen uiterst-rechts is tegen, gesteund door drie Waalse professoren. Laatst gewijzigd door luc broes : 20 mei 2005 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die problematiek is in België krak hetzelfde: wanneer het economisch beter gaat, stijgen de lonen in Vlaanderen, maar daardoor ook de lonen in Wallonië (zodat de economische groei niet kan bijbenen). Wanneer het economisch slechter gaat voor Vlaanderen, kan Wallonië daar evenmin van profiteren (want ze zitten opgescheept met dezelfde hoge loonlasten als in Vlaanderen). Niet splitsen is bijna misdadig voor de gemiddelde Waal...
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Ik dacht dat het niet bestond maar er zijn eindelijk toch 4 slimme Walen gevonden die het inzien... alle begin is moeilijk he...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Eer dat die van de BUB het gaan inzien.... tja..... maar zeg nooit nooit he....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() trouwens, in mijn nieuwsblad (laatste keer dat ik die krant kocht, maar soit) stond een figuurke die de transfers uitbeeldde.
naar ik kon tellen (ahum) was dat nog geen 7mj € (abafim) Waar komt die 11mj dan vandaan? @Paulus: proficiat, na 175 jaar al samen nóg Wallonnë niet kunnen schrijven
Laatst gewijzigd door rodeo : 20 mei 2005 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Een beetje verdraagzaam zijn hé!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() @Paulus: proficiat, na 175 jaar al samen nóg Wallonnë niet kunnen schrijven[/quote]
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() wanneer kunnen we de klacht verwachten van de BUB jegens die profs. voor het verspreiden van deze stigmatiserende leugens??
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Overigens, zo ver als Hans de Opperzot gaat (de transfers moeten omhoog en Brussel moet uitgebreid worden!) durft zelfs Di Rupo niet te gaan. Wat zit je dan tegen de PS te ageren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw enige min of meer valabele argument is: "We kunnen de Franstalige politici niet kiezen, en zij zijn tenslotte (mede) verantwoordelijk voor "ons" geld". Maar anderzijds bent u ook tegen meertalige en federale kieskringen. Tja, het is nooit goed, natuurlijk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Egidius : 22 mei 2005 om 10:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Staatsgenzen trekken op basis van de welvarendheid van een streek is vanzelfsprekend totaal van de pot gerukt...we moeten dan een een aantal staten vormen als O- en W-Vlaanderen, Antwerpen + Brussel, Waals en Vlaams Brabant en anderzijds Limburg, Henegouwen, Namen + Luik en een apart land Luxemburg (dat zich misschien met het Groot Hertogdom kan verenigen) ???
Ook de ons omringende landen moet dan dringend uiteenspatten in diverse meer en of minder welvarende staten. Bovendien kan men dan de EU ook onderverdelen in de "Welvarende " en de "Niet-zo welvarende EU" ... Het doorlopen van economische ontwikkeling was in de eerste plaats een zaak van investeringen, maar wordt hoe langer hoe meer een zaak van creativiteit. Het is vanzelfsprekend dat door het louter transfereren van gelden in het kader van Sociale Zekerheid er geen economie wordt ontwikkeld, daar horen ook economische investeringen bij en het ontwikkelen van een kenniseconomie. Streken die hierin achtergebleven zijn afzonderen en "in quarantaine plaatsen" is hier geen oplossing, zoals het op een hoog pleil houden van de sociale voorzieningen ook geen oplossing is. De vraag is eigenlijk het oplossen van een paradoks : Rijke franstaligen drijven de arme vlamingen weg uit de brusselse rand .. waar investeren die rijke franstaligen hun geld eigenlijk ? In Vlaanderen of Wallonië ?
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil met de Limburgers is dat zij ook solidair zijn en de Walen niet. Onder solidariteit versta ik het "één-voor-allen-en-allen-voor-één-principe". Dat is een zeer mooi principe en het is ook mooi om daarachter te staan. Je kunt maar nooit weten dat je zelf eens in moeilijkheden komt en anderen jou moeten ondersteunen. Van Limburgers weten we dat ze dat ook doen, van Walen weten we dat ze dat niet doen. Integendeel zelfs. Toen Wallonië eertijds welvarenderen was dan Vlaanderen en Vlaanderen echt wel hulp konden gebruiken, dan nog moesten de Vlamingen voor de Walen betalen. Dit is een historisch feit. Van de Limburgers kunnen we dat niet zeggen, zij betaalden immers mee. Het "alles-voor-ons-en-niks-voor-de-ander-principe" is geen solidariteit, maar profetariaat. Dat is het verschil. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() Paulus,
U verwijst waarschijnlijk naar de periode in de geschiedenis dar "Wallonië" een industriël speerpunt in West-Europa was onder Leopold I en de Imperialistische periode van België onder Leopold II. Recente studies gaven aan dat ook in die tijd het grootste gedeelte van de belastingensinkomsten van de Belgische staat uit wat we nu "Vlaanderen" noemen afkomstig waren. De vraag is echter : wie betaalde er belastingen ? Het merendeel van de inwoners van deze prille democratie betaalde immers niets, vermits het over een lompenproletariaat ging waarvan 7 jarige kinderen in de nauwe mijnschachten wagentjes met steenkolen voortrokken of in de Vlaamse textielindustrie weefgetouwwagens voortrolden Vlamingen en Walen waren toen alleszins zeer gelijk : als ze in hun eigen streek geen werk vonden mochten ze in een andere streek gaan werken en als de aardappeloogst mislukte weken ze uit naar de USA om daar in een burgeroorlog mee te vechten. Wie betaalde belastingen ? De uitbuiters natuurlijk en die Vlaam of Waal - spraken Fransch.