Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2005, 19:31   #41
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Wat zijn jij en je vaderland er bij gebaat dat mensen het loodje leggen? Je moet al behoorlijk van de pot gerukt zijn om te geloven dat a.) je 'vaderland' wil dat je sterft, en b.) het je plicht is om je te laten afknallen. (En dan maak ik even abstractie van de absoluut perverse opvatting van dat soort 'vaderland', enfin: van iets als een vaderland tout court). Weet je, bij de eerste vrije verkiezingen in West-Duitsland, had de SPD of de CDU een schitterende affiche: 'Nicht sterben, leben für das Vaterland'... Denk daar maar eens over na.
Ik heb nergens gezegd dat ik het als een plicht beschouw om mij te laten afknallen. Ik zeg alleen maar dat, als de situatie zich nog ooit voordoet (zoals in WO II) ik zal vechten voor mijn land.

Hierbij citeer ik nog even uit de brief van Leopold III aan de Belgische soldaten op 28-05-1940. Deze zaterdag is het immers 65 jaar geleden dat de achttiendaagse veldtocht voorbij was:

<<Soldaten,

Geheel onverhoeds werd U een ontzeggelijk harde oorlog opgedrongen, doch manmoedig hebt gij gestreden om het nationaal grondgebied voet voor voet te verdedigen.

Uitgeput door een onafgebroken strijd tegen een vijand, machtiger in aantal en sterker door zijn uitrusting, zien wij ons tot de overgave gedwongen.

De Geschiedenis zal bewijzen dat het Leger zijn plicht tot het uiterste heeft vervuld. Onze eer blijft onbevlekt.

Deze harde gevechten en deze slapelooze nachten kunnen niet vruchteloos zijn geweest. Ik beveel U aan, U niet te laten ontmoedigen, doch U waardig te gedragen. Moge uwe houding en uwe tucht de hoogschatting van de wereld blijven verdienen.

Ik verlaat U niet in den tegenspoed, die ons pijnlijk heeft getroffen; ik houd eraan te waken over uw lot en dit uwer familiën. Morgen zullen wij aan het werk gaan met den rotsvasten wil het Vaderland uit zijn puinen te doen herrijzen.

Leopold
Commando van het Belgisch leger>>

Bron: België tijdens WO II
Oud 26 mei 2005, 20:34   #42
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik heb nergens gezegd dat ik het als een plicht beschouw om mij te laten afknallen. Ik zeg alleen maar dat, als de situatie zich nog ooit voordoet (zoals in WO II) ik zal vechten voor mijn land.

Hierbij citeer ik nog even uit de brief van Leopold III aan de Belgische soldaten op 28-05-1940. Deze zaterdag is het immers 65 jaar geleden dat de achttiendaagse veldtocht voorbij was:

<<Soldaten,

Geheel onverhoeds werd U een ontzeggelijk harde oorlog opgedrongen, doch manmoedig hebt gij gestreden om het nationaal grondgebied voet voor voet te verdedigen.

Uitgeput door een onafgebroken strijd tegen een vijand, machtiger in aantal en sterker door zijn uitrusting, zien wij ons tot de overgave gedwongen.

De Geschiedenis zal bewijzen dat het Leger zijn plicht tot het uiterste heeft vervuld. Onze eer blijft onbevlekt.

Deze harde gevechten en deze slapelooze nachten kunnen niet vruchteloos zijn geweest. Ik beveel U aan, U niet te laten ontmoedigen, doch U waardig te gedragen. Moge uwe houding en uwe tucht de hoogschatting van de wereld blijven verdienen.

Ik verlaat U niet in den tegenspoed, die ons pijnlijk heeft getroffen; ik houd eraan te waken over uw lot en dit uwer familiën. Morgen zullen wij aan het werk gaan met den rotsvasten wil het Vaderland uit zijn puinen te doen herrijzen.

Leopold
Commando van het Belgisch leger>>

Bron: België tijdens WO II
Kijk, als jij zegt te willen sterven voor het vaderland, dan veronderstelt - in omgekeerde richting - dat dat het vaderland dat ook van jou verwacht. Ik begrijp overigens niet waarom je deze brief laat lezen: ik dacht altijd dat jullie het Belgium fights on! aanhingen en niet deze man die het heldhaftige verzet tegen den bezetter opgaf...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 20:57   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Kijk, als jij zegt te willen sterven voor het vaderland, dan veronderstelt - in omgekeerde richting - dat dat het vaderland dat ook van jou verwacht. Ik begrijp overigens niet waarom je deze brief laat lezen: ik dacht altijd dat jullie het Belgium fights on! aanhingen en niet deze man die het heldhaftige verzet tegen den bezetter opgaf...
Dat is het hem net: officieel werd de strijd opgegeven, maar niet officieus!
Oud 27 mei 2005, 08:11   #44
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dat is het hem net: officieel werd de strijd opgegeven, maar niet officieus!
...oftewel: hoe lul ik mezelf er uit in vijf seconden! Onzin, voor Léo was de strijd afgelopen, fini, basta en nog eens gedaan ook. Voor hem telde niet meer de heldhaftige strijd tegen den bezetter, maar het redden van zijn politiek vel, ergo handjes schudden met ome Dolf.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be