Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2005, 21:52   #41
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
No further questions... Waarom eigenlijk altijd dat neo? Gewoon liberaal is niet goed genoeg meer?
Tot de late jaren zeventig- begin jaren tachtig was de krachtsbverhouding tussen arbeid en kapitaal nog voldoende op dat de arbeidersklasse de aanvallen van de burgerij kon afslaan of temeperen. Sinds de jaren tachtig zijn die verhoudingen omgeslagen en is er een (neo)liberaal offensief ingezet tetgen de verworven rechten. Thatcher en Reagan (en Verhofstadt) waren dar de exponenten van. Waaruit bestond die aanval? Privatisering van openbare diensten, met (uiteraard) verlies van het ambtenarenstatuut voor de betrokken werknemers. Liberalisering van de werledmarkt, met zijn gesel van delocalisatie. Uitbouw van interimarbeid, wat maakt dat en arbeider zijn verworven rechten niet meer kan opeisen, wat ook maakt dat de betrokkene veel meer bloot staat aan arbeidsongevallen. Flexibilisering van de werkuren:
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:40   #42
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
die dus noch neo noch marxist zijn; maar eerder paleoreformisten.
Alle gangmakers die beïnvloed zijn in hun NGO's, vzw's,... die beïnvloed zijn door de denkbeelden van de Frankfurter Schule en hun adepten mogen tot het neomarxisme gerekend worden. En in organisaties als Amnesty Int., Oxfam, holebi-verenigingen, multikul-verenigingen, feministische vrouwenorganisaties, de vakbonden,... wemelt het van dat soort tuig. En dan nog dikwijls niet eens beseffend door wie en wat hun denkpatronen zijn beïnvloed...
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:45   #43
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Die analyse kan ik wel volgen hoor. Maar ik zie niks geloofwaardigs aan de rechterzijde. Op een heel aantal thema's heeft het CSU er wel voor gezorgd dat de discussie ook binnen de CDU is gevoerd (leitkultur en dat soort zaken), als was het maar om een rechts alternatief in Beieren te vermijden.
Die Merkel en co zijn niet echt te vertropuwen hoor, ondanks haar uitspraken over de Turkse EU-toetreding en de multikul. Op dat vlak zijn ze misschien iets beter dan de huidige coalitie, maar sociaal-economisch zijn ze dan weer slechter: verdere ondermijning van de sociale zekerheid en dit komt in de eerste plaats terecht op de kap van de gewone Duitser, de vreemdelingen zullen hun knuffelbeleid verder krijgen.
Citaat:
De associatie tussen armoede en de schuldvraag lijkt me niet logisch maar dat kan aan mij liggen.
Toch, we kunnen over gans Europa vaststellen dat ondermijning van sociale rechten en verworvenheden samengaat met ondermijning van nationale trots en eer. De liberale ideologie (niet partijpolitiek, maar ruimer) is duidelijk tegen beide gericht (om dat beide appelleren aan de gemeenschap(pen) waartoe het individu behoort), alles wordt opgeofferd aan individueel materialisme.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Guderian on 26-05-2005 at 15:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Die analyse kan ik wel volgen hoor. Maar ik zie niks geloofwaardigs aan de rechterzijde. Op een heel aantal thema's heeft het CSU er wel voor gezorgd dat de discussie ook binnen de CDU is gevoerd (leitkultur en dat soort zaken), als was het maar om een rechts alternatief in Beieren te vermijden.
Die Merkel en co zijn niet echt te vertropuwen hoor, ondanks haar uitspraken over de Turkse EU-toetreding en de multikul. Op dat vlak zijn ze misschien iets beter dan de huidige coalitie, maar sociaal-economisch zijn ze dan weer slechter: verdere ondermijning van de sociale zekerheid en dit komt in de eerste plaats terecht op de kap van de gewone Duitser, de vreemdelingen zullen hun knuffelbeleid verder krijgen.
Citaat:
De associatie tussen armoede en de schuldvraag lijkt me niet logisch maar dat kan aan mij liggen.
Toch, we kunnen over gans Europa vaststellen dat ondermijning van sociale rechten en verworvenheden samengaat met ondermijning van nationale trots en eer. De liberale ideologie (niet partijpolitiek, maar ruimer) is duidelijk tegen beide gericht (om dat beide appelleren aan de gemeenschap(pen) waartoe het individu behoort), alles wordt opgeofferd aan individueel materialisme.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Die Merkel en co zijn niet echt te vertropuwen hoor, ondanks haar uitspraken over de Turlse EU-toetreding en de multikul. Op dat vlak zijn ze misschien iets beter dan de huidige coalitie, maar sociaal-economisch zijn ze dan weer slechter: verdere ondermijning van de sociale zekerheid en dit komt in de eerste plaats terecht op de kap van de gewone Duitser, de vreemdelingen zullen hun knuffelbeleid verder krijgen.
Citaat:
Toch, we kunnen over gans Europa vaststellen dat ondermijning van sociale rechten en verworvenheden samengaat met ondermijning van nationale trots en eer. De liberale ideologie (niet partijpolitiek, maar ruimer) is duidelijk tegen beide gericht (om dat beide appelleren aan de gemeenschap(pen) waartoe het individu behoort), alles wordt opgeofferd aan individueel materialisme.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Guderian : 26 mei 2005 om 14:46.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 15:04   #44
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

What goes up must come down, en omgekeerd. De linkse Duitse partijen zullen op termijn wel terug komen. Net zoals de CDU nu is terugkomen, en de sp.a en CD&V bij ons. De stabielste landen zijn landen met 1 grote linkse en 1 grote rechtse partij, aangevuld met een aantal kleinere zweeppartijen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be