Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2005, 21:04   #41
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dan moeten we dus de Vlaamse protestanten buitengooien? Horebeke onafhankelijke calvinistische republiek? Om van de Joden nog te zwijgen (Onafhankelijk Koninkrijk Pelikaanstraat, ik durf er niet aan denken).

Komaan zeg...

Egidius
Waaruit trek je in God's/Jahwe's naam die konklusie? Een mix van die godsdiensten is zelfs gunstig voor die samenleving. Wanneer de verschillen echter te sterk teritoriaal gebonden zijn, kan dat een ander identiteitsgevoel creëren en als nationalist vind ik identiteit ongelooflijk belangrijk.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 16:25   #42
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Ach, die achtergronden. Speelt dat in de 21ste eeuw nog allemaal mee? Overigens is Zeeland, zeker Zeeuwsch-Vlaanderen, niet veel calvinistischer dan Noord-Brabant. Doe mij Zeeland er maar bij. Alles beneden de rivieren hebben we nodig.

Egidius
Egidius

Het yann-virus opgedaan?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 22:26   #43
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dus het geldzak-argument is werkelijk het énige dat écht telt voor jullie... interessant om weten.
Voor mij is dat alleszins het geval.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 23:42   #44
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dus het geldzak-argument is werkelijk het énige dat écht telt voor jullie... interessant om weten.
jullie, zonder mij dan wel.
Trouwens, jij had het overlaatst over Joden die hier "veel geld in het laatje brachten" (niet lett.) is dat geen geld-zak argument?
geld is echt een stom argument; daarom ook vind ik N-Z-transfers niet eens de hoofdreden van eventuele opsplitsing van ons land.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 23:45   #45
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wat nogmaals de idiotie van het separatisme bewijst en het goede aan provinciale decentralisatie.
1) in 1830 zou jij zelf een seperatist geweest zijn
2) provinciale decentralisatie is bij ons véel minder belangrijk dan lokale, gemeentelijke, omdat de bestuurlijke niveau's te dicht op elkaar staan (lokaal-provinciaal-regionaal-federaal)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 23:52   #46
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe dacht u úw argumenten in de toekomst blijvend te bekostigen ? Met peeschijven ?

Ciao.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 00:09   #47
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Zucht... Je kan ook nooit goed doen.

Als ik had gezegd: NEEN! Geen Walen in Vlaanderen! Dan had ik te horen gekregen: GIJ VUILE TAALRACIST!!!

Nu ik zeg: op zich niets op tegen is het: GIJ VUILE GELDJOOD!!!

Ik heb niets tegen Franstaligen, helemaal niet. Alleen moeten ze geen baas spelen over 60% van de bevolking. Brussel en Waals-Brabant bij Vlaanderen zorgt er voor dat ze geen baas kunnen zijn door hun demografische aantal. Om diezelfde reden kan ik ook leven met Heel-Nederland. Voor mij primeert dat Vlaanderen zijn eigen beleid kan voeren... Autonomie dus. Dat Waals-Brabant bovendien de meest "Vlaamse" Waalse provincie is van allen (gezonde economie, rechtse politieke voorkeur, zin voor investeringen in de hi-tech sector en hinterland van Brussel), en heel klein (300.000 inwoners) doet mij geen neen zeggen, maar ik zal er alleszins nooit zelf om vragen.

Moet gij trouwens niet blij zijn? Gij die zo graag een verenigd Brabant ziet?
Tantist, d'as in t' kort verwoord ook mijn gevoelen daar zal het in grote lijnen wel naar toegaan. Maar sorry hoor, uw realistische gedachtenstroom is niet en zal nooit realiseerbaar zijn zolang de achtergrond van uw avatar hier in Vlaanderen het bevel voert.

Ciao.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 08:09   #48
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Het dunbevolkte Waals-Brabant is de rijkste provincie van ons land. De Waals-Brabante gemeente Lasne is de rijkste gemeente van ons land. Waals-Brabant valt absoluut niet te vergelijken met de andere Waalse provincies. Voor wat cijfergegevens over Waals-Brabant : zie http://www.internet-observatory.be/i...s/pr076_nl.asp. Ook de PS scoort er niet hoog. Waals-Brabant zou in een onafhankelijk Wallonië alleen maar worden leeggezogen, met alle nefaste gevolgen vandien voor de lokale economie. Socio-economisch hoort Waals-Brabant eigenlijk niet bij Wallonië. Misschien valt een onafhankelijk Vlaanderen mét Waals-Brabant best wel te overwegen.
Waarom niet?

Laten we Limburg dan maar buitenkegelen, want die krijgen ook hun deel van de geldstroom, en als we dan toch bezig zijn, waarom ook niet West-Vlaanderen buiten? Minder geld voor hen, is meer geld voor ons!
[size=1](doet me denken aan een assistent die, bij een totaal ander probleem, antwoordde: 'dan kan je ze evengoed allemaal weggooien')[/size]
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 12:34   #49
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Alvorens allen in deze discussie verder te gaan: ga eens na wat vroeger allemaal Vlaams was.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 17:48   #50
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga
Tantist, d'as in t' kort verwoord ook mijn gevoelen daar zal het in grote lijnen wel naar toegaan. Maar sorry hoor, uw realistische gedachtenstroom is niet en zal nooit realiseerbaar zijn zolang de achtergrond van uw avatar hier in Vlaanderen het bevel voert.

Ciao.
Diene avatar zou wel dat bevel willen voeren, maar hij kan daar enkel natte dromen over hebben... Die raakt nooit in het parlement, laat staan Wetstraat 16 (tenzij hij van partij verandert misschien, maar hij is veel te reactionair daarvoor)
Oud 11 juni 2005, 17:49   #51
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Alvorens allen in deze discussie verder te gaan: ga eens na wat vroeger allemaal Vlaams was.
Wij luisteren...
Oud 11 juni 2005, 19:47   #52
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

de vlaamse republiek verward mij:

ik heb al vele definities gezien van vlaams nationalisme maar dit is denk ik de beste omschrijving ervan na het lezen van deze posts.

de droom van de vlaamse republiek is niet meer dan een verzamelnaam van de meest rendabele gemeentes in belgie, of er nu een paar ervan in wallonie liggen dat is geen enkel probleem
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 13:07   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Op zich niets op tegen, alleen vraag ik me af of de Waals-Brabanders dit wel willen.
Vragen de Walen dus als ze hun moedertaal, hun cultuur, enz........willen verliezen en Vlamingen willen worden? Het antwoord lijkt me toch logisch : NON natuurlijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 13:09   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Cynicus]Wat zouden de Waals-Brabanders verkiezen ? :

1. nog meer belastingen betalen om de PS-staat in stand te houden, en geregeerd worden door een Waalse (uitgesproken) linkse regering, terwijl er in Waals-Brabant een centrum-rechtse meerderheid is (zie http://verkiezingen2003.belgium.be/e...ble_e3020.html)

of

2. zich aansluiten bij Vlaanderen en aanzienlijk minder belastingen betalen.[/QUOTE]

Waarom zouden ze aansluiten bij een regio/land waarmee ze helemaal niets te maken hebben?
Oud 17 juni 2005, 13:14   #55
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Waarom zouden ze aansluiten bij een regio/land waarmee ze helemaal niets te maken hebben?
Ze hebben geschiedenis gemeen. Ik weet echter niet of dat genoeg is...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 13:43   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ze hebben geschiedenis gemeen. Ik weet echter niet of dat genoeg is...
De taal is anders, de mentaliteit is anders, op de culturele vlak kijken de Walen richting Frankrijk en niet richting Vlaanderen, enz............... In andere woorden, kan men die optie vergeten. Dit onderwerp moet in feit naar "Koetjes and Kalfjes" gaan...........8)
Oud 17 juni 2005, 15:49   #57
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Het yann-virus opgedaan?
Zeeuwsch-Vlaanderen is de correcte spelling.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 18:12   #58
Tantist

Standaard

Citaat:
Vragen de Walen dus als ze hun moedertaal, hun cultuur, enz........willen verliezen en Vlamingen willen worden? Het antwoord lijkt me toch logisch : NON natuurlijk.
So be it...
Oud 19 juni 2005, 18:13   #59
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
de vlaamse republiek verward mij:

ik heb al vele definities gezien van vlaams nationalisme maar dit is denk ik de beste omschrijving ervan na het lezen van deze posts.

de droom van de vlaamse republiek is niet meer dan een verzamelnaam van de meest rendabele gemeentes in belgie, of er nu een paar ervan in wallonie liggen dat is geen enkel probleem
Gaap...

Omdat jusbou niet goed kan lezen, een herhaling van mijn post:

Citaat:
Zucht... Je kan ook nooit goed doen.

Als ik had gezegd: NEEN! Geen Walen in Vlaanderen! Dan had ik te horen gekregen: GIJ VUILE TAALRACIST!!!

Nu ik zeg: op zich niets op tegen is het: GIJ VUILE GELDJOOD!!!

Ik heb niets tegen Franstaligen, helemaal niet. Alleen moeten ze geen baas spelen over 60% van de bevolking. Brussel en Waals-Brabant bij Vlaanderen zorgt er voor dat ze geen baas kunnen zijn door hun demografische aantal. Om diezelfde reden kan ik ook leven met Heel-Nederland. Voor mij primeert dat Vlaanderen zijn eigen beleid kan voeren... Autonomie dus. Dat Waals-Brabant bovendien de meest "Vlaamse" Waalse provincie is van allen (gezonde economie, rechtse politieke voorkeur, zin voor investeringen in de hi-tech sector en hinterland van Brussel), en heel klein (300.000 inwoners) doet mij geen neen zeggen, maar ik zal er alleszins nooit zelf om vragen.

Moet gij trouwens niet blij zijn? Gij die zo graag een verenigd Brabant ziet?
Oud 25 juni 2005, 21:45   #60
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gewoon omwille van de centen !!!!!!!!!!!!!!!! Op economisch vlak vertoont
Waals-Brabant veel meer gelijkenissen met Vlaanderen dan met Wallonië. Het gemiddeld inkomen in
Waals-Brabant ligt zelfs hoger dan dat van Vlaanderen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cynicus on 25-06-2005 at 22:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Waals-Brabant veel meer gelijkenissen met Vlaanderen dan met Wallonië. Het gemiddeld inkomen in
Waals-Brabant ligt zelfs hoger dan dat van Vlaanderen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Waals-Brabant veel meer gelijkenissen met Vlaanderen dan met Wallonië. Het gemiddeld inkomen in Waals-Brabant ligt zelfs hoger dan dat van Vlaanderen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cynicus : 25 juni 2005 om 21:46.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be