Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2005, 19:46   #41
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
VRT-peilingen? Wat was er vroeger dan "anders" aan?

Belgen gemiddeld vóór de EU-belevenissen?

Natuurlijk blijven NL-ers en BE-ers cq Vlamingen bij elkaar spieken en van elkaar leren en dat BEETJE plagen over en weer doet niet echt pijn.
Nee, dat doen de Nederlanders elkaar ook wel aan (zie Stand.nl) , hoewel ik op dit forum bij een ander onderwerp voor eikel werd uitgemaakt omdat ik NEE had gestemd.
Wat ik bedoelde zijn de grote verschillen die de verschillende peilingen nu aangeven.
http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws...ts.jsp?id=1739
PS Hoe is het weer daar in Sittard?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by DokterDick on 02-06-2005 at 20:47
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Natuurlijk blijven NL-ers en BE-ers cq Vlamingen bij elkaar spieken en van elkaar leren en dat BEETJE plagen over en weer doet niet echt pijn.
Nee, dat doen de Nederlanders elkaar ook wel aan (zie Stand.nl) , hoewel ik op dit forum bij een ander onderwerp voor eikel werd uitgemaakt omdat ik NEE had gestemd.
Wat ik bedoelde zijn de grote verschillen die de verschillende peilingen nu aangeven.
http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws...ts.jsp?id=1739
PS Hoe is het weer daar in Sittard?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

http://app.vrtnieuws.net/poll/nieuws...ts.jsp?id=1739[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door DokterDick : 2 juni 2005 om 19:47.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:42   #42
dolfke
Vreemdeling

dolfke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Speur de webstek van de sp (www.sp.nl) eens af en toon mij waar er precies katholieke inspiraties te vinden zijn?
Ik heb nergens beweerd dat links "katholieke inspiraties" aanhangt. Het punt dat ik in de quote herhaalde was dat er een aantijging was, (of moest het voor een verdienstelijkheid, een overwinning, uit een links kamp doorgaan ?), dat het de "linksen" waren die nee-gestemd hebben en aldus de grondwet bemoeilijkten.

Mijn reactie daarop was een aantonen van de stelling dat de katholieke "rechtsen" evengoed neen gestemd hebben, en mijn inkt was nog niet goed nat of daar wordt mijn stelling van de "revanche" van gelovig Nederland al bevestigd : op de Nederlandse zender EO zo rond 21.00 van vandaag is geïllustreerd dat de dorpen met sterk kerkelijke invloed inderdaad massaal "neen" gestemd hebben, méér dan het gemiddelde in andere en nuchterder regio's van Nederland.

"La vengeance est un plat qui se mange froid", vraag het aan elke religieuze aggressor.

En nu gaat gans Europa de prijs daarvoor moeten betalen : stijging van petroleumprodukten door de daling van de Euro, nog meer sluitingen van Europese bedrijven, en dus : een "heropleving" van het kristendom die zich verkneukelt in de wanhoop van de mensen.
dolfke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:43   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Heb je de berichtgeving op onze rode staatszender en in de rode Morgen dan niet gevolgd.
Neen. Ongetwijfeld kunt u me dus inlichten over die spectaculaire acties die niet verder geraakten dan de bevriende media...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:49   #44
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik er op wijzen dat het verzet tegen de grondwet voor een groot deel een linkse zaak is. Wat heeft het Vlaams nep-belang in ons land al gedaan rond die grondwet?
Als allerenige Belgische partij tegengestemd? Terwijl alle linkse partijen met veel enthousiasme voorstemden, de tegenstanders demoniseerden en een referendum verhinderden?
En als je af en toe eens naar de Belang-site zou kijken, zou je weten die partij al meer dan een half jaar campagne voert tegen de grondwet.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:53   #45
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L’ intérêt flamand

Egidius,

Ge moest u schamen!
Ba neen ek.

Citaat:
Dat mensen neen stemmen omdat ze het allemaal niet goed begrijpen, en omdat ze bang zijn van de invloed die Europa zal hebben op hun job en hun leven, kan ik begrijpen.
In tegenstelling tot vele progressieven heb ik niet de gewoonte de stemmotieven van mijn medeburgers te kleineren of te karikaturiseren.

Citaat:
Voila, daarmee heb ik 100 berichten en mag ik nu eindelijk stemmen.
Ah, 't was maar een grapje...

Egidius
Oud 2 juni 2005, 20:59   #46
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat het ganse project slecht is uitgelegd,
Bah ja, nog wat meer waardeloze euro-propaganda, nog een paar vrachten glanzende brochures. Goeie tijd voor papierboeren en containerparken.

Er is helemaal niets slecht uitgelegd en er moet niets uitgelegd worden. Wij zijn geen kleine kinderen die "het niet goed begrepen hebben". Velen van ons hebben heel wat meer expertise dan de doorsnee politicus. Vele burgers hebben de grondwet gelezen, wat niet van vele beroepspolitici kan gezegd worden hoewel het hun job is (zie Terzake van vorige week).

Face it: de Franse en Nederlandse burgers lusten deze grondwet niet, punt.

Egidius
Oud 2 juni 2005, 21:11   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Bah ja, nog wat meer waardeloze euro-propaganda, nog een paar vrachten glanzende brochures. Goeie tijd voor papierboeren en containerparken.

Er is helemaal niets slecht uitgelegd en er moet niets uitgelegd worden. Wij zijn geen kleine kinderen die "het niet goed begrepen hebben". Velen van ons hebben heel wat meer expertise dan de doorsnee politicus. Vele burgers hebben de grondwet gelezen, wat niet van vele beroepspolitici kan gezegd worden hoewel het hun job is (zie Terzake van vorige week).

Face it: de Franse en Nederlandse burgers lusten deze grondwet niet, punt.

Egidius
Is het niet typerend dat men iedere keer weer uitpakt met "er was geen goede communicatie" of "er werd niet passend gecommuniceerd" of "we hebben het niet goed uitgelegd", wanneer de kiezer een andere mening te kennen geeft na verkiezingen of volksraadplegingen.

Blijkbaar hebben de politiek correcten het toch bijzonder moeilijk gewoon te aanvaarden dat de burger anders denkt dan zij willen voorschrijven.

Uit dat treurliedje blijkt ook dat ze de mening van de burger eigenlijk niet achten, niet belangrijk vinden en liefst volledig aan de kant willen schuiven. Die domme burger begrijpt het immers niet... Hij moet een beetje meer bewerkt worden opdat hij het dan begrijpt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 08:34   #48
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Egidius,

Ge moest u schamen!

Dat mensen neen stemmen omdat ze het allemaal niet goed begrijpen, en omdat ze bang zijn van de invloed die Europa zal hebben op hun job en hun leven, kan ik begrijpen. Dat extreemlinks hier de laatste strohalm in ziet om via hun pietluttig protectionisme alsnog de vrije markt een halt toe te roepen, tot daar aan toe. Maar dat mensen met een beetje gezond verstand zoals gij, blij kunnen zijn met het stilleggen van een levensnoodzakelijk project als Europa, gaat mijn petje te boven. Mee huilen met de wolven. Dat had ik van u niet verwacht.

Ik ben een andere mening toegedaan. Het zijn de ja stemmers die het niet goed begrijpen. Nationale instanties hebben een democratische legitimiteit. Europese instellingen hebben dat niet of slechts heel onrechtsreeks. Mensen met gezond verstand die een beetje verder kijken dan hun neus lang beginnen dat in te zien en zeggen "genoeg". Dat is wat de neenstemmers in Frankrijk en Nederland gemeen hebben. Zij willen in eerste instantie bestuurd worden door hun eigen nationale structuren waar zij greep op hebben. In tweede instantie willen zij dan meer naar links of naar rechts opschuiven maar dat is de essentie van de zaak niet. Alle "neen" stemmers gaan akkoord op dat eerste punt : zij willen weer greep hebben op het beleid en dat kan enkel via de nationale structuren.

Mensen zoals jij dagdromen over Eurotopia, het ochtendland waar alles beter wordt enkel en alleen door meer bevoegdheden te overhevelen naar Europa. Het is een illusie om te geloven dat dezelfde regeringsleiders die het op nationaal vlak niet zo goed doen de laatste tijd zich ineens ontpoppen tot geniale staatsmannen als ze met 25 vergaderen op een Europese top.

Europa kan werken. Maar zo niet. Een Europese regering, gekozen door het Europees parlement, daar zou ik mee akkoord gaan. Dat zou de enige democratische en efficiente oplossing zijn. Maar tegen dat wanordelijk gedoe van Eurokoehandel met 25 met amper democratische controle daar zeg ik "neen" tegen juist omdat mijn gezond versand zich daartegen afzet.[edit]
[size=1]After edit by Kaal on 03-06-2005 at 09:35
Reason:

Citaat:
Egidius,

Ge moest u schamen!

Dat mensen neen stemmen omdat ze het allemaal niet goed begrijpen, en omdat ze bang zijn van de invloed die Europa zal hebben op hun job en hun leven, kan ik begrijpen. Dat extreemlinks hier de laatste strohalm in ziet om via hun pietluttig protectionisme alsnog de vrije markt een halt toe te roepen, tot daar aan toe. Maar dat mensen met een beetje gezond verstand zoals gij, blij kunnen zijn met het stilleggen van een levensnoodzakelijk project als Europa, gaat mijn petje te boven. Mee huilen met de wolven. Dat had ik van u niet verwacht.

Ik ben een andere mening toegedaan. Het zijn de ja stemmers die het niet goed begrijpen. Nationale instanties hebben een democratische legitimiteit. Europese instellingen hebben dat niet of slechts heel onrechtsreeks. Mensen met gezond verstand die een beetje verder kijken dan hun neus lang beginnen dat in te zien en zeggen "genoeg". Dat is wat de neenstemmers in Frankrijk en Nederland gemeen hebben. Zij willen in eerste instantie bestuurd worden door hun eigen nationale structuren waar zij greep op hebben. In tweede instantie willen zij dan meer naar links of naar rechts opschuiven maar dat is de essentie van de zaak niet. Alle "neen" stemmers gaan akkoord op dat eerste punt : zij willen weer greep hebben op het beleid en dat kan enkel via de nationale structuren.

Mensen zoals jij dagdromen over Eurotopia, het ochtendland waar alles beter wordt enkel en alleen door meer bevoegdheden te overhevelen naar Europa. Het is een illusie om te geloven dat dezelfde regeringsleiders die het op nationaal vlak niet zo goed doen de laatste tijd zich ineens ontpoppen tot geniale staatsmannen als ze met 25 vergaderen op een Europese top.

Europa kan werken. Maar zo niet. Een Europese regering, gekozen door het Europees parlement, daar zou ik mee akkoord gaan. Dat zou de enige democratische en efficiente oplossing zijn. Maar tegen dat wanordelijk gedoe van Eurokoehandel met 25 met amper democratische controle daar zeg ik "neen" tegen juist omdat mijn gezond versand zich daartegen afzet.[/size]

[quote=L’ intérêt flamandEgidius,

Ge moest u schamen!

Voila, daarmee heb ik 100 berichten en mag ik nu eindelijk stemmen.[/QUOTE]

Europa kan werken. Maar zo niet. Een Europese regering, gekozen door het Europees parlement, daar zou ik mee akkoord gaan. Dat zou de enige democratische en efficiente oplossing zijn. Maar tegen dat wanordelijk gedoe van Eurokoehandel met 25 met amper democratische controle daar zeg ik "neen" tegen juist omdat mijn gezond versand zich daartegen afzet.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kaal : 3 juni 2005 om 08:35.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 08:41   #49
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal

Europa kan werken. Maar zo niet. Een Europese regering, gekozen door het Europees parlement, daar zou ik mee akkoord gaan. Dat zou de enige democratische en efficiente oplossing zijn. Maar tegen dat wanordelijk gedoe van Eurokoehandel met 25 met amper democratische controle daar zeg ik "neen" tegen juist omdat mijn gezond versand zich daartegen afzet.
Heet men dat niet "koud en warm blazen" ?
Oud 3 juni 2005, 08:50   #50
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Neen.

Dat noemt men een constructief, evenwichtig en democratisch standpunt.

Egidius
Oud 3 juni 2005, 09:29   #51
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mag ik hieruit conluderen dat jij tegen mijn betoog helemaal niets kan opbrengen?
Oud 3 juni 2005, 10:01   #52
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Mag ik hieruit conluderen dat jij tegen mijn betoog helemaal niets kan opbrengen?
Heel weinig omdat ik niet goed snap hoe je eerst tekeer gaat tegen het overhevelen van bevoegdheden naar Brussel en op de volgende paragraaf je voorstander bent van een europese regering.
Oud 3 juni 2005, 11:50   #53
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heel weinig omdat ik niet goed snap hoe je eerst tekeer gaat tegen het overhevelen van bevoegdheden naar Brussel en op de volgende paragraaf je voorstander bent van een europese regering.

Het is nochtans eenvoudig : ik ben tegen de "manier waarop" niet tegen het principe zelf (van een eengemaakte Europa).
Oud 3 juni 2005, 12:17   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Aha. Ik zie geen gevoelens van onzekerheid: ik zie gevoelens van zekerheid, nl. mensen willen geen bureaucratische EU-superstaat. Dat stel ik vast.
Schitterend opgemerkt
Oud 3 juni 2005, 12:18   #55
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het "project" is helemaal niet stilgelegd, alleen het tempo en de werkwijze zullen moeten worden herzien. Een "superstaat" Europa zal er onvermijdelijk komen, maar dan niet domweg vanbovenaf opgelegd en vervolgens repareren, doch andersom: geleidelijk betere samenwerking en "harmonisatie" over grenzen heen van verkeer, hulpdiensten, politie, justitie, inlichtingendiensten en wat dies meer zij ALVORENS er van een Centraal Bestuur iets kan worden.

Ik Wil Wilder(s).
Alsof we in deze immer versnellend globalizerende wereld, het ons kunnen veroorloven om eens lekker kneuterig provincialistisch te doen.
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 12:22   #56
Egidius

Standaard

Citaat:
Alsof we in deze immer versnellend globalizerende wereld, het ons kunnen veroorloven om eens lekker kneuterig provincialistisch te doen.
Truuk nr. 2 van de voorstanders: beledig de tegenstanders.

Truuk nr. 1 vind ik persoonlijk subtieler: "De meerderheid van de neen-stemmers heeft voor meer Europa gestemd, dus zijn het eigenlijk ja-stemmen".

Egidius
Oud 3 juni 2005, 12:22   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als allerenige Belgische partij tegengestemd? Terwijl alle linkse partijen met veel enthousiasme voorstemden, de tegenstanders demoniseerden en een referendum verhinderden?
En als je af en toe eens naar de Belang-site zou kijken, zou je weten die partij al meer dan een half jaar campagne voert tegen de grondwet.

Egidius
Ik had het niet over de pseudolinkserig aandoende establishment-partijen Groen-uitroepteken en sp-punt-a, maar over organisaties als ATTAC, links radicale groepen als PVDA, LSP, links-nationalisten zoals Meervoud, syndicale activisten uit de christelijke en socialistische vakbonden, ...
Oud 3 juni 2005, 12:24   #58
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over de pseudolinkserig aandoende establishment-partijen Groen-uitroepteken en sp-punt-a, maar over organisaties als ATTAC, links radicale groepen als PVDA, LSP, links-nationalisten zoals Meervoud, syndicale activisten uit de christelijke en socialistische vakbonden, ...
Je had het over wat het VB gedaan heeft tegen de grondwet! Het antwoord luidt: als enige Belgische partij tegengestemd en als enige (grote) Belgische partij al een half jaar campagne gevoerd. Wou je nog iets meer?

Egidius
Oud 3 juni 2005, 12:44   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zijn er weer met de globalisatoepropaganda. De mondialisering wordt sterk overdreven, men geeft het een grotere rol dan die eigenlijk verdient, en bovendien is de globalisering geen natuurwet of zoiets, maar wordt ze actief gepropageerd door politieke instellingen. Het losgooien van de kapitaalmarkten in de jaren tachtig bvb was een zuivere politieke beslissing, die de mondialisering zoals we ze nu kennen heeft mogelijk gemaakt.

De term 'provincialistisch' begin ik overigens meer en meer als een compliment op te vatten.
Oud 3 juni 2005, 12:46   #60
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je had het over wat het VB gedaan heeft tegen de grondwet! Het antwoord luidt: als enige Belgische partij tegengestemd en als enige (grote) Belgische partij al een half jaar campagne gevoerd. Wou je nog iets meer?

Egidius
Dat ze als enige heeft tegengestemd heb ik reeds vermeld, en ik wil hen wat dat betreft dan ook prioficiat wensen.

Voor de rest heb ik niet veel gemerkt van dat half jaar van campagne voeren. Ik heb wel stickers gezien tegen de Turkse toetreding.

Maar goed, ik geef hen het voordeel van de twijfel, want er is geen referendum dus is het ook niet zo evident dat men daar grote campagnes gaat rond voeren. Misschien dat dat wel zou anders geweest zijn als er wel een referendum is.[edit]
[size=1]After edit by Pelgrim on 03-06-2005 at 13:47
Reason:

Citaat:

Egidius
Dat ze als enige heeft tegengestemd heb ik reeds vermeld, en ik wil hen wat dat betreft dan ook prioficiat wensen.

Voor de rest heb ik niet veel gemerkt van dat half jaar van campagne voeren. Ik heb wel stickers gezien tegen de Turkse toetreding.

Maar goed, ik geef hen het voordeel van de twijfel, want er is geen referendum dus is het ook niet zo evident dat men daar grote campagnes gaat rond voeren. Misschien dat dat wel zou anders geweest zijn als er wel een referendum is.[/size]

Citaat:

Egidius

Voor de rest heb ik niet veel gemerkt van dat half jaar van campagne voeren. Ik heb wel stickers gezien tegen de Turkse toetreding.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 3 juni 2005 om 12:47.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be