Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2005, 17:23   #41
RobrechtIV
Vreemdeling

RobrechtIV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
We moeten een referendum eisen in belgië, zodat we ook hier onze stem kunnen laten horen.
Ik zou zeggen ga ervoor de straat op.

Demonstreer & protesteer tegen je eigen regenten en laat je niet zonder slag of stoot meetrekken het Europese ravijn in.

[size=1]Nationalistisch[/size]
[size=1]Partijonafhanckelijk[/size]
[size=1]... en vooral Dietsch[/size]

[size=1]1 taal, 1 volk ![/size]
RobrechtIV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 17:23   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
och neen, niet dom... ze weten niet beter...
kuddegeest... lijk de schapen die de kudde volgen en zich allemaal na elkaar in de ravijn storten...
een schaap bleit en de andere bleiten ook...
en dat is geen uniek Belgisch, Vlaams, Waals, Broekzeels of Frans of Hollands fenomeen...
en de media, die spelen daarop in....

een van de nadelen van de democratie is dat de meesten niet weten, of zelfs willen weten...
en dat zorgt voor een zogenaamde "vlottende massa"...
en die reageert in kuddegeest...
meestal verontwaardigd of boos....
en het rijk der hemelen behoort aan degenen die op die gevoelens kunnen inspelen...
en waarom zijn er dan trends die plus minus een richting uitgaan...
omdat precies op tijd en stond gezorgd wordt dat de kuddengevoelens bepeeld worden...
Een van de voordelen van de (directe) democratie is in ieder geval dat het de arrogantie die u hier tentoonspreidt, als ware de bevolking dom en onwetend en de politici (en volgens u waarschijnlijk ook de familieleden van politici...) geniaal en perfect, genadeloos afstraft.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 19:01   #43
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Zeker niet.

U zal een kwaliteitsvol Belgisch bier drinken.

Egidius
Ook de peilingen bij de VRT geven aan dat nu ook de eventuele JA stemmers in Vlaanderen aan het dalen zijn. Zou het niet mogelijk zij om bv alsnog een referendum af te dwingen door bv een klacht in te dienen bij een rechter of het Europese Hof? In principe zou toch iedere Europese burger daarover een stem moeten kunnen uitbrengen. Of zou Brussel als Europse hoofdstad te belangrijk zijn voor de (Brusselse) elite?
En dat Belgisch biertje zal ik dan toch maar eens proberen.
Leve de man die het bier uitvond!
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:15   #44
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DokterDick
Leve de man die het bier uitvond!

Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:43   #45
RobrechtIV
Vreemdeling

RobrechtIV's schermafbeelding

Standaard

_________________________________ [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by RobrechtIV on 02-06-2005 at 21:44
Reason:
--------------------------------

_________________________________ [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

_________________________________ [/size]
[/edit]

[size=1]Nationalistisch[/size]
[size=1]Partijonafhanckelijk[/size]
[size=1]... en vooral Dietsch[/size]

[size=1]1 taal, 1 volk ![/size]

Laatst gewijzigd door RobrechtIV : 2 juni 2005 om 20:44.
RobrechtIV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 21:48   #46
Esceha
Burger

Esceha's schermafbeelding

Standaard

.....(citaat) ''Nochtans denk ik dat de Waalse arbeidersklasse nog massaler NEEN zou stemmen''

Dat hebben ze ons in Nederland ook wijs gemaakt. De leiders van zowel de werkgevers- als werknemersbonden hadden zich uitgesproken VOOR de Europese Grondwet. Bij peilingen bleek echter dat de meerderheid van de leden TEGEN was. En dat blijkt wel. Zoals u van mij kunt verwachten, heb ik eens even de cijfertjes wat nader bekeken, zij het vluchtig, Uitzonderingen voorbehouden, blijkt dat de gemeenten met een groot aantal arbeiders tegen hebben gestemd, terwijl in de gemeenten met over het algemeen zeer kapitaalkrachtige inwoners voor stemden. Ik zei ''uitzonderingen voorbehouden'', want ik heb geen verklaring voor bijvoorbeeld de uitslag in Utrecht, waar de meerderheid voor heeft gestemd.

Cor Schorel
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 00:17   #47
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Juist, en de inhoud en de richting waren verkeerd.
Das jouw mening, waar ik geen probleem mee heb, maar niet de onze.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 00:35   #48
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
We moeten een referendum eisen in belgië, zodat we ook hier onze stem kunnen laten horen.
Volgens mij is een referendum geen goed idee omdat er teveel redenen zijn om tegen de grondwet te stemmen. Het overgrote deel stemt tegen de grondwet omdat ze niet akkoord zijn met één bepaald punt en vergeten het belang van de grondwet in zijn geheel.
Om een klein voorbeeld te geven: Feministische groeperingen zijn tegen de grondwet omdat in de Conventie, die deze heeft opgesteld, niet één enkele vrouw zetelde. In ons 'modern' Europa waarin we strijden voor de gelijkheid tss man en vrouw is dit idd schandalig! Maar weegt dit op tegen de grote voordelen (gemeenschappelijk milieu-beleid, een internationale terrorisme-bestrijding, ...) die verbonden zijn aan deze grondwet ?
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 00:40   #49
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Volgens mij is een referendum geen goed idee omdat er teveel redenen zijn om tegen de grondwet te stemmen. Het overgrote deel stemt tegen de grondwet omdat ze niet akkoord zijn met één bepaald punt en vergeten het belang van de grondwet in zijn geheel.
Om een klein voorbeeld te geven: Feministische groeperingen zijn tegen de grondwet omdat in de Conventie, die deze heeft opgesteld, niet één enkele vrouw zetelde. In ons 'modern' Europa waarin we strijden voor de gelijkheid tss man en vrouw is dit idd schandalig! Maar weegt dit op tegen de grote voordelen (gemeenschappelijk milieu-beleid, een internationale terrorisme-bestrijding, ...) die verbonden zijn aan deze grondwet ?
Ik stel voor dat de nee-stemmers samen een alternatief voorstellen, want ze hebben toch één punt gemeen, ze hebben allemaal samen neen gestemd, dus er is een consensus . Gelieve mij wakker te maken als ze daarin geslaagd zijn ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 07:12   #50
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een van de nadelen van de democratie
Democratie heeft minder nadelen én meer voordelen dan gelijk welk ander systeem. Het grootste nadeel van democratie is dat mensen die zichzelf beschouwen als leiders de wil van het volk niet willen erkennen en er iets anders proberen van te maken.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 07:14   #51
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DokterDick
Zie www.orval.be of http://users.belgacom.net/gc762821/N...roduc-list.htm.

Proost!

Egidius
Oud 3 juni 2005, 07:39   #52
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esceha
.....(citaat) ''Nochtans denk ik dat de Waalse arbeidersklasse nog massaler NEEN zou stemmen''

Dat hebben ze ons in Nederland ook wijs gemaakt. De leiders van zowel de werkgevers- als werknemersbonden hadden zich uitgesproken VOOR de Europese Grondwet. Bij peilingen bleek echter dat de meerderheid van de leden TEGEN was. En dat blijkt wel. Zoals u van mij kunt verwachten, heb ik eens even de cijfertjes wat nader bekeken, zij het vluchtig, Uitzonderingen voorbehouden, blijkt dat de gemeenten met een groot aantal arbeiders tegen hebben gestemd, terwijl in de gemeenten met over het algemeen zeer kapitaalkrachtige inwoners voor stemden. Ik zei ''uitzonderingen voorbehouden'', want ik heb geen verklaring voor bijvoorbeeld de uitslag in Utrecht, waar de meerderheid voor heeft gestemd.

Cor Schorel
De stad Utrecht heeft waarschijnlijk JA gestemd door het het grote aantal studenten die daar wonen. En bij hen zijn vele Groen Links stemmers, die trouw het advies van mevrouw Halsema hebben opgevolgd. Ook de bij de rijkere gemeentes met een grote VVD aanhang waren veel JA stemmers. Arbeidersteden (R'dam) en sterk Christelijke gemeentes hebben juist NEE gestemd.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 07:42   #53
Egidius

Standaard

Citaat:
och neen, niet dom... ze weten niet beter...
kuddegeest... lijk de schapen die de kudde volgen en zich allemaal na elkaar in de ravijn storten...
een schaap bleit en de andere bleiten ook...
Spreek alstublieft voor uzelf.
U heeft het volle recht uzelf publiekelijk voor te stellen als een dom, volgzaam schaap dat niet bekwaam is te beslissen. Getuige bovenstaande reactie ben ik zelfs geneigd u daarin gelijk te geven. Als u een oordeel over de capaciteiten van uw medeburgers wenst uit te spreken, dan bevestigt u daarmee inderdaad dat beeld van uzelf: geborneerd, bang, volgzaam, onbekwaam.
Als u dat wenst, moet u dus voor u zelf een uitzondering op het algemeen stemrecht kunnen krijgen.

Egidius
Oud 3 juni 2005, 08:24   #54
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

de burger is niet onwetend.
Het probleem hier is dat er eigenlijk te weinig referenda omtrent europa werden ingericht
met als gevolg dat de burger deels kijkt naar wat ze door hun strot geduwt hebben M.a.w. de burger taxeerde de werking van de EU in de materies die de burger aangaat.
En dat zijn in weze natuurlijk werkgelegenheid en de te snelle uitbreiding die in't achterhoofd zitten.

En tweede gevolg van de ..te weinig referenda... is dat er en groep kiezers mee waait met de wind en dan komt het neer op wie het hardste gebrult heeft en de vlotste babbel. Beide kampen hebben hoogstwaarschijnlijk zo'n kiezers gehad.

het minste dat de EU unie kon doen was in de toch belan,grijke dossiers dit breed uit
te smeren over de media of gewoon de burger informeren via hun eigen kanalen zodat
in extremis nog altijd een referendum kan gestart worden mits aanvraag en de nodige aantallen. Nu kan je zeggen, we hebben toch europese parlementariërs die onze belangen verdedigd?
Inderdaad maar staan wij volledig achter onze lokale politici? ik daacht van niet.

Eender welke actie de EU onderneemt heeft invloed op alle landen binnen de unie.

Conclusie : zeggen dat de burger geen korrekte mening heeft klopt niet. Een mening
kan echter bijgeschaaft worden dus als je de burger te weinig of verkeerde info geeft
krijg je sowieso een vertekent resultaat. En meer referenda houden natuurlijk.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 08:40   #55
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Ik stel voor dat de nee-stemmers samen een alternatief voorstellen, want ze hebben toch één punt gemeen, ze hebben allemaal samen neen gestemd, dus er is een consensus . Gelieve mij wakker te maken als ze daarin geslaagd zijn ...
Niemand heeft die grondwet gevraagd mijn beste. Als je bij mij komt aanbellen om mij een stofzuiger te verkopen en ik wil dat ding niet, dan is het niet aan mij om een alternatief voor te stellen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 09:06   #56
woffer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
De neen-stemmers willen helemaal geen alternatief, de meesten willen alles houden zoals het was...
Oud 3 juni 2005, 09:12   #57
woffer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Spreek alstublieft voor uzelf.
U heeft het volle recht uzelf publiekelijk voor te stellen als een dom, volgzaam schaap dat niet bekwaam is te beslissen. Getuige bovenstaande reactie ben ik zelfs geneigd u daarin gelijk te geven. Als u een oordeel over de capaciteiten van uw medeburgers wenst uit te spreken, dan bevestigt u daarmee inderdaad dat beeld van uzelf: geborneerd, bang, volgzaam, onbekwaam.
Als u dat wenst, moet u dus voor u zelf een uitzondering op het algemeen stemrecht kunnen krijgen.

Egidius
Het groepsgedrag is al eeuwenlang onderwerp van vele psychologische studies. Het bestaan van groepsgedrag kan je dus niet meer ontkennen. Zelfs genetisch onderzoek is de laatste jaren meer en meer in dit domein bezig sinds de ontdekking van de zogenaamde "spiegel neuronen" bij chimpansees.
Oud 3 juni 2005, 09:14   #58
Egidius

Standaard

Citaat:
Het groepsgedrag is al eeuwenlang onderwerp van vele psychologische studies. Het bestaan van groepsgedrag kan je dus niet meer ontkennen. Zelfs genetisch onderzoek is de laatste jaren meer en meer in dit domein bezig sinds de ontdekking van de zogenaamde "spiegel neuronen" bij chimpansees.
Het gezagsargument is absoluut onvoldoende. Daarmee overtuig je tegenwoordig minder en minder mensen.

Dus nogmaals: als je jezelf publiekelijk wil afficheren als dom en onbekwaam om te beslissen: be my guest. Je kan altijd je stemrecht weigeren omdat je vind dat je niet bekwaam bent *. Maar je medeburgers zullen dat wel voor zichzelf bepalen.

* Gezien een aantal burgers van zichzelf vinden dat ze dom zijn en onbekwaam om over staatszaken te beslissen, zal ik, eenmaal het BROV ingevoerd, een wetsvoorstel indienen dat burgers toelaat zichzelf onbekwaam te verklaren en zo aan hun stemrecht te verzaken.

Egidius[edit]
[size=1]After edit by Egidius on 03-06-2005 at 10:27
Reason:

Citaat:
Het gezagsargument is absoluut onvoldoende. Daarmee overtuig je tegenwoordig minder en minder mensen.

Dus nogmaals: als je jezelf publiekelijk wil afficheren als dom en onbekwaam om te beslissen: be my guest. Je kan altijd je stemrecht weigeren omdat je vind dat je niet bekwaam bent *. Maar je medeburgers zullen dat wel voor zichzelf bepalen.

* Gezien een aantal burgers van zichzelf vinden dat ze dom zijn en onbekwaam om over staatszaken te beslissen, zal ik, eenmaal het BROV ingevoerd, een wetsvoorstel indienen dat burgers toelaat zichzelf onbekwaam te verklaren en zo aan hun stemrecht te verzaken.

Egidius[/size]

[size=1]After edit by Egidius on 03-06-2005 at 10:26
Reason:

Citaat:

Dus nogmaals: als je jezelf publiekelijk wil afficheren als dom en onbekwaam om te beslissen: be my guest. Je kan altijd je stemrecht weigeren omdat je vind dat je niet bekwaam bent *. Je medeburgers zullen dat wel voor zichzelf bepalen.

Gezien een aantal burgers van zichzelf vinden dat ze dom zijn en onbekwaam om over staatszaken te beslissen, zal ik, eenmaal het BROV ingevoerd, een wetsvoorstel indienen dat burgers toelaat zichzelf onbekwaam te verklaren en zo aan hun stemrecht te verzaken.

Egidius[/size]

[size=1]After edit by Egidius on 03-06-2005 at 10:15
Reason:

Citaat:

Dus nogmaals: als je jezelf publiekelijk wil afficheren als dom en onbekwaam om te beslissen: be my guest. Je kan altijd je stemrecht weigeren omdat je vind dat je niet bekwaam bent. Je medeburgers zullen dat wel voor zichzelf bepalen.

Egidius[/size]

Citaat:

Dus nogmaals: als je jezelf publiekelijk wil afficheren als dom en onbekwaam om te beslissen: be my guest. Je medeburgers zullen dat wel voor zichzelf bepalen.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 3 juni 2005 om 09:27.
Oud 3 juni 2005, 09:25   #59
Kaal
Minister-President

Standaard

Zeg Wolfer wie lijdt er nu eigenlijk aan groepsgedrag? De "neen" stemmer wiens mening noch door de media, noch door de elites gesteund wordt of mensen zoals jij die braaf de "partijlijn" volgen en slaafs argumenten overneemt van wat wij dagelijks voorgeschoteld krijgen van de media en mensen zoals Dehaene edm.

Neen stemmers hebben zelf hun argumenten moeten vinden. Ja stemmers nemen die klakkeloos over van de TV of de krant.[edit]
[size=1]After edit by Kaal on 03-06-2005 at 10:32
Reason:

Zeg Wolfer wie lijdt er nu eigenlijk aan groepsgedrag? De "neen" stemmer wiens mening noch door de media, noch door de elites gesteund wordt of mensen zoals jij die braaf de "partijlijn" volgen en slaafs argumenten overneemt van wat wij dagelijks voorgeschoteld krijgen van de media en mensen zoals Dehaene edm.

Neen stemmers hebben zelf hun argumenten moeten vinden. Ja stemmers nemen die klakkeloos over van de TV of de krant.[/size]

[size=1]After edit by Kaal on 03-06-2005 at 10:31
Reason:

Neen stemmers hebben zelf hun argumenten moeten vinden. Ja stemmes nemen die klakkeloos over van Dehaene & co.[/size]

Zeg Wolfer wie lijdt er nu eigenlijk aan groepsgedrag? De "neen" stemmer wiens mening noch door de media, noch door de elites gesteund wordt of mensen zoals jij die braaf de "partijlijn" volgen en slmaafs argumenten overneemt van wat wij dagelijks voorgeschoteld krijgen van de media en mensen zoals Dehaene edm.

Neen stemmers hebben zelf hun argumenten moeten vinden. Ja stemmes nemen die klakkeloos over van Dehaene & co.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kaal : 3 juni 2005 om 09:32.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 09:27   #60
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Zeg Wolfer wie lijdt er nu eigenlijk aan groepsgedrag? De "neen" stemmer wiens mening noch door de media, noch door de elites gesteund wordt of mensen zoals jij die braaf de "partijlijn" volgen en slmaafs argumenten overneemt van wat wij dagelijks voorgeschoteld krijgen van de media en mensen zoals Dehaene edm.

mooie repliek
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be