![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook het godsdienstonderwijs (waarin toch alleen maar voorbijgestreefde, geschifte geschriften van duizenden jaren oud worden onderwezen) moet worden afgeschaft. Geef de kinderen gewoon enkele uren extra vrije tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als iemand het confisqueren van eigendommen door de Sansculotten en de beroemde en beruchte Hitler-voorganger Napoleon normaal vindt. Als iemand doorzeurt over dopen terwijl bij mijn weten nog geen enkele ongelovige last heeft gehad of gestorven is aan de doop-ziekte. Als iemand het normaal vindt dat een staat zijn overeenkomsten (omdat het onrechtmatig de eigendom verworven heeft van gronden, gebouwen en andere goederen) als de eerste de beste operette-republiek niet hoeft na te komen... Tjaa, dan staat de ezel stil. Wentel u lekker in uw aftands en uit-den-tijd-zijnde anti-clericalisme. Da-aag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Nik. Je lult altijd maar opnieuw over die "schuld" van de overheid aan de katholieke kerk, en ik begrijp je redenering wel, maar:
1. HOE lang moet die schuld nog vereffend worden? Voor eeuwig? 2. En wat als de kerk zijn "schuld" zou moeten vereffenen aan de nabestaanden van de slachtoffers van hun praktijken? Zou er dan nog veel overblijven? Eeuwenlang hebben ze persoonlijke drama's veroorzaakt in progressieve en intellectuele kringen. Terwijl sommige hersenloze godsdienstfanaten er nog steeds van overtuigd zijn, dat dankzij het christendom onze westerse beschaving zover staat, is het juist een rem geweest op onze evolutie. We hadden hier véél verder gestaan als die idiote religie nooit had bestaan. Het enige wat we te danken aan hen is een hypocriete samenleving. Namelijk dat ieder levend wezen nou net die dingen leuk vind, die de kerk hen verbied. Daarom zijn we dus allen zondaars en zijn we gedoemd te leven in een samenleving waarin iederèèn zondigt en alleen zij die betrapt worden, worden gestraft. Ik moet niets hebben van hypocrieten, en bijgevolg dus ook niets van fervente katholieken. Maar om nog eventjes op uw "schuld" terug te komen. MIJ heeft de Kerk nog steeds niet vergoed voor het veroorzaakte psychische leed. Nou goed, dat hoeven ze ook niet meer te doen. Ik heb mijn wraak al lang geleden gehad. En wat subsidies betreft, afschaffen die handel. Als een zootje ongeregeld graag een clubje sticht om een of andere gek te aanbidden, dat ze dan hun boeltje zélf maar financieren.
![]() |
#45 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zeer simpel uitgedrukt : Wat er in Duitsland, Zwitserland en Patagonië gebruikelijk is totaal niet relevant voor ons land. Tijdens de Franse revolutie heeft men de gronden, gebouwen en eigendommen van de Kerk gestolen. Na de val van Napoleon wou de staat die houden maar had men niet het geld de Kerk te vergoeden (eerst Het Koninkrijk der Nederlanden en hierna het Koninkrijk België). Met de Kerk is toen een compromis gesloten : de staat behoudt de eigendommen en de Kerk krijgt een jaarlijkse vergoeding (dotatie) voor het onderhoud en de bedienaars. Vandaar de Kerkfabrieken. [size=6]De staat heeft die gestolen eigendommen nog niet teruggegeven en dus moet ze de jaarlijkse vergoeding betalen. Zo simpel als 1 + 1 = 2. Met de liefde voor godsdienst of het aantal gelovigen heeft dat NIKS te maken.[/size] Alle gelul over godsdienstfanaten, al of niet bestaan van goden, en noem maar, doet hier niks ter zake. Iedereen die een overeenkomst sluit moet er zich aan houden. In de eerste plaats een staat die zich democratisch noemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit heeft niets te maken met het nakomen van afspraken (bovendien bent u zelf begonnen over dat aantal gelovigen en dergelijke)
Dit gaat erom dat we niet al wat in het verleden misgelopen is, moeten blijven proberen recht te trekken. Het confilct in het Midden-Oosten (Israël-Palestina) is ook deeltelijk de oorzaak van afspraken die gemaakt werden. (belofte van de Engelse regering aan de joden...) Men moet beslissingen uit het verleden bij tijd en stond in twijfel durven trekken |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zo zijn "beslissingen", "afspraken", "beloftes" textueel en juridisch van een heel andere orde dan een duidelijke overeenkomst bij de stichting van een staat. Als dit niet het geval is zou ik de Belgische Staat dringend adviseren om de verkoop van Belgacom-aandelen aan privé-firma's ongedaan te maken. Ook een leuke (en lucratieve) beslissing uit een recent verleden om bij tijd en stond in twijfel te trekken. Beslissingen nemen op basis van een voorbijgestreefd anti-clericalisme is biezonder irrationeel. Alleen te verwachten van de ouwe blauwe loge-kaste. Een Stevaert zou het in zijn hoofd niet halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Derhalve gaat de redenering niet op dat dezelfde regeling ook moet gelden voor de islam of voor andere godsdiensten zoals de Anglicaanse kerk, de joden, de protestanten, kortom, alle godsdiensten die NIET katholiek zijn Bovendien : lees de cijfers aangehaald door anderen in dit forum. De schuld van de staat aan de Kerk is al lang afbetaald. Geen enkel contract is oneindig in tijdsduur. Wanneer gaat dit ophouden ? Zo kan men met hetzelfde recht eisen dat Nederland een aantal Afrikaanse landen moet vergoeden wegens de door Nederland gevoerde slavenhandel of dat Belgie de Kongolese regering (vroeger Zaire) moet vergoeden wegens de onvoorstelbare wreedheden die in naam en in opdracht van Koning Leopold II zijn begaan in dat land. U weet toch wel dat Leopold II het staatshoofd was tot en met het jaar 1909, dus nog geen honderd jaar geleden. Pas in 1908 heeft hij Congo kado gedaan aan Belgie. Wanneer de Belgische staat nog steeds betaalt aan de katholieke kerk voor een schuld begaan door de Fransen in de jaren voor 1801, hoeveel meer zou dan de Belgische staat moeten betalen voor een ere-schuld van de jaren 1909 ? Zoals U ziet, is het allemaal absurd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() Lees ook het volgende
http://www.wikipedia.org/wiki/Talk%3..._II_of_Belgium Ik weet het, ik trap open deuren in, maar toch zijn er nog altijd mensen die Leopold II een held van ons vorstenhuis vinden. De huidige koning zal natuurlijk nooit kritiek geven op zijn voorgangers. Ik heb Albert II ooit ontmoet in Indonesie toen hij nog prins Albert was. (in 1985) Albert kwam toen aan in Jakarta met Jean Gol, de toenmalige vice-premier. Albert kwam als hoofd van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel om Belgische business te promoten. Omdat een lid van het koningshuis altijd moet worden bijgestaan door een lid van de regering kwam Jean Gol ook mee. Geheel onverwacht vertrok Jean Gol plots weer naar Belgie en bovendien vloog hij first class met Lufthansa, terwijl een Belgisch minister, waar mogelijk, Sabena moet gebruiken. Jean Gol vertrok plots omdat hij een belangrijke politieke meeting wilde bijwonenin Belgie. De Indonesiers stonden voor aap, want prins Albert mocht geen enkele vergadering bijwonen met Indonesische autoriteiten zonder dat er een minister bij is die regeringsverantwoordelijkheid heeft. Alle vergaderingen moesten dus afgelast worden en Albert moest het land verlaten. Niet alleen de Indonesische autoriteiten waren boos. Ook Albert was heel boos op Jean Gol, want zijn vakantie in Indonesie (zijn werkbezoek) was dus ten einde. Hij was zo kwaad dat hij tegen mij zei : Ik zal mijn broer (Boudewijn) hierover inlichten. Die Jean Gol moet op het matje geroepen worden. Albert zei dit tegen mij toen ik in hetzelfde vliegtuig zat. Albert vloog namelijk terug naar Belgie in een gewoon Sabena toestel (in die tijd vloog Sabena nog naar Jakarta maar Jean Gol verkoos Lufthansa omdat de service beter is in first class) Albert zat in eerste klas (Sabena), en ik toevallig ook.Er zaten toen slechts drie mensen in first class : Albert, een oude Chinees en ik. Ik vroeg aan de stewardess of ik met de prins mocht praten. Ze ging het hem vragen en het mocht.De Belgische (franstalige) stewardess zei wel dat ik de prins altijd moest aanspreken met "Monseigneur" en dat ik alleen mocht spreken over "neutrale onderwerpen" en zeker geen politiek,geen Belgische en ook geen Indonesische. Ik heb dan met Albert een tiental minuten gepraat over Indonesie en waarom ik in Indonesie woon, en ik moet zeggen het was een aangename conversatie in het NEDERLANDS. Nochtans begon Albert wel over politiek toen hij sprak over Jean Gol. Hij was razend op Jean Gol. Albert had toen al een boel gedronken (champagne en daarna Irish coffee en dan cognac - ik wist dit allemaal omdat ik met mijn eigen ogen zag hoeveel hij dronk) Na een tiental minuten ben ik weer in mijn zetel gaan zitten. Toen het vliegtuig geland was in Zaventem stonden wij op, dwz de ouwe Chinees, Albert en ik, en Albert schudde mij de hand en zei : : veel geluk nog in Indonesie. Ziezo, dat is alles wat ik te zeggen heb over Albert II. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het bij-alles-en-nog-wat-met-de-haren-erbij sleuren van Leopold II is nu in de mode. Sinds het vertrek van de Belgen is Congo inderdaad een paradijs geworden. Ik moet wel toegeven dat de enige die, soms met gevaar voor eigen leven, in dit paradijs gebleven zijn voor 95 % geestelijken zijn. Zelfs "Time Magazine" is het opgevallen. 4 % van de anderen zijn in goede oude Leopold II-traditie nog altijd bezig hun zakken te vullen. De VRT en Nederlandse omroepen moeten voor hun berichtgeving dan ook meestal een beroep doen op een of andere paterken of nonneke. Dat alleen is al voldoende om het concordaat niet in vraag te stellen. Geen enkel contract is oneindig van tijdsduur? Ik weet er alvast één op te noemen waarvan de tijdsduur best morgen kan verstrijken. Hiermee zal uiteindelijk echter wel het bestaan van het kunstmatig ineengeknutselde België in vraag worden gesteld. En van hét Vlaanderen en Wallonië Beiden een samenvoeging van geschiedkundig niet samenpassende delen : "Ce sont des fabrications Belges". Zoals dit ook uit het fundamentalistisch anti-clericalisme van sommigen "landgenoten" blijkt. Dit is geen Blok standpunt over "onafhankelijkheid" maar een nuchtere vaststelling bij het bekijken van sommige regio's die steeds meer naar elkaar toegroeien over de landsgrenzen geen. Ik voel me bv. honderd maal beter thuis in Sluis dan in Visa-Antwerpen. En Balkenende als premier toonde maar weer eens aan dat de rode en blauwe hanen nooit tevroeg victorie mogen kraaien. En hij komt uit Zeeland. Het rokje is tenslotte nader dan het hemdje... ps. Voor zover ik weet is er tussen Nederland en sommige Afrikaanse Landen nooit een rechtsgeldig concordaat gesloten. Toch niet i.v.m Slavenhandel. Geen appelen voor citroenen verkopen please, want je lijkt me verder best wel een man waar verstandig mee te praten valt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben het eens met Raf
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar goed, ik wordt al verplicht om "mee te betalen" voor zoveel mensen en instellingen waar ik geen enkele affectie mee heb. Ik heb er geen bezwaar tegen om voor een stukje spiritueel erfgoed wat euro's naar de belastingen te brengen. Al is het voor mij niet meer dan dat. Verder hou ik niet van de kille kardinalen die hier vroeger de plak zwaaiden . Maar de blauwe kardinalen die we er in de plaats voor kregen staan me nog minder aan. Laat ons er geen "welles-nietes" spelletje van maken. Toi, toi, tot de volgende gezellige discussie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Je slaat de bal volledig mis mijn beste. De parochies en kerkfabrieken staan in voor het beheer. Dacht je dat de staat daarin zoveel tijd kan steken ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Schepen
|
![]() Geloven = dom zijn !!!
![]() |
#59 |
Schepen
|
![]() Lees de wet op het racisme eens. Je mag geen onderscheid maken tussen huidskleur, nationaliteit of geloofsovertuiging.
Uw uitspraak geloven=dom zijn is dan ook overvalst racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|||
![]() |
![]() |