Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2005, 10:30   #41
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
En europa moet al helemaal geen tegengewicht proberen te vormen voor de VS. Het is internationaal bekeken onze belangrijkste bondgenoot en zeker geen vijand.[...] Buiten de VS en Europa is er niet veel sprake van (zelfs maar schijn)democratie, mensenrechten enz. Ik ben het vaak niet eens met het beleid van de VS, maar als ik kijk naar de rest van de wereld is het wel duidelijk wie de bondgenoten kunnen zijn en wie zeker niet.
Ik ben het hier wel mee eens. Echter het probleem is dat Amerika niet onze belangen verdedigt maar haar eigen. Men zou juist Amerika moeten zien als voorbeeld voor Europa en zoveel mogelijk te emuleren die dingen die Amerika een mooi land maken en waar nodig het proberen te verbeteren. Ik weet niet of de amerikanen dit zelf ook graag zo zien. Amerikanen lijken de europese integratie maar iets ongemakelijks te vinden, hebben veel liever allemaal aparte landen met één markt. Goed voor hun bedrijven en makkelijke voor dingen als de oorlog tegen het terrorisme.

Ik ben het dus eens dat men zich niet tegen amerika moet afzetten, maar ik heb ook door dat Amerika achterna lopen heel on-amerikaans is.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2005, 20:03   #42
kuisvrouw
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Partijen hebben standpunten en verdedigen deze. Toch worden deze partijstandpunten gevormd door een tamelijk heterogene massa, niet elk partijlid heeft dezelfde visie als zijn partijgenoten (en ja ik weet dat hier sowieso mensen op gaan reageren, dat politici niet zelf beslissen maar beslissen in functie vd partij, maar laten we dit even buiten deze discussie houden). Op Europees vlak ligt dit enigzins anders. De meeste partijen zijn pro-europees en zetten dus net deze partijgenoten op de europese kieslijst die zeer gemotiveerd hun europese droom willen verwezenlijken. Dit heeft tot gevolg dat de europese instellingen voornamelijk bestaan uit een redelijk homogene massa (op gebied van visie op europa). Afgevaardigden van de niet zo pro-europese partijen zijn in een felle minderheid en hun invloed op beslissingen is dus miniem. Is deze éénzijdige samenstelling van onze Europese instellingen wel gezond ? Zijn vele van deze politici niet verblind door hun idealen ? Is ons Europees kiessyteem mss verkeerd ? Wat kunnen we aan deze situatie doen ?
Europa moet nu beslissen hoe het verder wilt, ofwel met een politiek beleid ofwel een vrij handelszone.
Ik denk dat het beste een europa met een politiek beleid wordt.
maar dan moeten de instellingen volledig veranderen.
1)ten eerste moet europa serieus genomen worden en ook bevoegdheden krijgen.
2)Het europees parlement moet rechtstreeks door alle europeanen verkozen worden zonder rekening te houden met landen.
3)Er moet een europese regering komen
4)Er moet een tussenstap verdwijnen nu zijn er te veel
je hebt een regio een land en europa.
We moeten de landen dus afschaffen en europa verdelen in gelijkaardige regios, ik denk aan Vlaanderen, Baskenland, Catalonie,Bretagne, Scoland, Ierland, Malta, Sicilie,Cyprus, Corsica,De duitse bondsrepublieken, ....
kuisvrouw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 12:41   #43
Nussbaum
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kuisvrouw
2)Het europees parlement moet rechtstreeks door alle europeanen verkozen worden zonder rekening te houden met landen.
We moeten de landen dus afschaffen en europa verdelen in gelijkaardige regios
Ik ben het deels wel met je eens maar je verwoord nu wel de conservatieve eurosceptice nachtmerrie, namelijk het einde van de staat. Men zou het zien als een verdeel en heers taktiek van op machtbeluste euro-politici. Ik ben er zelf eigenlijk ook tegen zoiets omdat het ook echt veel weg heeft van een poging de nationale identiteit weg te vagen, iets wat mijnsinziens overdreven en onnodig is.
Oud 27 juni 2005, 13:57   #44
kuisvrouw
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum
Ik ben het deels wel met je eens maar je verwoord nu wel de conservatieve eurosceptice nachtmerrie, namelijk het einde van de staat. Men zou het zien als een verdeel en heers taktiek van op machtbeluste euro-politici. Ik ben er zelf eigenlijk ook tegen zoiets omdat het ook echt veel weg heeft van een poging de nationale identiteit weg te vagen, iets wat mijnsinziens overdreven en onnodig is.
De nationale identeit zal zo wel vervagen, maar als het anders gebeurt zal Europa voor altijd pure administratie blijven, volgens mij.
Oud 28 juni 2005, 07:35   #45
Leo
Gouverneur

Standaard

Volledig akkoord. Europa kan pas leefbaar en werkbaar zijn als het gaat steunen op zijn kultuurvolkeren, dat wil zeggen groepen mensen die zichzelf willen zijn en als dusdanig erkend willen worden met alles erop en eraan. Het gaat hier om het geheel van waardenschalen, normen, waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, die nodig zijn om konfliktstof te vermijden en zich goed te voelen. Dat zijn de identiteiten die als voedingsbodem kunnen dienen voor een vruchtbare samenleving. Een Europa dus van kultuurvolkeren in plaats van staten.

De nu in Europa gehuldigde nationale identiteiten zijn puur administratieve draken, ontstaan uit oorlog en geweld en alleen bedoeld om de zo verworven macht ook te behouden, desnoods met list en bedrog en dat pikken de mensen hoe langer hoe moeilijker: zie het nee aan een grondwet die dat onrecht wilde vastbetonneren.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2005, 08:02   #46
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Europa moet nu beslissen hoe het verder wilt, ofwel met een politiek beleid ofwel een vrij handelszone.
Ik denk dat het beste een europa met een politiek beleid wordt.
En ik denk net het omgekeerde, Europa kan best een vrijhandelszone blijven.
Citaat:
maar dan moeten de instellingen volledig veranderen.
1)ten eerste moet europa serieus genomen worden en ook bevoegdheden krijgen.
Ze hebben er al veel te veel. Europa stopt mijn belastingsgeld in de compleet inefficiente Franse landbouw. Europa besliste een eenheidsmunt in te voeren, maar Frankrijk en Duitsland leven het stabiliteitspact niet na waardoor ook de andere Euro-landen benadeeld worden.
Citaat:
Dan worden we compleet het slaafje van de grote landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje(=meer inwoners, meer stemmen)
Citaat:
Nog meer geldverspilling.
Citaat:
We moeten de landen dus afschaffen en europa verdelen in gelijkaardige regios, ik denk aan Vlaanderen, Baskenland, Catalonie,Bretagne, Scoland, Ierland, Malta, Sicilie,Cyprus, Corsica,De duitse bondsrepublieken, ....
En hoe ga je dat doen? Die "regio's" die jij opnoemt zijn helemaal niet gelijkaardig. De meesten hebben nauwelijks tot zelfs geen macht, en bij diegenen die wel macht hebben(Vlaanderen, Bondsrepublieken), bestaat alleen in Vlaanderen een sterke separatistische tendens.
Haast niemand in Frankrijk-Duitsland zou hun land willen opdelen. In West-Europa zijn het alleen Baskenland, Vlaanderen en evt. Schotland(en zelfs die houden meer van Londen dan van Brussel) die zoiets zien zitten.
Daarom=> Een Europa der staten, waarin Deelstaten, regio's zich via democratische middelen kunnen afscheiden als ze dat willen.
Oud 28 juni 2005, 11:35   #47
kuisvrouw
Burger

Standaard

Nu hebben de groote landen natuurlijk meer macht, daarom moeten ze worden opgesplistst, en ook in Bretagne, corsica, catalonie,Ierland,... zijn er seperatistische bewegingen. Bovendien gaan veel kleinen landen als malta, cyprus, estland, letland, litouwen, denemarken, griekenland daardoor ook iets te zeggen hebben in de eu en gaan zij ook voorstander zijn van zo een beleid.
Oud 28 juni 2005, 16:07   #48
Nussbaum
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nu hebben de groote landen natuurlijk meer macht, daarom moeten ze worden opgesplistst, en ook in Bretagne, corsica, catalonie,Ierland,... zijn er seperatistische bewegingen. Bovendien gaan veel kleinen landen als malta, cyprus, estland, letland, litouwen, denemarken, griekenland daardoor ook iets te zeggen hebben in de eu en gaan zij ook voorstander zijn van zo een beleid.
Ja maar zoals vlaams patriot, frankrijk en duitsland zullen zichzelf NOOIT opsplitsen, en engeland al helemaal niet. Vele kleine landjes betekent trouwens ook dat iedereen niks te zeggen krijgt, nietzozeer dat bijvoorbeeld maltas mening in een keer wel mee gaat tellen. Ze zijn dan een van velen dus ook inwisselbaar voor velen. Daar komt nog bij dat de huidige kleine landen een relatieve hoge invloed ook op zouden moeten geven. Dus misschien gebeurt het omgekeerde wel, dat hun invloed juist afneemt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be