![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beste, het is juist door de democratie dat op dit moment GEEN ENKEL probleem kan opgelost worden. GEEN ENKEL. De armoede in de 3de wereld De opwarming van de aarde De verkleining der oerbossen De continue vervuiling van de bevolkte gebieden De tientallen oorlogen .....noem maar op. Allemaal omdat jullie politiekers kiezen die enkel aan hun eigen dikke buik denken, aan hun eigen kiesdistrict. DAT is het probleem. DAAROM ben ik tegen de democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() PS: Ik ben niet voor een dictatuur, ik ben voor een bestuur dat structurele problemen op lange termijn aanpakt. En die niet in blokken van 4 jaar denkt, of aan BHV zeverproblemen.
Democratie, het systeem waarin idioten makkellijk een baan krijgen door op een lijst te staan. Ge hebt enkel een goed smoelke en een charismatische uitstraling nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Zij die beweren dat we een "sterke figuur" zonder verkiezingen nodig hebben, zijn diegenen die ervan uitgaan dat de mens a priori niet in staat is zelf de juiste beslissingen te maken. Welnu, een dergelijke instelling katapulteert ons drie eeuwen terug in de tijd waarin we allemaal vertrouwden op kerk en koning om in onze plaats te denken, omdat we zelf toch te dom waren om onszelf te beheersen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De mens is inderdaad niet capabel om de juiste beslissing te nemen, indien men de mens ziet als de massa. De massa is kneedbaar door de echte machthebbers in deze huidige maatschappij, de media. Deze drijft de publieke opinie in een richting. Vrijheid van denken, doen en handelen staat niet ter discussie, enkel de manier waar we onze prioriteiten leggen als maatschappij moet veranderen van hier en nu naar de lange termijn. Als politieker is dit absolute electorale zelfmoord. Als technocraat is dit het enigste juiste wat men kan doen. Enkel op die manier behoudt men de levenskwaliteit die we op dit moment hebben, en breiden we die uit naar degenen die het helemaal niet hebben. En voor die mensen is het enigste wat boeit, dat het beter wordt voor hun. Wat je niet inziet is dat jouw systeem het huidige onrecht op deze planeet al jaren in stand houdt. Ik spuw op de democratie, omdat ze gedreven wordt door eigenbelang. En niet door "the common good". De dag dat een politieker ECHT oprecht durft te kiezen voor het verbeteren van de planeet ten koste van zijn eigen land, die moet nog komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Toen was de arbeidersmassa te dom, te veel beïnvloed door de "vakbond" volgens de ene en door de "pastoor" door de andere om te mogen stemmen. Als het vulgus mocht stemmen, zouden ze meteen de economie naar de verdommenis helpen door het persoonlijk bezit af te schaffen en meer van dat fraais. Met andere woorden, om de zaken goed te regelen mochten alleen de weldenkenden stemmen en besturen. Een halve eeuw later draaide men hetzelfde riedeltje af tegen de vrouwen, die te ongeschoold, te kwezelachtig of te dom waren om te mogen stemmen... Is er iets van waar gebleven? Welnee... De inkomens liggen dichter bij elkaar, er is een sociaal vangnet uitgebouwd, er is een einde gemaakt aan de ongeletterheid. Allemaal dankzij de democratie, de dictatuur van het gewone volkje dat niet voor zichzelf kan zorgen volgens sommigen. Dit technocratische verhaal sluit er perfect op aan. De man in de straat is te dom, te slecht geïnformeerd en te egoïstisch om te begrijpen wat goed voor hem is. Dezelfde argumenten hoorde je bij de politieke kaste die knorrig was over het verwerpen van de Europese grondwet in de referenda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien men als doelstelling zet om dat algemene welvaart te verhogen, is een sociaal systeem dat zekerheid biedt aan de mensen een logische stap. De cijfers liegen er niet om, de landen met de hoogste levenskwaliteit hebben ook het beste sociaal systeem. Om te zeggen dat in een niet democratie, waarin GEEN ideologie het beleid uitmaakt,maar de ratio,dat onze sociale verworvenheden er niet zouden gekomen zijn, is waarschijnlijk een leugen. Ze zouden er veel sneller zijn geweest omdat de voordelen vrij duidelijk zijn. Ik zeg niet dat een democratie per definitie slecht is, maar gewoon incapabel. Incapabel om echt globale problemen oplossingen te geven die broodnodig zijn. Werkloosheid voelt men direct, en daarom zal in een democratie ook meteen daarop worden gesprongen worden. Een goed voorbeeld van hoe het slecht kan gaan. In het Westen van de VS is er een tekort aan water. Uiteindelijk zal dit in waternood uitdraaien. Californie, Arizona enz...trekken allemaal water van de colorado rivier. TOen ik daar was sprak ik met iemand die over "wateroorlogen" begon, omdat de Colorado het niet meer kan trekken. Lake Powell, om maar een voorbeeld te noemen, stond 12 meter lager als normaal. En toch wordt er niets aan gedaan. De publieke opinie wilt niet weten van besparingen op water, of duurder water. En zo pompt men alle reserves maar leeg....en er wordt niets aan gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pleiten voor een technocratie is hetzelfde als pleiten voor een staat waarbij een welbepaalde laag "voor het volk, maar niet door het volk" werkt (klinkt mooi, maar in de praktijk zal het altijd mislopen). Geen inspraak van het volk dus. Het volk wordt onmondig gemaakt, omdat men er vanuit gaat dat die gemeenschap niet in staat is zichzelf te regeren. De volledige ontkenning dus van de democratische grondslag, nl. dat het volk soeverein is en dat in en door haar alle macht berust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens is in de democratie geen "massa", maar het geheel van individuen dat soeverein en in samenspraak een beslissing neemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aan de kleingeestige flamingantjes: hier volgt het artikel dat in GVA van zaterdag 18-06 verscheen, bladzijde acht:
[size=4]VERTROUWEN IN OVERHEID GEDAALD[/size] [size=3]Rondvraag bij bevolking bevestigt trend[/size] [size=3][/size] Het vertrouwen van de Vlamingen in de overheid is vorig jaar lichtjes gedaald. Dat in de gemeentelijke administraties blijft stijgen. Vlaanderen volgt daarmee een Europese trend. Dat blijkt uit de Vlaamse Regionale Indicatoren 2004-2005 (VRIND), een 434 bladzijden dik boek vol statistieken, grafieken en tabellen over alles wat voor de Vlaamse regering relevant kan zijn. Zo vermeldt het boek bijvoorbeeld ook dat in Vlaanderen eindelijk meer mensen dan varkens wonen. Leterme: "IJkpunt" Dezelfde edititie van VRIND bevat gigantisch veel cijfermateriaal, waarvan een deel is verzameld op basis van bevraging van zo'n 1500 Vlamingen in de lente van 2004. Het cijfermateriaal is ingedeeld in twaalf thema's, niet toevallig dezelfde thema's als uit het Vlaamse regereerakkoord 2004-2009. "Deze VRIND is voor mij het ijkpunt waarop ik de komende vijf jaar mijn beleid deels ga evalueren", aldus Leterme. Het boek samenvatten is onbegonnen werk. Daarom enkele cijfers en conclusies om te onthouden. Geloof in onderwijs: 80 % van de Vlamingen heeft veel vertrouwen in het onderwijs, 49 % heeft dat in de gemeentelijke administratie, 47 % in de politie. De Vlaamse en federale regeringen en parlementen boeten dan weer aan vertrouwen. Achteraan het lijstje staan de Kerk en de politiek. Neen aan politiek: 55 % van de Vlamngen zegt geen interesse te hebben in politiek, slechts 16 % is ooit lid geweest van een politieke partij. Twee op de drie Vlamingen zeggen wel dat ze ooit een petitie hebben ondertekend, één op de vier is ooit gaan betogen. Vlaanderen breidt uit: De Vlaamse bevolking blijft groeien, voornamelijk door inwijking uit het buitenland. Vorig jaar waren we met 6.016.024 Vlamingen, of 20.147 inwoners meer dan in 2003. Leuk om weten is dat Vlaanderen daarmee voor het eerst in meer dan tien jaar meer mensen dan varkens telt. Leve het samenwonen: Het aantal huwelijken blijft ook in 2004 dalen, het aantal scheidingen stijgen. 7 % van de volwassen bevolking woont anno 2004 ongehuwd samen. Dat is het dubbele van tien jaar geleden. Groen wijkt voor bakstenen: De voorbije 20 jaar is in heel Vlaanderen de oppervlakte voor wonen met meer dan de helft toegenomen. Meer welvaart: Vlaanderen blijft een van de meest welvarende regio's in de wereld. Oorzaak hiervan is onze hoge arbeidsproductie. Hier nog de grafiek: Vertrouwen dat Vlamingen hebben in... Onderwijs: 79,3 % Gemeentelijke administratie: 48,8 % Politie: 47,0 % Patroons/werkgevers: 39,3 % Koning: 37,1 % Vlaamse administratie: 31,5 % Vakbonden: 29,3 % Leger: 26,7 % Gerecht: 20,8 % Vlaamse pers: 19,4 % Kerk: 19,4 % Vlaams Parlement: 18,6 % Vlaamse regering: 18 % Europese Commissie: 17,0 % Belgisch Parlement: 16,1 % Belgische Regering: 15,1 % Federale administratie: 13,4 % Vlaamse politieke partijen: 12,7 % Waalse politieke partijen: 4,7 %
![]() |
#50 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bij deze een rechtzetting: percentages van Vlaamse politieke partijen en Vlaamse regering werden omgewisseld in de openingspost. Desalniettemin doet de Koning het dan nog altijd een tien procent beter dan de Vlaamse peutertuin voor wannebe-politici.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 19 juni 2005 om 08:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat zou héél wat overtuigender zijn dan het scheldpartijtje waarin ge hier bij gebrek aan argumenten vervalt. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bert Bibber denkt niet minder aan zijn eigen vette pens dan de politiekers. Het verschil ligt hierin: als de politiekers er al teveel een boeltje van maken, worden ze afgestraft (cf. VLD ![]()
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
U hebt nooit geantwoord toen ik u wees op een valse vergelijking en een 'alwetende uitspraak' ivm hoe om te gaan met geschiedenis.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U hanteerde de geschiedenis (en vooral uw persoonlijke interpretatie ervan) enorm selectief. Ik hoef niet op alles in te gaan. Jij mag gerust eens het laatste woord hebben en beweren dat mijn vergelijkingen niet deugen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De realiteit toont aan dat de welvarendste landen ook het meeste democratie kennen: Zwitserland, USA,......
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() PS [size=1]Goed gevonden ![]()
![]() |
![]() |