![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Maar ik leef helemaal met je mee : Je zou geen flamingant zijn als je geen kritiek zou geven op de post van een Bub-er
|
|
|
|
#42 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Overigens is de 11de nogal onopgemerkt voorbijgegaan.
|
|
|
|
#43 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Op 14 juli in Luik geweest? Er waren duizenden mensen op de been voor talloze festiviteiten en een groots vuurwerk. Niets van dit alles op 21 juli. Niets. Op 21 juli viert ènkel Brussel, de enige stad die nog niet lijkt door te hebben dat Belgie geen ènkele toekomst meer heeft. Best wel zielig. |
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
WAT EEN FOUT !! Walen hebben niets te maken met Frankrijk. Zij hebben een gemeenschappelijke historie met ons alhoewel ze de franse taal spreken. Zo zijn onze noorderlijke streken bêinvloed geweest door de Germaanse cultuur. Zo zou ik ook kunnen zeggen : we zijn Duitsers. DE FEITEN : oorsprong van de taalgrens : Loopt terug tot in de Romeinse tijdperk Waarom? Omdat er in het Zuiden meer Romeinen waren : ze hadden betere toegang tot de waterlopen die naar het Zuiden toe leidden. Daarom is het zuiden ook meer onder invloed geweest van de ROMAANSE taal terwijl wij onder onvloed waren van de Germaanse taal. Als je mij niet gelooft : kijk dan op een kaart die de densiteit van Romeinse villa's aantoont in België en je zal snel merken dat ik juist ben.
|
|
|
|
#45 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#48 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
De waalse cultuur is echter in het verleden bëinvloed geweest door de Franse. Trouwens , De waalse taal is echter een verzameling van dialecten net zoals de Vlaamse talen. De franse taal is echter "gëimporteerd geweest" door de Walen en verder gebruikt als standaardtaal.
|
|
|
|
#49 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Wat me echter wel stoort, is dat je hier weer een soort afkooksel geeft van de ondertussen beruchte 'Belgische nationale mythe', die van het land als geslaagd amalgaam van Romaanse en Germaanse elementen, en dat je daarbij het verleden van de taalgrens als argument van de historiciteit van België gaat aanvoeren. Niet helemaal koosjer, dunkt me.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#51 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
2. Ik doe niet mee aan het eindeloze gezeur dat de Walen al dan niet Fransen zijn, of omgekeerd, laat staan over de Belgische en de Vlaamse, maar het is wel duidelijk dat velen een affiniteit hebben met de Franse cultuur en zich daar ook mee identificeren. (Eén ding wil ik je meegeven: culturen zijn geen chemische elementen, die je naar hartelust kan classificeren en in tabelletjes stoppen).
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
De franskiljonen ( de Vlaamse bourgoisie die frans sprak ) waren o.a. aan de basis van de taalproblematiek door naar die eenheid te streven en " een sjieke taal " als standaard te nemen. De schuld geven aan de Walen lijkt mij dan irrationeel. Het zijn niet zij die een taal " hebben opgelegd " zoals velen het beweren maar eerder en verandering in de mentaliteit van de hoge burgerij die een poging maakte naar eenheid. Het vervolg daarvan weet iedereen : vanzelfsprekend kon niet iedereen akkoord zijn met zoiets. Vanaf dan begon ook het verschil Waal/Vlaming echt uit te maken. Maar dat wist je natuurlijkk allemaal al? of niet .......
|
|
|
|
#53 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
De beste techniek van politiekers is trouwens desinformatie , te mensen mak houden ( denk aan " panem et circenses " van Caesar ) Blijkbaar ben je al getroffen ........
|
|
|
|
#54 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
*zucht* Onze partij weet heel goed dat er een verschil is aan culturen. Wat wij willen is er gewoon voor zorgen dat ze samen naast elkaar kunnen leven. Dus zonder taalproblematiek.
|
|
|
|
#55 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Oostenrijker behoren ook tot de grote germanophonie (or however this is written) maar gaa eens aan de oostenrijker zeggen dat ze Duitse zijn... The same counts for the Wallons. Soit, goede nacht. |
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Tevens goede nacht
|
|
|
|
#57 | ||||||||||||||
|
Minister-President
|
Citaat:
2. Dat mag je me dan toch eens aantonen wanneer dat was, dat de 'Belgen' voor 1830 naar eenheid streefden... Zelfs tijdens de roemruchte Brabantse Omwenteling waren de VNS in de eerste plaats een confederatie, die erop gericht was de autonomie van de verschillende gewesten te handhaven. Je brengt overigens opnieuw een versie van de grote nationale mythe, namelijk dat er al een Belgische eenheid, een 'Belg' zelfs, was voor 1830, zij het niet reëel, dan toch al in de dop. 3. 'De Belg', wat is dat? Citaat:
Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 juli 2005 om 08:28. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
#58 | |||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Jij ongelooflijk stuk arrogantie... Als je denkt dat je een discussie kan voeren door de man te spelen, meer nog: hem te (proberen) kleineren door te wijzen op je (veronderstelde) hogere opleiding, door hem te verwijten 'slecht geinformeerd' te zijn (en dus impliciet te poneren dat jij wel de wijsheid in pacht hebt)... hoe diep kan je vallen? Om 's even in je spelletje mee te gaan, het zou je nog eens lelijk kunnen tegen vallen die kaart tegen mij te trekken...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 juli 2005 om 08:28. |
|||||
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#60 | |||||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Die mensen mogen heus wel een stem hebben en de BUB mag er heus wel mee pronken, maar kom er dan aub niet mee af dat de BUB er is voor het volk en dat jullie tegen de franskiljons zijn. Die wereldvreemde kwieten van Pro Belgica kijken neer op het volk, daarom dat ze nog steeds Frans gebruiken als omgangstaal ipv dat Vlaamse boerentaaltje. En wat denk je dat de koninklijke familie trouwens is? Zijn dat dan geen franskiljons?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door instromaniac : 20 juli 2005 om 08:43. |
|||||
|
|
|