Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2003, 07:25   #41
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Even trouwens vermelden dat de wet in Georgië bijvoorbeeld ook nog steeds voorschrijft dat kinderen uit Georgische ouders de jure onmiddellijk de Georgische nationaliteit krijgen. Ook stippelt diezelfde wet voor dat een huwelijk met een Georgiër geen onmiddellijk verandering in de nationaliteit van de bruid met zich meebrengt (minimum drie jaar verblijf plus een aantal bijkomende voorwaarden). Daarenboven schrijft de wet voor dat naturalisatie pas mogelijk wordt bij personen die op zijn minst tien jaar permanent in het land verbleven, de taal op een aanvaardbaar niveau kennen, vertrouwd zijn met de instellingen, geschiedenis en cultuur van Georgië en daarenboven (jawel!!!) een baan hebben in Georgië. Wie in Georgië een aanvraag tot naturalisatie indient, na onderzoek in aanmerking blijkt te komen en de aanvraag uiteindelijk wordt goedgekeurd, moet bij de naturalisatieplechtigheid een eed van trouw aan Georgië zweren. In die eed staat zelfs uitdrukkelijk vermeld dat de nieuwe burger de Georgische taal zal erkennen als de taal van de staat alsook respect zal tonen voor de Georgische cultuur en nationale gebruiken.
Inderdaad, we kunnen in dat verband iets leren van Georgië!
Ik ken de inhoud van de Georgische grondwet niet, maar het zou best kunnen dat het allemaal zo is wat je zegt, alleen moet ik er wel even om lachen. Op papier kan Georgië misschien een onafhankelijke demokratische staat zijn, maar in de praktijk valt daar maar weinig van te merken. De werkloosheidsgraad zit officieus boven de helft, er zijn nog tienduizend Russische soldaten gelegerd in het land, de provincie Abchazië is nog steeds ontoegankelijk alsmede verschillende gebieden in Svaneti en Ossetië, de corruptie maakt verlamt de economie, de gevangenissen zitten vol politieke gevangenen (die er officieël niet zijn) enz...

Georgië werd pas in 1991 onafhankelijk en als ze ooit tot de EU zullen kunnen toetreden (wat ze graag zouden willen) hebben ze nog een lange weg te gaan.

Maar om direct op je kritiek terug te komen.
Ik heb helemaal niks tegen een inburgeringscursus en die mag wat mij betreft zelfs verlicht worden. Ik ben ook van mening dat nieuwkomers de streektaal moeten beheersen, al was het maar om de zelfredzaamheid en de contactvaardigheid te verhogen. Wij sturen als onze leden van onze vzw naar een cursus Nederlands en we organiseren zelf bijscholing in de taal. Dat staat allemaal in onze statuten en doelstellingen die je op onze website ( http://www.amarcord.be ) kan terugvinden.

In je samenvatting spreek je ook over het 'respect' dat kandidaat Georgiërs voor de cultuur edm moet hebben. Uiteraard moet je respect hebben, maar er staat niet bij dat je moet assimileren. Een baan zal iets moeilijker worden (zie boven), en zoals ik al eerder zei, verliest mijn vrouw haar Georgische nationaliteit zodra zij de Belgische heeft aangenomen. Alhoewel ik niet denk dat het haar veel moeite zal kosten om die vlot weer terug te krijgen (de corruptie remember).
Oud 29 juni 2003, 07:27   #42
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Noem mij eens een paar voorbeelden van landen van de Europese Unie waar nog het 'ius sanguini' zou tellen? Het zal me benieuwen.
Ik heb zelf gevraagd om mijn nationaliteit te veranderen, hier in Ierland. Het voorrecht om Ier te worden is evenwel beperkt tot hen die Ieren hebben onder hun voorouders, gehuwd zijn met iemand van Ierse nationaliteit, geboren zijn in Ierland. (vermenging dus van jus sanguinis en jus soli, zoals meestal het geval in de westerse landen)
Je kan misschien eens aan VB-kamerlid Alexandra Colen vragen hoe zij van haar Ierse nationalteit is afgeraakt of hoe haar vader er is aangeraakt toen hij als collaborateur na WOII naar Ierland vluchtte)?

Ierland is inderdaad een conservatief land, en in feite benieuwt het me wel te weten hoe elk land in europa omgaat met de voorwaarden tot naturalisatie.
Oud 29 juni 2003, 08:34   #43
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Noem mij eens een paar voorbeelden van landen van de Europese Unie waar nog het 'ius sanguini' zou tellen? Het zal me benieuwen.
Ik heb zelf gevraagd om mijn nationaliteit te veranderen, hier in Ierland. Het voorrecht om Ier te worden is evenwel beperkt tot hen die Ieren hebben onder hun voorouders, gehuwd zijn met iemand van Ierse nationaliteit, geboren zijn in Ierland. (vermenging dus van jus sanguinis en jus soli, zoals meestal het geval in de westerse landen)
Je kan misschien eens aan VB-kamerlid Alexandra Colen vragen hoe zij van haar Ierse nationalteit is afgeraakt of hoe haar vader er is aangeraakt toen hij als collaborateur na WOII naar Ierland vluchtte)?

Ierland is inderdaad een conservatief land, en in feite benieuwt het me wel te weten hoe elk land in europa omgaat met de voorwaarden tot naturalisatie.
De naturalisatiewet verschild van het ene land tot het andere PianOla, of weet U dat ook niet?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2003, 08:58   #44
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Citaat:
Citaat:

De naturalisatiewet verschild van het ene land tot het andere PianOla, of weet U dat ook niet?
Ah zo? Merci voor den tip fernand

Alleen... daar ging deze topic niet over. De voorwaarden van het VB om genaturaliseerd te worden zijn onvoorwaardelijke totale assimilatie, 'als vlaming onder de vlamingen zijn' (dixit Frank Van Hecke), en dan denk ik niet dat er nog veel europese landen overblijven die deze totale assimilatie als voorwaarde hanteren.

Tenandere, heel de discussie over naturalisatie (land per land) zal mettertijd verdwijnen in het Europese geheel. Zoals je weet is er nu ook een Europese Grondwet in de maak, en zullen hopelijk ook de naturalisatievoorwaarden geharmoniseerd worden en worden we straks met z'n allen Europeanen.
Oud 29 juni 2003, 10:32   #45
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Pianola, U stelde toch de vraag over Alexandra Colen.
Ik heb daar op geantwoord.
En verder moet ik terug vaststellen dat U veel denkt, maar weinig weet.
U denkt terug dat er geen nationaliteiten meer zullen zijn.
Wel ik denk dat die logge en bureaucratiche mastodont, Europa, zichzelf zal vernietigen.
Wij hebben in tegenstelling met de VS, wel verschillende en eigen culturen.
De VS had één cultuur, en die hebben de allochtonen uitgeroeid. Neem daar eens een voorbeeld aan!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be