Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2005, 20:28   #41
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Mijn plechtige proclamatie werd afgesloten (op de receptie na natuurlijk) met de 2 hymnes: de Brabançonne eerst en de Vlaamse Leeuw erna. Dat schijnt te gewoonte te zijn.

Hoewel uitdrukkelijk gevraagd werd om recht te staan, bleven verschillende mensen zitten bij de Brabançonne, ondanks de druk. Bij de Vlaamse Leeuw stond iedereen recht.

Ook werd de Brabançonne stilzwijgend ondergaan, terwijl men de Vlaamse Leeuw meezong.

De interpretatie laat ik volledig aan u over
omdat al die belgicisten niet zo extremistisch zijn als de vlaamsgezinden (maw: die aanvaarden de Vlaamse leeuw wél); soit, ik verdenk je een beetje van dagdromen :s

trouwens: gefeliciteerd (was de proclamatie in de grote aula?)
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 20:34   #42
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Strijdmakkers dan. Verenigd in onze strijd voor vrijheid, onafhankelijkheid en vrede.
Ik denk dat jij me ietwat vreemd inschat... Volgens Yann ben ik 'een volbloed flamingant', volgens Guderian een volslagen 'nihilist'... Ik heb me ooit, lang geleden, hier al uitgesproken over mijn politieke credo (toch geen nihilist dus) over België... Zoek het maar eens op... Enfin, wacht, ik heb tijd, maar toch in vogelvlucht: Onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid is onzin: er bestaat geen 'filosofische' noodzakelijkheid voor Vlaamse onafhankelijkheid, netzomin als die er is voor het behoud van België. Een staat is in de eerste plaats een middel, geen doel. De huidige Belgische staat loopt scheef, dus moet er iets aan gedaan worden en daarvoor zijn verschillende opties. Vlaamse onafhankelijkheid is een optie, op dit moment de meest werkbare denk ik, maar mocht er een werkbaar Belgisch alternatief zijn, dan is dat voor mij best (Nee, Hans & cie, unitarisme behoort daar niet toe). Een sterke Benelux is voor mij een wenselijke toekomst, zeker nu de EU zich in de modder vastrijdt; lukt het enkel met een VlaNe, mij best, maar mijn blik is ruimer. Nationalisme, zeker met vlaggen en volksliederen en boem-paukenslag pathetiek, is onzin. Héhé... en nu ga ik me een nieuw glas wijn inschenken.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 21:20   #43
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
is dat echt? Afkomstig uit Eisden was ik te jong om het allemaal ten volle mee te maken... Graag wat links aub...
Yep. Officiële bronnen zal je niet rap vinden, het is een stinkpotje wat ze liever dichthouden. Maar iedereen weet waarom de regering toen besloot om ook de Limburgse mijnen (te beginnen met Zwartberg) sloten.

Wil je toch een bron: http://www.n-va.be/programma/nieuws/...ail.asp?ID=192

Natuurlijk kunnen de belgicisten onder ons nu weer afkomen met: "Ja maar, dit is geen objectieve bron..." maar kunnen ze mij dan ook even uitleggen waarom net de meest rendabele mijn dicht moest?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 21:21   #44
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Limburg is Vlaanderen niet, net zo min als Schotland Engeland is, ook al spreken ze daar dezelfde taal.
Awel, ga jij mij nu eens uitleggen wat Limburg wel is? Of ga je weer gewoon voorbij aan de grondwet, die jij, je favoriete familie en dito landsgedeelte wel meermaals vrolijk aan hun laars lappen?
Oud 17 juli 2005, 21:23   #45
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
1. Ik denk dat jij me ietwat vreemd inschat...

2. Nationalisme, zeker met vlaggen en volksliederen en boem-paukenslag pathetiek, is onzin.
1. Met 'ons' bedoelde ik de Flaminganten van heel het Vlaams Gewest. Of u daarbij hoort, moet u zelf weten.

2. U bent dan ook geen romanticus!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 21:23   #46
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
omdat al die belgicisten niet zo extremistisch zijn als de vlaamsgezinden (maw: die aanvaarden de Vlaamse leeuw wél); soit, ik verdenk je een beetje van dagdromen :s

trouwens: gefeliciteerd (was de proclamatie in de grote aula?)
Dus, het zingen van je volkslied is een blijk van extremisme? Dat zullen ze in Nederland, Frankrijk, de VS, kortom elk land waar men zich niet schaamt voor zijn paspoort, graag horen...
Oud 17 juli 2005, 21:56   #47
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Dus, het zingen van je volkslied is een blijk van extremisme? Dat zullen ze in Nederland, Frankrijk, de VS, kortom elk land waar men zich niet schaamt voor zijn paspoort, graag horen...
De tekst van de Vlaamse leeuw straalt nu niet direct vrede en verdraagzaamheid uit.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 22:04   #48
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is net jouw Belgique dat Limburg kapotgemaakt heeft, op vele vlakken. Waarvan de compensatie-mijnsluiting de meest in het oog springende was.
In de Belgische administratie zaten ook veel vlamingen. U doet juist alsof ze het anders zouden doen als ze geen walen in de buurt hadden. Wat een schele zever.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 22:04   #49
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
2. U bent dan ook geen romanticus!
Of is gewoon niet zo ouderwets.

Neem het maar van mij aan, met bedevaarten, zangfeesten, vendelzwaaien, stoere slogans en romantische volksliederen ga je tegenwoordig nog weinig volk lokken.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 22:06   #50
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De tekst van de Vlaamse leeuw straalt nu niet direct vrede en verdraagzaamheid uit.
Is het Franse volkslied dan zoveel beter?

De gemiddelde Waalse politieke partij straalt ook geen verdraagzaamheid uit (althans niet t.o.v. hun financieerders).
Oud 17 juli 2005, 22:06   #51
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De Brabançonne daarentegen straalt onderwerping aan de koning en het dierbare edele land uit. Ook niet meteen verdraagzaam me dunkt.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 22:09   #52
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
De Brabançonne daarentegen straalt onderwerping aan de koning en het dierbare edele land uit. Ook niet meteen verdraagzaam me dunkt.
Ik snap niet wat er daar niet verdraagzaam aan is......kunt ge me dat eens uitleggen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 22:09   #53
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Of is gewoon niet zo ouderwets.

Neem het maar van mij aan, met bedevaarten, zangfeesten, vendelzwaaien, stoere slogans en romantische volksliederen ga je tegenwoordig nog weinig volk lokken.
'Ouderwets' en 'modern' zijn niet meteen de termen waarin ik denk, laat staan dat ik de volksmeutes wil aanvoeren naar de nieuwe tijden, maar je hebt zeker een punt...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 17 juli 2005, 22:10   #54
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
In de Belgische administratie zaten ook veel vlamingen. U doet juist alsof ze het anders zouden doen als ze geen walen in de buurt hadden. Wat een schele zever.....
De mijnen zijn indertijd net gesloten omdat ze die in Wallonië ook sloten. Ik vraag me trouwens ook af hoeveel Vlamingen in 1966 in de Belgische administratie zaten en als ze er al zaten, of ze niet compleet fransdol waren.

Jij tracht nu de hele communautaire discussies naar een specifiek punt te vernauwen. Als ik kijk naar Belgische bevoegdheden, die na de federalisatie Vlaams geworden zijn, merk ik toch dat er op zowat alle vlak vooruitgang geboekt is.

Federale bevoegdheden, en niet in het minst die onder Waalse leiding (ondermeer justitie, volksgezonheid en defensie) draaien dan weer vierkant.

Nemen we daarbij nog eens de jaarlijkse miljadendiefstal en je hoeft geen flamingant te zijn om in te zien hoe rot dit artificieel landje wel niet is.
Oud 17 juli 2005, 22:13   #55
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ik snap niet wat er daar niet verdraagzaam aan is......kunt ge me dat eens uitleggen ?
'Verdraagzaam' is nu niet meteen de meest gelukkige term, maar de tekst impliceert wel het verwerpelijke primaat van de staat, van de koning zelfs, tegenover de mensen... Kijk maar eens wie er eerst komt, zelfs voor de grondwet: 'Le roi, la loi, la liberté'...
Oud 17 juli 2005, 22:33   #56
Agitator
Schepen

Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Muzikaal is de Brabançonne schitterend met een prachtige apotheose.
De Brabançonne leent zich prachtig tot het vergallen ervan. Was leuk tijdens de bekerfinale Brugge-Beerschot om zovele duizenden hun afkeer te zien uitspuwen over dit gedrocht...8)
Agitator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 22:33   #57
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het Franse volkslied dan zoveel beter?

De gemiddelde Waalse politieke partij straalt ook geen verdraagzaamheid uit (althans niet t.o.v. hun financieerders).
met dien verstande dat de vlaamsche leeuw in de late 20ste eeuw het volkslied werd
weinige regio's/landen zouden nog zo'n archaische tekst aanvaard hebben - maar ja, de vlamingen hebben dan ook maar weinig interesse in vlaanderen
Oud 17 juli 2005, 22:35   #58
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agitator
De Brabançonne leent zich prachtig tot het vergallen ervan. Was leuk tijdens de bekerfinale Brugge-Beerschot om zovele duizenden hun afkeer te zien uitspuwen over dit gedrocht...8)
LOOOOOOOOL
waarom supporteren ze dan voor hun ploeg opdat ze de beker van belgie zouden winnen? je het een en het ander voorgesteld , mijn virend ?
Oud 18 juli 2005, 07:24   #59
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
LOOOOOOOOL
waarom supporteren ze dan voor hun ploeg opdat ze de beker van belgie zouden winnen? je het een en het ander voorgesteld , mijn virend ?
Als we Standard even vergeten kunnen we het net zo goed de beker van Vlaanderen-DE Vlaamse voetbalcompetitie noemen aangezien 90% v/d Belgische topploegen Vlaams zijn.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Vlaamse Patriot on 18-07-2005 at 08:30
Reason:
--------------------------------

Citaat:
LOOOOOOOOL
Als we Standard even vergeten kunnen we het net zo goed de beker van Vlaanderen-DE Vlaamse voetbalcompetitie noemen aangezien 90% v/d Belgische topploegen Vlaams zijn.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
LOOOOOOOOL
Als we Standard even vergeten kunnen we het net zo goed de beker van Vlaanderen noemen aangezien 90% v/d Belgische topploegen Vlaams zijn.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 18 juli 2005 om 07:30.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 08:03   #60
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Mijn plechtige proclamatie werd afgesloten (op de receptie na natuurlijk) met de 2 hymnes: de Brabançonne eerst en de Vlaamse Leeuw erna. Dat schijnt te gewoonte te zijn.
als ik erover na denk: wat is het nut van het laten spelen van een volkslied op een proclamatie?? Ze laten er dan nog twee spelen; waarvan ik allebei de tekst niet ken, en waarvan ik de tweede enkel van vlaamsblok bijeenkomsten ken... (en die de "Vlaamse regering" uit onbekendheid op 11juli zelfs heeft vervangen door "Vlaanderen mijn land!")

Mja, his master's voice hé :wie betaalt, mag (moet? Bourgeois kennende?) zijn volkslied laten spelen zeker??
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be