![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik snap er geen bal van. Tenzij je bedoelt: binnen of buiten, naargelang het mij best uitkomt. In that case: gogogogoooooooo. Maar plaats die tegenstrijdige visies dan wat verder uit elkaar. Dan valt het minder snel op. Citaat:
Stel je voor. Dan is mijn helpster Mss Slocombe. Citaat:
Ik had gewoon graag geweten wat je daar onder verstaat. Het is immers een vage passe-partout, waar iedereen uiteindelijk iets anders onder verstaat. Iedere gelovige schept zich immers een God naar zijn beeld en gelijkenis......................
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik blijf erbij: als er een God bestaat, en hij heeft in alles de hand zoals sommigen het hem toeschrijven, dan is hij het meest verwerpelijke wezen aller tijden. Citaat:
Neen, dergelijke dooddoeners bekoren me niet. Je kan ze nooit weerleggen, maar veel waarde hebben ze niet echt. Ze zijn als een té grote kut: je past er gegarandeerd in, maar echt fantastisch voelt het toch nooit aan.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
denk jij dan dat de mensen met de zwaarste miserie het gelukkigst kunnen zijn? het 1 kán immers niet zonder het ander, zeg je zelf. mogelijkheden voor langetermijnsgeluk: amputatie, HIV, .... dan heb je alledaagse ellende en DUS ook alledaags geluk (?!) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De geschiedenis bewijst dat de zoektocht naar de "perfecte" wereld van "volmaakte harmonie en geluk" steeds op dezelfde plaats eindigt: het concentratiekamp en het massagraf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() De aangeboren beperking van het individuele zintuiglijke en verstandelijke waarnemingsvermogen, werpt zich op als een scheidende sluier (maya) tussen het individu en de wereld rondom.
Deze fundamentele onwetendheid is de basis van alle miserie die een mens anderen en zichzelf aandoet, zowel religieuzen als de zogenaamde atheïsten. God of niet, maar het blijft wel een onuitsprekelijk wonder dat er überhaupt al zoiets bestaat als leven, dat kan alvast niet ontkend worden. Maar dat zal dan wel 'per toeval' uit de lucht zijn gevallen zeker ? Ciao |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In een dergelijke wereld zouden geen dodelijk ongevallen gebeuren. Dat betekent dus dat we onkwetsbaar zouden zijn. Als ik een mes in uw buik steek, dan zou er niks gebeuren. Als ik mijn baby uit het raam gooi, dan kaatst hij ongeschonden terug. Waarom zou ik van die baby houden als hij onkwetsbaar is? Is liefde niet voor een groot stuk bekommernis? Maar in zo'n wereld zou bekommernis helemaal niet nodig zijn. Bijgevolg zou de liefde armer zijn. Er zou geen tederheid moeten zijn, want tederheid is de zorg voor het tere. In die wereld zouden er geen conflicten zijn. Dat zou betekenen dat er geen afgunst is. Dat moet beteken dat er geen begeerte kan zijn. Wil je leven in een wereld zonder begeerte? Er zou geen melancholie zijn. Waar zou je melancholisch om moeten zijn? Wil je leven in een wereld zonder melancholie? Zou je echt in zo'n plastieken paradijs willen leven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe verklaart een atheïst het kwaad? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar naar zijn beeld en gelijkenis...niet altijd, volgens mij. En, zucht, Superstaaf, ik zal het nog eens proberen te verwoorden: IK denk dat je vooral in jezelf moet geloven, met jezelf moet bezig zijn (niet egoïstisch bedoeld), maar ANDEREN plaatsen dat buiten zichzelf en IK heb daar begrip voor. Beïng served? I wish ![]() Groetjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() god = niemand een gevoel enzo zo schreef men hier ...jep vindt ik ook.
Verder is god voor mij ook het onzichtbare-rook-geest-lucht.....en iddd al het zichtbare ook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind trouwens wel dat je een 'rangorde' kunt aanbrengen in de diverse vormen van religie. Voor mij persoonlijk is een religie die steunt op onwetenschappelijke zaken (geloof in een hiernamaals, persoonlijke god, andere onbewijsbare zaken ...) inferieur aan een religie die zich beperkt tot het Hier & Nu. Een religie die niet in overeenstemming is met de wetenschap is minderwaardig aan een religie die wel binnen de lijnen van die wetenschap blijft. Je kunt religie ook van hoog naar laag klasseren de hand van andere criteria: een religie die vrede bepleit ipv oorlog, die aanmoedigd tot zoeken ipv blind in te stemmen met bepaalde 'antwoorden', die man en vrouw gelijkwaardig beschouwd, etc..., is beter of superieur aan de religie die dat niet doet. Ik beschouw zen-boeddhisme dus bv als superieur aan Islam (ook al klinkt dit misschien politiek-incorrect en onverdraagzaam).
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor uw wereld bedank ik feestelijk. Jijzelf ook merk ik. Je beschreef dus blijkbaar niet echt een harmonische wereld.......
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie weet is mijn leven geen perfect harmonisch tafereel? Wie weet werk ik nog aan de realisatie ervan, metin het achterhoofd dat dit leven onze enige kans is? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat bedoel ik met: naar eigen beeld en gelijkenis. Citaat:
Dus binnen of buiten op afroep. Eerlijk gezegd zie ik niet echt veel soeps in uw 'godsbeeld naar keuze'. 't Is me een beetje hybride voor een onderwerp waar ik liever wat meer eenduidigheid in gezien had. Ik schets even hoe ik er mij bij voel met een dialoogje: "Ben je zwanger" "Mmmmmmmmmja" "Echt?" "Of niet als jij het wil" Citaat:
Wie leent me zijn religieuze bril?
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan je wel geruststellen: ik doe aan dat vermoorden omwille van een gespreksonderwerp niet mee.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Hieronder nog eens de 12 eerste posts van het originele topic "God = Niemand"
Zoals je ziet was dat geen voor-onderstelling, maar een afgeleide stelling uit de 2 bekende en algemeen aanvaarde uitspraken die hier vlak onder staan. __________________ __________________ __________________ 26-07-2005, #1 Wreker Niemand = Perfect Alleen God = Perfect > God = Niemand __________________ 26-07-2005, 13:54 #2 Flippend Rund Dit is nu het inzicht waar de mensheid al 5000 jaar naar zoekt sie __________________ 26-07-2005, 23:14 #4 Wreker Niemand weet en ziet alles God = Niemand > God weet en ziet alles __________________ 27-07-2005, 03:05 #6 De anarchistische bankier Niemand=God God bestaat niet > Niemand bestaat __________________ 27-07-2005, 13:12 #7 Wreker Citaat:
Niemand = God God bestaat niet > Niemand bestaat niet Toch is de stelling "God bestaat niet" nog niet uit een andere stelling afgeleid. __________________ 27-07-2005, 13:16 #8 Flippend Rund alles begint met een a' => niets begint met een 'n' __________________ 27-07-2005, 13:29 #9 Flippend Rund u bent Wreker u staat in het alfabet => Wreker staat in het alfabet __________________ 27-07-2005, 13:39 #10 De anarchistische bankier Citaat:
Verdorie... je hebt gelijk.God heeft mijn redeneervermogen duidelijk aangetast als straf voor mijn loochening van zijn bestaan. Het moet dus worden Niemand=God God bestaat > Niemand bestaat Citaat:
__________________ Waarom zou je 'perfectie' koppelen aan het concept 'bestaan'? Ik denk dat het zelf gemakkelijker is om perfect niets te zijn, dan om perfect iets te zijn. |
|||
![]() |
![]() |