Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2005, 19:34   #41
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Niet altijd. In de lokale besturen is de individuele tweetaligheid van de ambtenaren verplicht. In de gewestelijke administratie daarentegen geldt wettelijk gezien de tweetaligheid van dienst met ééntalige ambtenaren.
Tweetalige ambtenaren? Dan toch niet bij de francofonen. Velen van hen kennen GEEN WOORD Nederlands. Zelfs sommige migranten spreken makkelijker Nederlands dat die zogezegde Brusseleirs.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 20:00   #42
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ik vind Duits een zeer mooie taal.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 20:02   #43
gorik
Burger

gorik's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar gorik
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Duits kan ook.
Maar ja dan word je als Vlaming zijnde door die bekrompen francofieltjes weer bekeken als een fascist als je één woord Duits zegt...
Engels, hm zijn er dan Franstaligen die dat verstaan?
zeer weinig, ze zijn gefrustreerd dat niet het Frans, maar het Engels de 'wereldtaal' is.
gorik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2005, 20:04   #44
gorik
Burger

gorik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
zeer zeker
Oud 4 augustus 2005, 20:12   #45
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gorik
zeer zeker
Ai. We hebben zonet Yann uitgedaagd. Ik verwacht hem alle momenten met iets als 'Vlaemsche fascisten! Nazi-uitschot!' etc...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 4 augustus 2005, 20:14   #46
gorik
Burger

gorik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ai. We hebben zonet Yann uitgedaagd. Ik verwacht hem alle momenten met iets als 'Vlaemsche fascisten! Nazi-uitschot!' etc...
ja inderdaad, ik had hem toch al wel verwacht
Oud 4 augustus 2005, 20:27   #47
van Maerlant

Standaard

Hij begint te slabakken.

Oud 4 augustus 2005, 22:59   #48
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Tweetalige ambtenaren? Dan toch niet bij de francofonen. Velen van hen kennen GEEN WOORD Nederlands. Zelfs sommige migranten spreken makkelijker Nederlands dat die zogezegde Brusseleirs.
Ik heb ook niet gezegd dat de taalwetgeving in de lokale besturen perfect nageleefd wordt. Helaas is het waar dat er daar toch, volslagen onwettelijk, ambtenaren werken die niet tweetalig zijn. Recent zijn terzake vooral incidenten met ééntalige politieagenten in het nieuws gekomen.

De waarheid gebiedt anderzijds ook te zeggen dat er ook hel wat Franstalige ambtenaren zijn die wel goed tweetalig zijn. Ik ken persoonlijk in de Brusselse gewestadministratie (waar tweetaligheid NIET verplicht is) heel wat Franstaligen die zeer goed Nederlands praten. Jammer genoeg ken ik er ook die geen sikkepit Nederlands verstaan (nochtans universitair geschoolden).
Mijn echtgenote - die zelf uit het buitenland komt maar in een mum van tijd Nederlands leerde - was vroeger zeer verbaasd over het feit dat zoveel Franstaligen hier in België zelfs na 8 jaar Nederlands op de lagere en middelbare school nog altijd niet tweetalig zijn.

Vergeet ook niet dat er ook Franstaligen zijn die wel degelijk Nederlands kennen maar die het gewoon niet willen spreken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 08:15   #49
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Vergeet ook niet dat er ook Franstaligen zijn die wel degelijk Nederlands kennen maar die het gewoon niet willen spreken.
Net zoals er Vlamingen zijn die Frans kunnen maar het weigeren te spreken omdat ze "Vlaming" zijn. In Brussel kan ik dat enigszins nog begrijpen, maar niet als die zelfbewuste "Vlamingen" naar Wallonië trekken, want daar is de taal nog steeds Frans (geen tweetalig gebied).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 05-08-2005 at 09:15
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Net zoals er Vlamingen zijn die Frans kunnen maar het weigeren te spreken omdat ze "Vlaming" zijn. In Brussel kan ik dat enigszins nog begrijpen, maar niet als die zelfbewuste "Vlamingen" naar Wallonië trekken, want daar is de taal nog steeds Frans (geen tweetalig gebied).[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Net zoals er Vlamingen zijn die Frans kunnen maar het weigeren te spreken omdat ze "Vlaming" zijn. In Brussel kan ik dat enigszins nog begrijpen, maar niet als die zelfbewuste "Vlamingen" naar Wallonië trekken, want daar is de taal nog steeds Frans (geen tweetalig gebied).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 5 augustus 2005 om 08:15.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 10:19   #50
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze leende zich in elk geval erg goed tot de hilarische "Duitse" speeches van Charlie Chaplin in The Great Dictator
Oud 5 augustus 2005, 10:20   #51
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Net zoals er Vlamingen zijn die Frans kunnen maar het weigeren te spreken omdat ze "Vlaming" zijn. In Brussel kan ik dat enigszins nog begrijpen, maar niet als die zelfbewuste "Vlamingen" naar Wallonië trekken, want daar is de taal nog steeds Frans (geen tweetalig gebied).
Juist, maar dan neem ik aan dat dat ook in omgekeerde richtig zo is? Franstaligen die naar Vlaanderen komen, die zelfs in Vlaanderen komen WONEN, moeten dus ook Nederlands leren?

Uw voorzitter had nochtans een ander plan: maak gewoon Brussel groter, dan hoeven die Franstaligen geen Nederlands te leren. Belgicistische logica op z'n best.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 10:20   #52
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

On-topic: hoog tijd voor een eigen werkgelegenheidsbeleid!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 10:34   #53
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De laatste keer dat ik in Brussel was, bezocht ik een tentoonstelling...man man man begint er zo opeens een bekakt vrouwmens tegen mij int koeterwaals zo druk te doen voor weet ik veel wat. Ik vroeg in het Nederlands wat er scheelde en toen begon ze nog drukker te doen. Een andere toeschouwer kon mij uitleggen dat ze mij zag voor iemand die een half uur voor mijn passage een werk had aangeraakt en het daarna op een lopen zette. Een detail: ik heb geen zwart haar... .
Het beste moet nog komen: het raakt uitgelegd en dan vraagt ze: 'Flamend, vous ne comprenez pas français?!' en ik zei 'Un peu' en ze stapt weg mompelt dan nog iets als '...sale flamends... .
Tja, als we in Brussel zijn, praat ik gewoon Nederlands en weiger ik Frans te praten, behalve als het echt niet anders kan.
Wat is een flamend?[edit]
[size=1]After edit by Yann on 05-08-2005 at 11:34
Reason:

Citaat:
De laatste keer dat ik in Brussel was, bezocht ik een tentoonstelling...man man man begint er zo opeens een bekakt vrouwmens tegen mij int koeterwaals zo druk te doen voor weet ik veel wat. Ik vroeg in het Nederlands wat er scheelde en toen begon ze nog drukker te doen. Een andere toeschouwer kon mij uitleggen dat ze mij zag voor iemand die een half uur voor mijn passage een werk had aangeraakt en het daarna op een lopen zette. Een detail: ik heb geen zwart haar... .
Het beste moet nog komen: het raakt uitgelegd en dan vraagt ze: 'Flamend, vous ne comprenez pas français?!' en ik zei 'Un peu' en ze stapt weg mompelt dan nog iets als '...sale flamends... .
Tja, als we in Brussel zijn, praat ik gewoon Nederlands en weiger ik Frans te praten, behalve als het echt niet anders kan.
Wat is een flamend?[/size]

Citaat:
Wa[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 5 augustus 2005 om 10:34.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2005, 11:40   #54
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wat is een flamend?
Misschien kan u uw partijprogramma beter aanpassen en individuele meertaligheid vervangen door selectieve meertaligheid(=eentalige walen en tweetalige Vlamingen). Want u ziet er blijkbaar geen graten in dat een Nederlandstalige Belg niet in zijn landstaal aangesproken kon worden.[edit]
[size=1]After edit by Vlaamse Patriot on 05-08-2005 at 12:40
Reason:

Citaat:
Wat is een flamend?
Misschien kan u uw partijprogramma beter aanpassen en individuele meertaligheid vervangen door selectieve meertaligheid(=eentalige walen en tweetalige Vlamingen). Want u ziet er blijkbaar geen graten in dat een Nederlandstalige Belg niet in zijn landstaal aangesproken kon worden.[/size]

[size=1]After edit by Vlaamse Patriot on 05-08-2005 at 12:40
Reason:

Citaat:
Wat is een flamend?
Misschien kan u uw partijprogramma beter aanpassen en individuele meertaligheid vervangen door selectieve meertaligheid(eentalige walen en tweetalige Vlamingen). Want u ziet er blijkbaar geen graten in dat een Nederlandstalige Belg niet in zijn landstaal aangesproken kon worden.[/size]

Citaat:
Wat is een flamend?
Misschien kan u uw partijprogramma beter aanpassen en individuele meertaligheid vervangen door selectieve meertaligheid(eentalige walen en tweetalige Vlamingen). Want u ziet er blijkbaar geen graten in dat een Nederlandstalige Belg niet in zijn landstaal aangesproekn kon worden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 5 augustus 2005 om 11:40.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be