Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe benoemt u de Vlaamse Belgenhaters?
Separatist 3 15,00%
Flamingant 1 5,00%
Vlaams-nationalist 5 25,00%
Belgenhater 1 5,00%
Neo-Nazi 1 5,00%
Vlaams-extremist 3 15,00%
Iets anders, specifieer hieronder 6 30,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2005, 22:09   #41
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar de Fransen beseffen ook wel dat, hoe graag ze het ook zouden willen, zo'n goed werkend federaal koninkrijk als België hen nu eenmaal niet gegund is.
Uit je antwoord blijkt ironie. Die begrijp ik niet. Vind jij dat Frankrijk beter werkt dan Belgie?
Oud 8 augustus 2005, 22:37   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Uit je antwoord blijkt ironie. Die begrijp ik niet. Vind jij dat Frankrijk beter werkt dan Belgie?
Het ging er hier niet om wat ik vind, maar wat de Fransen zelf vinden. Ik durf toch wel te verwedden dat de gemiddelde Fransman Frankrijk beter vindt (werken) dan België en absoluut niet jaloers is op haar kleine noorderbuur.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 10:12   #43
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging er hier niet om wat ik vind, maar wat de Fransen zelf vinden. Ik durf toch wel te verwedden dat de gemiddelde Fransman Frankrijk beter vindt (werken) dan België en absoluut niet jaloers is op haar kleine noorderbuur.
MEt alle respect en zo, maar dat is compleet irrelevant. Het gaat er om wat de Belgen vinden, of ze Frankijk beter werkend vinden als staat (ik denk dat het antwoord NEEN zal zijn, vooral in Vlaanderen).
Oud 9 augustus 2005, 10:44   #44
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de Fransen beseffen ook wel dat, hoe graag ze het ook zouden willen, zo'n goed werkend federaal koninkrijk als België hen nu eenmaal niet gegund is.
In Frankrijk gaan er meer en meer royalistische stemmen op. Enkel een monarchie kan een neutrale rol spelen. Zij handelen steeds in het belang van het ganse land, en niet uit machtsgeilheid. Ook Nederland is daar een mooi voorbeeld van.

Het Europa der volkeren is het waanbeeld der gefrustreerden. Het Europa der Staten is realistisch, het Europa der monarchiën de toekomst.
Oud 9 augustus 2005, 10:45   #45
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of dat Nederland beter werkt dan België?
Oud 9 augustus 2005, 10:48   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
En het juiste antwoord is: BUB-er,
diegene die haat spreekt over andersdenkenden zoals separatisten, Vlaams-nationalisten, confederalisten, federalisten. rattachisten, Waals-regionalisten, kortom vrijwel alle Belgen, op de 0.16 % unitaristen na (resultaten peiling 13 juni 2004, 6.490.183 deelnemers)
Fout antwoord.

Confederalisten, federalisten en unitaristen zijn geen Belgenhaters, in tegendeel. Ze hebben gewoon een andere kijk op België als land.

Uw credits zijn op. Game over.
Oud 9 augustus 2005, 10:50   #47
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Fout, Yannemamn.

De opinie van de bubbelklup gaat radicaal in tegen de grondwet van la belgique. In het eerste artikel van die grondwet staat namelijk dat la belzique een FEDERALE staat is, opgebouwd uit gewesten en gemeenschappen.
Jullie unitaire visie is ongrondwettelijk, onrealistisch, en extremistisch. Jullie haten de grondwet van la bezique, die jullie jullie natte droom ontzegt en daarom zijn julllie de echte belgen-haters.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:00   #48
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Fout, Yannemamn.

De opinie van de bubbelklup gaat radicaal in tegen de grondwet van la belgique. In het eerste artikel van die grondwet staat namelijk dat la belzique een FEDERALE staat is, opgebouwd uit gewesten en gemeenschappen.
Jullie unitaire visie is ongrondwettelijk, onrealistisch, en extremistisch. Jullie haten de grondwet van la bezique, die jullie jullie natte droom ontzegt en daarom zijn julllie de echte belgen-haters.
En wat bent u dan?

Uw opinie is even grondwettelijk als de onze! We leven inderdaad in een federaal België, niet in een republiek Vlaanderen![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 09-08-2005 at 12:00
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Fout, Yannemamn.

En wat bent u dan?

Uw opinie is even grondwettelijk als de onze! We leven inderdaad in een federaal België, niet in een republiek Vlaanderen![/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Fout, Yannemamn.

En wat bent u dan?

Uw opinie is even grondwettelijk als de onze![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 9 augustus 2005 om 11:00.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:05   #49
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
En wat bent u dan?

Uw opinie is even grondwettelijk als de onze! We leven inderdaad in een federaal België, niet in een republiek Vlaanderen!
Natuurlijk ben ik een belgen-hater! Dat heb ik toch nooit ontkent?
Ik gaf enkel aan de ook de bubbelklup met haar unitaristisch extremisme uit belgen-haters bestaat. We zijn twee extremen, maar uiteindelijk haten we de realiteit van dit land evenveel.

Een republiek Vlaanderen is inderdaad ook ongrondwettelijk, maar dat was ook het algemeen stemrecht ooit. Het is een evolutie die we moeten ondergaan. La belzique zal steeds verder verdampen, tot er niets van overblijft.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:18   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Fout antwoord.

Confederalisten, federalisten en unitaristen zijn geen Belgenhaters, in tegendeel. Ze hebben gewoon een andere kijk op België als land.

Uw credits zijn op. Game over.
Merkwaardig. Merkwaardig. Ondertussen weten we al langer dan vandaag dat de bubbels draaien en kronkelen naargelang die discussie die ze voeren en daarbij niet aarzelen zichzelf tegen te spreken. Hier ook.

Nog niet zo heel lang geleden stelden de bubbelsmurfen dat confederalisme gelijkstond met separatisme. Allemaal een pot nat, werd toen gezegd. Nu zijn confederalisten plotseling belgicisten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:20   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Frankrijk gaan er meer en meer royalistische stemmen op.
Bubbel Yanneman is weer in z'n eigen droomwereld verzeild geraakt. De monarchie maakt in Frankrijk geen enkele kans. Is er dan een partij die het herstel van de monarchie beoogt? Indien ja, hoeveel stemmen haalt die partij? Kunt u ons een verwijzing geven naar die roep naar de monarchie in Frankrijk? Welke troonpretendent zal men dan moeten kiezen (want onder dat plukje royalisten heerst grote onenigheid)?
Oud 9 augustus 2005, 11:36   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Europa der volkeren is het waanbeeld der gefrustreerden. Het Europa der Staten is realistisch, het Europa der monarchiën de toekomst.
Juist, ja! Dit is toch weer zo'n uitspraak om blijvend te koesteren, want die toont wel aan welk reactionair gedachtegoed de bubbelsmurfen eigenlijk aanhangen.

Kom, terug naar de 19e eeuw! Allen rond mama Victoria met al de rest van de gekroonde hoofden van Europa!

Oud 9 augustus 2005, 11:37   #53
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Welke troonpretendent zal men dan moeten kiezen (want onder dat plukje royalisten heerst grote onenigheid)?
Dat is dan ook de enige reden dat Frankrijk vandaag geen Monarchie is.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:42   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Natuurlijk ben ik een belgen-hater! Dat heb ik toch nooit ontkent?
Een Belgen-hater of een België-hater?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:44   #55
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Een Belgen-hater of een België-hater?
serieuze nuance wel.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 11:47   #56
Dimitri

Standaard

Citaat:
MEt alle respect en zo, maar dat is compleet irrelevant. Het gaat er om wat de Belgen vinden, of ze Frankijk beter werkend vinden als staat (ik denk dat het antwoord NEEN zal zijn, vooral in Vlaanderen).
Nee, daar ging het helemaal niet om. Ik reageerde op de stelling van Yann, dat de Fransen jaloers zijn op België. Als je gewoon eerst even de discussie had doorgelezen, had je mijn reactie begrepen.
Oud 9 augustus 2005, 11:54   #57
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Frankrijk gaan er meer en meer royalistische stemmen op.
Sinds je terug bent van vakantie zijn het alweer een stuk minder.

Citaat:
Enkel een monarchie kan een neutrale rol spelen. Zij handelen steeds in het belang van het ganse land, en niet uit machtsgeilheid. Ook Nederland is daar een mooi voorbeeld van.
In Zwitserland weet men anders ook prima de neutraliteit te bewaren, al eeuwenlang en zonder monarchie.

Citaat:
Tuurlijk Yann, vandaar dat zoveel staten inmiddels een republiek zijn geworden. Hoeveel monarchieën waren er 200 jaar geleden? En 100 jaar geleden? En nu?

De toekomst is wat nog komen gaat, niet wat al geweest is.
Oud 9 augustus 2005, 12:16   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sinds '75 is de Monarchie hersteld in Spanje en Cambodia. De Monarchie viel enkel in Iran. In Bulgarije, Afghanistan en Iran (na een noodzakelijke revolutie) gaan stemmen op voor het herstel van de Monarchie. Het Koninkrijk Servië is binnenkort ook een feit.
Oud 9 augustus 2005, 12:19   #59
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat enige onduidelijkheid over hoe we de Belgenhaters nu wel of niet mogen noemen. Sommigen worden niet graag separatist genoemd, omdat België zou ontstaan zijn uit separatisme, en zij de 'oorspronkelijke' toestand alleen maar willen herstellen. Anderen worden dan weer niet graag flamingant genoemd, want een flamingant kan in theorie tegen een onafhankelijk Vlaanderen zijn. Dan schiet er nog maar één mogelijkheid over: Vlaams-nationalist. Ook die benaming stoot sommige landgenoten tegen de borst, omdat hun doel niet bereikt is bij de onafhankelijkheid van Vlaanderen (Dietsland, Heel-Nederland...).

Dan rest de vraag: hoe kunnen we alle Belgenhaters definiëren? Als 'Vlamingen'? Neen, want slechts een minderheid onder hen wenst de onafhankelijkheid... Als Belgenhaters? Ok, maar dan bestaan er evengoed Waalse Belgenhaters (bv. rattachisten). Ik heb een passende verzamelnaam bedacht voor de Vlaamse Belgenhaters:

De Vlaams-extremisten.

Deze term is toekomstgericht en klinkt moderner dan de drie, door spinnenwebben verstikte, benamingen. Extremisme is een term die inslaat bij de bevolking. Het verwijst naar compromisloosheid en radicaliteit met een vleugje terrorisme. Gezien de onsuccesvolle strijd van de Vlaamse Beweging, zit die optie er voor velen al lang in. ("Leg een bom onder het vorstendom", "Blaas België op", "België barst"...)

Welke benaming wenst u deze mensen te geven, of hoe kan u zichzelf, als Belgenhater (ongeacht de splinter van de splinterideologie die u aanhangt) benoemen? Stemmen maar!
Nihilisten. Deze Vaderlands- en identiteitslozen lijden immers aan een minderwaardigheidscomplex dat ze omzetten in haat tegen en zelfs ontkenning van het Belgische Volk.
Oud 9 augustus 2005, 12:25   #60
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Ze mogen van geluk spreken dat ze in België geboren zijn, in vele andere landen zouden ze het niet moeten proberen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be