Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2003, 22:16   #41
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Neen, christenfundamentalisme, dat bestaat niet:

Oud 2 juli 2003, 05:45   #42
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Me dunkt dat christenfundamentalisme wel degelijk bestaat, maar een kleine minderheid is, die sociaal niet aanvaard wordt, ook niet door andere christenen.

Als ik dan een baboe jaja openlijk zie hamas en andere idioten die niet liever doen dan zichzelf opblazen in wijken vol met vrouwen en kinderen, dan stel ik mij toch wel enkele vragen bij het moslimfundamentalisme. De stroming schijnt sterk vertegenwoordigd te zijn, en vooral: Ook door moslims in westerse landen aanvaard als een heilige strijd voor het goede.

Het zou plezant zijn om den Ali daarover eens het een en het ander horen te zeggen.
Oud 2 juli 2003, 11:02   #43
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

@ TomB:
elke religie leent zich inderdaad toe tot fundamentalisme, maar je kan geen christenfundamentalisme met moslimfundamentalisme vergelijken!! What are the odds da je een wandelende dynamiet-mormoon tegen het lijf loopt of een islamist-dynamieter?
Elle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 14:40   #44
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

De eerste allereerste aanslag op de WTC gebouwen was het werk van Christelijke fundamentalisten. Los daarvan denk ik dat het hedendaagse Christenfundamentalisme zich niet zozeer kenmerkt in het lukraak plegen van aanslagen op onschuldige burgers met als doel een samenleving te destabiliseren. Wat we wel zien in de Verenigde Staten zijn gerichte aanslagen op bv docters en abortusklinieken. Ook een zeker isolationisme in bepaalde landelijke gebieden en een wereldvreemdheid zijn typische kenmerken. De Amish bijvoorbeeld zijn ook fundamentalisten maar van een totaal andere orde: het zijn onvervalste pacifisten die zich liever niet mengen met wat er buiten hun gemeenschap gebeurt.

Het enige raakvlak tussen Christenfundamentalisme, Moslimfundamentalisme, Scientologie en enig ander soort religieus fundamentalisme is dat leden, die gebrainwashed zijn, in staat zijn om extreme dingen te doen. Als lid is het trouwens moeilijk en zelfs levensgevaarlijk om er zomaar uit te stappen. Persoonlijk hecht ik veel meer geloof aan de mening van zo'n ex-lid omdat die én vrijuit kunnen spreken (anoniem weliswaar) én van binnenuit het reilen en zeilen meemaakte. Een buitenstaander zal nooit 100% kunnen vatten wat er gebeurt binnenin zo'n organisatie: Die dubieuze eer is enkel weggelegd voor leden en ex-leden. Leden zullen trouwens doelbewust een ander beeld naar de buitenwereld toedragen dat niet noodzakelijk met de werkelijkheid strookt. De PR naar de buitenwereld toe is belangrijk: Sommige groeperingen financieren overgediplomeerde 'experten' die als woordvoerder optreden of ook wel de wereld rondreizen met lezingen.

Tomb heeft gelijk dat hij spreekt over de mainstream Christenen die het werk van deze zonderlinge groeperingen (white trash?) afkeurt. Indien de mainstream Moslimwereld óók een duidelijke, niet dubieuze, onvoorwaardelijke veroordeling zou geven tov de aanslagen op bijvoorbeeld 11/09, dan zouden die terroristische organisaties al de helft van hun slagkracht verliezen. Ook zouden Moslims zich eens moeten afvragen waar hun obligate 'liefdadigheidsgeld' naartoe gaat. Komt het in handen van behoeftige Moslims (Islamitisch liefdadigheidsgeld is enkel voorbehouden voor ... Moslims)? Of wordt het gebruikt om bepaalde 'organisaties' te financieren?
Oud 2 juli 2003, 14:44   #45
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

dubbel
Oud 2 juli 2003, 15:53   #46
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Leg beter eerst eens uit wat dat 'christenfundamentalisme' juist moet voorstellen.

Als ik de mensen dat woord zie gebruiken moet ik altijd denken dat ze daarmee bedoelen 'christenen die zich als fanatieke moslims gedragen'.

Het is maw een overdragen van een uiterlijk fenomeen van de ene op de andere groep.

Men analyseert verkeerd en begrijpt niet wat met moslimfundamentalisme bedoeld wordt. Men ziet fanatieke en geweldadige moslims, hoort dat dat 'fundamentalisten' zijn, en vult dan door onbegrip via associatie de term 'fundamentalisme' in met 'fanatisme en gewelddadigheid'. Als men dan een andere groep met deze uiterlijke gedragingen ziet kleeft men er voor het intellectueel gemak dan maar het etiketje 'fundamentalistisch' op.

Terwijl met 'fundamentalistische moslims' eigenlijk bedoeld wordt dat dit moslims zijn die terugkeren naar de fundamenten van de islam. Hun inspiratie voor hun fanatisme en hun gewelddadigheid putten ze uit de talloze haatverzen waar de Koran mee gevuld is en die volgen shen rechtstreeks van God komen.

Of de prentjes die Tomb hier toont figuren aanduiden die willen terugkeren naar de fundamenten van het christendom, durf ik in ieder geval zeer sterk betwijfelen. Dan was Hitler volgens Tomb ook een christenfundamentalist, want zei die ook niet "Got Mit Uns"?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 21:31   #47
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Leg beter eerst eens uit wat dat 'christenfundamentalisme' juist moet voorstellen.

Als ik de mensen dat woord zie gebruiken moet ik altijd denken dat ze daarmee bedoelen 'christenen die zich als fanatieke moslims gedragen'.

Het is maw een overdragen van een uiterlijk fenomeen van de ene op de andere groep.

Men analyseert verkeerd en begrijpt niet wat met moslimfundamentalisme bedoeld wordt. Men ziet fanatieke en geweldadige moslims, hoort dat dat 'fundamentalisten' zijn, en vult dan door onbegrip via associatie de term 'fundamentalisme' in met 'fanatisme en gewelddadigheid'. Als men dan een andere groep met deze uiterlijke gedragingen ziet kleeft men er voor het intellectueel gemak dan maar het etiketje 'fundamentalistisch' op.

Terwijl met 'fundamentalistische moslims' eigenlijk bedoeld wordt dat dit moslims zijn die terugkeren naar de fundamenten van de islam. Hun inspiratie voor hun fanatisme en hun gewelddadigheid putten ze uit de talloze haatverzen waar de Koran mee gevuld is en die volgen shen rechtstreeks van God komen.

Of de prentjes die Tomb hier toont figuren aanduiden die willen terugkeren naar de fundamenten van het christendom, durf ik in ieder geval zeer sterk betwijfelen. Dan was Hitler volgens Tomb ook een christenfundamentalist, want zei die ook niet "Got Mit Uns"?
Haal er Manson vantussen en het zijn allemaal 100% Christelijk geinspireerde mensen. Zelfs Mc Veigh.

Remember: There will always be Good men who will do good things and there will always be bad men who do bad things. But for a good man to do bad things, that takes religion.
Oud 2 juli 2003, 21:40   #48
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Haal er Manson vantussen en het zijn allemaal 100% Christelijk geinspireerde mensen. Zelfs Mc Veigh.

Remember: There will always be Good men who will do good things and there will always be bad men who do bad things. But for a good man to do bad things, that takes religion.
Eerst zijn het fundamentalisten en nu zijn het "christelijk geïnspireerden".

Door wie of wat in het vroege christendom hebben ze zich dan volgens jou laten inspireren?
Oud 2 juli 2003, 22:33   #49
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Door wie of wat in het vroege christendom hebben ze zich dan volgens jou laten inspireren?
Elkeen heeft zijn eigen verhaal. ze zijn bekend genoeg zodat je ze zelf kan opzoeken, hier zijn de zoekwoordjes:

Amish
Oklahoma+bombing+Timothy
Waco+David+Koresh
Jehova+Witness
Oud 2 juli 2003, 23:18   #50
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Elkeen heeft zijn eigen verhaal. ze zijn bekend genoeg zodat je ze zelf kan opzoeken, hier zijn de zoekwoordjes:

Amish
Oklahoma+bombing+Timothy
Waco+David+Koresh
Jehova+Witness
Ben eens gaan zoeken en ... ga er een aparte topic aan weiden.

Oud 4 juli 2003, 15:15   #51
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Voeg er nog de "bible belt", KluKluxKlan en Opus Dei aan toe en dan krijg je inderdaad een interessant artikel over Christelijk (geïnspireerd) fanatisme.
Oud 5 juli 2003, 13:49   #52
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Patje!! You and me met ezo ne witte puntmuts...zou ons wel staan peis ik!!! Gij moogt ne grotere muts hebben....
Oud 6 juli 2003, 18:47   #53
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Patje!! You and me met ezo ne witte puntmuts...zou ons wel staan peis ik!!! Gij moogt ne grotere muts hebben....
Zo nen omgekeerde frietzak. En dan mogen we ook nog optreden bij de Jerry Springer show.
Oud 6 juli 2003, 20:14   #54
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Zo nen omgekeerde frietzak. En dan mogen we ook nog optreden bij de Jerry Springer show.
Yeahhhhh, en dan gaan we beginnen motten op d'anderen en gaan we zo van die kruisen verbranden en 'zwarten' castreren en gij moogt de vrouwelijke specimens verkrachten.
Sounds like an evening filled with fun....rrrrrrrrrrrrr
Oud 6 juli 2003, 20:35   #55
athena
Parlementslid

Standaard

En hoeveel leden telt de Ku Kux clan en hoeveel aanhangers telt de fundamentalistische versie van de islam? Natuurlijk zijn er overal fanatici maar de ene godsdienst/ ideologie brengt er al meer voort dan de andere en hoe meer er zijn hoe meer gevaar voor mensen met een andere godsdienst/ ideologie.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2003, 22:22   #56
parcival
Burger

parcival's schermafbeelding

Standaard

Manson was naar het schijnt pissed off omdat de beach boys een aantal nummers van hem gepikt hadden (die hebben samengewerkt, en ja ze hebben nummers gepikt). Tot 3 weken voor de moord woonde 1 van de beach boys in het huis waar sharon tate vermoord werd.
parcival is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2003, 09:40   #57
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik moet Darwin hier wel gelijk geven: er zijn nogal wat mensen op dit forum actief die een godsdienst beschermen zonder de basis ervan te kennen. Zelf heb ik hier thuis een in het Nederlands vertaalde exemplaar van de Koran liggen en ik kan je wel zeggen dat zowel de Bijbel als de Koran teksten bevatten (ja zelfs hele hoofdstukken) die je toch liever niet aan je kindjes wilt voorlezen wegens te bloederig.

Darwin komt ook met een goed argument af die mij aan het denken heeft gezet... er zijn dus mensen die liever onder dogma's gebukt gaan. Ik denk: misschien is dat wel omdat die mensen de onzekerheid van de vrijheid niet aandurven ? Die de verantwoordelijkheid niet kunnen dragen van een leven zonder dwang ? Die uniformen en gezamelijk gedrag prefereren ? Die liever geleid worden dan zelfstandig zijn ? Hoe triest.
Het is opvallend dat Belgisch Links, zo gekenmerkt door anti-klerikalisme, een godsdienst steunt die geen officiële hiërarchie kent. Waar zijn de ideeën van Marx en Engels gebleven die stelden dat het geloof in een goddelijk wezen de belemmering is van de vrijheid van het proletariaat ?

En men kan blijven roepen dat iedereen die twijfelt aan het ongevaarlijk zijn van de Islam voor de culturen in Europa Islamofoob zou zijn, maar wat zijn die roepers dan zelf ?
Oud 7 juli 2003, 10:08   #58
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Correct Babeth! Al wie hier een godsdienst verdedigt, raad ik aan het 'heilig boek' ervan te lezen. Ik denk dat er dan veel hun ogen zouden opentrekken.
Hier heb ik het voornamelijk over 'Al Qur'an', want ik moet zeggen dat qua 'teksten' (verzen) de koran de bijbel overtreft in 'bloederigheid' of 'KNT-gehalte'.

Over het feit dat velen zich blind laten leiden heb ik al meermaals nagedacht. Persoonlijk heb ik het gevraagd aan een bevriende Marokkaanse moslima. Ik heb gewoon de vraag gesteld: 'Waarom draag je de hijaab? Waarom geloof je in Allah?' En ze had geen ander antwoord dan 'Daarom, want het is de wil van God' klaar liggen. Toen wist ik dat als je haar geloof afbrak, je ook haar zekerheid/haar fundamenten wegnam. En je moet verdomd sterk zijn vooraleer je zo'n ommekeer in je leven aankan. Ik ben toen erg geschrokken, want ik had er nooit bij stil gestaan hoe sterk geloof en het dagelijks leven verweven kon zijn. (ja, soms ben ik een beetje te naïef ) Ik zag toen dat elke handeling die ze maakte, elke minuut van haar leven praktisch in het teken stond van haar religie.
Hoe atheïst en anti-religieus ik ben en hoe erg ik de islam kan haten met momenten, ik kon het niet over mijn hart krijgen haar te zeggen dat al die religieuze troep bull shit was. Want dan zou ik haar houvast in het leven kapot maken, zelfs ik kon dat niet.

Waar ze de scheiding tussen religie en sekte halen weet ik niet. Want toen viel eveneens 'mijn euro' dat ze gehersenspoeld was en dat een zelfde opvang als voor ex-sekteleden vereist zou zijn voor haar, moest ik haar kunnen overtuigen van de achtergesteldheid van de Islam.
Haar overtuigen doe ik niet en ben ik ook niet van plan, maar ik praat wel op haar in om haar kinderen dezelfde kansen te geven en de openheid van geest te kunnen verwerven die je in die godsdienst niet kunt kweken. Voor die suggesties staat ze wel open, want ergens diep van binnen weet ze dat er iets verkeerd is, maar ze is te bang om het onder ogen te komen of alles (haar sociaal, familiaal, ...leven) op te geven.
En DIE beslissing respecteer ik.
Hoe kun je de verantwoordelijkheid dragen van een leven zonder dwang als je het nooit geleerd hebt, Babeth?
Oud 7 juli 2003, 11:19   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Met deze posting, Elle, sla je de nagel op de kop!

Daarom ben ik ook zo'n tegenstander van het steeds opnieuw binnenhalen van gehersenspoelde importbruiden: op die manier blijven de nieuwe moeders hun kinderen van jongsaf aan hun kinderen terug hersenspoelen en is het praktisch onmogelijk om een kentering te laten plaatsvinden.

Daarin zoek ik ook de oorzaak van het "identiteitsverlies" van tweede/derde generatie inwijkelingen: Ze ZIEN en ze WETEN dat hetgeen hen is INGEPRENT niet klopt! Maar psychologisch gezien kunnen ze dat nit verwerken!

En d�*�*r moeten de Europese regeringen toch ooit eens een oplossing voor zien te vinden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2003, 12:03   #60
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Met deze posting, Elle, sla je de nagel op de kop!

Daarom ben ik ook zo'n tegenstander van het steeds opnieuw binnenhalen van gehersenspoelde importbruiden: op die manier blijven de nieuwe moeders hun kinderen van jongsaf aan hun kinderen terug hersenspoelen en is het praktisch onmogelijk om een kentering te laten plaatsvinden.

Daarin zoek ik ook de oorzaak van het "identiteitsverlies" van tweede/derde generatie inwijkelingen: Ze ZIEN en ze WETEN dat hetgeen hen is INGEPRENT niet klopt! Maar psychologisch gezien kunnen ze dat nit verwerken!

En d�*�*r moeten de Europese regeringen toch ooit eens een oplossing voor zien te vinden.
Correct!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be