Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2005, 20:20   #41
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
nederlands is dan ook een onbeduidende taal op wereldgebied, en eigenlijk zelfs op europees gebied (22 miljoen mensen op een half miljard)
je kan niet verwachten dat men deze gaat leren, tenzij men in VL of NL wenst te wonen
er zijn nu eenmaal veel nuttiger dingen die je kan doen met je tijd dan NL leren
Nochtans is het wel de taal waarbij het zo is dat als je ze onder de knie hebt, dat je ook in theorie alle andere talen ter wereld zou moeten kunnen leren.
Oud 30 augustus 2005, 21:01   #42
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Nochtans is het wel de taal waarbij het zo is dat als je ze onder de knie hebt, dat je ook in theorie alle andere talen ter wereld zou moeten kunnen leren.
inderdaad, ik was laatst in Beijing, en het leek alsof ik in Zoetenaaie rondliep

op wat baseer je dit?
Oud 30 augustus 2005, 21:13   #43
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hij heeft gelijk. Zuid-Belgen zijn dikwijls vriendelijker. Maar dat mogen we niet zeggen, zeker?
Let's visit the world of Hans!

*Vlamingen zijn onverdraagzame racisten die dit prachtige land willen vernietigen
*Gelukkig zijn ze met uitsterven bedreigt
*Walen zijn lief, vriendelijk, en Di Rupo is als Sinterklaas voor Vlaanderen
*De BUB haalt in 2006 30% van de stemmen binnen.
*Het Nederlands is een taaltje van achterlijke boeren
*De BUB is van mij, VAN MIJ!

Er zijn natuurlijk nog meer regeltjes, maar die zal u zelf ook wel kennen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 23:03   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
maar hoe komt het dan dat er een Waals 'dialect' bestaat, een variant van Frans dat ze in Frankrijk afdoen als 'Belgisch Frans'?

ik denk trouwens niet dat Luikenaars en Namenaars twee verschillende 'volkeren' zijn.. wat verstaat u onder volk? ik versta daaronder een gemeenschappelijke geschiedenis, afkomst, territorium, taal, en cultuur.
Heb je het dan over het Waals of over het Belgisch Frans? Want het Waals is een taal (geen dialect!) die 100 jaar geleden nog door het grootste deel van de niet-Henegouwse Waalse bevolking werd gesproken. In Hengouwen sprak men Picardisch. (En dan waren er nog een paar kleinere taaltjes zoals het Gaumais (Lorrain), Champenois, Letzeburgs) We kunnen dus gerust wel stellen dat Wallonië cultureel nog een groter slachtoffer is van België dan Vlaanderen. Op enkele gemeenten na hebben wij onze taal nog kunnen behouden, Wallonië is quasi volledig verfranst.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 02-09-2005 at 00:04
Reason:
--------------------------------

Citaat:
maar hoe komt het dan dat er een Waals 'dialect' bestaat, een variant van Frans dat ze in Frankrijk afdoen als 'Belgisch Frans'?

ik denk trouwens niet dat Luikenaars en Namenaars twee verschillende 'volkeren' zijn.. wat verstaat u onder volk? ik versta daaronder een gemeenschappelijke geschiedenis, afkomst, territorium, taal, en cultuur.
Heb je het dan over het Waals of over het Belgisch Frans? Want het Waals is een taal (geen dialect!) die 100 jaar geleden nog door het grootste deel van de niet-Henegouwse Waalse bevolking werd gesproken. In Hengouwen sprak men Picardisch. (En dan waren er nog een paar kleinere taaltjes zoals het Gaumais (Lorrain), Champenois, Letzeburgs) We kunnen dus gerust wel stellen dat Wallonië cultureel nog een groter slachtoffer is van België dan Vlaanderen. Op enkele gemeenten na hebben wij onze taal nog kunnen behouden, Wallonië is quasi volledig verfranst.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Heb je het dan over het Waals of over het Belgisch Frans? Want het Waals is een taal (geen dialect!) die 100 jaar geleden nog door het grootste deel van de niet-Henegouwse Waalse bevolking werd gesproken. In Hengouwen sprak men Picardisch (en dan waren er nog een paar kleinere taaltjes zoals het Gaumais (Lorrain), Champenois, Letzeburgs). We kunnen dus gerust wel stellen dat Wallonië cultureel nog een groter slachtoffer is van België dan Vlaanderen. Op enkele gemeenten na hebben wij onze taal nog kunnen behouden, Wallonië is quasi volledig verfranst.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 september 2005 om 23:04.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 23:14   #45
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Heb je het dan over het Waals of over het Belgisch Frans? Want het Waals is een taal (geen dialect!) die 100 jaar geleden nog door het grootste deel van de niet-Henegouwse Waalse bevolking werd gesproken. In Hengouwen sprak men Picardisch. (En dan waren er nog een paar kleinere taaltjes zoals het Gaumais (Lorrain), Champenois, Letzeburgs) We kunnen dus gerust wel stellen dat Wallonië cultureel nog een groter slachtoffer is van België dan Vlaanderen. Op enkele gemeenten na hebben wij onze taal nog kunnen behouden, Wallonië is quasi volledig verfranst.
je zegt het eigenlijk zelf, talen convergeren of verdwijnen voortdurend
denk jij dat een limburger mijn westvlaams dieventaaltje zou verstaan (en vice versa) als we niet naar de vlaamse lingua franca zouden grijpen? zo gaat dat, he, het is niet nodig om daar allerlei conclusies aan vast te knopen die specifiek voor Belgie zijn
Oud 1 september 2005, 23:24   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
De Waalse Beweging was een marginaal verschijnsel [...]
Pardon? Rassemblemnt Wallon en de Parti Wallon zou ik toch niet marginaal noemen. Maar vandaag is de Waalse Beweging versplinterd: een deel zit binnen de PS, een deel heeft de Waalse strijd ingewisseld voor een francofone strijd en zit binnen het FDF en een deel houdt vast aan de nu marginale RW.
Oud 1 september 2005, 23:32   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je zegt het eigenlijk zelf, talen convergeren of verdwijnen voortdurend
denk jij dat een limburger mijn westvlaams dieventaaltje zou verstaan (en vice versa) als we niet naar de vlaamse lingua franca zouden grijpen? zo gaat dat, he, het is niet nodig om daar allerlei conclusies aan vast te knopen die specifiek voor Belgie zijn
Nooit problemen gehad om een West-Vlaming, een Antwerpenaar of een Limburger te verstaan. Maar misschien is dat omdat mijn zuid-Oost-Vlaams daar zowat tussenin zit.

Maar talen convergeren, divergeren, verdwijnen,... altijd. Dat is een natuurlijk proces. Hadden de Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten zich niet onder de Nederlandse paraplu geschaard, dan hadden we vandaag misschien ook allemaal Frans gesproken.
Maar toch ben ik er niet gelukkig mee dat het Belgisch establishment talen als het Waals en het Picardisch nagenoeg uitgeroeid heeft.
Oud 1 september 2005, 23:36   #48
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Nooit problemen gehad om een West-Vlaming, een Antwerpenaar of een Limburger te verstaan. Maar misschien is dat omdat mijn zuid-Oost-Vlaams daar zowat tussenin zit.

Maar talen convergeren, divergeren, verdwijnen,... altijd. Dat is een natuurlijk proces. Hadden de Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten zich niet onder de Nederlandse paraplu geschaard, dan hadden we vandaag misschien ook allemaal Frans gesproken.
Maar toch ben ik er niet gelukkig mee dat het Belgisch establishment talen als het Waals en het Picardisch nagenoeg uitgeroeid heeft.
Dat begrijp ik, maar zoiets maakt ook wel deel uit van globalisering zeker? Bepaalde taalgroepen hebben niet de middelen om te overleven.
Oud 2 september 2005, 13:55   #49
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard Het Nederlands

- Nederlands (of talen verwant aan het Nederlands) wordt gesproken in:
Nederland, Belgie (aan beide kanten van de taalgrens), Noord-Frankrijk, Suriname, Zuid-Afrika. Aruba, Nederlandse antillen, Nordrhein-Westfalen;
- Er zijn steeds meer studenten Nederlands in Duitsland en Frankrijk;
- Suriname is sinds enige tijd toegetreden tot de taalunie;
- In Indonesië (200 miljoen mensen) beheerst nog steeds een groot gedeelte van de (oudere) bevolking het Nederlands;
- Als studenten in Indonesië rechten willen studeren moeten zij tot op de dag van vandaag ook Nederlands studeren omdat het indonesische recht is afgeleid van het nederlandse.;

Nederland is zeker geen marginale taal die 'maar' door 22 miljoen mensen wordt gesproken. En naarmate het economisch goed blijft gaan in Nederland en Vlaanderen zal de taal alleen maar aan belang winnen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 14:36   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
nederlands is dan ook een onbeduidende taal op wereldgebied, en eigenlijk zelfs op europees gebied (22 miljoen mensen op een half miljard)
je kan niet verwachten dat men deze gaat leren, tenzij men in VL of NL wenst te wonen
er zijn nu eenmaal veel nuttiger dingen die je kan doen met je tijd dan NL leren
Waarom leren dan steeds meer Duitsers Nederlands, als Nederlands toch zo marginaal en nutteloos is?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 14:40   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
*Het Nederlands is een taaltje van achterlijke boeren
Hela, ga je mond spoelen: Nederlands is de taal van de voormalige bezetter! Een echte, consequente belgicist spreekt over Noord-Belgisch.
Oud 2 september 2005, 14:55   #52
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waarom leren dan steeds meer Duitsers Nederlands, als Nederlands toch zo marginaal en nutteloos is?
Hoeveel leren er dan Nederlands? Ik wil dus wel degelijke proportionele cijfers. Als er 10% meer Duitsers zijn dan 20 jaar geleden, dan moeten er meer dan 10% nieuwe NEderlands-sprekers zijn.
Oud 2 september 2005, 14:56   #53
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
- Nederlands (of talen verwant aan het Nederlands) wordt gesproken in:
Nederland, Belgie (aan beide kanten van de taalgrens), Noord-Frankrijk, Suriname, Zuid-Afrika. Aruba, Nederlandse antillen, Nordrhein-Westfalen;
- Er zijn steeds meer studenten Nederlands in Duitsland en Frankrijk;
- Suriname is sinds enige tijd toegetreden tot de taalunie;
- In Indonesië (200 miljoen mensen) beheerst nog steeds een groot gedeelte van de (oudere) bevolking het Nederlands;
- Als studenten in Indonesië rechten willen studeren moeten zij tot op de dag van vandaag ook Nederlands studeren omdat het indonesische recht is afgeleid van het nederlandse.;

Nederland is zeker geen marginale taal die 'maar' door 22 miljoen mensen wordt gesproken. En naarmate het economisch goed blijft gaan in Nederland en Vlaanderen zal de taal alleen maar aan belang winnen.
Dat is helaas onzin. Andere bevolkings- en taalgroepen groeien veel sneller op onze planeet. Als Nederlands zijn positie als tweederangstaal kan bestendigen zal het al mooi zijn.
Oud 2 september 2005, 15:02   #54
Hertog van Gelre

Standaard

Onzin? De economische groei in Nederland in de jaren 90 tot enkele jaren geleden en nog voortdurend in Vlaanderen heeft ervoor gezorgd dat het nederlandstalig gebied belangrijk(er) is geworden om zaken te doen. Niet voor niets neemt het aantal studenten Nederlands in het buitenland sterk toe. Nederlands wordt nu serieuzer genomen dan pakweg 25 jaar geleden. Ik kan u ter onderbouwing een aantal artikelen laten zien betreffende de toegenomen belanstelling voor het nederlands als u mij toestaat dat ik er even naar zoek.
Oud 2 september 2005, 15:30   #55
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kan niet verwachten dat men deze gaat leren, (*)tenzij men in VL of NL wenst te wonen
(*)Er zijn meer dan genoeg Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en denken dat ze nog steeds geen Nederlands hoeven te leren.

Als de Walen geen Nederlands willen leren, moeten ze maar uit het 2talige Belgie stappen(ik zal ze zeker niet tegen houden ). Maar aangezien de meeste Walen Belgie niet kwijt willen, moeten ze daar maar de gevolgen van dragen en VERPLICHT Nederlands leren.
Oud 2 september 2005, 15:30   #56
Hertog van Gelre

Standaard

Hierbij alvast een voorproefje: Het is een citaat van de website van de taalunie. (Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de link moet plaatsen.)
In Noord-Frankrijk neemt de laatste jaren de vraag naar onderwijs Nederlands toe.
In Duitsland is er de laatste 10 jaar sprake van een explosieve groei die zich nu enigszins stabiliseert In Wallonië is het aanbod verreweg het grootst.

Er schijnt trouwens een televisieserie te zijn op de RTBF die erg negatief is over het nederlands/de vlamingen in het algemeen? Ik zoek verder...
Oud 2 september 2005, 15:34   #57
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er schijnt trouwens een televisieserie te zijn op de RTBF die erg negatief is over het nederlands/de vlamingen in het algemeen? Ik zoek verder...
Ik zou niet het niet weten, maar een Waalse zender(RTBF,RTL,???) heeft ooit eens een compilatieprogramma gemaakt met de grootste zotten uit Jambers en dat dan uitgezonden met een nogal dubieuze titel. A la Flande, la vie en Flandre of zoiets. Bedoelde je dat misschien?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by De Nachtuil on 02-09-2005 at 16:34
Reason:

Citaat:
Ik zou niet het niet weten, maar een Waalse zender(RTBF,RTL,???) heeft ooit eens een compilatieprogramma gemaakt met de grootste zotten uit Jambers en dat dan uitgezonden met een nogal dubieuze titel. A la Flande, la vie en Flandre of zoiets. Bedoelde je dat misschien?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Ik zou niet het niet weten, maar een Waalse zender(RTBF,RTL,???) heeft ooit eens een compilatieprogramma gemaakt met de grootste zotten uit Jambers en dat dan uitgezonden met een nogal dubieuze titel. A la Flander, la vie en Flandre of zoiets. Bedoelde je dat misschien?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 2 september 2005 om 15:34.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 15:39   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hoeveel leren er dan Nederlands? Ik wil dus wel degelijke proportionele cijfers. Als er 10% meer Duitsers zijn dan 20 jaar geleden, dan moeten er meer dan 10% nieuwe NEderlands-sprekers zijn.
Alsof er jaarlijkse statistieken worden bijgehouden over het aantal Duitsers dat Nederlands spreekt.

Het is gewoon logisch redeneren: 25 jaar geleden werd er nog nauwelijks Nederlands onderwezen in Duitsland, nu wordt in de grensstreek van NRW (Noord-Rijnland-Westfalen) in bijna alle scholen Nederlands onderwezen en ook in de grensstreek van Nedersaksen zijn er heel wat scholen die Nederlands aanbieden. Ook buiten de grensstreek zijn er scholen met Nederlands in het lesaanbod: er is sinds vorig jaar zelfs een middelbare school in Berlijn die Nederlands aanbiedt! Leerlingen moeten daar kiezen uit Nederlands, Frans of een expressievak en Nederlands is er nu al populairder dan Frans. Toch wel opmerkelijk voor zo'n nutteloze taal, hè?
Daarnaast zijn er heel wat universitaire studenten Nederlands. Mede door de dalende belangstelling voor Duits aan Nederlandse universiteiten zijn er nu meer Duitsers die Nederlands studeren dan Nederlanders die Duits studeren.
Oud 2 september 2005, 15:44   #59
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik zou niet het niet weten, maar een Waalse zender(RTBF,RTL,???) heeft ooit eens een compilatieprogramma gemaakt met de grootste zotten uit Jambers en dat dan uitgezonden met een nogal dubieuze titel. A la Flande, la vie en Flandre of zoiets. Bedoelde je dat misschien?
Was dat niet "A la Flamande" op RTL (nooit gezien maar wel van horen spreken)?
Oud 2 september 2005, 15:50   #60
Hertog van Gelre

Standaard

Ik heb het gevonden!:
De docenten uit Wallonië en Brussel merkten op dat
de geringe motivatie om Nederlands te leren niet voortkomt uit de houding ten opzichte van
Vlaanderen of de Vlamingen, maar veeleer uit de houding ten opzichte van de taal zelf.
Nederlands wordt vaak beschouwd als een minder bruikbare, regionale taal. De media dragen
daaraan bij. Een voorbeeld hiervan is de televisieserie ?Vu de Flandre? op de RTBF.

Verder is op taalunieversum.org/nieuws/986/ een artikel uit april van dit jaar te lezen waaruit blijkt dat het aantal studenten nederlands in Duitsland vanaf het jaar 2000 tot nu is verdubbeld!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be