![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() gm10,
Alles is natuurlijk een kwestie van perceptie maar De Nederlanden zijn ook nooit uitgeweest op het vestigen van een imperium. Als zodanig is het ook nooit een échte koloniale macht geweest. In de koloniën werd het bestuur gevoerd door de inwoners zélf. De Nederlanden wilden altijd handel drijven maar niet persé volkeren aan zich onderwerpen. Er zijn dan ook, behalve in Indonesië, geen echte koloniale oorlogen geweest. Het laatste was meer als gevolg van trauma's uit WO II dan structureel. We hebben ook nooit onze taal opgelegd aan andere volkeren, dit in tegenstelling tot de engelsen, de fransen, de spanjaarden en de portugezen. Dat is ook een van de redenen dat het nederlands t.o.v. de taal van de anderen in de loop der tijd terrein heeft verloren. En militaire verrichtingen? Tot nog toe (behalve in WO II, toen we hulp nodig hadden) hebben we het voor elkaar gekregen om elke bezetter zélf het land uit te knikkeren. Oja, er is nog een uitzondering: In 1830 werden de zuidelijke nederlanden bezet door franse collaborateurs. Na de tiendaagse veldtocht werd dit hersteld, maar helaas, het franse leger bleek te sterk en toen hebben we de helft van ons land moeten afstaan aan de fransen. Werd het toen héél Gallië? Neen, een klein volkje bleef moedig weerstand bieden etc. etc. (Wij noemen het vlamingen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het Nederlandse taalgebied is maar een klad groot, en voelen sommigen zicht nog geroepen om die klad nog te gaan opdelen. Ok, het Nederlands in Vlaanderen is wat verschillend tov Nederland, maar is het persé nodig om de term "Vlaams" te gebruiken in het buitenland als men de taal bedoelt. Dat schept alleen maar verwarring... IK zie ook nergens "français suisse" of "français canadien" En welk Vlaams bedoelt men dan? westvl, oostvl, brabants, antwerps, limburgs,verkavelingsvlaams? Ik hou het eerder op de term Nederlands. Voor mij is dat ten andere een van de redenen waarom de vlaming en zijn taal niet makkelijk erkend wordt in het buitenland. Men denkt gewoon dat het een of ander streektaaltje is zoals Letzebrugs of zoiets. Maar inderdaad, eigen schuld van 'de Vlaming" hoor, op dat vlak vind ik dat ie er een bekrompen zienwijze op nahoudt. En samen staan we sterk, nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesie de meest grootschalige koloniale conflict was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Beste Pier, 'Grotendeels' gaat me te ver maar een belangrijk deel zeker.
Tjeerd, je hebt gelijk voor wat het veroveren betreft. Voor de rest heeft Nederland zich niet echt als een koloniale macht gedragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() CHW: Voorzover ik uit de geschiedenisboekjes kan halen was dat ook de bedoeling maar wilde de bevolking van de zuidelijke nederlanden dit niet onder druk van de katholieke (en toen nog erg machtige) kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() CHW, Hierbij ter illustratie een stukje over de Unie van Atrecht:
De Unie van Atrecht is een op 6 januari 1579 in Atrecht (Arras) gesloten overeenkomst tussen de gewesten Rijsel, Dowaai, Orchies, Artesië en Henegouwen als reactie op de opstand in de Nederlanden. De gewesten kwamen het volgende overeen: [De Unies van Utrecht en Atrecht] [Groter] De Unies van Utrecht en Atrecht * Er was geen ruimte meer voor buitenlandse troepen; * De Raad van State zou georganiseerd zijn als onder keizer Karel V; * Twee derde van de leden van de Raad van State zouden met instemming van de Staten benoemd moeten zijn; * Alle privileges van voor de opstand zouden worden hersteld; * De katholieke godsdienst was de enige godsdienst. Elke andere godsdienst zou verboden worden. Vooral het laatste punt maakte het voor de noordelijke gewesten, met een sterkere protestante invloed, onmogelijk om toe te treden. Als reactie op de Unie van Atrecht vormden zij enkele weken later de Unie van Utrecht. Voordat in de Waalse provinciën het Spaanse gezag volledig kon worden hersteld, moest overigens eerst nog het verzet worden gebroken van twee calvinistische bolwerken in Wallonië: Valencijn en Doornik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Pot en Ketel, o Doorluchtige Président-Fondateur. Voor iemand die vraagt waar Aristoteles ligt, de federale geschiedenis niet kent (of wil kennen), en militaire slachten als massamoorden afschildert, bent U echt geschikt om iemand terecht te wijzen. un saludo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik schreef 'goeddeels', er is een nuanceverschil, ik wil de inbreng zeker niet overdrijven hoor ![]()
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Egidius, u heeft natuurlijk gelijk. Er is zelfs sprake geweest van grote slachtpartijen. Ik heb me onzorgvuldig uitgedrukt. Er speelden echter meer factoren een rol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 5 september 2005 om 17:19. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Graag meningen over het feit dat België in het buitenland nog een te sterk franstalig imago heeft. Negatieve, irriterende ervaringen? Wat kunnen we hiertegen doen? Wie heeft (had) daar schuld aan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom vroeg je dan de hoteldirectie niet te spreken? Het is toch een kleintje om die te vragen dat de Belgische Vlamingen samen met de Nederlanders verwelkomd worden? Je kon zelf ook onmiddellijk actie ondernomen hebben. Ik zou rechtgestaan zijn en het woord genomen hebben toen er enkel een Franstalige verwelkoming kwam en luidop gezegd hebben dat in Belgique een meerderheid van Vlamingen woont en dat die geen Frans maar Nederlands spreken. Wedden dat het aplaus van de aanwezige Vlamingen nog luider zou geklonken hebben?
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit lijkt me een typisch geval van "stoer van ver, maar verre van stoer" ![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |