![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u al Chinees aan't leren? | |||
Neen, en ik ben dat ook niet van plan |
![]() ![]() ![]() |
23 | 63,89% |
Neen, nog niet, maar ik overweeg het wel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 22,22% |
Neen, maar ik zou zeker mijn kinderen Chinees laten leren, mocht de kans zich voordoen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,56% |
Ja, ik studeer momenteel zelf al Chinees |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,33% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
daar heb ik toch men twijfels over, heb je een bron om dit te bevestigen?
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asia#Population_density |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() binnenkort sociale onrust in china, massale stakingen.
waar blijft ons deel van de koek, zullen de slaven gaan denken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ach ja, daar moet iedereen door hé. Wij hebben dat ook meegemaakt in de 19de en 20st eeuw. Het verschil is dat onze maatschappij er 200 jaar heeft over gedaan om een industriële en moderne maatschappij te worden, terwijl dat in China in minder dan 30 jaar tijd is gegroeid. De sociale problemen zullen misschien ook van zeer korte duur zijn. Bovendien heeft China het voordeel dat het een communistische staat blijft, en dus zijn burgers makkelijk kort kan houden, ook wanneer ze protesteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ik spreek al vlot Chinees : nasi-goring, chop-sticks, kip cully, zoet-zule saus, ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet alle aziaten spreken mandarijn, zelfs niet alles chinezen spreken mandarijn ( slechts een kleine minderheid ), zodoende kan je net zo goed hindi leren, of om het nog gekker te maken sanskriet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Honderden protestmarsen per dag over het hele landje. Sjjjjt, niet te hardop zeggen, is slecht voor mijn Barco aandeeltjes ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() trouwens, oliepiek, nu is u toch wel erg inconsequent, ik dacht dat heel de planeet richting stenentijdperk ging gecatapulteerd worden door de oliepiekcrisis, china als grootst groeiende slokop zal dan gespaard blijven hiervan ?
... |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Banneling
|
![]() Integendeel, Alcazar!
China zal als enige grootmacht de oliepiek overleven door het befaamde leapfrog principe. Precies omdat China nog niet volkomen afhankelijk is van petroleum, kan het nieuwe technologieën onmiddellijk introduceren zonder zichzelf pijn te doen (het bouwt immers al 40 nieuwe kerncentrales - dit is ondenkbaar in de oude industriële wereld van het Westen). Het investeert ook meer dan eender welk land in de waterstofeconomie. Wij zijn volledig afhankelijk van petroleum, en wij gaan ten onder wanneer de olie ten onder gaat. China heeft niet dit probleem, en ziet dus een kans om over ons heen te springen. Leapfrogging, het ultieme overlevingsprincipe.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door oliepiek : 6 september 2005 om 15:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bovendien moet men een onderscheid maken tussen moedertaalsprekers(native speakers) en mensen die een werkbare kennis hebben van een taal. Engels is in absolute cijfers(native speakers+mensen die Engels geleerd hebben) nog altijd de snelstgroeiende en grootste taal.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 6 september 2005 om 15:34. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Het Duits en het Nederlands hebben toch maar mooi de beste dichters.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vorige week kwam ik op de middag de Lunchgarden binnen (heeft altijd iets proletarisch gehad, rekening houdend met mijn budget heb ik niets te zoeken bij 'Comme Chez Swa') en zag een actieve vijftiger met zijn neus in de Chinese boeken. Zelf moet ik nu eigenlijk Duits liggen blokken tegen 200km/h, mijn werkgever heeft me subtiel weten te overhalen. Naar 't schijnt is 24% van de Europese bevolking het Duits machtig. En om te oefenen: 'SHEISSE'!
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik leer liever Arabisch en Hebreeuws dan Chinees ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Gouverneur
|
![]() Als we nu eens met z'n allen wat meer Chinees zouden eten, dan zou hun populatie toch ook fel inkrimpen.
![]()
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoorde vanmorgen op de radio iets over de goed groeiende economie en de mogelijkheden van Indië. Stel dat over enkele jaren Indië ook de China-toer opgaat.
Dan staan we er slap op want Indië heeft een twintigtal officiële talen (naast een 800-tal niet-officiële). 't Zal blokken worden tegen de eindexamens. ![]()
![]() |
#59 | |||||
|
![]() Citaat:
MA kan uitgesproken worden ofwel hoog en vlak, ofwel stijgend, ofwel dalend-stijgend, ofwel dalend En telkens haaft MA dan een volledig andere betekenis. Het Chinees schrift is ook totaal anders: geen alfabet, maar 'tekeningetjes'. Chinezen leren daarbij meestal om het Chinees geschrift ook met ons alfabet neer te schrijven. Dat laatste is nodig voor een pc met 'ons' klavier en Chinese tekstverwerker. Er zijn immers tienduizenden 'tekeningetjes', en dan wordt een bijhorend klavier ietsje te groot.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door luc broes : 8 september 2005 om 13:51. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |