Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u al Chinees aan't leren?
Neen, en ik ben dat ook niet van plan 23 63,89%
Neen, nog niet, maar ik overweeg het wel 8 22,22%
Neen, maar ik zou zeker mijn kinderen Chinees laten leren, mocht de kans zich voordoen 2 5,56%
Ja, ik studeer momenteel zelf al Chinees 3 8,33%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2005, 14:12   #41
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Engels is nu al terrein aan't verliezen. Chinees is de snelst groeiende wereldtaal, Spaans komt op 2.

Vergeet niet dat 4 op 6 mensen op deze planeet Aziaten zijn. Die zullen veel meer aangetrokken zijn tot China, dan tot de oude, ondergaande Westerse wereld.

Engels wordt irrelevant.
4 op 6 mensen zijn aziaten?? :s

daar heb ik toch men twijfels over, heb je een bron om dit te bevestigen?
Oud 6 september 2005, 14:50   #42
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
4 op 6 mensen zijn aziaten?? :s

daar heb ik toch men twijfels over, heb je een bron om dit te bevestigen?
Toegegeven, het is iets minder dan 4 op 6, maar toch ongeveer in die orde: er zijn 4.01 miljard Aziaten op een wereldbevolking van 6.3 miljard mensen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asia#Population_density
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 14:52   #43
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

binnenkort sociale onrust in china, massale stakingen.
waar blijft ons deel van de koek, zullen de slaven gaan denken...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 14:59   #44
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
binnenkort sociale onrust in china, massale stakingen.
waar blijft ons deel van de koek, zullen de slaven gaan denken...

Ach ja, daar moet iedereen door hé. Wij hebben dat ook meegemaakt in de 19de en 20st eeuw.

Het verschil is dat onze maatschappij er 200 jaar heeft over gedaan om een industriële en moderne maatschappij te worden, terwijl dat in China in minder dan 30 jaar tijd is gegroeid. De sociale problemen zullen misschien ook van zeer korte duur zijn.

Bovendien heeft China het voordeel dat het een communistische staat blijft, en dus zijn burgers makkelijk kort kan houden, ook wanneer ze protesteren.
Oud 6 september 2005, 15:00   #45
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik spreek al vlot Chinees : nasi-goring, chop-sticks, kip cully, zoet-zule saus, ...
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:01   #46
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Engels is nu al terrein aan't verliezen. Chinees is de snelst groeiende wereldtaal, Spaans komt op 2.

Vergeet niet dat 4 op 6 mensen op deze planeet Aziaten zijn. Die zullen veel meer aangetrokken zijn tot China, dan tot de oude, ondergaande Westerse wereld.

Engels wordt irrelevant.
Engels is en zal business language nr 1 in de wereld blijven. Nu al zijn ze in Bejing alle naambordjes aan het voorzien van engelstalige bordjes, tegen de olympische spelen.

Niet alle aziaten spreken mandarijn, zelfs niet alles chinezen spreken mandarijn ( slechts een kleine minderheid ), zodoende kan je net zo goed hindi leren, of om het nog gekker te maken sanskriet.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:02   #47
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach ja, daar moet iedereen door hé. Wij hebben dat ook meegemaakt in de 19de en 20st eeuw.

Het verschil is dat onze maatschappij er 200 jaar heeft over gedaan om een industriële en moderne maatschappij te worden, terwijl dat in China in minder dan 30 jaar tijd is gegroeid. De sociale problemen zullen misschien ook van zeer korte duur zijn.

Bovendien heeft China het voordeel dat het een communistische staat blijft, en dus zijn burgers makkelijk kort kan houden, ook wanneer ze protesteren.
De realiteit laat iets anders uitschijnen, meer en meer hebben de communistsiche sociopathen het moeilijk om de massa onder controle te houden.

Honderden protestmarsen per dag over het hele landje.

Sjjjjt, niet te hardop zeggen, is slecht voor mijn Barco aandeeltjes
Oud 6 september 2005, 15:05   #48
/\|cazar
Banneling

Standaard

trouwens, oliepiek, nu is u toch wel erg inconsequent, ik dacht dat heel de planeet richting stenentijdperk ging gecatapulteerd worden door de oliepiekcrisis, china als grootst groeiende slokop zal dan gespaard blijven hiervan ?

...
Oud 6 september 2005, 15:19   #49
oliepiek
Banneling

Standaard

Integendeel, Alcazar!

China zal als enige grootmacht de oliepiek overleven door het befaamde leapfrog principe.

Precies omdat China nog niet volkomen afhankelijk is van petroleum, kan het nieuwe technologieën onmiddellijk introduceren zonder zichzelf pijn te doen (het bouwt immers al 40 nieuwe kerncentrales - dit is ondenkbaar in de oude industriële wereld van het Westen). Het investeert ook meer dan eender welk land in de waterstofeconomie.
Wij zijn volledig afhankelijk van petroleum, en wij gaan ten onder wanneer de olie ten onder gaat. China heeft niet dit probleem, en ziet dus een kans om over ons heen te springen.

Leapfrogging, het ultieme overlevingsprincipe.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 06-09-2005 at 16:20
Reason:
--------------------------------

Integendeel, Alcazar!

China zal als enige grootmacht de oliepiek overleven door het befaamde leapfrog principe.

Precies omdat China nog niet volkomen afhankelijk is van petroleum, kan het nieuwe technologieën onmiddellijk introduceren zonder zichzelf pijn te doen (het bouwt immers al 40 nieuwe kerncentrales - dit is ondenkbaar in de oude industriële wereld van het Westen). Het investeert ook meer dan eender welk land in de waterstofeconomie.
Wij zijn volledig afhankelijk van petroleum, en wij gaan ten onder wanneer de olie ten onder gaat. China heeft niet dit probleem, en ziet dus een kans om over ons heen te springen.

Leapfrogging, het ultieme overlevingsprincipe.[/size]

[size=1]After edit by oliepiek on 06-09-2005 at 16:19
Reason:

[size=1]Before any edits, post was:

Precies omdat China nog niet volkomen afhankelijk is van petroleum, kan het nieuwe technologieën onmiddellijk introduceren (het bouwt immers al 40 nieuwe kerncentrales - dit is ondenkbaar in de oude industriële wereld van het Westen). Het investeert ook meer dan eender welk land in de waterstofeconomie.

[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 6 september 2005 om 15:20.
Oud 6 september 2005, 15:33   #50
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Engels wordt irrelevant.
Dat zou ik niet zo direct zeggen wat waarschijnlijker is is dat we naar 1 taal/machtsblok aan het evolueren zijn. Engels->Westen, Chinees->Oosten, Spaans->Latijns-Amerika. Andere talen zullen internatioanaal geen rol meer spelen(Afrika->Frans, Midden-oosten+Noord-Afrika->Arabisch, maar die 2 staan economisch nog nergens).
Bovendien moet men een onderscheid maken tussen moedertaalsprekers(native speakers) en mensen die een werkbare kennis hebben van een taal. Engels is in absolute cijfers(native speakers+mensen die Engels geleerd hebben) nog altijd de snelstgroeiende en grootste taal.[edit]
[size=1]After edit by De Nachtuil on 06-09-2005 at 16:34
Reason:

Citaat:

Engels wordt irrelevant.
Dat zou ik niet zo direct zeggen wat waarschijnlijker is is dat we naar 1 taal/machtsblok aan het evolueren zijn. Engels->Westen, Chinees->Oosten, Spaans->Latijns-Amerika. Andere talen zullen internatioanaal geen rol meer spelen(Afrika->Frans, Midden-oosten+Noord-Afrika->Arabisch, maar die 2 staan economisch nog nergens).
Bovendien moet men een onderscheid maken tussen moedertaalsprekers(native speakers) en mensen die een werkbare kennis hebben van een taal. Engels is in absolute cijfers(native speakers+mensen die Engels geleerd hebben) nog altijd de snelstgroeiende en grootste taal.[/size]

Citaat:

Engels wordt irrelevant.
Dat ik niet zo direct zeggen wat waarschijnlijker is is dat we naar 1 taal/machtsblok aan het evolueren zijn. Engels->Westen, Chinees->Oosten, Spaans->Latijns-Amerika. Andere talen zullen internatioanaal geen rol meer spelen(Afrika->Frans, Midden-oosten+Noord-Afrika->Arabisch, maar die 2 staan economisch nog nergens).
Bovendien moet men een onderscheid maken tussen moedertaalsprekers(native speakers) en mensen die een werkbare kennis hebben van een taal. Engels is in absolute cijfers(native speakers+mensen die Engels geleerd hebben) nog altijd de snelstgroeiende en grootste taal.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 6 september 2005 om 15:34.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:35   #51
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
zielige en domme sarcamse, maar ja, het komt van een turk
Ah, Shizie weet wat zielig, dom en sarcasme betekent .. Gij zijt een straffe!
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:38   #52
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ah, Shizie weet wat zielig, dom en sarcasme betekent .. Gij zijt een straffe!
Jij leert toch ook Chinees ?! Of je gaat ten onder aan de leapfrog.
Oud 6 september 2005, 15:48   #53
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Het Duits en het Nederlands hebben toch maar mooi de beste dichters.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:50   #54
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ni hao ma. In de komende decennia wordt China de absolute supermacht in de wereld. U kent het verhaaltje.

De vraag is dus eenvoudig: bent u al Chinees (Mandarijns) aan't leren? Of bent u van plan dat binnenkort te doen? Laat u misschien nu al uw kinderen cursussen Chinees volgen?
Nope, ben nog geen Chinees aan het leren.
Vorige week kwam ik op de middag de Lunchgarden binnen (heeft altijd iets proletarisch gehad, rekening houdend met mijn budget heb ik niets te zoeken bij 'Comme Chez Swa') en zag een actieve vijftiger met zijn neus in de Chinese boeken.

Zelf moet ik nu eigenlijk Duits liggen blokken tegen 200km/h, mijn werkgever heeft me subtiel weten te overhalen.
Naar 't schijnt is 24% van de Europese bevolking het Duits machtig.

En om te oefenen: 'SHEISSE'!
Oud 6 september 2005, 16:12   #55
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Jij leert toch ook Chinees ?! Of je gaat ten onder aan de leapfrog.
Wij moeten chinees niet leren 8)

Ik leer liever Arabisch en Hebreeuws dan Chinees
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 16:25   #56
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Als we nu eens met z'n allen wat meer Chinees zouden eten, dan zou hun populatie toch ook fel inkrimpen.
Oud 7 september 2005, 07:12   #57
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Als we nu eens met z'n allen wat meer Chinees zouden eten, dan zou hun populatie toch ook fel inkrimpen.
Oud 7 september 2005, 23:47   #58
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik hoorde vanmorgen op de radio iets over de goed groeiende economie en de mogelijkheden van Indië. Stel dat over enkele jaren Indië ook de China-toer opgaat.
Dan staan we er slap op want Indië heeft een twintigtal officiële talen (naast een 800-tal niet-officiële).
't Zal blokken worden tegen de eindexamens.
Oud 8 september 2005, 13:48   #59
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder
dat moet haast wel ik zou ook geen chinees kunnen leren omdat het zo ver van ons af staat
misschien is frans of engels dan nog beter te doen om te onthoude
Dat moet niet! Chinees is voor westerlingen zeer moeilijk vooral om wille van de toon waarbij een woord uitgesproken wordt bv:
MA kan uitgesproken worden ofwel hoog en vlak, ofwel stijgend, ofwel dalend-stijgend, ofwel dalend
En telkens haaft MA dan een volledig andere betekenis.
Het Chinees schrift is ook totaal anders: geen alfabet, maar 'tekeningetjes'.
Chinezen leren daarbij meestal om het Chinees geschrift ook met ons alfabet neer te schrijven. Dat laatste is nodig voor een pc met 'ons' klavier en Chinese tekstverwerker. Er zijn immers tienduizenden 'tekeningetjes', en dan wordt een bijhorend klavier ietsje te groot.[edit]
[size=1]After edit by luc broes on 08-09-2005 at 14:51
Reason:

Citaat:
dat moet haast wel ik zou ook geen chinees kunnen leren omdat het zo ver van ons af staat
Dat moet niet! Chinees is voor westerlingen zeer moeilijk vooral om wille van de toon waarbij een woord uitgesproken wordt bv:
MA kan uitgesproken worden ofwel hoog en vlak, ofwel stijgend, ofwel dalend-stijgend, ofwel dalend
Chinezen leren daarbij meestal om het Chinees geschrift ook met ons alfabet neer te schrijven. Dat laatste is nodig voor een pc met 'ons' klavier en Chinese tekstverwerker. Er zijn immers tienduizenden 'tekeningetjes', en dan wordt een bijhorend klavier ietsje te groot.[/size]

Citaat:
Chinezen leren daarbij meestal om het Chinees geschrift ook met ons alfabet neer te schrijven. Dat laatste is nodig voor een pc met Chinese tekstverwerker.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door luc broes : 8 september 2005 om 13:51.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 13:52   #60
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Ik hoorde vanmorgen op de radio iets over de goed groeiende economie en de mogelijkheden van Indië. Stel dat over enkele jaren Indië ook de China-toer opgaat.
Dan staan we er slap op want Indië heeft een twintigtal officiële talen (naast een 800-tal niet-officiële).
't Zal blokken worden tegen de eindexamens.
Gelukkig is engels er een officiele taal
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be