Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2005, 22:03   #41
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
jep, en zeg nu maar welke club dat was?
was het je vakclub? Fijn voor jou dan maar bij ons wordt de Vlaamse Leeuw soms wél gezongen. Wij zijn niet Vlaams, maar ook niet Belgisch of anti-Vlaams. Ook spijtig voor u dus.
Dat is de Mechelse club Topas (studenten Bouw). Het KVHV Mechelen heeft zelfs gedreigd om ons daarvoor uit de codex te schrappen.
Oud 6 september 2005, 22:03   #42
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Naar vaste bubbeltraditie zal een antwoord ongetwijfeld lang uitblijven... Ik ben ook wel benieuwd welke traditionele studentenvereniging de Vlaamse Leeuw niet zingt. In alle codexen - ongeacht de studentenclub - staat de Vlaamse Leeuw immers.
hij heeft wel gelijk in het feit dat de niet-traditionele (de vak-clubs meestal) veel minder politieke liederen zingen, maar (bij ons toch) nog steeds de KVHV codex hanteren zonder expliciet een Vlaamse avond te organiseren..

enfin, bij de KVHV is dat natuurlijk andere koek; en dat kan Yann blijkbaar niet verkroppen..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 22:03   #43
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het KVHV kan zich hier niet achter verbergen, daar ze een uitgesproken politieke voorkeur heeft. Het studentikoze is ook belangrijk, maar ondergeschikt.

Tijdens cantussen was het in de club waar ik lid van was verboden om de Vlaamse Leeuw te zingen. Ook andere Vlaams-nationalistische liederen stonden niet op het programma. (bv. Blauwvoet) Ik herinner mij nog een doopcantus, waar een bezoekende club uit protest de Vlaamse Leeuw inzette. Zij werden door tientallen aanwezigen met bier bekogeld.

Het wordt nog leuker....

Ik zou net als Jan Vanden Berghe graag eens de naam van die studentenclub weten waar jij zogezegd lid van was.

Het Vlaamse studentenleven is namelijk tot in haar diepste vezels verbonden met de Vlaamse strijd (Rodenbach, Mon de Goeyse,Jef Vanden Eynde,...). Jaarlijks is er in Gent bijvoorbeelde massacantus van het zgn SK waar tientallen clubs aan deelnemen met in totaal meer dan 2000 studenten. Daar wordt de Vlaamse Leeuw gezongen en andere Vlaamse liederen. Het KVHV is zelfs niet aangesloten bij dat SK maar heeft een eigen koepelwerking, GSK, dat eveneens de Vlaamse Leeuw en andere Vlaamse liederen zingt op hun bijeenkomsten!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 22:05   #44
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het KVHV Mechelen heeft zelfs gedreigd om ons daarvoor uit de codex te schrappen.
en terecht
Oud 6 september 2005, 22:05   #45
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is de Mechelse club Topas (studenten Bouw). Het KVHV Mechelen heeft zelfs gedreigd om ons daarvoor uit de codex te schrappen.
Dan is die club haar eigen wortels vergeten onder invloed van linkse nieuwlichters, en zou het KVHV in Mechelen er inderdaad goed aan doen die club te sanctioneren. Trouwens, lees eens je codex er aandachtig op na, of heb je hem al in de open haard gekeild?!?
Oud 6 september 2005, 22:09   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Dan is die club haar eigen wortels vergeten onder invloed van linkse nieuwlichters, en zou het KVHV in Mechelen er inderdaad goed aan doen die club te sanctioneren. Trouwens, lees eens je codex er aandachtig op na, of heb je hem al in de open haard gekeild?!?
Nee, verzeild geraakt in het faillissement van een café waar ik hem achtergelaten had. De curator zal er wel veel geld voor gekregen hebben.
Oud 6 september 2005, 22:09   #47
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Naar vaste bubbeltraditie zal een antwoord ongetwijfeld lang uitblijven... Ik ben ook wel benieuwd welke traditionele studentenvereniging de Vlaamse Leeuw niet zingt. In alle codexen - ongeacht de studentenclub - staat de Vlaamse Leeuw immers.
Inderdaad, er zijn wel een paar uitzonderingen. Het belgicistische, ultra-katholieke G-Catholique bijvoorbeeld, in Gent een geïsoleerd clubje van een 20-tal Franskiljons, de meeste studenten kennen hen zelfs niet eens.
Oud 6 september 2005, 22:11   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse studentenleven is namelijk tot in haar diepste vezels verbonden met de Vlaamse strijd (Rodenbach, Mon de Goeyse,Jef Vanden Eynde,...). Jaarlijks is er in Gent bijvoorbeelde massacantus van het zgn SK waar tientallen clubs aan deelnemen met in totaal meer dan 2000 studenten. Daar wordt de Vlaamse Leeuw gezongen en andere Vlaamse liederen. Het KVHV is zelfs niet aangesloten bij dat SK maar heeft een eigen koepelwerking, GSK, dat eveneens de Vlaamse Leeuw en andere Vlaamse liederen zingt op hun bijeenkomsten!
Op alle cantussen die ik heb meegemaakt, werd inderdaad gezongen uit de gehele liederenschat uit de Codex, gaande van de luimige, over de ernstige tot de politieke liederen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 22:12   #49
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, verzeild geraakt in het faillissement van een café waar ik hem achtergelaten had. De curator zal er wel veel geld voor gekregen hebben.

Dit is werkelijk niet meer te doen...

Dat noemt zich student en dat laat zijn codex achter in een café in faillissement!!! Hebben ze je dan nooit uitgelegd in die club dat jouw codex iets zeer persoonlijks en bijzonder waardevols is waar je onder geen beding slordig mee mag omgaan?!?
Oud 6 september 2005, 22:12   #50
Ambiorix

Standaard

Yann, nogmaals: gelieven een foto te posten of tenminste een link te plaatsen naar de 50 MAN TELLENDE HERDENKING..

Uiteraard moet u hier afdruipen. En uit pure frustratie een willekeurige Vlaamsnationalistische vereniging 'afbreken' ? hihi. zielig zelfs hoor.
De belgicistische studentenbewegingen, d�*e zijn natuurlijk in volle opgang hé. Jong, energiek, maar toch niet echt.. talrijk?
Oud 6 september 2005, 22:13   #51
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en terecht
Ik heb veel dingen meegemaakt in het studentenleven die zeer controversieel zijn met uw gedachten.

Op de doop van een andere studentenclub in Mechelen, heb ik eens iemand de Hitlergroet zien brengen bij de Vlaamse Leeuw. Vele schachten hebben nadien hun lintjes weggegooid in de modder naast de tent, wij zijn die held nadien gaan opzoeken.

Ook zag ik velen op andere cantussen die bleven zitten bij het zingen van de Vlaamse Leeuw, net zoals ik.

Op een cantus van mijn club, heeft men zelfs al eens de Brabançonne ingezet.

Het Vlaams, zoals de flaminganten het vereisen van een studentenclub, is de laatste tijd heel ver zoek!
Oud 6 september 2005, 22:14   #52
Ambiorix

Standaard

Citaat:
hihi
en JIJ als belgicist koopt dan de KVHV codex ??

w�*e hoort hier dan w�*e uit te lachen?
Oud 6 september 2005, 22:15   #53
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat noemt zich student en dat laat zijn codex achter in een café in faillissement!!! Hebben ze je dan nooit uitgelegd in die club dat jouw codex iets zeer persoonlijks en bijzonder waardevols is waar je onder geen beding slordig mee mag omgaan?!?
Ik ben al enige tijd afgestudeerd. Ik heb mijn codex dan ook vergeten toen ik geen student meer was.
Oud 6 september 2005, 22:15   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nogal een club waar bubbel Yanneman bij was... 't Eerst wat ons werd duidelijk gemaakt over de Codex, was juist dat het een stuk van onszelf was. Iedereen liet dan ook heel wat aantekeningen erop zetten. De mijne staat ook volgekrabbeld. Als is het exemplaar beduimeld, toch hou ik het bij: het is immers een mooie herinnering aan m'n studententijd. Zeker niet om weg te gooien!
Oud 6 september 2005, 22:16   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben al enige tijd afgestudeerd. Ik heb mijn codex dan ook vergeten toen ik geen student meer was.
U weet duidelijk niet waar een Codex voor staat. Zelf student af, houdt men de Codex bij. Het is iets waardevols.
Oud 6 september 2005, 22:16   #56
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hihi
en JIJ als belgicist koopt dan de KVHV codex ??

w�*e hoort hier dan w�*e uit te lachen?
Dat is gewoon een liederenboek met hier en daar een vleugje nostalgie naar vervlogen tijden, toen de studenten nog terecht moesten strijden voor Nederlandstalige universiteiten. Ook ik, als Belgicist, erken die strijd.
Oud 6 september 2005, 22:16   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yann, nogmaals: gelieven een foto te posten of tenminste een link te plaatsen naar de 50 MAN TELLENDE HERDENKING..

Uiteraard moet u hier afdruipen. En uit pure frustratie een willekeurige Vlaamsnationalistische vereniging 'afbreken' ? hihi. zielig zelfs hoor.
De belgicistische studentenbewegingen, d�*e zijn natuurlijk in volle opgang hé. Jong, energiek, maar toch niet echt.. talrijk?
Misschien moeten we die vraag met op geregelde tijdstippen herhalen. Misschien antwoorden de bubbels dan...
Oud 6 september 2005, 22:17   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon een liederenboek met hier en daar een vleugje nostalgie naar vervlogen tijden, toen de studenten nog terecht moesten strijden voor Nederlandstalige universiteiten. Ook ik, als Belgicist, erken die strijd.
Een Codex is veel meer dan dat. Blijkbaar heeft u dat dus nooit goed begrepen. Of werd het nooit door jullie praeses uitgelegd.
Oud 6 september 2005, 22:17   #59
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
KVHV = stervend.
Amai dan ken je duidelijk de Gentse en Leuvense studentenwereld niet. Vooral KVHV-Gent staat oersterk op dit ogenblik.
Oud 6 september 2005, 22:17   #60
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Misschien antwoorden de bubbels dan...
ijdele hoop.
Toch als men hoopt op een bevredigend antwoord.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be