![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Vreemdeling
|
![]() Qoute Dimitri:"Ik ben zelf een Hollander die hier is komen wonen. Maar ik heb nog nooit slechte ervaringen gehad met Drenten vanwege het feit dat ik uit de Randstad kom."
Niet dat ik dat van dat import-Drent al niet door had Dimitri,want dat was me meteen al bekend bij jou eerste reactie ! Kijk, je doet precies nu wat Hollanders al jaren doen. Hun eigen Randstad beleid verdedigen, door de Hollandisatie van de noordelijke provincies langzaam door onze strot te drukken.Oftwel, jullie eigen hachje proberen te verdedigen. En verder ga ik niet meer in op die zogenaamde "waarheden" van jou. Alles klopt namenlijk voor geen meter, omdat alles met een Hollandse hoed op wordt bekeken beste jonge. Jij hebt niks met de noordelijke drie culturen dus discussie met jouw is sowieso overbodig.Waarom, omdat ze niet vermeld worden in de Holl...eh Nederlandse geschiedenisboekjes...... Of spreek je al één van onze talen , ben je echt een Drent geworden?? Nee, he , dacht ik al ! Aanpassen ho, maar..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar "mijn hachje" bevindt zich tegenwoordig in Drenthe en niet in 'Holland', dus dat is alvast onzin. Of welk profijt zou ik volgens jou hebben van het stimuleren van enkel de economie in de Randstad, van het aanleggen van infrastructuur in de Randstad, als ik nu hier woon? Dat mag jij me eens uitleggen. Niet dat je dat gaat doen natuurlijk, want je bent ook niet ingegaan op mijn andere reacties. Blijkbaar wil je nl. alleen met mensen van je eigen soort discussiëren. Mijn vraag is dan: wat doe je in godsnaam op een Vlaams forum? Vlamingen hebben immers nog veel minder met de "noordelijke drie culturen". Mijn advies: blijf lekker in Friesland discussiëren met 'volkseigen' mensen, als je de afkomst van de gesprekspartner zo belangrijk vindt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Over beoordelen op afkomst gesproken , je mag best wel eens in je spiegeltje kijken joh. EN wat doe jij hier dan als ik vragen mag ? Ik ben hier gewoon omdat hier mensen zitten ide ook de huidige distrcutieve landen willen opdelen in betere stukken die bij elkaar horen. Jij bent hiet om continu tegen dingen aan te schoppen.Zoals tegen mij, zielig gewoon. Antwoord op jou vraag: Jouw voordeel is gewoon dat jouw taal en cultuur, het Hollands, nog verder wil gaan domineren en doordringen binnen onze culturen en uiteindelijk als DE cultuur bij ons wil gaan fungeren. Dat noem ik , nogmaals voor jou dan, zacht doorgaande ethnocide Dimitri. Als je dat niet begrijpt of snapt, denk dan nog maar eens heel goed hierover na. Verder, ik sta ten minste ergens voor. Ik wil die trend verbreken en de noordelijke identiteiten, ja ook het Drentse, weer en kans geven om op de kaart te komen ! Als wij niet gaan samenwerken in noord-nederland dan hebben wij starks drie culturen minder op de wereld en dat lijkt mij ook een zaak die zelfs jij voor onwensbaar houdt ? Kijk jonge, als je echt voor "jouw huidige hachje" opkwam dan zou je ons idee moeten steunen en niet afkraken zoals je continu doet. Den Haag heeft een disctructief beleid op de noordelijke gebieden, alleen jij kiest er voor om je oogjes dicht te knijpen. Dus voor wie of wat kies je dan..... Dimitri ? Hier op dit Vlaamse forum zitten ten minste mensen die onze gedachtegang begrijpen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ga je eerst maar eens informeren over wat etnocide betekent, voordat je zo'n belachelijke uitspraak doet. Als er echt een etnocide had plaatsgevonden, dan bestond het Fries en de Friese cultuur niet meer hoor. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Een aantal vragen staan nu nog steeds open: wat is de definitie van een Fries? Hoe groot is de Groep fan Auwerk en welke invloed heeft die binnen de FNP? En waarom hoort West-Friesland niet bij jullie Groot-Friesland? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Laat ons in ieder geval 1 misvatting uit de wereld helpen : het gaat hier niet over
een begrenzing tussen in wezen verschillende volkeren. Het gaat eerder over een vereniging dan over een scheiding. Het is het principe van "subsidiariteit" - laat ons locaal regelen, wat best locaal geregeld kan worden en gemeenschappelijk regelen wat best gemeenschappelijk te regelen is. zoals bv; het leger (ik ben pacifist dus een klein leger..). Geef elk van de 7 deelstaten zijn eigen philharmonisch orkest en opera, zijn eigen onderwijs, cultuurbeleid .. maar er mag best een centrale coördinatie komen zodat er bv. ook friese en letzemburgische langspeelfilms gedraaid en geëxporteerd kunnenn worden. Tewerkstellingsbeleid, ziekteverzekering, pensioenen.. allemaal zaken die de deelstaten zelf kunnen regelen, maar wel met een federale coördinatie zodanig dat er een gemeenschappelijk niveau van sociale zekerheid kan behaald en in stand gehouden worden.. Overigens zijn de 7 deelstaten niet in wezen ééntalig sommige staten zullen zelfs 3 talig zijn (Luxemburg : letzemburgisch, duits en frans etc..)
![]() |
#47 | |||||
|
![]() Citaat:
Dat kregen de Vlaamse volksvertegenwoordigers die voor het eerst Nederlands spraken in het Belgisch parlement ook te horen. La honte! Scandaleux! Maar dat was wel in de tweede helft van de 19de eeuw. ![]() Was jij niet voor een toenadering van Vlaanderen en Nederland? Als het met zo'n achterlijke mentaliteit moet gaan, vrees ik dat je in Vlaanderen op niet veel meeval zal moeten rekenen. Wij hebben hier, in een ver verleden, meer dan genoeg gehoord dat onze taal spreken een provocatie was. Nederlanders die wél respect kunnen opbrengen voor een autochtone minderheidstaal, moeten we misschien wel buiten de Randstad gaan zoeken? Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 13 september 2005 om 18:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Heb je je al eens afgevraagd waarom Vlamingen niet te vinden zijn voor een Nederlands-Vlaamse federatie, maar eerder pleiten voor een confederatie en/of een opdeling van Vlaanderen en Nederland naar de oude graafschappen toe? D�*t is de reden. We willen de Franstalige dominantie niet vervangen door een Hollandse. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
![]() Citaat:
Het gaat hier om een jaarlijkse bijeenkomst (1 keer per jaar dus) van de drie Provinciale Staten van de noordelijke provincies, die dan overleggen over gezamenlijke problemen. Daar hiervoor dezelfde regels gelden als voor de afzonderlijke PS, is het in principe toegestaan om Fries te spreken. Groningers en Drenten verstaan echter geen Fries. Het was daarom op z'n minst onbeleefd van de afgevaardigde van de FNP, om tijdens de bijeenkomst van 2003 onaangekondigd in het Fries te gaan spreken. Groningers en Drenten spreken op die bijeenkomst toch ook niet Nedersaksisch?! De gezamenlijke taal is nu eenmaal Nederlands, omdat dat de taal is die iedereen verstaat. Niet te vergelijken dus met de Belgische situatie, waar een taalminderheid zijn taal wilde opleggen aan de taalmeerderheid. En als je het wil vergelijken, is het hier de Friese taalminderheid die de Nedersaksische taalmeerderheid zijn taal wil opleggen. Althans, zo komt het in Groningen en Drenthe over. De Groningers en Drenten eisen niet dat de Friezen Nedersaksisch spreken, ze vragen alleen dat iedereen op de jaarlijkse gezamenlijke bijeenkomst Nederlands spreekt, zodat men elkaar gewoon kan verstaan en geen tolken of vertalingen nodig heeft. In de PS van Fryslân kan men verder prima Fries spreken. Niemand die daar problemen mee heeft. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je je er niet van bewust bent, maar in deze draad appelleer je keer op keer aan de historische gevoelens van afkeer van de Vlamingen tegenover vreemde dominantie. Je gebruikt haarfijn dezelfde woorden en uitdrukkingen als de franstaligen vroeger (en soms nog) tegenover de Vlamingen gebruikten. Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar misschien kun je je dan ook even verplaatsen in de gemiddelde Groninger. Wat zou die vinden van annexatie van zijn provincie door Friesland denk je? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Ik neem overigens aan dat de andere punten van kritiek op een misverstand berustten, gezien je daar niet meer op ingaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Egidius |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk trouwens dat, hoe groter Europa wordt, hoe groter ook de behoefte van een volk om zijn eigenheid te beschermen en bewaren. En het Friese volk werd als volk zelfs erkend. Dat dit volk ervoor strijdt zijn eigen taal te mogen spreken in het parlement lijkt me even logisch als dat, in een niet zo ver verleden, voor de Vlamingen in Belgique het geval was. Taal is nu eenmaal hét kenmerk van het volk waartoe je behoort. Nogmaals, voor friezen is dat het Fries en niet het Nederlands.
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vraag me af waarom iemand uit Groningen tot de "dominerende groep" zou behoren en iemand uit Friesland niet. Zou je dat kunnen uitleggen? Volgens mij hebben ze allebei hun eigen taal (de een Fries, de ander Gronings/Nedersaksisch), alleen is het Fries beter erkend dan het (weliswaar ook erkende) Nedersaksisch. Citaat:
![]() Dat kan inderdaad alleen als de Groningers meedoen, dus het zal nooit gebeuren. Maar het gaat om het idee hè, het signaal dat wordt afgegeven. Het FDF kan ook wel zeggen dat het heel Vlaanderen wil verfransen, maar dat gebeurt toch niet zolang de Vlamingen het daar niet mee eens zijn. Ondertussen is met zo'n voorstel echter wel de toon gezet... |
|||
![]() |
![]() |