Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2005, 09:34   #41
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Ik geloof eigenlijk ook niet in een Vlaams-Nederlandsverbond.
En wel in het huidige BeNeLux?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 15:03   #42
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Qoute Dimitri:"Ik ben zelf een Hollander die hier is komen wonen. Maar ik heb nog nooit slechte ervaringen gehad met Drenten vanwege het feit dat ik uit de Randstad kom."

Niet dat ik dat van dat import-Drent al niet door had Dimitri,want dat was me meteen al bekend bij jou eerste reactie ! Kijk, je doet precies nu wat Hollanders al jaren doen. Hun eigen Randstad beleid verdedigen, door de Hollandisatie van de noordelijke provincies langzaam door onze strot te drukken.Oftwel, jullie eigen hachje proberen te verdedigen.

En verder ga ik niet meer in op die zogenaamde "waarheden" van jou.
Alles klopt namenlijk voor geen meter, omdat alles met een Hollandse hoed op wordt bekeken beste jonge. Jij hebt niks met de noordelijke drie culturen dus discussie met jouw is sowieso overbodig.Waarom, omdat ze niet vermeld worden in de Holl...eh Nederlandse geschiedenisboekjes......

Of spreek je al één van onze talen , ben je echt een Drent geworden??
Nee, he , dacht ik al !

Aanpassen ho, maar.....
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 19:56   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Niet dat ik dat van dat import-Drent al niet door had Dimitri,want dat was me meteen al bekend bij jou eerste reactie !

Citaat:
Kijk, je doet precies nu wat Hollanders al jaren doen. Hun eigen Randstad beleid verdedigen, door de Hollandisatie van de noordelijke provincies langzaam door onze strot te drukken.Oftwel, jullie eigen hachje proberen te verdedigen.

En verder ga ik niet meer in op die zogenaamde "waarheden" van jou.
Alles klopt namenlijk voor geen meter, omdat alles met een Hollandse hoed op wordt bekeken beste jonge. Jij hebt niks met de noordelijke drie culturen dus discussie met jouw is sowieso overbodig.Waarom, omdat ze niet vermeld worden in de Holl...eh Nederlandse geschiedenisboekjes......

Of spreek je al één van onze talen , ben je echt een Drent geworden??
Nee, he , dacht ik al !

Aanpassen ho, maar.....
Oh, sorry, ik wist niet dat je mensen beoordeelt op hun afkomst. Dat ben ik alleen gewend van dubieuze extreemrechtse partijtjes.

Maar "mijn hachje" bevindt zich tegenwoordig in Drenthe en niet in 'Holland', dus dat is alvast onzin. Of welk profijt zou ik volgens jou hebben van het stimuleren van enkel de economie in de Randstad, van het aanleggen van infrastructuur in de Randstad, als ik nu hier woon? Dat mag jij me eens uitleggen.

Niet dat je dat gaat doen natuurlijk, want je bent ook niet ingegaan op mijn andere reacties. Blijkbaar wil je nl. alleen met mensen van je eigen soort discussiëren. Mijn vraag is dan: wat doe je in godsnaam op een Vlaams forum? Vlamingen hebben immers nog veel minder met de "noordelijke drie culturen". Mijn advies: blijf lekker in Friesland discussiëren met 'volkseigen' mensen, als je de afkomst van de gesprekspartner zo belangrijk vindt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 10:50   #44
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Oh, sorry, ik wist niet dat je mensen beoordeelt op hun afkomst. Dat ben ik alleen gewend van dubieuze extreemrechtse partijtjes.

Maar "mijn hachje" bevindt zich tegenwoordig in Drenthe en niet in 'Holland', dus dat is alvast onzin. Of welk profijt zou ik volgens jou hebben van het stimuleren van enkel de economie in de Randstad, van het aanleggen van infrastructuur in de Randstad, als ik nu hier woon? Dat mag jij me eens uitleggen.

Niet dat je dat gaat doen natuurlijk, want je bent ook niet ingegaan op mijn andere reacties. Blijkbaar wil je nl. alleen met mensen van je eigen soort discussiëren. Mijn vraag is dan: wat doe je in godsnaam op een Vlaams forum? Vlamingen hebben immers nog veel minder met de "noordelijke drie culturen". Mijn advies: blijf lekker in Friesland discussiëren met 'volkseigen' mensen, als je de afkomst van de gesprekspartner zo belangrijk vindt.

Over beoordelen op afkomst gesproken , je mag best wel eens in je spiegeltje kijken joh. EN wat doe jij hier dan als ik vragen mag ?

Ik ben hier gewoon omdat hier mensen zitten ide ook de huidige distrcutieve landen willen opdelen in betere stukken die bij elkaar horen. Jij bent hiet om continu tegen dingen aan te schoppen.Zoals tegen mij, zielig gewoon.

Antwoord op jou vraag:
Jouw voordeel is gewoon dat jouw taal en cultuur, het Hollands, nog verder wil gaan domineren en doordringen binnen onze culturen en uiteindelijk als DE cultuur bij ons wil gaan fungeren. Dat noem ik , nogmaals voor jou dan, zacht doorgaande ethnocide Dimitri. Als je dat niet begrijpt of snapt, denk dan nog maar eens heel goed hierover na.

Verder, ik sta ten minste ergens voor. Ik wil die trend verbreken en de noordelijke identiteiten, ja ook het Drentse, weer en kans geven om op de kaart te komen ! Als wij niet gaan samenwerken in noord-nederland dan hebben wij starks drie culturen minder op de wereld en dat lijkt mij ook een zaak die zelfs jij voor onwensbaar houdt ?

Kijk jonge, als je echt voor "jouw huidige hachje" opkwam dan zou je ons idee moeten steunen en niet afkraken zoals je continu doet. Den Haag heeft een disctructief beleid op de noordelijke gebieden, alleen jij kiest er voor om je oogjes dicht te knijpen. Dus voor wie of wat kies je dan..... Dimitri ?

Hier op dit Vlaamse forum zitten ten minste mensen die onze gedachtegang begrijpen....
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 12:27   #45
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Over beoordelen op afkomst gesproken , je mag best wel eens in je spiegeltje kijken joh. EN wat doe jij hier dan als ik vragen mag ?
Ik ben gewoon geïnteresseerd in de Vlaamse politiek. Ik beoordeel niemand op basis van zijn of haar afkomst. Ik zal nooit zeggen dat ik niet met een bepaalde bevolkingsgroep wens te discussiëren omdat ze niet tot mijn cultuur behoren. Jij doet dat wel.

Citaat:
Ik ben hier gewoon omdat hier mensen zitten ide ook de huidige distrcutieve landen willen opdelen in betere stukken die bij elkaar horen. Jij bent hiet om continu tegen dingen aan te schoppen.Zoals tegen mij, zielig gewoon.
Ik ben het oneens met jouw plannetjes, ja. Kun je dat soms niet hebben, dat mensen er een andere mening op nahouden dan jij? Dan moet je niet op een discussieforum gaan zitten. Het is hier geen applausmachine!

Citaat:
Jouw voordeel is gewoon dat jouw taal en cultuur, het Hollands, nog verder wil gaan domineren en doordringen binnen onze culturen en uiteindelijk als DE cultuur bij ons wil gaan fungeren. Dat noem ik , nogmaals voor jou dan, zacht doorgaande ethnocide Dimitri. Als je dat niet begrijpt of snapt, denk dan nog maar eens heel goed hierover na.
Ten eerste is er geen sprake van Hollands, maar van Nederlands. Dat is een taal ontstaan uit Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten. Het Algemeen Nederlands is enkel bedoeld als algemene taal voor het Nederlandse taalgebied, zodat we elkaar kunnen begrijpen. De dialecten kunnen daarnaast perfect blijven bestaan. Het voortbestaan van die dialecten wordt door erkenning en subsidie ook ondersteund. Dat geldt eveneens voor het Fries, dat op alle mogelijke terreinen erkend is door de overheid, gebruikt kan worden en gesubsidieerd wordt. Daar kun jij niet omheen. Ga maar eens in gebieden waar echt een etnocide plaatsvond, zoals in Frans-Vlaanderen waar het Vlaams verboden werd, vertellen hoe slecht het Fries wel niet behandeld wordt. Minderheden in Frankrijk zouden al in hun handjes knijpen als ze maar de helft van wat het Fries aan erkenning, gebruik en subsidie heeft, zouden kunnen krijgen.

Ga je eerst maar eens informeren over wat etnocide betekent, voordat je zo'n belachelijke uitspraak doet. Als er echt een etnocide had plaatsgevonden, dan bestond het Fries en de Friese cultuur niet meer hoor.

Citaat:
Verder, ik sta ten minste ergens voor. Ik wil die trend verbreken en de noordelijke identiteiten, ja ook het Drentse, weer en kans geven om op de kaart te komen ! Als wij niet gaan samenwerken in noord-nederland dan hebben wij starks drie culturen minder op de wereld en dat lijkt mij ook een zaak die zelfs jij voor onwensbaar houdt ?
Daar is echt geen apart land voor nodig en al helemaal geen kunstmatig land dat geen enkele samenbindende factor heeft. Behalve de Waddenzee dan (of moet ik zeggen: Friese Zee ).

Citaat:
Kijk jonge, als je echt voor "jouw huidige hachje" opkwam dan zou je ons idee moeten steunen en niet afkraken zoals je continu doet. Den Haag heeft een disctructief beleid op de noordelijke gebieden, alleen jij kiest er voor om je oogjes dicht te knijpen. Dus voor wie of wat kies je dan..... Dimitri ?
Wat is er zo destructief geweest aan dat beleid? Zijn de noordelijke provincies er zo op achteruit gegaan? Ik dacht het niet. Er is ook zeer veel geld in het noorden geïnvesteerd en dat gebeurt nog steeds. Ik zeg eerlijk dat ik het huidige beleid inderdaad teveel op de Randstad gericht vind. Maar dat is nu eenmaal een politieke keuze van het huidige kabinet, waar overigens veel mensen van buiten de Randstad in zitten. Ik heb in ieder geval niet voor dit kabinet gekozen, van mij mag het zo verdwijnen. En uit de peilingen valt af te leiden dat de meerderheid van de bevolking (ook in de Randstad) het daar mee eens is.

Citaat:
Hier op dit Vlaamse forum zitten ten minste mensen die onze gedachtegang begrijpen....
Ik merk er nog weinig van.

Een aantal vragen staan nu nog steeds open: wat is de definitie van een Fries? Hoe groot is de Groep fan Auwerk en welke invloed heeft die binnen de FNP? En waarom hoort West-Friesland niet bij jullie Groot-Friesland?
Oud 13 september 2005, 16:56   #46
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Laat ons in ieder geval 1 misvatting uit de wereld helpen : het gaat hier niet over
een begrenzing tussen in wezen verschillende volkeren. Het gaat eerder over een vereniging dan over een scheiding. Het is het principe van "subsidiariteit" - laat ons locaal regelen, wat best locaal geregeld kan worden en gemeenschappelijk regelen wat best gemeenschappelijk te regelen is. zoals bv; het leger (ik ben pacifist dus een klein leger..).

Geef elk van de 7 deelstaten zijn eigen philharmonisch orkest en opera, zijn eigen onderwijs, cultuurbeleid .. maar er mag best een centrale coördinatie komen zodat er bv. ook friese en letzemburgische langspeelfilms gedraaid en geëxporteerd kunnenn worden.

Tewerkstellingsbeleid, ziekteverzekering, pensioenen.. allemaal zaken die de deelstaten zelf kunnen regelen, maar wel met een federale coördinatie zodanig dat er een gemeenschappelijk niveau van sociale zekerheid kan behaald en in stand gehouden worden..

Overigens zijn de 7 deelstaten niet in wezen ééntalig sommige staten zullen zelfs 3 talig zijn (Luxemburg : letzemburgisch, duits en frans etc..)
Oud 13 september 2005, 18:51   #47
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 2003 werd door Johannes Kramer onaangekondigd Fries gesproken op de gezamenlijke Statenvergadering. Vooral de Groningers stapten toen op. Vorig jaar werd het Fries inderdaad wel aangekondigd en bleef iedereen zitten, maar was er wel heel wat protest te horen. Het gaat hier uiteraard gewoon om respect voor elkaar. Groningers en Drenten spreken ook Nederlanders en geen Nedersaksisch op die bijeenkomst. Dat een Friese afgevaardigde dat wel doet, is buitengewoon provocerend.
Je taal spreken in je eigen parlement is provocerend???
Dat kregen de Vlaamse volksvertegenwoordigers die voor het eerst Nederlands spraken in het Belgisch parlement ook te horen. La honte! Scandaleux!

Maar dat was wel in de tweede helft van de 19de eeuw.

Was jij niet voor een toenadering van Vlaanderen en Nederland? Als het met zo'n achterlijke mentaliteit moet gaan, vrees ik dat je in Vlaanderen op niet veel meeval zal moeten rekenen. Wij hebben hier, in een ver verleden, meer dan genoeg gehoord dat onze taal spreken een provocatie was.

Nederlanders die wél respect kunnen opbrengen voor een autochtone minderheidstaal, moeten we misschien wel buiten de Randstad gaan zoeken?

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 13-09-2005 at 19:53
Reason:
--------------------------------

Citaat:
In 2003 werd door Johannes Kramer onaangekondigd Fries gesproken op de gezamenlijke Statenvergadering. Vooral de Groningers stapten toen op. Vorig jaar werd het Fries inderdaad wel aangekondigd en bleef iedereen zitten, maar was er wel heel wat protest te horen. Het gaat hier uiteraard gewoon om respect voor elkaar. Groningers en Drenten spreken ook Nederlanders en geen Nedersaksisch op die bijeenkomst. Dat een Friese afgevaardigde dat wel doet, is buitengewoon provocerend.
Dat kregen de Vlaamse volksvertegenwoordigers die voor het eerst Nederlands spraken in het Belgisch parlement ook te horen. La honte! Scandaleux!

Was jij niet voor een toenadering van Vlaanderen en Nederland? Als het met zo'n achterlijke mentaliteit moet gaan, vrees ik dat je in Vlaanderen op niet veel meeval zal moeten rekenen. Wij hebben hier, in een ver verleden, meer dan genoeg gehoord dat onze taal spreken een provocatie was.

Nederlanders die wél respect kunnen opbrengen voor een autochtone minderheidstaal, moeten we misschien wel buiten de Randstad gaan zoeken?

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Gelukkig zijn er voldoende Nederlanders die wel respect kunnen opbrengen voor een autochtone minderheidstaal.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 13 september 2005 om 18:53.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:03   #48
Egidius

Standaard

Citaat:
Mijn vraag is dan: wat doe je in godsnaam op een Vlaams forum? Vlamingen hebben immers nog veel minder met de "noordelijke drie culturen". Mijn advies: blijf lekker in Friesland discussiëren met 'volkseigen' mensen, als je de afkomst van de gesprekspartner zo belangrijk vindt.
Ik denk dat Vlamingen gezien hun geschiedenis meer begrip kunnen opbrengen voor het Friese standpunt dan voor die uit-de-hoogte Hollandse houding. Door de confrontatie met een Fries, blijk jij plots wat uit je rol te vallen.

Heb je je al eens afgevraagd waarom Vlamingen niet te vinden zijn voor een Nederlands-Vlaamse federatie, maar eerder pleiten voor een confederatie en/of een opdeling van Vlaanderen en Nederland naar de oude graafschappen toe? D�*t is de reden. We willen de Franstalige dominantie niet vervangen door een Hollandse.

Egidius
Oud 13 september 2005, 20:04   #49
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Dat is wel een heel slechte vergelijking.

Het gaat hier om een jaarlijkse bijeenkomst (1 keer per jaar dus) van de drie Provinciale Staten van de noordelijke provincies, die dan overleggen over gezamenlijke problemen. Daar hiervoor dezelfde regels gelden als voor de afzonderlijke PS, is het in principe toegestaan om Fries te spreken. Groningers en Drenten verstaan echter geen Fries. Het was daarom op z'n minst onbeleefd van de afgevaardigde van de FNP, om tijdens de bijeenkomst van 2003 onaangekondigd in het Fries te gaan spreken. Groningers en Drenten spreken op die bijeenkomst toch ook niet Nedersaksisch?! De gezamenlijke taal is nu eenmaal Nederlands, omdat dat de taal is die iedereen verstaat.

Niet te vergelijken dus met de Belgische situatie, waar een taalminderheid zijn taal wilde opleggen aan de taalmeerderheid. En als je het wil vergelijken, is het hier de Friese taalminderheid die de Nedersaksische taalmeerderheid zijn taal wil opleggen. Althans, zo komt het in Groningen en Drenthe over. De Groningers en Drenten eisen niet dat de Friezen Nedersaksisch spreken, ze vragen alleen dat iedereen op de jaarlijkse gezamenlijke bijeenkomst Nederlands spreekt, zodat men elkaar gewoon kan verstaan en geen tolken of vertalingen nodig heeft. In de PS van Fryslân kan men verder prima Fries spreken. Niemand die daar problemen mee heeft.

Citaat:
Sinds wanneer liggen Groningen en Drenthe in de Randstad? Wat heeft dat trouwens te maken met respect, een taal spreken die de meerderheid van je collega's niet verstaat?
Oud 13 september 2005, 20:13   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Vlamingen gezien hun geschiedenis meer begrip kunnen opbrengen voor het Friese standpunt dan voor die uit-de-hoogte Hollandse houding. Door de confrontatie met een Fries, blijk jij plots wat uit je rol te vallen.
Ik kan er inderdaad niet tegen als iemand mij of iemand anders beoordeelt op zijn afkomst. Zo van: jij komt uit de Randstad, dus ik discussieer niet met jou. Ik vind dat behoorlijk xenofoob. Dat heeft verder niets met uit de hoogte doen of met Friezen te maken. Ik heb helemaal niets tegen Friezen of tegen het Fries en de Friese cultuur. Maar onze vriend moet hier niet gaan doen of hij meerwaardig is aan andere Nederlanders, want daar kan ik inderdaad niet tegen.

Citaat:
Heb je je al eens afgevraagd waarom Vlamingen niet te vinden zijn voor een Nederlands-Vlaamse federatie, maar eerder pleiten voor een confederatie en/of een opdeling van Vlaanderen en Nederland naar de oude graafschappen toe? D�*t is de reden. We willen de Franstalige dominantie niet vervangen door een Hollandse.
Ik raad je aan om toch eens mijn berichten van de afgelopen drie jaar door te nemen. Ik kan me niet herinneren dat ik mij ooit dominant heb opgesteld. Maar als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat gewoon. Ik vind het idee van een Groot-Friesland onzin en ik zie daar geen enkel draagvlak voor. Dan ga ik daar niet omheen draaien.
Oud 13 september 2005, 20:19   #51
Egidius

Standaard

Citaat:
Maar onze vriend moet hier niet gaan doen of hij meerwaardig is aan andere Nederlanders, want daar kan ik inderdaad niet tegen.
Ik heb daar niets van gemerkt. Waar heeft hij gedaan of hij meerwaardig is?

Citaat:
Ik raad je aan om toch eens mijn berichten van de afgelopen drie jaar door te nemen. Ik kan me niet herinneren dat ik mij ooit dominant heb opgesteld.
Precies wat ik zei: het is pas bij confrontatie met een - zal ik zeggen: typische - Fries, dat dat trekje blijkt boven te komen.

Ik denk dat je je er niet van bewust bent, maar in deze draad appelleer je keer op keer aan de historische gevoelens van afkeer van de Vlamingen tegenover vreemde dominantie. Je gebruikt haarfijn dezelfde woorden en uitdrukkingen als de franstaligen vroeger (en soms nog) tegenover de Vlamingen gebruikten.

Egidius
Oud 13 september 2005, 20:47   #52
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb daar niets van gemerkt. Waar heeft hij gedaan of hij meerwaardig is?
Dat deed hij onder andere met de opmerking "Jij hebt niks met de noordelijke drie culturen dus discussie met jouw is sowieso overbodig." Ook het streven naar annexatie van Groningen heeft daar wel iets mee te maken.

Citaat:
Precies wat ik zei: het is pas bij confrontatie met een - zal ik zeggen: typische - Fries, dat dat trekje blijkt boven te komen.
Waar dan zoal?

Citaat:
Ik denk dat je je er niet van bewust bent, maar in deze draad appelleer je keer op keer aan de historische gevoelens van afkeer van de Vlamingen tegenover vreemde dominantie. Je gebruikt haarfijn dezelfde woorden en uitdrukkingen als de franstaligen vroeger (en soms nog) tegenover de Vlamingen gebruikten.
Blijkbaar appelleert onze Friese vriend dan aan jouw gevoel van verbondenheid. Ik heb in ieder geval niet het idee dat de situatie in België vergelijkbaar is met die in Nederland.

Maar misschien kun je je dan ook even verplaatsen in de gemiddelde Groninger. Wat zou die vinden van annexatie van zijn provincie door Friesland denk je?
Oud 13 september 2005, 20:48   #53
Dimitri

Standaard

Ik neem overigens aan dat de andere punten van kritiek op een misverstand berustten, gezien je daar niet meer op ingaat?
Oud 14 september 2005, 07:19   #54
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik neem overigens aan dat de andere punten van kritiek op een misverstand berustten, gezien je daar niet meer op ingaat?
Neen, tijdsgebrek. Ik kom er nog op terug.

Egidius
Oud 14 september 2005, 07:24   #55
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat deed hij onder andere met de opmerking "Jij hebt niks met de noordelijke drie culturen dus discussie met jouw is sowieso overbodig." Ook het streven naar annexatie van Groningen heeft daar wel iets mee te maken.
Nadat jij een reeks laatdunkende opmerkingen maakte, is zo'n reactie niet slim maar wel enigszins begrijpelijk.

Citaat:
Blijkbaar appelleert onze Friese vriend dan aan jouw gevoel van verbondenheid. Ik heb in ieder geval niet het idee dat de situatie in België vergelijkbaar is met die in Nederland.
De analogie heeft niet perfect op te gaan, het gaat om het kenschetsende taalgebruik van iemand die tot de dominerende groep verhoort. Zo is het woord "provocatie" is één van de geliefde uitdrukkingen van het FDF. Wie zich in dezelfde situatie bevindt/bevonden heeft, herkent dat taalgebruik direct.

Citaat:
Maar misschien kun je je dan ook even verplaatsen in de gemiddelde Groninger. Wat zou die vinden van annexatie van zijn provincie door Friesland denk je?
Ach, welke buitenstaander zou nu de idee ernstig kunnen nemen dat een kleine provincie als Friesland een andere (wellicht sterkere?) provincie zou kunnen "annexeren"? Dat kan toch alleen maar als de Groningers daar iets voor voelen?

Egidius
Oud 14 september 2005, 08:48   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Hoe staat de B.U.B. tegenover een hereniging met Nederland? Als een hereniging met Luxemburg bespreekbaar is.
Hans?
Oud 14 september 2005, 09:00   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De analogie heeft niet perfect op te gaan, het gaat om het kenschetsende taalgebruik van iemand die tot de dominerende groep verhoort. Zo is het woord "provocatie" is één van de geliefde uitdrukkingen van het FDF. Wie zich in dezelfde situatie bevindt/bevonden heeft, herkent dat taalgebruik direct.
Ik heb deze topic ook met verwondering gelezen en kan me heel goed kan vinden in hetgeen de starter te zeggen heeft.
Ik denk trouwens dat, hoe groter Europa wordt, hoe groter ook de behoefte van een volk om zijn eigenheid te beschermen en bewaren.
En het Friese volk werd als volk zelfs erkend. Dat dit volk ervoor strijdt zijn eigen taal te mogen spreken in het parlement lijkt me even logisch als dat, in een niet zo ver verleden, voor de Vlamingen in Belgique het geval was. Taal is nu eenmaal hét kenmerk van het volk waartoe je behoort. Nogmaals, voor friezen is dat het Fries en niet het Nederlands.
Oud 14 september 2005, 09:04   #58
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de meeste politiek bewuste Vlamingen (en dat zijn geen Belgen) hebben op dat vlak zeer goed ontwikkelde voelhorens ontwikkeld.
Oud 14 september 2005, 09:23   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Neen, tijdsgebrek. Ik kom er nog op terug.
Ik ben benieuwd.
Oud 14 september 2005, 09:31   #60
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nadat jij een reeks laatdunkende opmerkingen maakte, is zo'n reactie niet slim maar wel enigszins begrijpelijk.
Zoals welke bijvoorbeeld? Welke persoonlijk gerichte opmerkingen deed ik zoal?

Citaat:
Dat taalgebruik hoor ik ook aan Vlaamse zijde als reactie op het FDF. Ik dacht trouwens dat de Vlamingen in België de meerderheid vormen?

Ik vraag me af waarom iemand uit Groningen tot de "dominerende groep" zou behoren en iemand uit Friesland niet. Zou je dat kunnen uitleggen? Volgens mij hebben ze allebei hun eigen taal (de een Fries, de ander Gronings/Nedersaksisch), alleen is het Fries beter erkend dan het (weliswaar ook erkende) Nedersaksisch.

Citaat:
Ach, welke buitenstaander zou nu de idee ernstig kunnen nemen dat een kleine provincie als Friesland een andere (wellicht sterkere?) provincie zou kunnen "annexeren"? Dat kan toch alleen maar als de Groningers daar iets voor voelen?
Kijk, je begint al te begrijpen waarom ik het zo'n onzinnig idee vind.

Dat kan inderdaad alleen als de Groningers meedoen, dus het zal nooit gebeuren. Maar het gaat om het idee hè, het signaal dat wordt afgegeven. Het FDF kan ook wel zeggen dat het heel Vlaanderen wil verfransen, maar dat gebeurt toch niet zolang de Vlamingen het daar niet mee eens zijn. Ondertussen is met zo'n voorstel echter wel de toon gezet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be