![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste Jaani Dushman,
Het is maar een voorstel... Klaarblijkelijk bent u er in uw land er zo aan gewend dat alles van boven wordt 'opgelegd' en 'doorgedrukt' dat u niet doorheeft dat de keuze voor een oranje-monarchie een voorstel is waarvoor men zou kunnen kiezen. Daar heb ik goede redenen voor gegeven die door u niet met argumenten worden weerlegd, behalve dan uw antipathie tegen Nederland(ers). Dat de consitutionele monarchie en de representatieve democratie in uw land niet (goed) werken wil nog niet zeggen dat dat in elk land zo is. Monarchie is praktisch Het voorstel om te kiezen voor een constitutionele monarchie met de oranje-nassau's als staatshoofd is ook ingegeven uit praktische overwegingen: -Een samengaan van Nederland en Vlaanderen (Groot-nederland) of de BeNeLux (Heel-Nederland) is op zich al een complexe operatie. Om dan meteen ook maar de staatsvorm (2 koninkrijken en 1 groothertogdom) te veranderen met alle complicaties van dien lijkt me een stap te ver. Mocht de bevolking er op den duur voor kiezen om over te gaan tot een republiek dan heeft men mijn zegen; Wat voor een republiek en met wat voor president? Het gaat erom dat er in de beide of de drie landen een goede wil bestaat om samen verder op te trekken. Om dan nu een discussie te starten over welke staatsvorm zorgt alleen maar voor ruis. Om maar een paar retorische vragen te stellen: - Wordt het een president met vergaande bevoegdheden zoals in de USA en Frankrijk of meer ceremonieel zoals in Duitsland? Dat maakt een groot verschil uit. - Is de republiek zoals u voor ogen heeft meer of minder democratisch dan een goede democratische monarchie? Ik weet het: U vindt een monarchie niet democratisch. Maar de paradox is juist dat de democratie in de westerse constitutionele monarchieën met een parlementair stelsel méér is gewaarborgd dan in een republiek. Kijk voor de grap eens op de 'tevredenheidslijst' van landen op de wereld. Tel het aantal constitutionele monarchieën in de Top 10. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarvan was Willem van Oranje ook alweer (burg)graaf? Citaat:
En voor wat betreft 'autonomie' en 'nederlands bewind': Het is nog steeds niet tot u doorgedrongen dat de scheiding van de nederlanden een kunstmatige is geweest. Door de grootmachten, met Frankrijk aan het hoofd, gerealiseerd in een zwakke periode van de Nederlanden om te voorkomen dat het weer een machtig land zou worden. Frankrijk heeft een 'belgische opstand' geprovoceerd, Engeland stond dat toe als er maar een staatshoofd werd aangesteld die familie was en om Duitsland niet voor het hoofd te stoten werd er gekozen voor het malle neefje dat maar liever niet koning van Griekenland wilde worden. De Nederlanden horen bij elkaar. Alleen wordt u al 175 jaar wijsgemaakt dat de nederlanders niet deugen (overheersing, bewind, kezen etc.) en wordt de nederlanders al 175 jaar wijsgemaakt door de belgische regering dat de belgen de afscheiding zelf hebben gewild. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||
|
![]() Citaat:
(De rest heb ik geknipt, ik zou het er teveel oneens moeten mee zijn). Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 21 september 2005 om 18:07. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlamingen zijn daarom zeer wantrouwig t.o.v. overheden. Aangezien een koning nauwelijks verantwoording moet afleggen aan het volk (enkel een eedaflegging), is de monarchie de minist geschikte bestuursvorm voor de Vlamingen. Voor Nederlanders ligt dat anders. Behalve een paar Bourgondiërs of Spanjaarden is Nederland altijd zijn eiegn baas geweest. Een Nederlander voelt zich daarom meer verbonden met zijn overheid. Ze zullen de koning(in) aanzien als de vertegenwoordiging van hun volk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als ik rekening hou met de voor- en nadelen verkies ik een symbolische monarchie boven een republiek.
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Ik vraag me af of de Vlaming er wakker van zou liggen als het land een monarchie zou zijn. Volgens mij verandert dat helemaal niets aan de politiek, dus is het volstrekt onbelangrijk bij een eventuele hereniging.
Laten we liever kijken naar de inhoudelijke overeenkomsten, daar is het toch om te doen dacht ik, of niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Het ging mij erom een eventuele hereniging zo soepel mogelijk te laten verlopen.
En laten we eerlijk zijn: natuurlijk vlak je 175 jaar niet zomaar ineens uit maar met een beetje goede wil komen we een heel eind. - En de overeenkomsten en samenwerkingsverbanden zijn legio, vooral op cultuurgebied (theater, musea, muziek, grafische vormgeving, drukwerk, literatuur, het samen organiseren van grote sportevenementen) maar ook op economisch gebied. En voor diegenen die vinden dat de verschillen tussen ons erg groot zijn: Kom eens wat vaker in Nederland. De limburgers en de brabanders zullen het sowieso wel goed met elkaar kunnen vinden. Zeeuws vlaanderen is voor de vlamingen denk ik ook geen probleem. De vlamingen die zich desondanks zorgen maken over 'overheersing' zouden eens een eerlijk gesprek met een fries moeten aangaan, toch het meest 'een eigen volk' binnen Nederland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door DokterDick : 22 september 2005 om 20:09. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 23 september 2005 om 07:45. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
De situatie vd Friezen evenwel bewijst dat Nederland helemaal geen etnocidaire staat is zoals Frankrijk.
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Net zoals -- tot enkele jaren terug -- Nederland zichzelf op de borst klopte als "gidsland", en met een walgelijk paternalisme de allochtonen meende te moeten beschermen tegen de autochtonen, zo klopt het officiële Nederland zichzelf op de borst dat ze toch zo ongelooflijk verdraagzaam zijn tegenover de Friezen, dat ze er alles aan doen om de Friese cultuur "ruimte te geven" etc... Maar zelfbeschikkingsrecht, ho maar. Neen, "wij zijn goed voor onze Friesjes", dat is zowat de houding van de doorsnee Nederlander en zijn staat. Vlaanderen kan alleen maar herenigen met Nederland als de Nederlandse staat opgedeeld wordt in ongeveer gelijkwaaridge regio's die samen een confederatie vormen. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
![]() Citaat:
Vergelijk de situatie van de Friezen met die van andere minderheden in Frankrijk eens... of met de Duitstaligen vh Areler Land in Wallonië. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Noteer trouwens dat de Belgique-adepten op dit forum precies hetzelfde argument gebruiken: België heeft Vlaanderen helemaal niet bewust willen denationaliseren, de opgelegde verfransing was alleen maar een maatregel van goed bestuur: het terrein effenen voor een lingua franca in die wirwar van "dialecten". Dat is wat me al enkele dagen zo opvalt in Dimitri's discours: de parallelen met de Belgische staatsnationalisten, hun oogmerken en hun taalgebruik. Zo vond hij het een "provocatie" dat een Fries parlementslid Fries sprak in een regionaal parlement. Tegenstanders van de Vlaamse Beweging merken soms op dat de flaminganten zichzelf wel (con)federalisten noemen tegenover België, maar voor Vlaanderen zelf eigenlijk een eenheidsstaat nastreven. Ik zal hen nog moeten gaan geloven. Het risico is heel groot dat Vlaamse volksnationalisten zich verpoppen tot Vlaamse staatsnationalisten eenmaal er een Vlaamse staat zou zijn. Citaat:
Egidius |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volgens mij zijn er op dit forum wel veel mensen te vinden die het idee van een Verenigd koninkrijk der Nederlanden wel zien zitten, maar ik vrees dat dat niet strookt met de algemeen heersende opvatting en Vlaanderen. Vergelijk het een beetje met het mysterie van de bubbelklup: ze proberen dit forum hier te domineren door met al hun leden zoveel mogelijk aggressieve posts te doen, maar in Vlaanderen heeft nog bijna niemand van hen gehoord.
Wat mij betreft, ik zie een Verenigd Nederland zéker zitten. Veel liever konining Beatrix dan onzen albert, en in tegenstelling tot de brabaçonne vervult het Wilhelmus me niet met een walging. Leve Groot-Nederland! |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Laat ik de belangrijkste misvatting nog maar een keer uit de wereld helpen: NEDERLANDERS ZIEN FRIEZEN NIET ALS MINDERHEID. Dat lijk je maar niet te begrijpen, dat men in Nederland iedereen als Nederlander ziet en niet als aparte bevolkingsgroepen. Het enige verschil tussen een Fries, een Groninger, een Drent, een Limburger, een Zeeuw, een Hollander, enz. is, dat de Fries (althans 55% van de Friezen) toevallig een spreektaal heeft die de status van officiële taal verdient. Niets meer, niets minder. En zo wordt dat ook gezien in Nederland. Er is dus geen sprake van 'onze Friesjes', er is geen sprake van 'wij' tegen 'zij'. De Friezen zijn gewoon onderdeel van die ene 'wij', nl. de Nederlanders. Of men nu Fries, Nedersaksisch, Limburgs, Zeeuws of wat dan ook spreekt, dat maakt niets uit. En de Friese cultuur is dus ook niets meer of minder dan de Twentse, de Limburgse, de Zeeuwse of nog een andere streekcultuur. Nog belangrijker dan dit alles is echter: DE MEESTE FRIEZEN ZIEN ZICHZELF OOK NIET ALS MINDERHEID. Of wat dacht je, dat men apart als 'Fries' i.p.v. als Nederlander behandeld wil worden? Dat Friezen buiten Friesland zich massaal profileren als Fries? Nee toch zeker. Dat beeld krijg je misschien door de standpunten van de Groep fan Auwerk, die overigens door Johannes Kramer van de FNP worden betiteld als "gejeuzel" en "politiek extremisme", maar zolang we geen enkele indicatie van de ledentallen krijgen (op de website staan zelfs de namen van de bestuursleden niet, de hele groep werkt anoniem zo lijkt het) zou ik er maar vanuit gaan dat het hier een hele kleine groep betreft die niet eens representatief is voor de Friese Beweging, laat staan voor de Friezen als geheel. Ook wat betreft het percentage Friestaligen blijkt weer je onwetendheid. Nochtans is het echt zo moeilijk niet om op internet de taalsituatie in Friesland te achterhalen. Om de derde belangrijke misvatting dan maar meteen uit de wereld te helpen: FRIESLAND IS NOOIT 100% FRIESTALIG GEWEEST. In grote delen van Friesland is het Fries NIET de spreektaal. Dat geldt voor: - Stellingwerf (gem. Oost- en Weststellingwerf, op de dorpen Haulerwijk en Waskemeer na, en de oostelijke helft van de gem. Lemsterland), waar de Nedersaksische streektaal Stellingwerfs gesproken wordt. - het oosten van de gem. Kollumerland en Nieuwkruisland, waar Gronings gesproken wordt. - de polders in de gem. Het Bildt, waar Bildts gesproken wordt, een Hollands-Fries mengdialect dat taalkundig gezien onder de Nederlandse dialecten valt. - Vlieland, waar van oorsprong een West-Fries dialect (als in West-Friesland, het noorden van Noord-Holland) gesproken wordt. Niet zo vreemd, aangezien Vlieland en Terschelling tot WOII bij Noord-Holland hoorden. Het Vlielands is inmiddels echter uitgestorven, de laatste spreekster overleed begin jaren negentig. - Leeuwarden en veel andere Friese steden, waar Stadsfries gesproken wordt, eveneens een Nederlands dialect met veel Friese invloeden. Ook de dialecten van Ameland (Amelands) en het midden van Terschelling (Midslands) worden tot het Stadsfries gerekend. Het Stadsfries is in de zestiende eeuw ontstaan door toenemende contacten met andere Nederlanders. Omdat de andere Friezen over het algemeen erg neerkeken/neerkijken op de taal, zijn velen inmiddels helemaal vernederlandst. Al met al wonen minstens 65.000 Friezen buiten het Friese taalgebied en hebben daarnaast zeker 100.000 een Stadsfriese achtergrond. Samen ruim een kwart van de totale Friese bevolking van 643.000. Dat betekent dus dat in het Friese taalgebied de overgrote meerderheid (55/70-75% = ongeveer driekwart van de bevolking in het Friese taalgebied) nog wel Fries spreekt. Onder het resterende kwart bevinden zich bovendien ook mensen zonder Friestalige achtergrond. Zo zie je maar Egidius, het is allemaal niet zo zwart-wit als de GfA het voorspiegelt en jij maar al te graag wil geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om dan weer behandeld te wordn als 'kneusjes die zelf niet weten hoe ze een staat moeten inrichten', zoals ze vandaag al de Friesen, Limburgers, enz... behandelen. Sorry, maar na 175 jaar gedomineerd te zijn door de hautaine Franstalige bourgeoisie, heb ik geen zin om gedomineerd te worden door de hautaine Hollanders. |
|
![]() |
![]() |