![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg Doomy, zou je niet beter voor jezelf praten en er de Limburgers buiten laten? Ik ben immers Limburgse en ik heb absoluut geen last van hetgeen jij zo hinderlijk vindt.
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Voorlopig blijkt u de enige te zijn die grote onderdrukking en Antwerps expansionisme als grote gevaren voor het West-Vlaams meent te merken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als West-Vlaming herken ik mij geenszins in wat "Doomy" hier allemaal meent te moeten neerpoten: ik ervaar het huidige Vlaanderen helemaal niet als een soort "Grootantwerpen", wel integendeel. Trouwens, heel de zaak draait niet rond een tegenstelling West-Vlaanderen versus stad Antwerpen, maar gewoon over een bepaalde houding die stadsmensen hebben tegenover de plattelandsbevolking. Dat is heus niet alleen in Antwerpen het geval, maar ook in Kortrijk bijvoorbeeld. Enkele maanden geleden heeft "Doomy" trouwens, als antwoord op een van mijn berichten, trouwens nogal heftig uitgevaren tegen de volgens hem arrogante Kortrijkzanen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dialecten zijn geen "volwaardige" talen in de zin dat ze niet alle registers van de taalbeleving beslaan (wetenschap, wijsbegeerte, techniek): daarvoor dient een algemene taal. Bij ons het AN. Dialecten zijn wel volwaardige talen in het taalverkeer waar ze gebruikt worden: dagdagelijks leven, huis- en keukentaal, gevoels- en denkwereld. Fries is daarentegen een aparte taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antwerps wordt trouwens niet als norm voorgesteld, wel integendeel. Maar het is nu eenmaal zo dat de Brabantse dialecten, waartoe het Antwerps behoort, dichter bij het AN liggen dan bijvoorbeeld de Vlaamse dialecten. Dat is gewoon een taalkundig gegeven. Iemand die uitsluitend AN spreekt, zal met een groter gemak het Antwerps begrijpen dan bijvoorbeeld het Oostends. Reeds meerdere malen heb ik de VRT brieven geschreven waarin ik vraag dat alles wat geen AN is steeds en overal ondertiteld wordt. U hoeft de Vlaamsnationalisten dus niet te beschuldigen; ik ben er een van en ik deel de redenering niet die u ons meent te moeten toedichten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antwerps is het dialect van de stad Antwerpen. Bij mijn weten wordt ons nog steeds geen Antwerps als algemene taal "opgedrongen" in naam van de taalkundige eenheid. Er is trouwens een taalkundige eenheid: reeds in 1840 wordt de taalkundige eenheid van de Nederlandse taal door Vlamingen als Nederlanders unaniem bevestigd in het eerste taalcongres. Mij lijkt de vergelijking trouwens niet op te gaan: het AN is onze cultuurtaal die aansluit bij onze dialecten. Het Frans daarentegen was een totaal verschillende taal die helemaal niet aansluit op onze Nederlandse dialecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Feit is dat die individuele tweetaligheid er (bij iedereen) nog niet is. U bent er trouwens tegen. En moest die er wel zijn, uw redenering slaat toch op niets. Ik geef een simpel voorbeeldje. Een rasechte Vlaming (wat dat ook moge zijn) die over de taalgrens gaat en een bord ziet met 'fenouil �* vendre', zal ondanks zijn goede kennis van het Frans dit misschien niet snappen. Venkel is al in het Nederlands geen courant woord, laat staan dat je het ooit in het Frans ghoord hebt. Er zullen wel duizenden andere logischere situaties zijn dan deze, maar goed... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Nederland gaat men ook niet alle opschriften tweetalig Nederlands - Fries maken (dat gebeurt gedeeltelijk wel in de provincie Friesland). In Denemarken, waar in het zuiden een Duitstalige minderheid woont, zijn ook niet alle opschriften tweetalig (dat is ook alleen het geval in het zuidelijk gebied waar er Duitsers en Denen wonen). In Groot-Brittannië zijn de opschriften ook niet overal drietalig: Engels, Welsh en Schots Gaelic. Tweetalige en zelfs eentalige opschriften in het Welsh vindt men wel in Wales. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die Vlaming dat woord niet snapt, dan is hij niet tweetalig. Zo simpel is het: daar gaat jullie individuele tweetaligheid. Zo'n redenering leidt er trouwens alleen maar toe dat men als volgende stap ook de verkeersborden tweetalig gaat maken. Zelfs in een meertalig land als Zwitserland is dat echter onbestaande: opschriften op verkeersborden staan steeds in de ambtelijke taal van de gemeente (en gemeenten zijn in Zwitserland steeds eentalig). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |