Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2005, 22:01   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand
Misschien hebben de franstaligen wel een jaar méér nodig om dezelfde stof te begrijpen dan de vlamingen.
Hun secundair onderwijs is al bij het allerbelabberste van Europa !
Maar we moeten niet fier doen, hier in Vlaanderen gaat het onderwijs pijlsnel naar beneden.
Vraag maar eens een tekst zonder dt-fouten te schrijven .
Het franstalig hoger onderwijs is nochtans van vrij goede kwaliteit. Het feit dat ze de master verlengen bewijst ook dat ze wat meer visie hebben als de bekrompen vlamingkjes.....overal ter wereld zijn ze 2 jaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 22:04   #42
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De havens van Antwerpen, Gent en Zebrugge, de luchthaven van Zaventem, de autosnelwegen en de spoorlijnen (méér in Noord-België dan in Zuid-België) werden ook met nationaal (dus ook Zuid-Belgisch) geld betaald.
Nogmaals: dat 'Noord-België' en 'Zuid-België' hebben een naam: Vlaanderen en Wallonië. U doet me denken aan het Turkije van zoveel jaren terug. Daar hadden ze het ook steeds over 'Berg-Turken', insinuerend dat zoiets als 'Koerden' niet bestond.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 23:25   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Wallonië heeft Vlaanderen helpen groot maken en daar betalen ze nu de gevolgen van. Indien destijds Wallonië geen sociaal onderhoudsgeld aan Vlaanderen had gegeven, dan waren ze nu een héél stuk rijker geweest.
Citaat:
- over de arbeidersopstand in Luik en Charleroi in 1860 geen woord, maar het was wel de aanzet voor een socialer België. Toen krepeerden ze ook van de honger in Wallonië.
Ik ben het eens met Quote2: Vlaanderen heeft een hoop te danken aan Wallonië: algemeen kiesrecht, arbeidsregels,... De Waalse arbeidersbeweging was/is veel militanter dan de Vlaamse. Zonder hen stonden we misschien niet zover als we vandaag staan.
Maar er is nooit een financiële transfer geweest van Wallonië naar Vlaanderen. Als je dan nu zegt dat Wallonië "daar nu de gevolgen van draagt", dan doe je de waarheid geweld aan. Vlaanderen heeft 175 jaar geld afgedragen. Ik verwacht daar geen boeket bloemen voor of drie zoenen van miss Wallonië (alhoewel ik ze met graagte in ontvangst zal nemen ), maar ik verwacht wel dat die transfer erkent wordt.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 12:22   #44
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Ik ben het eens met Quote2: Vlaanderen heeft een hoop te danken aan Wallonië: algemeen kiesrecht, arbeidsregels,... De Waalse arbeidersbeweging was/is veel militanter dan de Vlaamse. Zonder hen stonden we misschien niet zover als we vandaag staan.
Maar er is nooit een financiële transfer geweest van Wallonië naar Vlaanderen. Als je dan nu zegt dat Wallonië "daar nu de gevolgen van draagt", dan doe je de waarheid geweld aan. Vlaanderen heeft 175 jaar geld afgedragen. Ik verwacht daar geen boeket bloemen voor of drie zoenen van miss Wallonië (alhoewel ik ze met graagte in ontvangst zal nemen ), maar ik verwacht wel dat die transfer erkent wordt.
Spijtig voor miss Wallonië

Nu, om de kerk eventjes in't midden van't dorp te houden:

Het onderzoek van Juul Hannes is voornamelijk gebaseerd op veronderstellingen, extrapolaties en theoretische berekeningen. Destijds was er alleen een Belgische unitaire staat en, sinds de politiek en het bedrijfsleven gedomineerd was door de franstaligen, werdt er geen onderscheid gemaakt in verband met de inbreng van belastingsgelden vanuit Vlaanderen en Wallonië. Het is dan ook zeer moeilijk om daar correcte gegevens over te verkrijgen en dat is ook de hoofdreden waarom het waals gewest nooit op Hannes' bevindingen gereageerd heeft. Dit omdat zijn bevindingen onmogelijk kunnen weerlegd of bevestigd worden omdat er geen concrete gegevens beschikbaar zijn.

Wat me wel opvalt is dat er nergens gewag gemaakt wordt van de beloningssommen voor de vlaamse arbeiders in Wallonië. Deze gelden werden niet in Wallonië gespendeerd en hebben er dus toe bijgedragen dat de waalse economie ervan verstoken bleef.
Oud 24 september 2005, 15:16   #45
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Spijtig voor miss Wallonië

Nu, om de kerk eventjes in't midden van't dorp te houden:

Het onderzoek van Juul Hannes is voornamelijk gebaseerd op veronderstellingen, extrapolaties en theoretische berekeningen.
Destijds was er alleen een Belgische unitaire staat en, sinds de politiek en het bedrijfsleven gedomineerd was door de franstaligen, werdt er geen onderscheid gemaakt in verband met de inbreng van belastingsgelden vanuit Vlaanderen en Wallonië. Het is dan ook zeer moeilijk om daar correcte gegevens over te verkrijgen en dat is ook de hoofdreden waarom het waals gewest nooit op Hannes' bevindingen gereageerd heeft. Dit omdat zijn bevindingen onmogelijk kunnen weerlegd of bevestigd worden omdat er geen concrete gegevens beschikbaar zijn.
Nu graag het onderzoek dat aantoont wat voor een massale geldstromen er van wallonië naar vlaanderen zijn geweest aan solidariteit en steun. Ah ja, u kan het onderzoek van Hannes niet weerleggen, dus zou ik verwachten dat u me minstens een link naar een opnderzoek met tegengestelde conclusie kan geven of dat u toegeeft dat er geen grond is om aan te nemen dat er ooit transferts van zuid naar noord zijn geweest en dat de politici dat dit beweren doelbewust uit hun nek aan het lullen zijn.

Citaat:
Wat me wel opvalt is dat er nergens gewag gemaakt wordt van de beloningssommen voor de vlaamse arbeiders in Wallonië. Deze gelden werden niet in Wallonië gespendeerd en hebben er dus toe bijgedragen dat de waalse economie ervan verstoken bleef.
Ah ja, het mankeerde er nog maar aan dat Vlamingen niet verplicht werden hun schamele loon in Wallonië uit te geven. Sorry, maar qua 'verdedigingsargument' raakt dit kant noch wal. Of bedoelt u dat we eigenlijk dankbaar moeten zijn dat er in ruil voor keihard werk uberhaupt iets betaald werd?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 17:04   #46
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien U het bloed, zweet en tranen van de Vlamingen, waarvoor zij een schamele verloning kregen, wenst te vergelijken met op niets gestoelde transfers waartegenover men geen enkele tegenprestatie dient te stellen, bent U gewoon van kwade wil.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 17:14   #47
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Dat moesten ze al in 1830 hebben gedaan...
Ben jij soms tegen België?
Oud 24 september 2005, 17:22   #48
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Grappig, La Esterella, (je avatar) is een uitgesproken unitariste.

Hebben jullie nog niet dat zulke situaties alleen maar gecreëerd worden door het federalisme. België unitair, is de enige logische conclusie.
En dan krijgen de Franstaligen nog meer...laat maar zitten. Splitsen die koehandel.
Oud 24 september 2005, 17:25   #49
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Nu graag het onderzoek dat aantoont wat voor een massale geldstromen er van wallonië naar vlaanderen zijn geweest aan solidariteit en steun. Ah ja, u kan het onderzoek van Hannes niet weerleggen, dus zou ik verwachten dat u me minstens een link naar een opnderzoek met tegengestelde conclusie kan geven of dat u toegeeft dat er geen grond is om aan te nemen dat er ooit transferts van zuid naar noord zijn geweest en dat de politici dat dit beweren doelbewust uit hun nek aan het lullen zijn.

Ah ja, het mankeerde er nog maar aan dat Vlamingen niet verplicht werden hun schamele loon in Wallonië uit te geven. Sorry, maar qua 'verdedigingsargument' raakt dit kant noch wal. Of bedoelt u dat we eigenlijk dankbaar moeten zijn dat er in ruil voor keihard werk uberhaupt iets betaald werd?
Natuurlijk dat politici met beide voeten op die wagen springen, maar zoals reeds gesteld stoelt Hannes onderzoek niet op klare gegevens omdat die er niet zijn. Die zijn er dus ook niet om ze te weerleggen, vandaar.

Ik beweer hier niet dat die vlaamse arbeiders hun loon in Wallonië moesten laten, verre van. Ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat die loonmassa niet in de waalse economie terechtkwam en ik geloof niet dat het omgekeerde ooit gebeurd is. Hoe groot die sommen zijn weet ik niet, misschien heeft Hannes ze verdoezeld maar ik denk eerder dat hij het ook niet weet.
Oud 24 september 2005, 17:28   #50
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mulder7
Indien U het bloed, zweet en tranen van de Vlamingen, waarvoor zij een schamele verloning kregen, wenst te vergelijken met op niets gestoelde transfers waartegenover men geen enkele tegenprestatie dient te stellen, bent U gewoon van kwade wil.
Ik probeer alleen maar pragmatisch te zijn en weet verdomd goed dat met de minste tegenspraak julie de verongelijkten uitschreeuwen. Dat heet men in sommige kringen: "stuiptrekkingen van de losers" !!!
Oud 24 september 2005, 18:11   #51
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wallonië heeft Vlaanderen helpen groot maken en daar betalen ze nu de gevolgen van. Indien destijds Wallonië geen sociaal onderhoudsgeld aan Vlaanderen had gegeven, dan waren ze nu een héél stuk rijker geweest.
Man man man, ook al een brainwash gekregen?
Oud 24 september 2005, 18:14   #52
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kun je dat staven ?
Sociale zekerheid is er pas van in...eh ik geloof pas van in het interbellum tussen WO I en II, moet het juiste jaartal eens opzoeken, alleszins pas vanaf 20e eeiw.
Oud 24 september 2005, 18:16   #53
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik probeer alleen maar pragmatisch te zijn en weet verdomd goed dat met de minste tegenspraak julie de verongelijkten uitschreeuwen. Dat heet men in sommige kringen: "stuiptrekkingen van de losers" !!!
Over uw eigen volk bezig?
Oud 24 september 2005, 18:18   #54
E=mc²
Vreemdeling

E=mc²'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Wallonië heeft zichzelf naar de vaantjes geholpen en doet dit nog steeds desondanks de grote miljardenstroom van Vlaanderen!

"Viva" Elio Du Rupo
E=mc² is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 18:19   #55
Enid.
Banneling

Enid.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
En Wallonië heeft zichzelf naar de vaantjes geholpen en doet dit nog steeds desondanks de grote miljardenstroom van Vlaanderen!

"Viva" Elio Du Rupo
naar de vaantjes nog wel
Enid. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 18:20   #56
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit klopt niet hoor. Voorouders van een verre kant van de familie (maar ik ken ze wel) hebben in Wallonië gewerkt, daar ook gewoond, die sommen ook ontvangen en hebben ze daar ook gespendeerd. Dus welke econmie kwam dat dan ten goede?
Oud 24 september 2005, 18:24   #57
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Het franstalig hoger onderwijs is nochtans van vrij goede kwaliteit. Het feit dat ze de master verlengen bewijst ook dat ze wat meer visie hebben als de bekrompen vlamingkjes.....overal ter wereld zijn ze 2 jaar.
Ikzelf volg een opleiding van vier jaar.
Wat markant is: de opleidingen van vier jaar vinden allemaal plaats in de HOGESCHOLEN.
Bijvoorbeeld: de richting Bestuurskunde, zoals ik nu ga volgen, is zo een Masteropleiding van 4 jaar. En als ik het aanbod daarin zie, kan ik enkel zeggen dat die vier jaar lan genoeg is. Men kon het in drie jaar steken, maar dat zou net iets teveel van het goede zijn geweest.
Oud 24 september 2005, 18:27   #58
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door boerenverstand
Misschien hebben de franstaligen wel een jaar méér nodig om dezelfde stof te begrijpen dan de vlamingen.
Hun secundair onderwijs is al bij het allerbelabberste van Europa !
Maar we moeten niet fier doen, hier in Vlaanderen gaat het onderwijs pijlsnel naar beneden.
Vraag maar eens een tekst zonder dt-fouten te schrijven .
Ik ken zelfs iemand die nu in haar laatste jaar regentaat Nederlands zit en ze nog steeds de regels van de dt-fouten niet goed genoeg. Zelfs ik ken ze beter. Kan je dat nu geloven...?
Oud 24 september 2005, 18:27   #59
E=mc²
Vreemdeling

E=mc²'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enid.
naar de vaantjes nog wel
LOL Enid, naar de knoppen, naar de bom, naar de maan...

Moet Vlaanderen dan lijden door het falen van Wallonië? We lijden al genoeg door deze huidige regering!
E=mc² is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 18:42   #60
Enid.
Banneling

Enid.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
LOL Enid, naar de knoppen, naar de bom, naar de maan...

Moet Vlaanderen dan lijden door het falen van Wallonië? We lijden al genoeg door deze huidige regering!
Ja lijden da wij doen!
Enid. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be