![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelfregularisatie van de markt? Je zou denken als er weinigen bereid zijn om een bepaald werk te doen, dan zullen de voorwaarden wat verbeteren zodat er toch kandidaten op af komen, maar zo werkt dit zelfregulariserend principe niet. In een wereld die stilaan een dorp wordt moet je het blijkbaar breder zien. Als kandidaten hier niet gevonden worden, haal ze dan uit polen. Als die hun eisen ook wat te hoog worden haal ze dan uit china. Zo kan je natuurlijk mensen tegen mekaar uitspelen en uitbuiten. In feite is de vraag die moet beantwoord worden, wat moet een mens doen om te overleven of wat is een eerlijk loon. Sommigen zullen hierop antwoorden dat dit het laagste loon is waartegen je iets kan laten uitvoeren. Als je dit vrije marktprincipe hanteert ga je naar een wereld met weinig winnaars en heel veel verliezers denk ik. Anderzijds als je teveel sociale bescherming inbouwd dan wurg je het privé initiatief. Volgens mij is het de kunst om de juiste middenkoers weten te bepalen. Werken zou een meerwaarde moeten betekenen in iemands leven. En niet uitsluitend uitgedrukt in Euro of dollar. Als mensen vroeger een goede speer of een handige mand wisten te maken lag een deel van de beloning reeds in het resultaat dat men achteraf in handen had. Men had een voorwerp gemaakt van waarde. Iemand die aan de band 500.000 bouten per jaar aandraait maakt uiteraard ook iets van waarde (of heeft hier ook deel aan). Toch kun je die twee vormen van arbeid niet gelijkschakelen denk ik. Ik denk dat als de meesten eerlijk zijn, ze zullen toegeven dat een leven lang 500.000 bouten/jaar aandraaien niet hun levensdroom is. Dat er toch mensen gedwongen worden, door omstandigheden dit soort van werk hun leven te doen, heeft volgens mij, toch soms te maken met uitbuiting. Dit is niet altijd zo, er zijn mensen die blijkbaar in staat zijn een knop om te draaien en een leven als een robot te leiden (respect hiervoor). Toch is dit voor velen niet zo. Een systeem dat wel efficient is maar mensen ongelukkig maakt is mi vatbaar voor verbeteringen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door satiper : 1 oktober 2005 om 16:56. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja een eerlijk loon?
Het probleem bij ons is dat een loon zo opgefokt zit met taksen en kosten zodat de lat doorheen de jaren zo hoog ligt inmiddels dat ze ergens gebroken is. In plaats van 100'000 bouten in te draaien moeten ze er idd 500'000 of zo iets indraaien, en nog schiet er bijna niks over! Nu van die buitenlanders, men kan zeggen 4 of 5 of 7€ wat is dat? Dat is te weinig. Maar u mag niet vergeten dat de taks zeer laag blijft en dat het dus bijna netto is. Hoeveel heeft onze huishoudster of een arbeider over netto? 12€ belastbaar brutto en voor de patroon nog eens ongeveer hetzelfde er bovenop. Moet het eens nazien om juiste cijfers te geven. Wat heeft de arbeider netto? 6 of 7€ ? Ik denk moesten we het goed genoeg uitrekenen, dat wij hier hetzelfde loon netto over hebben dan in sommige van die arme landen. Dus voor de economie telt het kostenplaatje. Kan dat naar beneden dan gaat het naar beneden. Wie staat er in de kou weeral? Ons eigen mensen natuurlijk. Eerst zijn de fabrieken en diensten naar ginder verhuist wie kon, voor die lage kosten. Nu halen ze de lage kosten naar hier voor wat er nog overblijft. Hoe dat zal opgelost worden weet ik niet. Ik denk dat België zal ophouden met bestaan of zo?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 1 oktober 2005 om 21:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind de job van verpleger/verpleegster alvast niet gelijk staan met stront scheppen. Het is een harde job die veel achting verdient en die dat eigenlijk door de band ook wel krijgt al blijft er de miserie van te lange en stresserende shifts omdat er niet genoeg zijn. Ook hier is het effect van de vergrijzing voelbaar... die vergrijzing is dan wel tijdelijk maar blijft de komende 20-30 jaar aanwezig. Wil je vandaag een goeie job en ben je bereid er iets voor te doen, dan is dat wel de richting.[edit] [size=1]Edit:[/size]
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 2 oktober 2005 om 01:18. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar ik gun het je alsnog van harte, alci. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en wat heb je nu bedacht met je verpleger? dat de mensen dat niet willen doen? en dat ze dat beter wel zouden doen? goed dan, mooi zo. en neem toch niet zo'n aanstoot aan mijn posts. jij het ernstige gedoe, ik wat geleuter. voor mijn part. verschil moet er zijn zeg ik altijd. wat jij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar serieuze zaken verdienen serieuze antwoorden ook al ben je het er niet mee eens. Ik ben nu eenmaal op politics gekomen toen er hier nog debat was (al was dat toen al maar minnekes). Vandaag de dag is het hier miserie troef. De ene kant roept dat iedereen profiteur is, de andere kant heeft een religie van profitariaat uitgeroepen (al dan niet om de andere kant te provoceren). nie plezant om nog iets te schrijven over de echte problemen in dit land. het lijkt wel of iedereen hier pas is gaan denken dat de anonimiteit van het internet het toelaat om rolletjes voluit te gaan leven. Voor mijn part gaat iedereen hier met de broek af, maar doe dat in koetjes en kalfjes 2, een nog te maken subforum voor gevechten tussen profiteurs en misnoegde kleine zelfstandigen waarvan sommigen vinden dat je het buikje van een meisje niet snel genoeg kan laten groeien (nietwaar, Mambo ?) Zucht... Ik ga even naar Lacrimosa luisteren. Doei ! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Had ik al eens gezegd dat ze hier niet wonen maar logeren? Blijkbaar haalt men werken op deplacement en wonen in een ander land finaal door elkander! Tegenwoordig....logisch....."deplacement werken" wat is dat volgens u?
![]() |
![]() |
#51 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens omhoog gevallen, denkt dat ze academisch is. Is technisch! 1 stapje boven beroeps. De natuur heeft nooit rekening gehouden met schooltijden. Moet iets van de laatste jaren zijn dat er bij gekomen is. Maar doe maar. Hopelijk niet op de materniteit. LEO...roept de pauw. (hopelijk moet ze nooit in een rijk land gaan werken bij een ramp of weet ik veel, zou wel eens bij uitbuiters kunnen terecht komen met haar officieel loontje. Veel makkelijker om in een arm land te gaan helpen, dat valt daar zo niet op dat ze 10 keer meer verdienen)[edit] [size=1]Edit:[/size]
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 2 oktober 2005 om 10:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zullen het de armen nog eens uitleggen bij de volgende witte woede, dat ze de komende jaren alweer geen steun moeten verwachten want dat er een ander met de pot weg is. Van solidariteit gesproken? Solidair tot aan het faillisement ja!
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel heeft een hartchirurg ong.? Iets rondom de 20'000'000 milj/jaar?
Hoeveel vraagt een schoonheids, pardon dermatologe bij een visite? 5000bfr? Hoeveel kost een bevalling ongeveer? 60 �* 80'000bfr/stuk? Het scheelt dat ziekenkas meestal het meeste betaald, dat valt dan zo niet op. Hoeveel betalen de oudjes? 1€ en hoeveel legt de kas op? Een visite op verplaatsing. En hoeveel briefjes doen ze binnen zonder dat die oudjes dat weten? Massa's! Als er al één richting is die zwaar aan het foefelen is dan is het net wel die richting. Hoeveel betalen ze hun "zelfstandige thuisverplegers?" De helft van een vast loon ongeveer in onderaanneming. Kwestie van de juiste winstverhouding te blijven houden, lees "hier met mijne percent". Tegen de tijd dat ze dat gaan doorhebben is napoleon gekloond. Maar zit wel te kakken op de arme werkmens, die probeert zijn frank te verdienen want dat zit niet lekker als het ééntje meer is! Hij heeft geen titel die dat rechtvaardigd nietwaar?
![]() |
#54 | ||
Minister
|
![]() De laatste paar maanden houden ze mijn vriendin weer verschrikkelijk voor het ootje.Eerst zeggen ze dat ze vaste nacht moet draaien,dat doet ze dan ook netjes.Geen problemen,ze heeft heeft haar levenscyclus er op aangepast.
Wat blijkt nu?De vraag achter produkten is verminderd en nu moet ze terug met de vaste middagpost.Of hoe flexibel een werknemer tegenwoordig moet zijn!Ze vragen een maximum aan flexibiliteit,van de nachtpost in de middagpost,van de middagpost in dagpost en ga zo maar door! Al maar goed dat we geen kinderen hebben.Als een mens kinderen heeft is dat wisselen dodelijk voor u gezinsplanning.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 2 oktober 2005 om 11:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De enigste reden dat er technologie is gekomen is het feit dat machine's niet moeten eten en drinken en naar het toilet gaan.Een machine is veel bedrijfszekerder dan een mens.
![]() |
![]() |
#56 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
het zorgt dat een arbeider elke seconde nuttig bezig is. dat er geen seconde verloren gaat. de machine ontmenselijkt de arbeider, en degradeert hem tot mechanisch verlengstuk van zichzelf. machines op zich scheppen geen winst. geen enkele leverancier zal zijn product (machine) voor minder geld verkopen dan het waard is (dan het kan opbrengen). dat kan alleen bij mensenlijke arbeid. uit noodzaak. vanuit het schaakmat der bezitsloze klasse.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Mitgard : 2 oktober 2005 om 11:56. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Aangezien ik al jaren op de fabrieksvloer rondloop kan ik hier wel van meespreken.Elke minuut wordt tegenwoordig gepland bij de arbeider,net hetzelfde als een machine.Soms werkt dit zeer deprimerend.Al maar goed dat er filosofische boeken op de markt zijn zodat men zich hier geestelijk tegen kan wapenen want anders zat ik in een psychologische instelling.
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() laat je maar niet gek maken, grellig.
een goed boek van tijd ja. in plaats van de pfaffs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Altijd vertelden ze tegen de bazen:wij zijn geen robotten,wie zijt gij om mij de les te spellen.Soms was dit wel grappig en heb er een plezante tijd beleefd. En als het ze niet aanstond vlamden ze gewoon de noodstop in en Grellig kon zijn schaft weer laten om de machine op te starten.
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder machine's had je niks. Niet eens werk. Maar dat ze steeds rapper moeten werken dat is wel juist, door de loonkost van die arbeider natuurlijk. En dan vragen ze werktijd verkorting en hoger loon, en dan moeten ze weer wat rapper werken en komt er nog een machine in de plaats. Vicieuze cirkel!
![]() |