Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2005, 14:53   #41
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik heb niets tegen spanje op zich maar catalonië en Baskenland horen daar niet bij.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2005, 14:55   #42
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Ik heb niets tegen spanje op zich maar catalonië en Baskenland horen daar niet bij.
Tja, dat vindt u. De vraag natuurlijk wat de Spanjaarden daar zelf van vinden.

Ik heb niets tegen de VSA maar ik vind dat Amerikaans Samoa daar niet bijhoord. En ook Wake hoort daar niet bij.

Et alors???

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2005, 14:58   #43
Piet Hein
Minister

Standaard

Catalonië en Baskenland hebben een andere cultuur dan Spanje. zoals Vlaanderen en Wallonie.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2005, 15:00   #44
A
Gouverneur

Standaard

Ahja, dat zal het zijn. En dat kan u natuurlijk in de twee gevallen afdoende bewijzen.

Weet u, Christus liep naar het schijnt over water wekte doden tot leven...

Oud 12 oktober 2005, 18:02   #45
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Die Franstalige Vlamingen in de Rand, die worden toch steeds de zwarte piet toegeschoven want zij zijn eigenlijk maar arrogante Franstaligen die menen alles en nog wat te kunnen doen en altijd in het eigen taal (het Frans) willen aagesproken worden en geen fluit nederlands willen spreken en verdomme, daardoor moeten de Vlamingen vechten voor het behoud van hun moedertaal???

Ik volg even niet meer...

Taal is een levend iets en totaal niet statisch. Taal laat zich niet begrenzen door lijntjes op een vel papier. Leer er mee leven, het zal uw leven stukken aangenamer maken.

Talen begrenzen, waar haal je het vandaan. dat leidt uiteindelijk tot het opleggen aan mensen welke taal ze moeten spreken. En dat is, draai of keer het, totalitair en volledig in lijn met het 19e eeuws taalnationalisme. Nu dacht ik net dat dat was waar Vlaamsnationalisten België altijd van beschuldigen.
Lees liever eerst wat er staat : Duschman klaagt (terecht want ook de RvS denkt er zo over) een ongelijkheid aan in het Belgisch kiesstelsel en u begint hier te razen over taalnationalisme...
Oud 12 oktober 2005, 22:59   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijbrengen? Wie zegt dat ik ze aanvaard heb? 8) Ik hecht meer geloof aan een degelijke cursus gegeven door een degelijk stuk geprofte aan een degelijke universiteit dan aan een forumlid hier.
Mag ik zo vrij zijn te vragen welke prof dat is?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2005, 23:06   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dat vindt u. De vraag natuurlijk wat de Spanjaarden daar zelf van vinden.
Wat de Spanjaarden erover denken, kan mij niet schelen. De vraag is wat de Basken en Catalanen erover denken.
De mening van de Andalousiërs, Valencianen, Galiciërs, Castilianen,... is evenmin van belabg als de mening van de Vlamingen.
De Basken hebben zich uitgesproken voor een losse confederatie met Spanje, en de Catalanen hebben hun eigen natie uitgeroepen. Wat de centrale Spaanse overheid daarover zegt, hoort van geen enkel belang te zijn. Voor een huwelijk moeten beide partners akkoord zijn, voor een scheiding is één voldoende.
Oud 13 oktober 2005, 14:04   #48
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Wat de Spanjaarden erover denken, kan mij niet schelen.
Zelfs Basken en Catalanen zijn Spaanse staatsburgers hetgeen hen onderwerpt aan de Spaanse wet. Lees, zij hebben zich aan de Spaanse wet te houden. Lees; enkel bij wederzijdse toestemming met de rest van zij die zich aan deze wet te houden hebben, kunnen zij zich van deze wet ontslaan.
Internationaal rechterlijk gesproken dan.

Citaat:
De vraag is wat de Basken en Catalanen erover denken.
De mening van de Andalousiërs, Valencianen, Galiciërs, Castilianen,... is evenmin van belabg als de mening van de Vlamingen.
Wat Vl daar van denkt is idd v geen belang. Wat hun mede Spaanse staatsburgers er van denken juist wel (zie boven)

Citaat:
De Basken hebben zich uitgesproken voor een losse confederatie met Spanje, en de Catalanen hebben hun eigen natie uitgeroepen.
Is de bevolking bij referendum om haar keuze gevraagd? Heeft 50+1% van de totale bevolking van Baskenland en Catalonië Ja gestemd en zijn ook de andere burgers van Spanje om hun mening gevraagd? Nee.

Citaat:
Wat de centrale Spaanse overheid daarover zegt, hoort van geen enkel belang te zijn.
Zie boven. De staat hoort bovendien naar de integriteit en de welvaart van al zijn burgers te streven. Wanneer hij dus van mening is dat een onafhankelijkheid van Catalonië (veelal opgefokt door selfmade nationalisten en supporters van Barca) de totale bevolking zowel van Cataloniê als van heel Spanje niet ten goede komt dan heeft hij alle recht dat tegen te houden.

Citaat:
Voor een huwelijk moeten beide partners akkoord zijn, voor een scheiding is één voldoende.
= Vechtscheidingen. En we weten wie daar altijd het slechtoffer van zijn; kinderen of in dit geval de gewone brave burger die geen fluit geeft om dergelijke ver van zijn bed zaken.

Oud 13 oktober 2005, 14:33   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs Basken en Catalanen zijn Spaanse staatsburgers hetgeen hen onderwerpt aan de Spaanse wet. Lees, zij hebben zich aan de Spaanse wet te houden. Lees; enkel bij wederzijdse toestemming met de rest van zij die zich aan deze wet te houden hebben, kunnen zij zich van deze wet ontslaan.
Internationaal rechterlijk gesproken dan.

Wat Vl daar van denkt is idd v geen belang. Wat hun mede Spaanse staatsburgers er van denken juist wel (zie boven)

Is de bevolking bij referendum om haar keuze gevraagd? Heeft 50+1% van de totale bevolking van Baskenland en Catalonië Ja gestemd en zijn ook de andere burgers van Spanje om hun mening gevraagd? Nee.

= Vechtscheidingen. En we weten wie daar altijd het slechtoffer van zijn; kinderen of in dit geval de gewone brave burger die geen fluit geeft om dergelijke ver van zijn bed zaken .
1: bullshit, gevaarlijke bullshit zelfs want u houdt geen rekening met dictatuur van een meerderheid. Als de rest van Europam orgen beslist het Vlamse parlement uit te schakelen hebben de Vlamingen volgens u het recht niet te reageren, omdat dat 'niet democratisch' is?

De enigen die kunnen beslissen wat er met baskenland en catalonie gebeurt zijn de basken en de catalanen zelf. Madrid heeft zich daar niet mee te moeien.

2: u kent blijkbaar de situatie in baskenland niet?
Oud 13 oktober 2005, 14:37   #50
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
1: bullshit, gevaarlijke bullshit zelfs want u houdt geen rekening met dictatuur van een meerderheid.
DICTATUUR?

Dus die Vlaamse meerderheid die volgens jullie onafhankelijkheid wil is een dictauur. Fijn om weten, ik zal mijn inspanningen om dat te voorkomen zeker opdrijven.

In een democratie ligt de belsissingmacht bij de meerderheid. Als u dat al een dictatuur noemt dan bent u wellicht voor of Chaos of de DICTATUUR van de MINDERHEID.

Draai het of keer het dan maar; of er nu 10 % VLamingen voor de onafhankelijkheid zijn of 90% het is een DICTATORIALE beslissing. En als ehcte democraten kunnen jullie dat toch niet aanvaarden?!8)

Oud 13 oktober 2005, 14:48   #51
ghostbuster
Burger

ghostbuster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijl Uilenspiegel
Bron GVA
De Spanjaarden geven het goede voorbeeld aan het Vlaamse parlement
Ik vraag mij echt af wat er in het geval van Vlaamse onafhankelijk gaat gebeuren...

Gaan dan alle Vlamingen op straat komen met vreugdekreten; 'Joepie, we zijn vrij'?...

Waarna het leven doorgaat... 600 000 werklozen, bedrijven die hier wegtrekken, links tegen rechtse ideologie, een politieke toplaag die onderling zitten te kissebissen... ver weg van het volk, Europa dat steeds meer en meer van onze autonomie wegbijt...

Jullie hebben gelijk, Vlaams-nationalisten... wat een verschil!!!
ghostbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2005, 14:52   #52
ghostbuster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan
De extreemrechtse, staatsnationalistische Partido Popular zal er waarschijnlijk een stokje voor steken spijtig genoeg. Dan komen er best nieuwe verkiezingen, de PP zal dan gegarandeerd nog verder wegzakken met haar achterlijk programma.
Zo gaat dat met nationalismen... Ideologieën gebaseerd op sentimentele ideeën die elkaar trachten te bekampen met argumenten om het grote gelijk te krijgen!

Dit terwijl politiek zou moeten gaan om materiële zaken... werk, voedsel, ...
Oud 13 oktober 2005, 14:57   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
DICTATUUR?

Dus die Vlaamse meerderheid die volgens jullie onafhankelijkheid wil is een dictauur. Fijn om weten, ik zal mijn inspanningen om dat te voorkomen zeker opdrijven.

In een democratie ligt de belsissingmacht bij de meerderheid. Als u dat al een dictatuur noemt dan bent u wellicht voor of Chaos of de DICTATUUR van de MINDERHEID.

Draai het of keer het dan maar; of er nu 10 % VLamingen voor de onafhankelijkheid zijn of 90% het is een DICTATORIALE beslissing. En als ehcte democraten kunnen jullie dat toch niet aanvaarden?!8)
u hebt er niks van begrepen en dat verbaasd me niks.

Geef eens een antwoord op mijn voorbeeld van waar uw unitarisme en ontkenning van zelfbeschikking naartoe kan leiden.
Oud 13 oktober 2005, 15:06   #54
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Ghostbuster:
Nee, daar zou de ambtenarij over moeten gaan.
Politiek moet gaan over immateriële zaken als: Vrijheid, democratie, rechtsorde, veiligheid.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2005, 15:21   #55
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostbuster
Ik vraag mij echt af wat er in het geval van Vlaamse onafhankelijk gaat gebeuren...

Gaan dan alle Vlamingen op straat komen met vreugdekreten; 'Joepie, we zijn vrij'?...

Waarna het leven doorgaat... 600 000 werklozen, bedrijven die hier wegtrekken, links tegen rechtse ideologie, een politieke toplaag die onderling zitten te kissebissen... ver weg van het volk, Europa dat steeds meer en meer van onze autonomie wegbijt...

Jullie hebben gelijk, Vlaams-nationalisten... wat een verschil!!!
Onafhankelijkheid - of meer autonomie of hoe je het ook wil of noemt - omwille van zichzelf is pure onzin, het gaat erom wat je ermee doet... Mijn ideeën over 'Vlaanderen', en die van vele anderen hier, zijn niet ingegeven door nationalisme, vendelzwaaierij, romantiek of wat heb je me nog daar, maar net door diezelfde zaken die jij daar opnoemt... Het gaat er niet zozeer om wat er 'voor het volk' dient te gebeuren, maar hoe, en daar is meer Vlaamse autonomie één element van. Werkloosheid is inderdaad een belangrijk probleem, maar als België in de weg staat van een effectieve bestrijding ervanin Vlaanderen en Wallonië (en die verschillen zijn er wat dat betreft), dan moet je eerst daaraan iets verhelpen om je optreden effectiever te maken. Een staat is een middel, geen doel, weet je.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2005, 16:19   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Nee, daar zou de ambtenarij over moeten gaan.
Politiek moet gaan over immateriële zaken als: Vrijheid, democratie, rechtsorde, veiligheid.
De idealistische visie dus. Ik ben eerder materialist: de politiek (zijnde het volk dat bestuurt) dient zich ook over de technische zaken te ontfermen want enkel dat volk zelf weet wat de materiële noden van het volk zijn. Al de rest is een one way ticket naar bureaucratische nachtmerries zoals in de USSR.
Oud 13 oktober 2005, 16:32   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Catalonië en Baskenland hebben een democratisch parlement. Zij (en dus niet de koning van Spanje, generaal Franco, of wie dan ook) zijn de afspiegeling van het Catalaanse en Baskische volk. In een parlementaire democratie hebben zij dus het recht in naam van het volk te spreken.

Citaat:
Dus die Vlaamse meerderheid die volgens jullie onafhankelijkheid wil is een dictauur.
Als Vlaanderen voor het voortbestaan van België, en Wallonië voor onafhankelijk is, dan mag Vlaanderen die wil niet opleggen aan Wallonië.
Oud 13 oktober 2005, 16:34   #58
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostbuster
Zo gaat dat met nationalismen... Ideologieën gebaseerd op sentimentele ideeën die elkaar trachten te bekampen met argumenten om het grote gelijk te krijgen!

Maar in uw onderschrift pleit u zelf voor "internationalisme". Met andere woorden: samenwerking tussen onafhankelijke naties.
Verander dat maar snel in "supranationalisme nu!" of als u het groots ziet "globalisering nu!".
Oud 13 oktober 2005, 16:40   #59
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Catalonië en Baskenland hebben een democratisch parlement. Zij (en dus niet de koning van Spanje, generaal Franco, of wie dan ook) zijn de afspiegeling van het Catalaanse en Baskische volk. In een parlementaire democratie hebben zij dus het recht in naam van het volk te spreken.
Spanje zelf heeft ook een democratisch parlement. Zij zijn de afspiegeling van het Spaanse volk.
Citaat:
In een parlementaire democratie hebben zij dus het recht in naam van het volk te spreken.

Citaat:
Als Vlaanderen voor het voortbestaan van België, en Wallonië voor onafhankelijk is, dan mag Vlaanderen die wil niet opleggen aan Wallonië.
Dan mag de Waalse MINDERHEID wel zijn wil op leggen aan de Vlaamse meerderheid want die is nu eenmaal voor het voortbestaan van België i.c. een land dat bestaat uit de gewesten Vlaanderen, Wallonnië en Brussel.

Fijne notie van democratie hebt u.

Maar goed, als ik even u volg, dan mag morgen Gent zich afscheuren van België en mag Belgiê dara niets tegen doen. Want de democratische gemeenteraad is het enige orgaan dat kan spreken voor de Gentenaren (net zoals het catalaanse parlement voor de Catalanen). gaat u dat dan ook accepteren?

En zo ja, dan zet dat de deur open om de claim op Brussel, een oude Flamigantische eis, optegeven want de Brusselse gewestregering heeft al vaak genoeg laten weten dat het niet met Vlaanderen wil zijn, i.c. zij spreken als democratisch verkozenen voor de Brusselaars en Vlaanderen heeft zich daar dus niet met te moeien.

...

Oud 13 oktober 2005, 17:06   #60
ghostbuster
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Onafhankelijkheid - of meer autonomie of hoe je het ook wil of noemt - omwille van zichzelf is pure onzin, het gaat erom wat je ermee doet... Mijn ideeën over 'Vlaanderen', en die van vele anderen hier, zijn niet ingegeven door nationalisme, vendelzwaaierij, romantiek of wat heb je me nog daar, maar net door diezelfde zaken die jij daar opnoemt... Het gaat er niet zozeer om wat er 'voor het volk' dient te gebeuren, maar hoe, en daar is meer Vlaamse autonomie één element van. Werkloosheid is inderdaad een belangrijk probleem, maar als België in de weg staat van een effectieve bestrijding ervanin Vlaanderen en Wallonië (en die verschillen zijn er wat dat betreft), dan moet je eerst daaraan iets verhelpen om je optreden effectiever te maken. Een staat is een middel, geen doel, weet je.
Klopt 100%.
Ik twijfel er alleen aan of het voor beide regio's beter is als ze onafhankelijk zouden zijn.
Maar dat heeft wellicht te maken met mijn economische visie...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be