Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2005, 14:21   #41
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef_duracell
Tja op 11 jarige leeftijd sprak ik nochtans al behoorlijk Frans. Dit niet alleen via school maar ook door dat ik Franstalige familieleden wonen heb net over de taalgrens. Dus dat kind woont in een Vlaamse Gemeente en kan op zijn minst enige moeite doen om Vlaams te leren hé.
Dat kan ze zeker. Meer nog, het zou veel beter zijn indien ze het deed, al was het maar om later gemakkelijker aan een job te raken. Maar moet ze het ook?

Laat ons trouwens niet al te snel veralgemenen; de kinderen van Franstaligen die zich in het verleden in de Rand kwamen vestigen, beheersen vaak beide talen, onder andere doordat ze naar Nederlandstalige scholen gaan. Althans, zo ervaar ik het toch.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 14:22   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Bedelaars mogen minstens de moeite doen de taal van de streek te spreken. Zoniet: rien de knots.

Egidius
Compte dessus et bois de l'eau claire.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 14:24   #43
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid
Als ze zich nu in het Frans wenst uit te drukken, dan doet ze dat toch gewoon? Over welke godstatus beschik jij wel niet om zo maar even te bepalen welke taal dat kind moet spreken?
De kritiek slaat allerminst op de taal waarin ze zich wenst uit te drukken. Wel dat het Franstalig onderwijs in de Rand er ondanks zware subsidiëring niet in slaagt leerlingen af te leveren die een normaal gesprek in het Nederlands kunnen voeren.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 14:25   #44
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Compte dessus et bois de l'eau claire.8)
Ik zou het eerder omkeren...

Egidius
Oud 7 oktober 2005, 14:25   #45
Stef_duracell
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat kan ze zeker. Meer nog, het zou veel beter zijn indien ze het deed, al was het maar om later gemakkelijker aan een job te raken. Maar moet ze het ook?

Laat ons trouwens niet al te snel veralgemenen; de kinderen van Franstaligen die zich in het verleden in de Rand kwamen vestigen, beheersen vaak beide talen, onder andere doordat ze naar Nederlandstalige scholen gaan. Althans, zo ervaar ik het toch.
Ik wil der gewoon op wijzen dat ik vroeger wel al van vrij jonge leeftijd de moeite gedaan heb om Frans te spreken tegen een Franstalige. Dit in tegenstelling tot mijn Franstalige familieleden (Neefje en nichtjes) die het vertikten om Nederlands tegen ons te spreken alsook tegen onze grootouders.
Stef_duracell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 14:26   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Vlaamse administratie zal misschien spionnen aanwerven om na te kijken als de Franstaligen, die in die gemeenten wonen, ook Nederlands thuis spreken en alleen naar Vlaamse TV kijken.................
Oud 7 oktober 2005, 14:32   #47
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
De kritiek slaat allerminst op de taal waarin ze zich wenst uit te drukken. Wel dat het Franstalig onderwijs in de Rand er ondanks zware subsidiëring niet in slaagt leerlingen af te leveren die een normaal gesprek in het Nederlands kunnen voeren.
Tja, dat heb ik uit de voorgaande discussie niet kunnen afleiden.
Oud 7 oktober 2005, 14:38   #48
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik wil der gewoon op wijzen dat ik vroeger wel al van vrij jonge leeftijd de moeite gedaan heb om Frans te spreken tegen een Franstalige. Dit in tegenstelling tot mijn Franstalige familieleden (Neefje en nichtjes) die het vertikten om Nederlands tegen ons te spreken alsook tegen onze grootouders.
Blijkbaar zijn die familieleden koppiger dan jij. Is dat echter ook een reden om ze van hogerhand te dwingen Nederlands te spreken, of toch op z'n minst Nederlands te leren spreken? Want dat is wat hier voorgesteld wordt.
Oud 7 oktober 2005, 14:41   #49
Stef_duracell
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De Vlaamse administratie zal misschien spionnen aanwerven om na te kijken als de Franstaligen, die in die gemeenten wonen, ook Nederlands thuis spreken en alleen naar Vlaamse TV kijken.................
Nu zijt ge aan het overdrijven. Het gaat hier dat de omgangstaal in deze gemeenten Nederlands moet zijn vanwege het Nederlandstalige karakter in de Vlaamse Rand. Wat de mensen in hun eigen huis doen is hun zaak, daar komt de overheid niet in tussen.
Oud 7 oktober 2005, 14:43   #50
Stef_duracell
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn die familieleden koppiger dan jij. Is dat echter ook een reden om ze van hogerhand te dwingen Nederlands te spreken, of toch op z'n minst Nederlands te leren spreken? Want dat is wat hier voorgesteld wordt.
Het feit dat zij zo koppig zijn als mij heeft mij gewoon een radicale houding tegen de Franstalige medeburgers opgeleverd. Door mijn eigen Franstalige Familieleden bij ik dus een Vlaamse gezinde geworden.
Oud 7 oktober 2005, 14:43   #51
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Ik ben trouwens voor de splitsing van BHV en de afschaffing van de faciliteiten, alleen al om de administratieve vereenvoudiging die dergelijke ingrepen met zich zouden meebrengen. Met de cultureel-nationalistische stoerdoenerij daarentegen heb ik het veel moeilijker...
Oud 7 oktober 2005, 14:50   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu zijt ge aan het overdrijven. Het gaat hier dat de omgangstaal in deze gemeenten Nederlands moet zijn vanwege het Nederlandstalige karakter in de Vlaamse Rand. Wat de mensen in hun eigen huis doen is hun zaak, daar komt de overheid niet in tussen.
Je weet maar nooit. Alles is goed in Vlaanderen om de Franstaligen te pesten.
Oud 7 oktober 2005, 14:59   #53
Egidius

Standaard

Citaat:
Gewoon zorgen dat de Brusselse ziekenhuizen ook Nederlandstalige patiënten kunnen ontvangen, zoals de Raad van Europa vraagt, zou al ruim volstaan.

Egidius
Oud 7 oktober 2005, 15:00   #54
Egidius

Standaard

Citaat:
Ze moeten kiezen. Enerzijds kennis van het Nederlands afwijzen, maar anderzijds tegen alles in de Belgische staat willen behouden: ça ne va pas. Geen Nederlands, geen België meer, zo simpel is dat.

Egidius
Oud 7 oktober 2005, 15:03   #55
Egidius

Standaard

Citaat:
Alles is goed in Vlaanderen om de Franstaligen te pesten.
Met de gestadige achteruitgang van het Frans op wereldvlak én de groei van het Engels als tweede taal in Vlaanderen, zijn we al ruim content hoor.

Egidius
Oud 7 oktober 2005, 15:25   #56
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rijp voor het zothuis...
Én de bub.

Waar zitten ze in dit topci eigenlijk. Er was volgens hun toch geen enkel probleem met de franstaligen in de Rand?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 15:58   #57
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Frans nog wel. Da's durven.
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat er nu zostorend is aan mensen die je om een sigaret vragen in het Frans. In Schepdaal zijn de Franstaligen trouwens nog steeds zeer beperkt in aantal.
Niet dat dat mij wat kan schelen.

In Vlaanderen, in mijn eigen dorp, word ik graag in het Nederlands aangesproken...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 20:58   #58
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Valt er eigenlijk een rationeel argument naar voren te brengen waarom dat kind gedwongen moet worden Nederlands te spreken? Zelfs al kon ze enkel Chinees.
Misschien omdat ze in een faciliteiten gemeente woont en de facilliteiten oorspronkelijk een tijdelijke overbrugging was tot men het nederlands als franstalige machtig was...

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 21:05   #59
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kind van 11 jaar bestempelen als extremist... Om schrik van te krijgen.
Van jou, welteverstaan.
Dat kind van 11 jaar heef ook nog ouders, en vermits ze geen Nederlands kan allhoewel ze in Vlaanderen woont wil dat zeggen dat de ouders franstalige extremisten zijn, die de taalwetten aan hun laars lappen, en neerkijken op het Nederlands.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2005, 21:07   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Everytime
Zegt de kerel die zelf niks anders dan Franse tv kijkt , Franse gazetten leest en in gedachten al in Frankrijk woont. Allemaal omdat de Vlamingen het al altijd voor het zeggen hadden in Bruxelles...

Aan zichzelf denkt een mens de ander te kennen....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be