Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2005, 15:39   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ach ja, eigenlijk was het niet eens zo'n slecht idee: U bevindt zich beiden in één land, waarom zou de één de taal niet leren van de ander?
Het is jammer dat alleen de vlamingen dit doen en dat ongeveer de helft van de franstaligen dit niet de moeite waard vindt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 15:41   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Hoe weet jij dat zo goed??? Was jij erbij?

Ach, nog tien jaar en er zijn gewoon geen Vlaamse politici meer die nog een diepgaand gesprek kunnen voeren in het Frans. Stevaert kan het niet, Bart Somers kan het niet... nog even en dit is algemene regel. Daarom pleit ik ervoor dat de verplichting om Frans als tweede taal aan te leren, zo snel mogelijk afgeschaft wordt.

Egidius
In Wallonië kunnen ze al tussen Nederlands en Engels als tweede taal kiezen. Ik vind het normaal dat de Vlaamse leerlingen ook tussen Frans en Engels kunnen kiezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 15:44   #43
Hertog van Gelre

Standaard

Maar de titel van dit onderwerp zegt al genoeg: Tips voor conversaties tegen franstaligen. In plaats van: Tips voor conversaties met franstaligen.

De franstaligen hebben blijkbaar niet door dat langzamerhand de irritatiegrens is bereikt.
Is er nu geen enkele manier om er op democratische wijze ervoor te zorgen dat de machtsverhoudingen worden conform de verhoudingen van de bevolking? Of is unitair gaan dan de enige optie?
Oud 7 oktober 2005, 15:44   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe weet jij dat zo goed??? Was jij erbij?
Hij vertelde dit ooit eens in Knack.

Citaat:
Ach, nog tien jaar en er zijn gewoon geen Vlaamse politici meer die nog een diepgaand gesprek kunnen voeren in het Frans.
Help, gaan we de Vlamingen in de onderhandelingen laten vertegenwoordigen door Herman De Croo??

Citaat:
Daarom pleit ik ervoor dat de verplichting om Frans als tweede taal aan te leren, zo snel mogelijk afgeschaft wordt.
Frans is -naast Engels en Duits- nog altijd een belangrijke taal op Europees vlak. Maar de manier van lesgeven zou veranderd moeten worden.
Frans wordt onderwezen met als doel dat we allemaal correct Frans kunnen spreken. Ik herinner mij nog dat wij alle onderdelen van een raketmotor moesten leren in het Frans? Vele woorden uit de lijstjes van "vocabulaire" kende ik zelfs niet in het Nederlands.
Acht jaar Frans aan vijf uur per week is overdreven. Men zou beter drie uur Frans, drie uur Engels en drie uur Duits geven. Voor literaire talenkennis kan je naar de univ gaan. Je plan trekken in het Frans is op 18 jaar voldoende.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 15:48   #45
Hertog van Gelre

Standaard

Een staatshoofd staat boven de partijen en spreekt de talen van zijn land vloeiend. Nou, misschien niet de minderheidstaal vloeiend maar de meerderheidstaal toch zeker wél.
Is het niet een idee om de koning de onderhandelingen te laten voorzitten?
Oud 7 oktober 2005, 15:56   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Een staatshoofd staat boven de partijen en spreekt de talen van zijn land vloeiend. Nou, misschien niet de minderheidstaal vloeiend maar de meerderheidstaal toch zeker wél.
Is het niet een idee om de koning de onderhandelingen te laten voorzitten?
Wie gaat de koning dan leren vloeiend Nederlands spreken?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 16:28   #47
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
In Wallonië kunnen ze al tussen Nederlands en Engels als tweede taal kiezen. Ik vind het normaal dat de Vlaamse leerlingen ook tussen Frans en Engels kunnen kiezen.
Hier legt de Vlaamse regering nog steeds het Frans op. Een restant van het oude België, de klak-af-als-meneer-de-baron-passeert mentaliteit. Fraai is het niet, en lang zal het ook niet meer duren.
Pas op, ik zal er voor zorgen dat mijn kinderen grondig Frans kennen, ook als dat niet meer moet. Maar tegelijk leren ze dat ze in België beter Engels spreken.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 17:18   #48
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier legt de Vlaamse regering nog steeds het Frans op. Een restant van het oude België, de klak-af-als-meneer-de-baron-passeert mentaliteit.

Crap-alarm!!
Crap-alarm!!
Crap-alarm!!

Uw 'nog steeds' strookt niet met de waarheid.
In de jaren 70 kon in het middelbaar onderwijs iedereen die het wenste probleemloos voor ENGELS als 2e taal opteren.
Oud 7 oktober 2005, 17:40   #49
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
In de jaren 70 kon in het middelbaar onderwijs iedereen die het wenste probleemloos voor ENGELS als 2e taal opteren.
1/ Sta mij toe daar aan te twijfelen tot ik het bewijs voor ogen heb.
2/ In elk geval is het nu zo dat Frans verplicht tweede taal is in het Vlaamse onderwijs, of niet? Niet direct een vooruitgang dus.

Egidius
Oud 7 oktober 2005, 17:56   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga met mij eens een Orval drinken, en dan heb je het levende bewijs voor ogen.
Maar als je me echt niet gelooft, dan zoek ik documentatie van uit die tijd (diplmoma's, of lessenroosters, of tabellen met studie-opties.......)
Citaat:
2/ In elk geval is het nu zo dat Frans verplicht tweede taal is in het Vlaamse onderwijs, of niet? Niet direct een vooruitgang dus.
Een achteruitgang ten opzichte van de bestaande situatie, maar zeker geen bestendiging van hoe het was...........
En bedenk: het onderwijs is gesplitst en die 'achteruitgang' is gewild door de VLAMINGEN.
Bewijs: in Wallonië kan Engels weldegelijk als 2e taal.
Deze evolutie kan je dus niet op de Walen, noch op België schuiven.
Eigen schuld, dikke bult.
Oud 7 oktober 2005, 17:58   #51
Egidius

Standaard

Citaat:
Ga met mij eens een Orval drinken, en dan heb je het levende bewijs voor ogen.
Dat kan ook zonder dat bewijs, hoor.

Citaat:
Maar als je me echt niet gelooft, dan zoek ik documentatie van uit die tijd (diplmoma's, of lessenroosters, of tabellen met studie-opties.......)
Ik zou graag de wetgeving uit die tijd zien.

Citaat:
En bedenk: het onderwijs is gesplitst en die 'achteruitgang' is gewild door de VLAMINGEN.
Voor wie houdt ge mij? Een fan van de Vlaamse regering?

Egidius
Oud 7 oktober 2005, 17:59   #52
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door de Vlamingen of door de Vlaamse politici waar de modale Vlaming geen reet over te zeggen heeft?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 18:03   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Door de Vlamingen of door de Vlaamse politici waar de modale Vlaming geen reet over te zeggen heeft?
Ook waar.
Oud 7 oktober 2005, 18:06   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou graag de wetgeving uit die tijd zien.
Volstaat een diploma niet?
Of een studierooster uit die periode?

Of mijn erewoord als student-uit-die-tijd-met-Engels-tweede-taal?
Met slechts 2 medestudenten, die bijgevolg ook Frans 3e taal 'en petit comité' genoten, en daardoor op het einde van de rit verder zaten als de Frans-tweede-taal-studenten............

Maar goed.
Ik doe alvast het nodige om documenten op te snorren.......
Oud 7 oktober 2005, 18:20   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Grond opeisen??? wat een giller. Taal bepaald geen grondbezit. U denkt als een 19e eeuwse (taal)nationbalist. Het is met andere woorden nu wel heel duidelijk wie leeft in het verleden en iedere greep met de realiteit verloren is.
Leeft in het verleden? Alle staten in Europa die met een institutionele meertaligheid te maken hebben, kennen een opdeling van hun grondgebied in functie van de aldaar gebruikte taal.

Dat is het geval in Noorwegen bijvoorbeeld waar een gemeente ingedeeld is bij de Nynorsk- of de Bokmaal Norsk-gemeenten. Ook in Finland kent men een territoriale opdeling op basis van taal: gebieden waar het Zweeds de eerste taal is (en zelfs de enige toegelaten taal: bijvoorbeeld op de Aaland-eilanden) en gebieden waar het Fins de ambtelijke taal is. Ook Denemarken kent een opdeling waarbinnen de Duitse minderheid het recht heeft op taalrechten (buiten dat gebied zijn er voor hen geen enkele toegemoetkoming). Nederland kent een administratieve opdeling: Fries binnen de grenzen van de provincie Friesland. Ierland kent de "Gaeltacht", de gebieden waar de enige administratieve en onderwijstaal het Iers (Gaelic) is. Engels is er zelfs niet toegelaten in de genoemde domeinen!!!

Enzovoort.

Volgens u allemaal staten die in het verleden leven???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2005, 18:29   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Frans is -naast Engels en Duits- nog altijd een belangrijke taal op Europees vlak. Maar de manier van lesgeven zou veranderd moeten worden.
Frans wordt onderwezen met als doel dat we allemaal correct Frans kunnen spreken. Ik herinner mij nog dat wij alle onderdelen van een raketmotor moesten leren in het Frans? Vele woorden uit de lijstjes van "vocabulaire" kende ik zelfs niet in het Nederlands.
Acht jaar Frans aan vijf uur per week is overdreven. Men zou beter drie uur Frans, drie uur Engels en drie uur Duits geven. Voor literaire talenkennis kan je naar de univ gaan. Je plan trekken in het Frans is op 18 jaar voldoende.
't Zou inderdaad veel beter zijn mocht het taalonderwijs in het middelbaar wat meer communicatief gericht zijn. Anderzijds vind ik het niet goed dat iedere vorm van letterkundige inleiding zou verdwijnen. Boeken lezen is nu eenmaal een belangrijke bron van taalontwikkeling. Indertijd heb ik op die manier een heel grote Franse woordenschat opgebouwd.
Oud 7 oktober 2005, 18:34   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat Staaf schrijft, is slechts gedeeltelijk waar. In de jaren zeventig kon iedereen die ASO volgde in de VSO-richting Engels als eerste vreemde taal kiezen. Dat kon evenwel niet in het ASO van het type II (bekend onder de mensen als "de humaniora" of onder de onderwijzers als "de oude humaniora"). Daar was en bleef de eerste vreemde taal het Frans.

Nadien heeft men gestreefd naar een afschaffing van de twee types ASO-onderwijs door de invoering van een eenheidstype. Daar werd de regelgeving van "de oude humaniora" weer ingevoerd: Frans als verplichte eerste vreemde taal.
Oud 7 oktober 2005, 18:37   #58
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat Staaf schrijft, is slechts gedeeltelijk waar. In de jaren zeventig kon iedereen die ASO volgde in de VSO-richting Engels als eerste vreemde taal kiezen. Dat kon evenwel niet in het ASO van het type II (bekend onder de mensen als "de humaniora" of onder de onderwijzers als "de oude humaniora"). Daar was en bleef de eerste vreemde taal het Frans.
Bullshit.
Ik heb nooit in het VSO gezeten, en toch 2e taal Engels gehad.
Oud 7 oktober 2005, 18:39   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit in het VSO gezeten, en toch 2e taal Engels gehad.
In het type II was er geen keuze. Daar was Frans de eerste vreemde taal.

Aan welk college studeerde u dan wel?
Oud 7 oktober 2005, 18:44   #60
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In het type II was er geen keuze.
Hoe is dat nu mogelijk om feiten tegen te spreken.

Citaat:
Daar was Frans de eerste vreemde taal.
Misschien wegens onvoldoende interesse.

Citaat:
Aan welk college studeerde u dan wel?
Aan het Sint-Maarteninstituut.

Maar goed.
Ik heb geen zin in urenlang geëmmer.
Ik kom wel met bewijzen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be