![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ach ja, eigenlijk was het niet eens zo'n slecht idee: U bevindt zich beiden in één land, waarom zou de één de taal niet leren van de ander?
Het is jammer dat alleen de vlamingen dit doen en dat ongeveer de helft van de franstaligen dit niet de moeite waard vindt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Maar de titel van dit onderwerp zegt al genoeg: Tips voor conversaties tegen franstaligen. In plaats van: Tips voor conversaties met franstaligen.
De franstaligen hebben blijkbaar niet door dat langzamerhand de irritatiegrens is bereikt. Is er nu geen enkele manier om er op democratische wijze ervoor te zorgen dat de machtsverhoudingen worden conform de verhoudingen van de bevolking? Of is unitair gaan dan de enige optie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Frans wordt onderwezen met als doel dat we allemaal correct Frans kunnen spreken. Ik herinner mij nog dat wij alle onderdelen van een raketmotor moesten leren in het Frans? Vele woorden uit de lijstjes van "vocabulaire" kende ik zelfs niet in het Nederlands. Acht jaar Frans aan vijf uur per week is overdreven. Men zou beter drie uur Frans, drie uur Engels en drie uur Duits geven. Voor literaire talenkennis kan je naar de univ gaan. Je plan trekken in het Frans is op 18 jaar voldoende. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Een staatshoofd staat boven de partijen en spreekt de talen van zijn land vloeiend. Nou, misschien niet de minderheidstaal vloeiend maar de meerderheidstaal toch zeker wél.
Is het niet een idee om de koning de onderhandelingen te laten voorzitten? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Pas op, ik zal er voor zorgen dat mijn kinderen grondig Frans kennen, ook als dat niet meer moet. Maar tegelijk leren ze dat ze in België beter Engels spreken. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Crap-alarm!! Crap-alarm!! Crap-alarm!! Uw 'nog steeds' strookt niet met de waarheid. In de jaren 70 kon in het middelbaar onderwijs iedereen die het wenste probleemloos voor ENGELS als 2e taal opteren.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
2/ In elk geval is het nu zo dat Frans verplicht tweede taal is in het Vlaamse onderwijs, of niet? Niet direct een vooruitgang dus. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar als je me echt niet gelooft, dan zoek ik documentatie van uit die tijd (diplmoma's, of lessenroosters, of tabellen met studie-opties.......) Citaat:
En bedenk: het onderwijs is gesplitst en die 'achteruitgang' is gewild door de VLAMINGEN. Bewijs: in Wallonië kan Engels weldegelijk als 2e taal. Deze evolutie kan je dus niet op de Walen, noch op België schuiven. Eigen schuld, dikke bult.
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Egidius |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of een studierooster uit die periode? Of mijn erewoord als student-uit-die-tijd-met-Engels-tweede-taal? Met slechts 2 medestudenten, die bijgevolg ook Frans 3e taal 'en petit comité' genoten, en daardoor op het einde van de rit verder zaten als de Frans-tweede-taal-studenten............ Maar goed. Ik doe alvast het nodige om documenten op te snorren.......
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is het geval in Noorwegen bijvoorbeeld waar een gemeente ingedeeld is bij de Nynorsk- of de Bokmaal Norsk-gemeenten. Ook in Finland kent men een territoriale opdeling op basis van taal: gebieden waar het Zweeds de eerste taal is (en zelfs de enige toegelaten taal: bijvoorbeeld op de Aaland-eilanden) en gebieden waar het Fins de ambtelijke taal is. Ook Denemarken kent een opdeling waarbinnen de Duitse minderheid het recht heeft op taalrechten (buiten dat gebied zijn er voor hen geen enkele toegemoetkoming). Nederland kent een administratieve opdeling: Fries binnen de grenzen van de provincie Friesland. Ierland kent de "Gaeltacht", de gebieden waar de enige administratieve en onderwijstaal het Iers (Gaelic) is. Engels is er zelfs niet toegelaten in de genoemde domeinen!!! Enzovoort. Volgens u allemaal staten die in het verleden leven??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nadien heeft men gestreefd naar een afschaffing van de twee types ASO-onderwijs door de invoering van een eenheidstype. Daar werd de regelgeving van "de oude humaniora" weer ingevoerd: Frans als verplichte eerste vreemde taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit in het VSO gezeten, en toch 2e taal Engels gehad.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan welk college studeerde u dan wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed. Ik heb geen zin in urenlang geëmmer. Ik kom wel met bewijzen.
![]() |
![]() |