![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Lokaal Raadslid
|
Daar weet u het antwoord zelf ook op. Wetenschappelijk kan dit niet bewezen worden omdat politiek geen wetenschap is.
Er zijn wel al duidelijke indicaties voor: nl de problemen die de onderhandelaars over de regeerakoorden hadden op communautaire punten. Komt daar nog bij dat de Vlaming niet echt goed ingelicht is over die transfers. De meesten denken dat we over miljoenen € spreken ipv miljarden. Hoe voelt u zich om jaarlijks +/- € 750 aan Wallonië te betalen. Gerekend dat er 6.000.000 Vlamingen zijn die allemaal (ook minderjarigen, werklozen,...) aan die € 5 miljard meebetalen.
|
|
|
#42 |
|
Banneling
|
En de Koning heeft de meubels gered?
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Lokaal Raadslid
|
Sorry was wat snel en moest even een zin aanpassen.
De koning is trouwens van Duitse afkomst, wat op zich ook al veel zegt. Als er geen communotaire problemen waren hadden ze wel een "Belg" gevonden om aan het hoofd van ons land te staan hee
|
|
|
#44 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik vermoedde dat ik een dergelijk antwoord kon verwachten (niet negatief bedoeld) En ik geloof dat er in het Nederlandse konigshuis ook Duits bloed zit en in andere trouwens ook nog. Alleen hier hebben we én een "Duitse" koning én communautaire problemen én de transfers. Zonder de transfers en gesteld dat er geen communautiare problemen waren had ik ook geen grote problemen met het koningshuis of België
Mijn bezwaren tegen het koningshuis op het ogenblik is dat het symbool staat voor iets dat eigenlijk niet werkt. België was, net zoals het communisme, een experiment dat faalde. Het wordt tijd dat verdronken kalf te begraven en verder te gaan. Let wel dat ik bezwaren tegen het konigshuis heb, niet de personen in kwestie want die hebben mij persoonlijk nog niets misdaan.
|
|
|
#46 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De splitsing van de Plantentuin van Meise: Minister Annemie Neyts: “… Door dat ondertekende samenwerkingsakkoord wordt de plantentuin overgedragen aan de Vlaamse Gemeenschap die er de rechtsvorm van bepaalt met uitzondering van – ik kijk naar mijn papiertje om u dat precies te kunnen zeggen – de wetenschappelijke en genetische verzamelingen, het herbarium en de bibliotheek.” |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik wil best aannemen dat er in elk land transfers zijn, alhoewel niet op zo'n ondoorgrondelijke manier zoals dit hier plaatsheeft.
En , inderdaad, onze dames en heren politici maken er een soepje van.(zoals gewoonlijk) Ik moet toegeven dat ik een zeker respect heb voor de motieven van BUB. Als ik jullie goed versta willen jullie een duidelijker productiever bestuur van de drie landsdelen door hen als één land te regeren, zonder al die communautiare rompslomp. Praktisch is dit echter uiterst moeilijk te realiseren en onoverkomelijke problemen doemen aan de horizon. Enkele voorbeelden: wat wordt de bestuurstaal? Nederlands niet want dan zijn de Walen kwaad, omgekeerd voor het Frans (om nog maar te zwijgen over het Duits) Zal de verdeelsleutel dan echt 60/40 worden, dan zullen heel wat Waalse politice op hun tenen getrapt worden, enz... . Eenvoudiger zou zijn om landsdelen hun eigen weg te laten gaan binnen Europa en naast elkaar leven als goede buren die samen problemen kunnen oplossen en elkaar eventueel ook helpen waar nodig. Zonder dat dit afgedwongen hoeft te worden (zoals ergens anders op dit forum reeds geopperd werd) Een beetje zoals de Benelux begonnen is, de afzonderlijke staten beslissen zelf over hun eigen binnenlandse politiek, maar economisch werden heel wat verdragen afgesloten. Tot mijn spijt moet ik voor vandaag afsluiten, misschien kunnen we deze discussie eens bij pot en pint verderzetten.
|
|
|
#48 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Minister-President
|
Beste,
Tactitus, op het moment zijn er maar 2 federale partijen ( bij mijn weten ) BUB en VIVANT die niet eens in het parlement zitten en nog geen 2 procent halen. Indien jij ons gaat verplichten om federale partijen te maken!! Dat zou niet zo democratisch zijn. Nog iets, een Belgische republiek is het onozelste wat ik ooit al gehoord heb, wat gaan we dan doen? 1ste keer: Waal 2dekeer Vlaming 3dekeer franstalige Brusselaar 4dekeer Nederlandstalige Brusselaar 5dekeer duitstalige Belg. Mijn groeten
|
|
|
#50 | |
|
Banneling
|
U vergeet de PVDA, maar kom...
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#51 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#52 |
|
Banneling
|
Daarmee antwoordt u niet op mijn opmerking.
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|