Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2003, 14:33   #41
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Daar weet u het antwoord zelf ook op. Wetenschappelijk kan dit niet bewezen worden omdat politiek geen wetenschap is.
Er zijn wel al duidelijke indicaties voor: nl de problemen die de onderhandelaars over de regeerakoorden hadden op communautaire punten.
Komt daar nog bij dat de Vlaming niet echt goed ingelicht is over die transfers. De meesten denken dat we over miljoenen € spreken ipv miljarden. Hoe voelt u zich om jaarlijks +/- € 750 aan Wallonië te betalen.
Gerekend dat er 6.000.000 Vlamingen zijn die allemaal (ook minderjarigen, werklozen,...) aan die € 5 miljard meebetalen.

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 14:35   #42
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

En de Koning heeft de meubels gered?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 14:38   #43
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Sorry was wat snel en moest even een zin aanpassen.

De koning is trouwens van Duitse afkomst, wat op zich ook al veel zegt. Als er geen communotaire problemen waren hadden ze wel een "Belg" gevonden om aan het hoofd van ons land te staan hee

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Oud 9 juli 2003, 14:39   #44
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Als er geen communotaire problemen waren hadden ze wel een "Belg" gevonden om aan het hoofd van ons land te staan hee
In Albanie was Wilhelm von Wied, van Duitse afkomst monarch aan het begin van deze eeuw. Me dunkt hebben ze daar geen communautaire problemen?
Oud 9 juli 2003, 14:49   #45
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoedde dat ik een dergelijk antwoord kon verwachten (niet negatief bedoeld) En ik geloof dat er in het Nederlandse konigshuis ook Duits bloed zit en in andere trouwens ook nog. Alleen hier hebben we én een "Duitse" koning én communautaire problemen én de transfers. Zonder de transfers en gesteld dat er geen communautiare problemen waren had ik ook geen grote problemen met het koningshuis of België

Mijn bezwaren tegen het koningshuis op het ogenblik is dat het symbool staat voor iets dat eigenlijk niet werkt. België was, net zoals het communisme, een experiment dat faalde. Het wordt tijd dat verdronken kalf te begraven en verder te gaan.

Let wel dat ik bezwaren tegen het konigshuis heb, niet de personen in kwestie want die hebben mij persoonlijk nog niets misdaan.

Oud 9 juli 2003, 14:55   #46
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder de transfers en gesteld dat er geen communautiare problemen waren had ik ook geen grote problemen met het koningshuis of België
Maar in élk land zijn er transfers, en de communautaire problemen vloeien voort uit de institutionele en particratische tweedeling van het land die automatisch elk conflict tot een communautair conflict maakt. Het Zonieeenwoud is geregionaliseerd. Als er een boom valt op de gewestgrens moet er onderhandeld worden. Vindt u dat teken van een goed bestuur? Of dit:
De splitsing van de Plantentuin van Meise:
Minister Annemie Neyts: “… Door dat ondertekende samenwerkingsakkoord wordt de plantentuin overgedragen aan de Vlaamse Gemeenschap die er de rechtsvorm van bepaalt met uitzondering van – ik kijk naar mijn papiertje om u dat precies te kunnen zeggen – de wetenschappelijke en genetische verzamelingen, het herbarium en de bibliotheek.”
Oud 9 juli 2003, 15:13   #47
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Ik wil best aannemen dat er in elk land transfers zijn, alhoewel niet op zo'n ondoorgrondelijke manier zoals dit hier plaatsheeft.
En , inderdaad, onze dames en heren politici maken er een soepje van.(zoals gewoonlijk)
Ik moet toegeven dat ik een zeker respect heb voor de motieven van BUB. Als ik jullie goed versta willen jullie een duidelijker productiever bestuur van de drie landsdelen door hen als één land te regeren, zonder al die communautiare rompslomp. Praktisch is dit echter uiterst moeilijk te realiseren en onoverkomelijke problemen doemen aan de horizon.

Enkele voorbeelden: wat wordt de bestuurstaal? Nederlands niet want dan zijn de Walen kwaad, omgekeerd voor het Frans (om nog maar te zwijgen over het Duits) Zal de verdeelsleutel dan echt 60/40 worden, dan zullen heel wat Waalse politice op hun tenen getrapt worden, enz... .

Eenvoudiger zou zijn om landsdelen hun eigen weg te laten gaan binnen Europa en naast elkaar leven als goede buren die samen problemen kunnen oplossen en elkaar eventueel ook helpen waar nodig. Zonder dat dit afgedwongen hoeft te worden (zoals ergens anders op dit forum reeds geopperd werd) Een beetje zoals de Benelux begonnen is, de afzonderlijke staten beslissen zelf over hun eigen binnenlandse politiek, maar economisch werden heel wat verdragen afgesloten.

Tot mijn spijt moet ik voor vandaag afsluiten, misschien kunnen we deze discussie eens bij pot en pint verderzetten.

Oud 9 juli 2003, 15:26   #48
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Enkele voorbeelden: wat wordt de bestuurstaal? Nederlands niet want dan zijn de Walen kwaad, omgekeerd voor het Frans (om nog maar te zwijgen over het Duits) Zal de verdeelsleutel dan echt 60/40 worden, dan zullen heel wat Waalse politice op hun tenen getrapt worden, enz... .
de bestuurstaal blijft gewoon Frans- Nederlands en Duits (tweetalig in Brussel+faciliteiten). In een staat met federale partijen en zonder gewestregeringen moeten er trouwens geen verdeelsleutels meer zijn.
Oud 9 juli 2003, 16:33   #49
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Beste,

Tactitus, op het moment zijn er maar 2 federale partijen ( bij mijn weten ) BUB en VIVANT die niet eens in het parlement zitten en nog geen 2 procent halen. Indien jij ons gaat verplichten om federale partijen te maken!! Dat zou niet zo democratisch zijn.

Nog iets, een Belgische republiek is het onozelste wat ik ooit al gehoord heb, wat gaan we dan doen? 1ste keer: Waal 2dekeer Vlaming 3dekeer franstalige Brusselaar 4dekeer Nederlandstalige Brusselaar 5dekeer duitstalige Belg.

Mijn groeten
Oud 9 juli 2003, 16:41   #50
Bruno*
Banneling

Standaard

U vergeet de PVDA, maar kom...

Citaat:
Nog iets, een Belgische republiek is het onozelste wat ik ooit al gehoord heb, wat gaan we dan doen? 1ste keer: Waal 2dekeer Vlaming 3dekeer franstalige Brusselaar 4dekeer Nederlandstalige Brusselaar 5dekeer duitstalige Belg.
In een Vlaamse republiek zou de president theoretisch ook Franstalig kunnen zijn.
Oud 9 juli 2003, 18:23   #51
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
U vergeet de PVDA, maar kom...

Citaat:
In een Vlaamse republiek zou de president theoretisch ook Franstalig kunnen zijn.
In theorie kunnen er zoveel dingen, theoretisch zouden Vlamingen en Walen ook perfect kunnen samenleven in 1 land, het tegendeel is eerder waar geworden.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 18:36   #52
Bruno*
Banneling

Standaard

Daarmee antwoordt u niet op mijn opmerking.
Oud 9 juli 2003, 22:47   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg dat maar eens uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 22:50   #54
Bruno*
Banneling

Standaard

In Vl. wonen ook Franstaligen.
Oud 9 juli 2003, 22:53   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vl. wonen ook Franstaligen.
En? Een dergelijke president zal het Nederlands heel goed moeten beheersen en zal het als ambtelijke taal moeten gebruiken. Van zijn moedertaal zal hij uit hoofde van zijn ambt geen gebruik kunnen maken.
Oud 9 juli 2003, 23:07   #56
Bruno*
Banneling

Standaard

En dan? Hij blijft een Franstalige ...VOLKSVREEMD
Oud 9 juli 2003, 23:09   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan? Hij blijft een Franstalige ...VOLKSVREEMD
Waarom zou hij "volksvreemd" zijn als hij beseft hoe de verhoudingen liggen, nl. de primauteit van het Nederlands aanvaardt, respecteert en volgt?
Oud 9 juli 2003, 23:09   #58
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
In het weekend van 12 mei 2002 luisterden honderden belangstellenden op het colloqium nav 700 jaar mythologisering van de slag op de Groeninger Kouter in 1302, naar professoren van diverse universiteiten die wat mythes onderuit haalden omtrent de Guldensporenslag.

Zo bestond dat 'Vlaamse leger' ook uit burgers uit Namen, en dat leger waren niet veel meer dan een hoopje zatlappen, voetvolk en ambachtslui, kort gezegd een zooitje ongeregeld en het werd bovendien aangevoerd door een... Nederlander, van origine afkomstig uit Zeeuws Vlaanderen.

Professor Dirk Heirbaut: Het wordt heel vaak verzwegen, want het is inderdaad niet leuk om te moeten toegeven dat we de overwinning die wij op de officiële Vlaamse feestdag herdenken, eigenlijk te danken hebben aan een Nederlander maar het is wel zo. Het tactische brein achter heel de veldslag was Jan van Renesse en niet een van de Dampierres. Van Renesse bepaalde de slaglinies en gaf de bevelen die maakten dat de Vlamingen die heroïschie overwinning konden behalen.

Het verhaal over Pieter De Coninck is grotendeels correct maar Jan Breydel had nauwelijks wat met de Guldensporenslag te maken. Hij was een beenhouwer en paardenhandelaar en veel meer dan de pistolets met américain leveren heeft hij niet gedaan, aldus Heirbaut.

Het beeld dat Conscience van hem schept in de 'Leeuw van Vlaanderen' klopt niet, Breydel was helemaal geen blonde jongeling en haast zou oud als De Coninck.

Uiteraard zal hier weer graag gequoot worden over de 'De Guldensporenslag' van de klopgrage VB-mandataris Karim Van Overmeire, Eigen Waarheid Eerst natuurlijk

Voor de twijfelaars slechts 1 tip :
Kijk eens aan, Piano is de geschiedenis aan het revisioneren
Oud 11 juli 2003, 10:43   #59
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarmee antwoordt u niet op mijn opmerking.
Da is toch geen probleem, gij geeft nooit een antwoord op een opmerking.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 11:32   #60
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou hij "volksvreemd" zijn als hij beseft hoe de verhoudingen liggen, nl. de primauteit van het Nederlands aanvaardt, respecteert en volgt?
Dus als alle Franstaligen Nederlands kennen (en vice versa) is er geen enkel probleem meer. Blij dat u het toegeeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be