Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2003, 14:34   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Wanneer ik autopech heb en er komt een vreemdeling naar mij toe, dan ga ik niet in paniek slaan of zo, maar hem om hulp vragen, net zoals ik mij zou gedragen tegenover een 'witte'(karikaturaal!). Voor mij is een andere houding dan de deze racistisch.
Waarom zou ik hulp van een Turkse garagist weigeren als mijn wagen het niet meer doet? Ik zie daar geen reden toe.

Citaat:
En aangezien je in een rechtbank tastbare bewijzen nodig hebt, weet je even goed als ik dat de VB/racistische houding moeilijk te bewijzen is.
Soit, geen tijd hieraan verspillen, een VB'er is het feitelijk niet waard.
M.a.w. er zijn dus geen bewijzen. Er is dus geen racisme en de hele tijd zit men dus uit de nek te kletsen over dat vermeend racisme van het Vlaams Blok.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 14:35   #42
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Maar waar ik absoluut niet tegen kan is veralgemening. En elke VB'er, hoe hard hij het ook mag ontkennen, scheert vaak vreemdelingen over dezelfde kam. De één al wat meer dan de andere.
Wanneer ik een vreemdeling zie ga ik niet onmiddellijk de conotatie dief of dergelijke maken. En je gaat mij NIET wijsmaken dat JIJ dat niet doet!!!!
Tja, dan moet u ontgoochelen. Ik doe dat ook niet, en nochtans ben ik een overtuigd Vlaams Blokker (en dat al vele jaren).
Jan hanteert namelijk liever huidskleur als nationaliteit. Een Nederlander en een Marrokaan zullen niet over dezelfde kam geschoren worden.
Oud 8 juli 2003, 14:36   #43
Onbekende

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Ik weet dat men het moslimfundamentalisme niet moet onderschatten maar om nu elke moslim te vervolgen, zoals het blok eigenlijk voorsteld, gaat mij te ver.
Dat stelt het Vlaams Blok helemaal niet. Mag ik u eens vragen waarop u zich daarvoor baseert (graag dus een paragraaf uit het partijprogramma of een ander leidend document waarin opgeroepen wordt tot vervolging van de alle moslims)?
Ik vraag mij ook af waar sommigen die onzin blijven vandaan halen.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 14:39   #44
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wanneer ik autopech heb en er komt een vreemdeling naar mij toe, dan ga ik niet in paniek slaan of zo, maar hem om hulp vragen, net zoals ik mij zou gedragen tegenover een 'witte'(karikaturaal!). Voor mij is een andere houding dan de deze racistisch.
Waarom zou ik hulp van een Turkse garagist weigeren als mijn wagen het niet meer doet? Ik zie daar geen reden toe.

Citaat:
En aangezien je in een rechtbank tastbare bewijzen nodig hebt, weet je even goed als ik dat de VB/racistische houding moeilijk te bewijzen is.
M.a.w. er zijn dus geen bewijzen. Er is dus geen racisme en de hele tijd zit men dus uit de nek te kletsen over dat vermeend racisme van het Vlaams Blok.
VB heeft zijn programma specifiek herschreven om nog net spreekwoordelijk niet racistisch te zijn. Dat er gediscrimineerd moet worden steekt het Blok niet onder stoelen of banken: Eigen Volk Eerst. Zeer duidelijke discriminatie van andere Volkeren.

Dat op zich is moreel verkeerd, en of ge nu binnen een racismewet valt of erbuiten veranderd daar niets aan.
Oud 8 juli 2003, 14:39   #45
Onbekende

Standaard

Ik ben ook Vlaams Blokker, en ga naar de Peugeot garage in Antwerpen, waar de Turkse bediening uitermate vriendelijk is. Bovendien heb ik Turkse vrienden en een Marokkaanse vriendin.
Een Thaise, één uit Hong Kong en één uit Armenië. Mag het even??
  Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 14:40   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Jan hanteert namelijk liever huidskleur als nationaliteit. Een Nederlander en een Marrokaan zullen niet over dezelfde kam geschoren worden.
Jan hanteert helemaal niet de huidskleur als criterium: ik heb vele vrienden onder de Griekse gemeenschap in dit land (en Grieken hebben niet onmiddellijk een melkwitte huid...).
Oud 8 juli 2003, 14:41   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VB heeft zijn programma specifiek herschreven om nog net spreekwoordelijk niet racistisch te zijn. Dat er gediscrimineerd moet worden steekt het Blok niet onder stoelen of banken: Eigen Volk Eerst. Zeer duidelijke discriminatie van andere Volkeren.
U gooit blijkbaar twee elementen door elkaar: racisme en discriminatie. Maar goed, ook aan discriminatie doet het Vlaams Blok niet. Inperking van rechten voor niet-burgers is immers geen discriminatie, maar een gewoon internationaal erkend staatsrechterlijk element.
Oud 8 juli 2003, 14:42   #48
Onbekende

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Citaat:

Dat op zich is moreel verkeerd, en of ge nu binnen een racismewet valt of erbuiten veranderd daar niets aan.
Dus gratis rijlessen aanbieden door de VDAB, maar enkel voor allochtonen is niet racistisch?
Ja, dan zeggen wij inderdaad 'Eigen Volk Eerst'.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 14:42   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onbekende
Ik ben ook Vlaams Blokker, en ga naar de Peugeot garage in Antwerpen, waar de Turkse bediening uitermate vriendelijk is. Bovendien heb ik Turkse vrienden en een Marokkaanse vriendin.
Een Thaise, één uit Hong Kong en één uit Armenië. Mag het even??
U weet toch dat alles goed is in de strijd tegen het Vlaams Blok. Dus liegt men er maar op los. Dat weten we natuurlijk al lang en het verbaast ons al lang niet meer.
Oud 8 juli 2003, 16:53   #50
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Citaat:
U gooit blijkbaar twee elementen door elkaar: racisme en discriminatie. Maar goed, ook aan discriminatie doet het Vlaams Blok niet. Inperking van rechten voor niet-burgers is immers geen discriminatie, maar een gewoon internationaal erkend staatsrechterlijk element.
Die uitzondering van homofiele staatsburgers wel effe vergeten he?

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 17:25   #51
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik weet dat men het moslimfundamentalisme niet moet onderschatten maar om nu elke moslim te vervolgen, zoals het blok eigenlijk voorsteld, gaat mij te ver.
Dat stelt het Vlaams Blok helemaal niet. Mag ik u eens vragen waarop u zich daarvoor baseert (graag dus een paragraaf uit het partijprogramma of een ander leidend document waarin opgeroepen wordt tot vervolging van de alle moslims)?
Ik baseer mij op inmiddels verdwenen standpunten van het Blok en niet die 70 punten. Ik baseer mij op uitspraken van de top van het blok. Aanpassen of opkrassen is er nog steeds bij dacht ik. De voorwaarden om als aangepast te worden aanvaard houd in dat men zijn geloof moet opgeven. Een gebedsplaats mag alvast toch niet. Uit het oudere programma leid ik af dan het blok aparte scholen wenst voor moslims waar ze voorbereid worden om terug te keren. Dit lijkt mij al niet bevorderlijk voor de integratie of zijn ze misschien van zin om 2 soorten moslimscholen op te richten, 1 voor degenen die willen terugkeren en 1 voor degenen die willen blijven. Het programma is natuurlijk aangepast aan de wetgeving en aan de aanvaardbaarheid voor meer vlamingen maar de moslims zijn toch niet veranderd.

Maar je hebt gelijk hoor Jan, het blok is geen racistische partij, Racisme is discriminatie op basis van ras en het blok discrimineert hoofdzakelijk op basis van het geloof.
Maar kom, volgende week heb ik vakantie en zal ik ook eens iets opzoeken. Zal eerst en vooral eens gaan zoeken om welke redenen een niet europese vreemdeling zijn staatsburgerschap dient af te staan volgens het blok.

Lamzakl
Oud 8 juli 2003, 17:48   #52
George
Staatssecretaris

Standaard

Misschien kan je me wel overtuigen Jan dat het vlaams blok een partij is als een ander. Ik volg je als je zegt dat men enkel naar de recentste standpunten moet kijken. Maar neem nu Ambetanterik, Eichman, e.a. hier. Dat zijn OOKkiezers van het blok, waarschijnlijk zelfs van het eerste uur. Zij nemen duidelijk standpunten in die veel verder gaan dan het huidige blok-programma. Gaat het blok dan geen rekening houden met z'n kiezers van het eerste uur met de kiezers die hen groot gemaakt hebben? Ik denk niet dat die mensen dat graag horen.
Maar kom, dat mag jij hen vertellen tenzij ze uiteidelijk toch niet in de kou blijven staan en het blok de intentie heeft om de extremere standunten terug boven te halen eens ze mee mogen doen.

Lamzakl
Oud 8 juli 2003, 20:10   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die uitzondering van homofiele staatsburgers wel effe vergeten he?
Ook dat is geen discriminatie: het huwelijk is immers een instituut dat openstaat voor een man-vrouwrelatie, zoals, gelukkig, nog steeds in de meerderheid van de Europese landen het geval is. Een blauwe parkeerkaart kun je als niet-gehandicapte ook niet krijgen. Is dat dan ook discriminatie? En als goede verdiener zullen mijn kinderen ook geen studiebeurs ontvangen. Word ik dan gediscrimineerd? Neen. Net zo min worden de homoseksuelen gediscrimineerd wanneer het huwelijk niet voor hen open wordt gesteld.
Oud 8 juli 2003, 20:12   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien kan je me wel overtuigen Jan dat het vlaams blok een partij is als een ander.
Dat hoef ik niet: u beschuldigt immers onze partij ervan racistisch te zijn. Welnu, in ons rechtssysteem is het nog altijd zo dat u uw aantijgingen moet kunnen staven. Men blijft immers onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt. Aan u dus nog steeds de eer: toon maar eens aan dat het Vlaams Blok racistisch is. De respectievelijke rechters in eerste als tweede aanleg waren in ieder geval niet overtuigd van de gegrondheid van een dergelijke beschuldiging...
Oud 8 juli 2003, 20:15   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit het oudere programma leid ik af dan het blok aparte scholen wenst voor moslims waar ze voorbereid worden om terug te keren.
Dat was in een tijd waarin men nog dacht dat er snel een oplossing zou komen voor het migrantenprobleem. Jammer genoeg is echter gebleken dat de opeenvolgende regeringen het probleem niet hebben willen zien.

Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg dat een partij haar standpunten na verloop van bijschaaft en aanpast aan de veranderende werkelijkheid. En dat hoort u eens van een VB-lid die er al heel lang bij is.
Oud 8 juli 2003, 20:17   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je hebt gelijk hoor Jan, het blok is geen racistische partij, Racisme is discriminatie op basis van ras en het blok discrimineert hoofdzakelijk op basis van het geloof.
Helemaal niet. Een moslim zal helemaal niet gediscrimineerd worden omwille van zijn geloof: er bestaat in dit land immers godsdienstvrijheid.
Oud 8 juli 2003, 20:18   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... om welke redenen een niet europese vreemdeling zijn staatsburgerschap dient af te staan volgens het blok.
Dat heeft het Vlaams Blok nooit gesteld. Wel staat er dat er een evaluatie moet komen van de naturalisaties die de laatste jaren zijn gebeurd.
Oud 8 juli 2003, 20:34   #58
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

De rechtbanken hebben zich enkel onterecht onbevoegd verklaard een uitspraak te doen over het al dan niet racistisch zijn van het blok, Jan. Geen enkele rechtbank heeft zich dus over het blokfacisme uitgesproken. Dat proces moet nog komen. Hieromtrent moet wet natuurlijk herzien worden om dergelijke uitwassen van het rechtssysteem uit de rechtsspraak te halen en in de toekomst weer de rechtvaardigheid te laten zegevieren.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:37   #59
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
... om welke redenen een niet europese vreemdeling zijn staatsburgerschap dient af te staan volgens het blok.
Dat heeft het Vlaams Blok nooit gesteld. Wel staat er dat er een evaluatie moet komen van de naturalisaties die de laatste jaren zijn gebeurd.
Dat is nogal vaag gesteld hé Jan. Wat doen we met uitspraken zoals "Een Moslim is per definitie nooit perfect geintegreerd."

(Antwoord van VB Senator Gerda Staveaux-Van Steenberge op de ja-neen vraag van Jurgen V.: "Is een perfect geïntegreerde Moslim welkom bij het VB? " Zondag 2 maart 2003.)

En zo zijn er nog wel een pak meer voorbeelden. Nooit herroepen door de VB – top.
Raar is dat.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 20:37   #60
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Misschien kan je me wel overtuigen Jan dat het vlaams blok een partij is als een ander.
Dat hoef ik niet: u beschuldigt immers onze partij ervan racistisch te zijn. Welnu, in ons rechtssysteem is het nog altijd zo dat u uw aantijgingen moet kunnen staven. Men blijft immers onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt. Aan u dus nog steeds de eer: toon maar eens aan dat het Vlaams Blok racistisch is. De respectievelijke rechters in eerste als tweede aanleg waren in ieder geval niet overtuigd van de gegrondheid van een dergelijke beschuldiging...
Ik ben geen jurist, nog officieel erkend onderzoeker (politie, staatsveiligheid, parlementair) en kan bijgevolg dus niet met erkende bewijzen afkomen.

Lamzakl
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be