![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De Post echter, moet lenen om de lonen eind dit jaar te kunnen uitbetalen. Dat is dramatisch. Daarbovenop moet nog geld gevonden worden om een pak nieuwe investeringen uit te voeren. Een loodzware opdracht, net op het ogenblik dat Europa de postmarkt vrijmaakt: er komt plots concurentie. De investeringen van de maatschappij blijken ondoordacht. De vijf nieuwe sorteercentra werken automatisch en efficiënt: zo zal elke postbode minstens een uur winnen omdat zijn post reeds straat per straat op volgorde steekt. Goed hé. Wallonië krijgt 2 sorteercentra, net als het dubbel zo grote Vlaamse gewest. Om Luik aan het werk te houden, wordt de Limburgse post over de weg naar Luik vervoerd, voor elke postbode gesorteerd, en weer naar Limburg gereden. Met files erbij zullen de brieven in Limburg een stuk langer onderweg zijn, zelfs met prior-zegel. (De Post wil niet meer met het spoor werken wegens te duur). Een sorteercentrum nabij Brussel ligt voor de hand. Logistieke bedrijven vestigen zich ofwel aan de ring, ofwel wat verder van de stad, om files te vermijden. De Post vestigt zich om politieke redenen in het Brussels gewest: een sorteercentrum in bv Zaventem zou betekenen dat Vlaanderen drie centra krijgt, en dat mag blijkbaar niet van de Post. Dus een sorteercentrum bouwen in het Brussels gewest. De gronden zijn daar veel duurder, de toegankelijkheid ondermaats. Reken dus maar op duurdere en tragere post in Vlaams-Brabant. Dit alles moet nog gefinancierd worden, door een bedrijf dat onvoldoende cashflow genereert om de lonen uit te betalen. Een dik jaar geleden sloeg Postbaas Rombouts reeds alarm, en suggereerde enkele oplossingen. Hij werd prompt tot ontslag gedwongen. Dat loopt niet goed af, daar heb je geen glazen bol voor nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En zo gaat het in dit land altijd: de klokkenluiders worden ontslagen...
en het failliet volgt een tijdje nadien. En onze politici staan erbij, zorgen dat de ontslagene een dikke ontslagpremie krijgt ...en benoemen politiek nog een duurdere opvolger. Met België zal hetzelfde gebeuren. Alleen zal er dan geen geld meer zijn om 'opvolgers' te betalen.
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als we de zaken omdraaien en dezelfde paden opgaan, kunnen we stellen dat de BUB er een quasi-leidersprincipe op nahoudt ('Onze goede vorst', 'Leve de koning', 'Trouw aan onze Monarch' etc.) en aan acute, bijna mystifiërende vaderlands-verering doet ('de onsterfelijke Belgische natie'). Het zou me niet verbazen dat elke vergadering begonnen wordt met de groet aan de vlag en een soortement 'Pledge of Allegiance' �* la Trols (nochtans geen BUB'er, dacht ik) onderschrift. Ik herinner me vaagweg iets over balken en splinters, hoe zat dat ook alweer?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() De CD&V heeft de duidelijkste scheiding tusen hem en zijn ex-zusterpartij ( want dat is het nu voor mij niet meer hoor )
Aja, ik heb uit hele goede bron, hele goede bron vernomen ( welleswaar cd&v bron ) dat de n-va een kartel zal aangaan met de CD&V. Hoe weet ik dat? Yves heeft naar alle schepenen en burgemeesters van CD&V hun mening gevraagd en wie mij al een beetje kent weet dan hoe het komt dat ik dat te weten ben gekomen. En ondertussen is de stemming al rond en er is volmondig: oui gezegd.
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor alle duidelijkheid: Trol maakt wél deel uit van de ene Unitairte Partij. De vergaderingen worden niet begonnen met een groet aan de vlag. Het enige ceremoniele dat er aan is, is de Brabanconne op het einde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zeg vraag het hem zelf e ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
...tot aan de taalgrens, zo sprak Jezus Christus ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is dus om een lang verhaal kort te maken, totale onzin mij als separatist te brandmerken, te meer omdat ik niet die pavloviaanse 'België barst!'-reactie heb van zodra ik de Saksen-Coburgers of een tricoloortje zie. Staten zijn een middel, geen doel. Als een staat geen goed bestuur meer kan garanderen, moet ze hervormd of opgeheven worden, zo simpel is dat. Iets als een 'eeuwig vaderland' is achterhaalde negentiende-eeuwse romantiek.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet verwonderlijk dat we vandaag in dit onecht federalisme zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Neen logoke zet ik (nog? )niet. Geen echte reden.. ik mag toch zetten wat ik wil nietwaar? maar u weet het dus.. k voel me wel vereerd seg er wordt al achter mijn rug over mij gesproken ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Dat men niet wist waar men heen wilde -dat gebeurde wel vaker in de jaren 60- zegt op zich niets, het is veel belangrijker dat die commissie er gekomen was omdat men wist dat het unitaire vehikel rammelde. Ik vrees trouwens dat ik een bepaalde passage niet duidelijk genoeg heb geformuleerd: die optimistische boodschappers, dat sloeg op de BUB-adepten, niet op die zestigers.
||
![]() |
![]() |