Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De Doodstraf voor zware delicten lijkt mij
meer dan aangewezen 42 40,78%
voor ernstige discussie vatbaar, maar eerder JA 19 18,45%
volledig uit den boze 42 40,78%
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2002, 19:38   #41
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vivant007
Dat is zoals je het bekijkt. Ik bekijk hen als zieken. Een gelegenheidsdief kan je vergelijken met een verkoudheid. Een moordenaar kan vergelijkbaar zijn met een geesteszieke.
Ik bekijk mensen die misdaden plegen als individuen die geen respect kennen, luiaards die liever stelen dan ervoor te werken, ...

Verder ben ik van mening dat de politie niet veel kan verweten worden in heel de situatie van de toenemende misdaad. Dit is de schuld van de slechtwerkende justitie. Maar dat is een andere discutie.
Oud 3 september 2002, 20:42   #42
de moralist
Partijlid

de moralist's schermafbeelding

Standaard

Wat mij een beetje ergert zijn deze die steeds aan de dans ontspringen of gedeeltelijk eraan ontspringen nml de witteboordcriminelen. Hoeveel is het al gebleken dat deze misdadigers al schade aan de mnesheid of aan de natuur brachten steeds zwak of bijna niet gestraft worden.Een totaal verkeerd beleid kwa veiligheid waar geld onder tafel geschoven wordt en bij een ramp(rechtstreeks of onrechtstreeks of op lange termijn )kan voor de volksgezondheid ernstige gevolgen hebben(de recente ziektes die uitbraken bij het veevoer)Die mensen komen er meestal mee af met een paar jaar brommen en het betalen van de schuld(????????)Maar iemand die een handtas steelt uit honger of om drugs te kopen(ik spreek dit totaal niet goed)worden meestal bezien als ernstige misdadigers. De fraude,bijvb. BTW,is zo immens groot dat dit een groot stuk van het budget afneemt van diverse intstanties.Wie betaalt die intstanties denk je?
Het komt er eigenlijk op neer dat bepaalde misdrijven schromelijk overdreven bestraft worden en dat de witteboordcriminaliteit hier zeer gorde dijt.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2002, 20:51   #43
rope
Burger

Standaard

Ik denk dat de witteboordcriminelen nog het moeilijkst aan te pakken zijn van allemaal. Die krijgen waarschijnlijk steun van ambtenaren en politici.

Ik ben er al blij mee dat België niet alleen meer staat met zijn schandalen en dat er in Nederland nu ook enkele dingen aan het licht gekomen zijn.
Oud 3 september 2002, 20:53   #44
jimmyl
Partijlid

Standaard

eigenlijk ben ik tegen. Vind dat gewoon barbaars. Waar halen wij het recht om het leven van iemand weg te nemen. Waar is zijn tweede kans?
Zijn beroepmogelijkheden...

Wel vind ik dat men de theoretische mogelijkheid misschien moet voorzien vooor zeeer extreme gevallen. Ken je het dr death verhaal van de uk? enkele honderden moorden, zo iemand kan je toch beter snel laten inslapen he. Maar enkel in heel extreme gevallen he.

ps laat gewoon een koord liggen met een lus in hun cel, dan ist ook opgelost

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2002, 12:32   #45
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amexx
Ik ben radikaal tegen de doodstraf.
NIEMAND mag beslissen over het beeindigen van iemands leven.
Volgens u mag alleen een moordenaar dat.
De doodstraf vind ik niet eens een erge straf. Een prikje en je bent van de zever vanaf.
Het probleem is dat je met een corrupt rechtssysteem zit. Ik ben er van overtuigd dat er tientallen onschuldige mensen in de gevangenis zitten. Natuurlijk allemaal mensen zonder geld, terwijl er tientalle rijke ,witteboorden, criminelen vrij rond lopen omdat de een of andere procedurefout werd gemaakt (eigenaardig dat die alleen maar gemaakt worden wanneer er rijke, machtige, personen mee gemoeid zijn). Of is dit een geheim dat ik nu veraden heb?
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2002, 14:13   #46
de moralist
Partijlid

Standaard

Men viseert maar al te snel de crimineel van de straat. Maar de criminelen achter de schermen vergeet men of zij zgn politieke of economische misdragingen. Een dictator die jaren aan een stuk een land,en zelfs nu nog heden,misbruikt,zijn eigen volk vermoord die tegenstrijdige politieke meningen hebben of industriëlen die jaren aan een stuk de omliggende gronden of de lucht langzaam en bijna ontzichtbaar bezoedelen daar spreekt niemand van. De gevolgen van die bezoedeling kunnen generaties na elkaar teisteren. Ziektes veroorzaken met eventuele gevolgen. Wie betaald dat allemaaL? De ziekenfondsen die jaren aan een stuk moeten vervangingskosten betalen voor zieke arbeiders,grond die afgevoerd moet worden,kankerpatiënten (longen)die creperen door bezoedelde lucht,enz. zijn allemaal dure aangelegenheden die moeten betaald worden.Deze heren en dames komen erallemaal te gemakkelijk vanaf. De gevolgen zijn catastrofaal. De ernst van deze misdrijven worden niet erkend en zijn soms erger dan een simpele diefstal die soms jammer genoeg dramatisch eindigd. Iedereen die een misdaad begaat moet gestraft worden. Als je dan de princiepes zou toepassen van diegenen die beweren dat dergelijk uitschot zou moeten verdwijnen dan vrees ik dat er velen de doodstraf zouden verdienen.Idem diegenen die niet moedwillig een dodelijk ongeval veroorzaken(overdreven snelheid,niet volgen van de verkeersregels,enz.)
Waar moet je dan de lijn trekken voor wie wel en wie niet. Onmogelijk.
Oorlogsmisdadigers ontspringen ook maar te snel de dans.Een internationaal strafrechtbank wordt volop geboycot.Verkeerde conclusies genomen door overheden waardoor hele bevolkingen ziek worden en met de dood bedreigd worden laat men met rust. Maar diegenen die een dramatische misdaad begaan worden direct verguisd,ten dood gebracht via exucutie.Voor de zgn pro's wordt het tijd om eens rond te kijken en de verdoken misdaad op te speuren ,die meestal desastreuze gevolgen hebben,en te straffen. Hang die ook eens aan de schandpaal en niet die ,meestal dan nog de gekleurde medemens,die zich amper kunnen verdedigen door allerlei omstandigheden. Bewerk de oorzaak ipv het gevolg van de misdaad te bewerken.
Oud 4 september 2002, 15:22   #47
Vincent
Burger

Standaard

In een westers democratisch land zijn de steunpilaren de economie en de justitie. Op gerechtelijk vlak moeten we dan ook zéér streng zijn voor overtreders. Allochtonen die de Belgische nationaliteit niet hebben maar hier toch verblijven moeten bij een (zware) overtreding van onze wetten het land uitgezet worden, zo beaamt ook Mark Eyskens. Belgen moeten ook zwaar gestraft worden. Voor moord, pedofilie, verkrachting,... moet afhankelijk van de ernst van de feiten en de omstandigheden zelfs de doodstraf kunnen. Geld sparen mag hierbij niet de prioriteit vormen maar is wel een goed spin off effect. Het zou ons verlossen van veel kwaad: recidivie, overvolle gevangenissen,... Helaas zie ik de invoering van de doodstraf niet meteen gebeuren. Positief is dan weer dat Verwilghen - misschien n.a.v. de Telefactsreportage over internetpedofilie - uitlokking (het zij in beperkte mate) van misdaden zal proberen te legaliseren. De VLD voelt dus duidelijk de verkiezingskoorts. Eerder zei Verhofstadt werk te zullen maken van het sociaal statuut van z'n grootste kiezersgroep, de zelfstandigen...
Vincent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2002, 15:30   #48
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Hang die ook eens aan de schandpaal en niet die ,meestal dan nog de gekleurde medemens,die zich amper kunnen verdedigen door allerlei omstandigheden. Bewerk de oorzaak ipv het gevolg van de misdaad te bewerken.
Moralist,

Zeg je me nu dat de meeste misdaden begaan worden door onze gekleurede medemens? En die sukkelaars die misdaden begaan kunnen zich amper verdedigen?

Mensen toch, hou er eens mee op van een misdadiger een slachtoffer te maken. Denk je dat ze rekening gehouden hebben met hun (de enige echte) slachtoffers toen ze hun misdaden begingen? Denk je dat ze er over nagedacht hebben wat de gevolgen zouden zijn van hun daden? Hoeveel leed ze veroorzaken voor nabestaanden en betrokkenen? Nee dus. Leg dan aub geen eieren meer onder hun gat en laat ze eens voelen dat ze over de schreef gegaan zijn.
Oud 4 september 2002, 15:39   #49
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent
Positief is dan weer dat Verwilghen - misschien n.a.v. de Telefactsreportage over internetpedofilie - uitlokking (het zij in beperkte mate) van misdaden zal proberen te legaliseren. De VLD voelt dus duidelijk de verkiezingskoorts. Eerder zei Verhofstadt werk te zullen maken van het sociaal statuut van z'n grootste kiezersgroep, de zelfstandigen...
Dat staat als een paal boven water. Deze regering zal enkel aan het werk gaan als ze er iets mee kunnen winnen in de verkiezingen. Problemen worden alleen aangepakt als ze in de media verschenen zijn. Eerder maakt men zich er niet moe meer aan.
Oud 4 september 2002, 15:44   #50
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Citaat:
Hang die ook eens aan de schandpaal en niet die ,meestal dan nog de gekleurde medemens,die zich amper kunnen verdedigen door allerlei omstandigheden. Bewerk de oorzaak ipv het gevolg van de misdaad te bewerken.
Moralist,

Zeg je me nu dat de meeste misdaden begaan worden door onze gekleurede medemens?
Dit is nu eens een uitspraak die perfect illustreert wat voor een meester in manipulatie, misleiding en volksverlakkerij de Vlaams Blokker vaak is.
Naar mijn bescheiden mening bedoelt Moralist dat het meestal de gekleurde mens is die aan de schandpaal wordt getimmerd.
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2002, 15:47   #51
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat staat als een paal boven water. Deze regering zal enkel aan het werk gaan als ze er iets mee kunnen winnen in de verkiezingen. Problemen worden alleen aangepakt als ze in de media verschenen zijn. Eerder maakt men zich er niet moe meer aan.
Ik heb ook sterk die indruk, in het bijzonder voor wat betreft de VLD.
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2002, 16:50   #52
de moralist
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vivant007
Citaat:
Citaat:
Moralist,

Zeg je me nu dat de meeste misdaden begaan worden door onze gekleurede medemens?
Dit is nu eens een uitspraak die perfect illustreert wat voor een meester in manipulatie, misleiding en volksverlakkerij de Vlaams Blokker vaak is.
Naar mijn bescheiden mening bedoelt Moralist dat het meestal de gekleurde mens is die aan de schandpaal wordt getimmerd.
Dank u voor uw terechte steun. Het ligt niet in mijn aard om iemand te beledigen want mijn slogan is steeds :verdraagzaamheid en vrede boven alles maar wat vivant007 bedoelt met het VB moet ik juist inschatten. Er zijn toch nog duidelijk mensen op deze site met gezond verstand.
Oud 5 september 2002, 08:55   #53
rope
Burger

Standaard

Citaat:
verdraagzaamheid en vrede boven alles maar wat vivant007 bedoelt met het VB moet ik juist inschatten.
Verdraagzaamheid en vrede behalve tov de Vlaams Blokker dan. Want die kan onmogelijk gelijk hebben, niet?
Oud 5 september 2002, 09:25   #54
de moralist
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
verdraagzaamheid en vrede boven alles maar wat vivant007 bedoelt met het VB moet ik juist inschatten.
Verdraagzaamheid en vrede behalve tov de Vlaams Blokker dan. Want die kan onmogelijk gelijk hebben, niet?

Neen totaal niet. Het is niet omdat u zulke politieke ideeën er opna houdt dat u als mens een totaal ander type bent.U zou nog kunnen schrikken van u eigen zelf als u in bepaalde situaties terecht komt. Zolang men op een democratische manier zij menigen tov elkaar kan kwijt raken waar zou onverdraagzaamheid en oorlog dan zijn plaats vinden?De mens is op aarde gekomen om in vrede te leven en danzich al of niet voort te planten.Iedereen heeft een beetje rechtop geluk en liefde.Soms gaat dit niet altijd optimaal maar daar we geen dierlijke instincten hebben hoeven we elkaar toch niet uit te roeien en met elkaar te leven in een harmonie. Een beetje verdraagzaamheid van elk en ieder kan veel wonderen doen en stuk minder armoede teweeg brengen
Oud 5 september 2002, 10:29   #55
rope
Burger

Standaard

Vivant en Moralist,

Jullie hebben de gave om in elke mens alleen maar het goede te zien (en ik bedoel dit niet slecht), iets dat mij al lang niet meer lukt. Mijn visie over de mensen is door de jaren heen er niet optimistischer op geworden en de stijgende criminaliteit en vervaging van de morele waarden bevestigen dit. Ik geloof nooit dat je misdaad kan bestrijden met een zachte aanpak, dat is meer een uitnodiging om verder te gaan en erger te worden. Ik ben er wel mee akkoord dat naast een strenge bestraffing er ook aan preventie moet gedaan worden. Diegene die op het randje staat kan teruggefloten worden, maar zij die te ver gegaan zijn moeten hard aangepakt worden. Individuen die zo ziekelijk van geest zijn dat ze massamoorden of dergelijke op hun geweten hebben passen niet in een maatschappij en moeten ofwel levenslang geïsoleerd worden ofwel (naar mijn mening) de doodstraf krijgen. Zolang zij in leven zijn, zijn zij een gevaar voor de samenleving.
Oud 5 september 2002, 10:46   #56
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Mijn geloof in de 'goedheid des menschen' is er de laatste jaren ook niet op vooruit gegaan.
Wanneer een misdadiger echt zo ziekelijk is en niet meer in een maatschappij geïntegreerd kan worden, is de doodstraf idd een aanvaardbare oplossing.
De andere straffen zouden ook strenger moeten worden! De straffen die nu op inbraak, overval... staan zijn belachelijk (als het vonnis 8 maanden luidt, zit de crimineel hooguit 2 maanden in 'hotel den houte lepel')
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 10:58   #57
de moralist
Partijlid

Standaard

Citaat:
Vivant en Moralist,

Jullie hebben de gave om in elke mens alleen maar het goede te zien (en ik bedoel dit niet slecht), iets dat mij al lang niet meer lukt. Mijn visie over de mensen is door de jaren heen er niet optimistischer op geworden en de stijgende criminaliteit en vervaging van de morele waarden bevestigen dit. Ik geloof nooit dat je misdaad kan bestrijden met een zachte aanpak, dat is meer een uitnodiging om verder te gaan en erger te worden. Ik ben er wel mee akkoord dat naast een strenge bestraffing er ook aan preventie moet gedaan worden. Diegene die op het randje staat kan teruggefloten worden, maar zij die te ver gegaan zijn moeten hard aangepakt worden. Individuen die zo ziekelijk van geest zijn dat ze massamoorden of dergelijke op hun geweten hebben passen niet in een maatschappij en moeten ofwel levenslang geïsoleerd worden ofwel (naar mijn mening) de doodstraf krijgen. Zolang zij in leven zijn, zijn zij een gevaar voor de samenleving.
Agressie bestrijden met agressie lokt nog verder uit en staat geen grens meer op en dan pas moet je zeer representatief te werk gaan dat men de vraag stelt was het niet beter om dit op een andere manier aan te pakken.Als je geboren wordt of door ziekte,ongeval of andere omstandigheden een zieke geest krijgt is het toch jou fout niet?Laat voorstanders van de harde maatregel en de voorstanders van de zachte maatregel samen komen om tot een concensus te komen waatr beide partijen vrede mee kunnen nemen.Stop die waanzin van nutteloos moorden dmv de doodstraf. Het heeft geen zin. Je moet eens wetenschappelijk werk daaromtrent lezen tot je met een definitief oordeel komt. Men moet eerst de twee kanten bezien ,nadenken en dan pas beluiten. Soms met deliquenten gaan praten kan een mens doen nadenken.Zij zijn,de meesten,niet fier wat ze gedaan hebben maar ze zitten soms in een visieuze cirkel en de ùmaatschappij doet er niets aan. Integendeel ze worden meer en meer in de hoek geduwd waar dan de verleiding of de must naar bac tot basic zeer dicht ligt
Oud 5 september 2002, 11:03   #58
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Onze maatschappij heeft een plaats voor ziekelijken: het gesticht.

En je kan maar vervroegd vrijkomen na 1/3 van uw straf. Ik vind dat ook te vroeg. Maar dat mag geen reden zijn om voor de doodstraf te pleiten, dan moet die wet gewoon veranderd worden.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 11:21   #59
rope
Burger

Standaard

Voor mij is dat geen reden. Ik ben gewoon van mening dat mensen die niet meer psychologisch geholpen kunnen worden en een gevaar vormen voor de maatschappij de doodstraf zouden moeten krijgen.
Oud 5 september 2002, 11:37   #60
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is dat geen reden. Ik ben gewoon van mening dat mensen die niet meer psychologisch geholpen kunnen worden en een gevaar vormen voor de maatschappij de doodstraf zouden moeten krijgen.
Mensen die een gevaar vormen voor de maatschappij kunnen uit die maatschappij gehouden worden (gesticht/gevangenis).

Het enige wat voor U nog overblijft is de wegwerpreflex. We hebben ze niet nodig, dus we doen ze maar dood.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be