![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#45 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag heeft niets met nationalisme of anti-nationalisme te maken. Mijn vraag is gewoon: meent u dat in een staatsverband als het Belgische het individu opgeofferd wordt? Zo neen, waarom zou dat dan plotseling wel het geval zijn in een Vlaams staatsverband. |
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Banneling
|
Bij mijn weten gebeurt de federalisering in België sedert jaar en dag op basis van de taalwerkelijkheid.
Bij mijn weten is dat dan ook het enige 'progressief voorbeeld' in de wereldgeschiedenis hiervan |
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Banneling
|
Bij mijn weten is Trente nog steeds Duits-Italiaans.
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Südtirol: http://www.provincia.bz.it/ Trente: http://www.provincia.tn.it/ |
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Banneling
|
Hoofdtaal of enige taal?
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Men kon niet rond het feit dat Duits niet tot enige taal kon worden uitgeroepen, daar door de kolonisatiepolitiek van Mussolini er heel veel Italianen in bijvoorbeeld Bozen wonen (als ik me niet vergis, ongeveer de helft van de stad) alsook in enkele andere steden. Hier speelt ook het feit een rol dat deze Italianen nauwelijks Duits kunnen (ze leiden aan dezelfde ziekte als de Franstaligen bij ons). Er is trouwens met Oostenrijk een internationaal akkord dat stipuleert dat Oostenrijk mag toezien op de correcte naleving van de taalwetten voor de Zuid-Tirolers en mag toezien op de bescherming van de Duitstalige meerderheid in Südtirol (maar die natuurlijk in de regio Trentino-Alto Adigo een minderheid vormt). |
|
|
|
|
|
|
#53 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Groeten
|
|
|
|
#54 | |
|
|
Citaat:
In geheel Zuid-Tirol is bijna 70% Duits, 4,5% Ladinisch en 26% Italiaans. Van alle Italianen woont ik meen driekwart in Bozen en Meran alleen. |
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#57 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#58 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#59 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vroeger bestond er slechts de regio Trentino: eentalig Italiaans. Later onder druk van zowel de Tirolers zelf als van de oostenrijkse staat besliste de Italiaanse staat die regio te splitsen. Dat gebeurde op basis van taal: het Duitstalig gedeelte kreeg een eigen provinciaal bestuur met ruime bevoegdheden (met het Duits als eerste taal, maar met behoud van het Italiaans als tweede taal omwille van de Italiaanse aanwezigheid in enkele Zuid-Tiroolse steden). Dit werd de provincie Südtirol (officieel, volgens de Italiaanse staat heet het Bozen, maar de Tirolers gebruiken de naam Südtirol). http://www.provinz.bz.it/aprov/ Het zuiver Italiaans gedeelte van de regio Trentino kreeg een eigen provinciaal bestuur (Trentino): daar is alles eentalig Italiaans. |
|
|
|
|