Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2006, 15:16   #41
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nidor Bekijk bericht
een deel zijn van het leven of het leven zelf zijn?

Aah mijn beste had ik nu beetje verw8 dat u dit ging antwoorden; here i come.
[quote=nidor;1529413]een deel zijn van het leven of het leven zelf zijn?

Zijn die 2 niet verenigbaar tot 1?!
Deel uit maken van ....of het leven ZELF is toch één van de zuiverste vormen van liefde hihi

Een deel zijn van het leven of het leven zelf zijn = HET zijn

Bvb het zijn van een vrouw kan ook heel puur mooi en uiteraard liefde vol zijn ...sommige mannen kunne da ook zenne zelfs hetero sexueel geaarden like me.
Dus het gewone zijn van een man of vrouw = liefde

Als je iets niet begrijpt vraag et me é .

I Quote myself : Liefde is ...een zijn van het leven.
Eén zijn met & een zijn op zich ;verenigbaar tot 1 gehéél.

Laatst gewijzigd door duncan : 1 februari 2006 om 15:20.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:01   #42
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

allerliefste collargo, k'goan ier me beste doen vo 'ntwodde in min eigen toale te skrivn. k'zin noamelijk ne geboorn en getoogn westvloaming. meskien goa'j vin' da'k beetr g'integreerd benne ok wetvloams skrive. t'jenigste probleem es vaneigens dan de mjeste miens'n dad'ier nie verstoan. en k'he ier gjen onderskriftn. moa me goan us doa nu ne kje nietn van antrekn...

k'wille der derekt nog an toevoegn da'kik eigenlijk nen potter benne, k'hè dus gjen vromins en k'goa der verzeekr nwojt jin èn. meskien zieje wel gintresseerd vo te weetn da'k tot nu toe wok nog nwojt minne vrijer gesleegn hè. ie'j'èdie'em da wok nog nwojt an mie gedoan, dus meug je gerust zin. me sloan widder mekoar niet. es dat ton echte liefde? wien goat zegn?

moa der es nu toch nog entwodde da'k zoe wiln zegn. entwodde da mie van min erte mot. peizje gie echt da nen vredeswins lik 'assalaam alaikum' (in t'arabistans) aljene mo de konversaasje utrekt? meskien moeje ne kje probeern om jon gedachten te konsentreern up hjel de boodschap, niet aljene up de zwogenoamde inhoud. de jappen zegn dat de weug belangrijker e dan de bestemminge. meskien e da bie de tekstjes damme ier zetn wok azwo. t'e mor e gedacht é...

volgens mie emme wider allemoale behoefte an ne goejn vredeswins af en toe. jeet'n, de zeune van maria zei ol (lucas 4, entwoas'n in tbegun) "de mins leeft nie van brwod aljene". meskien zon'der in vloandrn minder depresjes zin omme nu ne kje allemoale mekoar vrede toewinsn omme mekoar zien. t'e wok mor e gedacht é, ge dot'ermee wuk daj wilt...

dadde wuk daj zegt over kritik geevn up den islam, dat da zwogenoamd osan allemoale mo zjever zo zin, dad'e dus hjelemoale nie juste é. ik komme idern dag minsn teegn die kritik en up den islam. de mjeste van die minsn geevn mie diene kritik up een jerlike maniere. da wil zegn dan ze eigentlijk der mee inzitn. ze wiln de moslims vworut elpn. ze steln vroagn, dikes vanut undernen eigen godsdienst en zwo. dad'es intressante kritik. doa keuj etwo mee doen.

jammer genoeg kom j'ezwo ier e'toa etwiene teegn die aljene mo kritik geeft om kritik te geevn. die minsn helpen niemand vworut. wider zin niet met die kritik omdamme der niet van keun ljeren, zider zin der zelve nietn mee omdan ze gjen reaksje krign. kpeize dadrosophila da bedoeldege osse zei da jon biedroagn nutteloos en ergerlijk zin. ge meugt eur (em? e dad'eigenlijk ne vint of e vromins?) nie kwolik pakn. me pakn wider jo jon dingn wok nie kwolik.

kgoa nog zjere etwot zegn up wuk da starlight zei over jozelve gern zien. kpeizekik daje jozelven mo gern keun zien oej begun te verstoan daje gie eigenlijk ol de reste zit en dan ze zider allemoale gie zin. oej verstoat da jozelven gern zien eigenlijk hjelegansn tzelfste e lik etwien anders gern zien, ton zieje iderjen gern. dat e volgens mie de liefde worover da paulus skreef na de korintjers. die liefde e gjen midl, t'e nie anders dan het uteindelijke doel van alles en iderjen. die liefde nomn sommigste minsn 'god'.

bon minsn... k'oope dak nu zwo nbitje beweezn e dak goe genoeg gintegreerd benne. kzo zegn, de leute en drwomter nie van é...

assalaam alaikum

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 1 februari 2006 om 16:01.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:06   #43
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

allerliefste collargo, k'goan ier me beste doen vo 'ntwodde in min eigen toale te skrivn. k'zin noamelijk ne geboorn en getoogn westvloaming. meskien goa'j vin' da'k beetr g'integreerd benne ok wetvloams skrive. t'jenigste probleem es vaneigens dan de mjeste miens'n dad'ier nie verstoan. en k'he ier gjen onderskriftn. moa me goan us doa nu ne kje nietn van antrekn...

k'wille der derekt nog an toevoegn da'kik eigenlijk nen potter benne, k'hè dus gjen vromins en k'goa der verzeekr nwojt jin èn. meskien zieje wel gintresseerd vo te weetn da'k tot nu toe wok nog nwojt minne vrijer gesleegn hè. ie'j'èdie'em da wok nog nwojt an mie gedoan, dus meug je gerust zin. me sloan widder mekoar niet. es dat ton echte liefde? wien goat zegn?

moa der es nu toch nog entwodde da'k zoe wiln zegn. entwodde da mie van min erte mot. peizje gie echt da nen vredeswins lik 'assalaam alaikum' (in t'arabistans) aljene mo de konversaasje utrekt? meskien moeje ne kje probeern om jon gedachten te konsentreern up hjel de boodschap, niet aljene up de zwogenoamde inhoud. de jappen zegn dat de weug belangrijker e dan de bestemminge. meskien e da bie de tekstjes damme ier zetn wok azwo. t'e mor e gedacht é...

volgens mie emme wider allemoale behoefte an ne goejn vredeswins af en toe. jeet'n, de zeune van maria zei ol (lucas 4, entwoas'n in tbegun) "de mins leeft nie van brwod aljene". meskien zon'der in vloandrn minder depresjes zin omme nu ne kje allemoale mekoar vrede toewinsn omme mekoar zien. t'e wok mor e gedacht é, ge dot'ermee wuk daj wilt...

dadde wuk daj zegt over kritik geevn up den islam, dat da zwogenoamd osan allemoale mo zjever zo zin, dad'e dus hjelemoale nie juste é. ik komme idern dag minsn teegn die kritik en up den islam. de mjeste van die minsn geevn mie diene kritik up een jerlike maniere. da wil zegn dan ze eigentlijk der mee inzitn. ze wiln de moslims vworut elpn. ze steln vroagn, dikes vanut undernen eigen godsdienst en zwo. dad'es intressante kritik. doa keuj etwo mee doen.

jammer genoeg kom j'ezwo ier e'toa etwiene teegn die aljene mo kritik geeft om kritik te geevn. die minsn helpen niemand vworut. wider zin niet met die kritik omdamme der niet van keun ljeren, zider zin der zelve nietn mee omdan ze gjen reaksje krign. kpeize dadrosophila da bedoeldege osse zei da jon biedroagn nutteloos en ergerlijk zin. ge meugt eur (em? e dad'eigenlijk ne vint of e vromins?) nie kwolik pakn. me pakn wider jo jon dingn wok nie kwolik.

kgoa nog zjere etwot zegn up wuk da starlight zei over jozelve gern zien. kpeizekik daje jozelven mo gern keun zien oej begun te verstoan daje gie eigenlijk ol de reste zit en dan ze zider allemoale gie zin. oej verstoat da jozelven gern zien eigenlijk hjelegansn tzelfste e lik etwien anders gern zien, ton zieje iderjen gern. dat e volgens mie de liefde worover da paulus skreef na de korintjers. die liefde e gjen midl, t'e nie anders dan het uteindelijke doel van alles en iderjen. die liefde nomn sommigste minsn 'god'.

bon minsn... k'oope dak nu zwo nbitje beweezn e dak goe genoeg gintegreerd benne. kzo zegn, de leute en drwomter nie van é...

assalaam alaikum

redwasp

Woehoew duncan staat rondjes te draaien...chique man & eerste klasse ...ik ken ni veel mannen die vlotjes vlaoms skrive ...tjah ik zen dan ook mor Antwerpenaar zelfs Deurnenaar .

Alors sa on voit pas tout les jours ...thnx 4 post.
Oud 1 februari 2006, 16:15   #44
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

kmoete toegeevn da wesvloms klapn veele gemaklikr e dan skrivn. mo kè toch geprobeerd é...

slm
Oud 1 februari 2006, 16:18   #45
nidor
Burger

Standaard

[quote=duncan;1529433]Aah mijn beste had ik nu beetje verw8 dat u dit ging antwoorden; here i come.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nidor Bekijk bericht
een deel zijn van het leven of het leven zelf zijn?

Zijn die 2 niet verenigbaar tot 1?!
Deel uit maken van ....of het leven ZELF is toch één van de zuiverste vormen van liefde hihi

Een deel zijn van het leven of het leven zelf zijn = HET zijn

Bvb het zijn van een vrouw kan ook heel puur mooi en uiteraard liefde vol zijn ...sommige mannen kunne da ook zenne zelfs hetero sexueel geaarden like me.
Dus het gewone zijn van een man of vrouw = liefde

Als je iets niet begrijpt vraag et me é .

I Quote myself : Liefde is ...een zijn van het leven.
Eén zijn met & een zijn op zich ;verenigbaar tot 1 gehéél.
prachtig! maar als liefde sterft wat gebeurt er dan met de liefhebbende?
Oud 1 februari 2006, 16:21   #46
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Awel, Redwaspeke, ik heb pijn aan mijn ogen, man...maar alé, ik heb het uitgelezen omdat ge de moeite hebt gedaan...als dat geen liefde is...hahaha

Maar soit, als ik het goed begrijp vindt gij dat 'ik' 'iedereen' is dus dat je sowieso iedereen graag ziet? Verbetert mij als 'k ni just zen, hè...
Maar dan kunt ge toch nog steeds stellen dat als je jezelf niet graag ziet, je de anderen ook niet graag kunt zien?
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:22   #47
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

kmoete toegeevn da wesvloms klapn veele gemaklikr e dan skrivn. mo kè toch geprobeerd é...

slm
salaam

g'ét gaa da goe gedoen, kameroed!
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:28   #48
duncan
Banneling

Standaard

[quote=nidor;1529532]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Aah mijn beste had ik nu beetje verw8 dat u dit ging antwoorden; here i come.

prachtig! maar als liefde sterft wat gebeurt er dan met de liefhebbende?

Dan leeft die verder volgens mij persoonlijk
Oud 1 februari 2006, 16:29   #49
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

echte liefde wordt niet geboren en sterft niet. in de buddhistische traditie gebruikt men heel vaak het beeld van golven op de oceaan. golven lijken te ontstaan en te vergaan. als we echter dieper kijken dan merken we dat die golven eigenlijk niets anders zijn dan oceaan. de ware aard van de golven is dat ze water zijn. dat water ontstaat niet en vergaat ook niet.

liefde is als een golf. we kunnen merken dat onze liefde voor de ene mens soms heviger wordt en soms afneemt. we merken ook dat in ons hart soms liefde kan ontstaan voor iemand aan wie we daarvoor een hekel hadden. soms kan liefde omslaan in walging of haat. maar als we dieper kijken dan zijn dat allemaal liefdesgolven, rimpels op het oppervlak van een veel diepere vorm van liefde. de golven komen en gaan, ze worden groter of kleiner, maar de oceaan blijft. onze kleine individuele liefdes komen en gaan, maar de diepere liefde (waar we allemaal deel van uitmaken) blijft bestaan, zelfs nadat onze lichamen en onze geesten niet meer bestaan.

die diepere vorm van liefde sterft niet, ze verandert alleen constant van vorm. de oceaan blijft bestaan en daardoor zullen er keer op keer golven gevormd worden.

dit is natuurlijk alleen maar mijn mening. als ik iets verkeerd geschreven heb, dan verontschuldig ik mij ervoor. al het juiste dat ik schreef is, doorheen het samenwerken van de hele kosmos, van god gekomen.

assalaam alaikum

redwasp
Oud 1 februari 2006, 16:48   #50
Starlight
Burgemeester

Standaard

Dat is wel knap wat je daar geschreven hebt, kan ik me voor een stuk in vinden... Ne keer laten bezinken sè.
Liefs
Oud 1 februari 2006, 17:26   #51
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

als je alles wat hebt laten bezinken en je snapt wat er staat, leg het mij dan even uit want ik versta er zelf niets van.

ik wil toch ook nog even mijn vraag over verschillende vormen van liefde (eros, agape, filios, caritas, amor...). hoe verhouden deze zich tot elkaar?

slm

redwasp
Oud 1 februari 2006, 18:04   #52
Starlight
Burgemeester

Standaard

Mijn interpretatie (maar past op, ik ben nogal veranderlijk...waarheid is relatief trouwens, vind ik)
Als je water symbool zet voor liefde...(of het leven zelfs, ligt dicht bij elkaar),
dan is de oceaan (maar) een groot deel van dat water. Er zijn ook beekjes, vaarten, poelen, enz... Dat kan je vergelijken met onderweg zijn in het leven dat we leiden...elk zijn weg, kronkelend of juist heel recht, stilstaand, snel, helder, bezoedeld,.... Maar uiteindelijk monden ze uit in de oceaan (of zouden ze toch moeten geraken).
En die golven zijn de veranderingen die we telkens meemaken, een beetje zoals trillingen. Alles heeft namelijk een trilling. De oceaan is niet iets dat stil staat, het is altijd in beweging en zo gaat dat ook met liefde, gelukkig maar.
Dus ik vind die beeldspraak van je wel knap...kan er nog wel wat op doorbomen (zie bovenaan )
Ik heb het voor de bomen trouwens, hahaha... Een boom staat goed geworteld in de aarde en groeit vanuit zijn eigen kracht. Hoe sterker, hij groter, hoe langer zijn takken, hoe meer hij contact kan maken. Vandaar dat ik ook zei: eerst jezelf genoeg graag zien zodat je anderen kan liefhebben...maar soit, ik wijk af. Ik en mijn beeldtaal hè...
Van eros, agape en co, ken ik niet veel, dus kan je daarbij niet helpen...maar ben benieuwd of iemand anders hierover iets kan schrijven.

Liefs
Oud 2 februari 2006, 10:22   #53
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

echte liefde wordt niet geboren en sterft niet. in de buddhistische traditie gebruikt men heel vaak het beeld van golven op de oceaan. golven lijken te ontstaan en te vergaan. als we echter dieper kijken dan merken we dat die golven eigenlijk niets anders zijn dan oceaan. de ware aard van de golven is dat ze water zijn. dat water ontstaat niet en vergaat ook niet.

liefde is als een golf. we kunnen merken dat onze liefde voor de ene mens soms heviger wordt en soms afneemt. we merken ook dat in ons hart soms liefde kan ontstaan voor iemand aan wie we daarvoor een hekel hadden. soms kan liefde omslaan in walging of haat. maar als we dieper kijken dan zijn dat allemaal liefdesgolven, rimpels op het oppervlak van een veel diepere vorm van liefde. de golven komen en gaan, ze worden groter of kleiner, maar de oceaan blijft. onze kleine individuele liefdes komen en gaan, maar de diepere liefde (waar we allemaal deel van uitmaken) blijft bestaan, zelfs nadat onze lichamen en onze geesten niet meer bestaan.

die diepere vorm van liefde sterft niet, ze verandert alleen constant van vorm. de oceaan blijft bestaan en daardoor zullen er keer op keer golven gevormd worden.

dit is natuurlijk alleen maar mijn mening. als ik iets verkeerd geschreven heb, dan verontschuldig ik mij ervoor. al het juiste dat ik schreef is, doorheen het samenwerken van de hele kosmos, van god gekomen.

assalaam alaikum

redwasp

Nog andere geloven denken er ook zo over niet enkel het taoïsme of boedhisme ikzelf als syncretische spirituele christenegeloof daar ook in
Oud 2 februari 2006, 10:45   #54
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starlight Bekijk bericht
Mijn interpretatie (maar past op, ik ben nogal veranderlijk...waarheid is relatief trouwens, vind ik)
Als je water symbool zet voor liefde...(of het leven zelfs, ligt dicht bij elkaar),
dan is de oceaan (maar) een groot deel van dat water. Er zijn ook beekjes, vaarten, poelen, enz... Dat kan je vergelijken met onderweg zijn in het leven dat we leiden...elk zijn weg, kronkelend of juist heel recht, stilstaand, snel, helder, bezoedeld,.... Maar uiteindelijk monden ze uit in de oceaan (of zouden ze toch moeten geraken).
En die golven zijn de veranderingen die we telkens meemaken, een beetje zoals trillingen. Alles heeft namelijk een trilling. De oceaan is niet iets dat stil staat, het is altijd in beweging en zo gaat dat ook met liefde, gelukkig maar.
Dus ik vind die beeldspraak van je wel knap...kan er nog wel wat op doorbomen (zie bovenaan )
Ik heb het voor de bomen trouwens, hahaha... Een boom staat goed geworteld in de aarde en groeit vanuit zijn eigen kracht. Hoe sterker, hij groter, hoe langer zijn takken, hoe meer hij contact kan maken. Vandaar dat ik ook zei: eerst jezelf genoeg graag zien zodat je anderen kan liefhebben...maar soit, ik wijk af. Ik en mijn beeldtaal hè...
Van eros, agape en co, ken ik niet veel, dus kan je daarbij niet helpen...maar ben benieuwd of iemand anders hierover iets kan schrijven.

Liefs

Volgends enkele boedhistische leringen spreekt men over de bodhi satva .

Geestes beelden die uw goddenlijk lucht in jezelf wat bewuster kan maken .

Deze symbolen omschreven water - geest - lucht - aarde -vuur- het fijne en het groffe...ect...één van de oefeningen is deze symbolen zien in elk symbool; koste me enkele jaren om oefening te relativeren en aktief toe te passen .

Leuk om te leren hoe andere geloven omgaan met hogere sferen en dergelijke.

Eén ex liefje van mij die al reeds geruime tijd dood was wist ik zo te bereiken; zelfs mee te praten waarna ik bevestiging kreeg van iemand anders die geen besef had wat ik deed tijdens mijn evocatie .

De bevestiging die ik hierbij doorkreeg gaf me een vrede vol gevoel maar het aanvaarden dat ik moet wachten tot ik zelf overga duurt me te lang dus daar kan ik me voorlopig nog moeilijk vrede vol tegen over stellen ....maarja ik ben dan ook maar 30jaartjes dus nog werk te doen.

Mijn dode hond,cavia......voelde en praate ik ook mee maar gehéél anders dan het praten zoals hier online of het praten met geesten.
Eén van de hoofd redenen waarom ik zoals mijn moeder ëntiteiten zeg en schrijf ipv geesten.

Mijn eigen moeder is internationaal medium en heeft zelfs ooit politie geholpen in der tijd met verdwijningen met veel succes maar minder succes voor haar geestenlijke gezondheid .

Groeten

Duncan

* we zijn allen stoffelijk en fijn stoffenlijk.
Als er iets niet duidenlijk is vraag je me het maar é

Laatst gewijzigd door duncan : 2 februari 2006 om 10:46.
Oud 2 februari 2006, 12:09   #55
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Volgends enkele boedhistische leringen spreekt men over de bodhi satva .

Geestes beelden die uw goddenlijk lucht in jezelf wat bewuster kan maken .

Deze symbolen omschreven water - geest - lucht - aarde -vuur- het fijne en het groffe...ect...één van de oefeningen is deze symbolen zien in elk symbool; koste me enkele jaren om oefening te relativeren en aktief toe te passen .

Leuk om te leren hoe andere geloven omgaan met hogere sferen en dergelijke.

Eén ex liefje van mij die al reeds geruime tijd dood was wist ik zo te bereiken; zelfs mee te praten waarna ik bevestiging kreeg van iemand anders die geen besef had wat ik deed tijdens mijn evocatie .

De bevestiging die ik hierbij doorkreeg gaf me een vrede vol gevoel maar het aanvaarden dat ik moet wachten tot ik zelf overga duurt me te lang dus daar kan ik me voorlopig nog moeilijk vrede vol tegen over stellen ....maarja ik ben dan ook maar 30jaartjes dus nog werk te doen.

Mijn dode hond,cavia......voelde en praate ik ook mee maar gehéél anders dan het praten zoals hier online of het praten met geesten.
Eén van de hoofd redenen waarom ik zoals mijn moeder ëntiteiten zeg en schrijf ipv geesten.

Mijn eigen moeder is internationaal medium en heeft zelfs ooit politie geholpen in der tijd met verdwijningen met veel succes maar minder succes voor haar geestenlijke gezondheid .

Hermes trismegistus ( de driewerf wijze/boodschapper der god(en)...enz) is de vader van eros.
Even meld ik hierbij dat er vele stammen verdwenen zijn uit abrahams schoot; zo ook verloren zonen...meer informatie over deels grieks/roomeinse kennis vindt je hier :
Subject Enoch and the Nephilim (1/10) Date Thu, 14 Sep 1995 021403 ...
It's all there in the incredibly ancient book of Enoch. ... Poseidon or Neptune,
Aphrodite or Venus, Eros or Cupid...their sex orgies, promiscuities, ...
www.skepticfiles.org/mys2/enochdoc.htm - 150k -
Het boek hadith en hadit zowel christelijk als arabisch hebben hier in hun proza voeling mee hetgeen Aleister Crowley al aangaf jaren geleden.

Groeten

Duncan

* we zijn allen stoffelijk en fijn stoffenlijk.
Als er iets niet duidenlijk is vraag je me het maar é
Oud 2 februari 2006, 18:54   #56
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

daarnet had ik al geantwoord, maar blijkbaar heeft het wereldwijde web mijn tekst nog maar eens opgevreten. alhamduli'llah, op die manier leer ik mijn ego wat in toom te houden en afstand te nemen van het resultaat van mijn werk.

graag zou ik even opmerken dat ik het leuk vind dat het schelden in deze thread blijkbaar wat is opgehouden. het is volgens mij veel aangenamer om in deze rustige, vriendelijke sfeer te praten.

lieve starlight, bedankt voor jouw reactie. het beeld van een boom is vrij geslaagd. hoe groter zijn takken en hoe steviger zijn wortels, hoe sterker de boom uiteindelijk wordt. maar als een boom echt diep naar zichzelf kijkt, dan merkt hij dat er eigenlijk nergens een plaats is war zijn wortels ophouden en de aarde begint. er is geen grens, de wortels lopen in heel de kosmos door en strekken zich over heel het universum uit. de boom is heel de kosmos en heel de kosmos is de boom. hoe zou de boom dan van zichzelf kunnen houden en tegelijkertijd ook maar één levend wezen laten bestaan dat van zijn liefde verstoken blijft?

lieve duncan, ik ben blij dat je het over bodhisattvas hebt. een bodhisattva is iemand die spiritueel zo ver gevorderd is dat ze zichzelf kan bevrijden van de kringloop van geboorte, ouderdom, ziekte en dood, van de kringloop van lijden die in het buddhisme 'samsara' wordt genoemd. maar het diepe mededogen van een bodhisattva maakt dat ze die eigen bevrijding uitstelt tot alle andere wezens ook bevrijd zijn. een bodhisattva heeft de gelofte afgelegd nooit volledige verlichting te bevrijden tot alle levende wezens vrij zijn van lijden.

we mogen ons niet blindstaren op de buddhistische sages waarin bodhisattva's in de hemel komen, door de lucht en op het water wandelen, doden doen verrijzen, hele wereldrijken opbouwen uit goud en edelstenen... wij kunnen zelf al een bodhisattva zijn zonder die tovertruuks. als we leren om liefdevol en aandachtig in het hier en nu te verblijven, dan zijn we eigenlijk al in de hemel. als we met liefde en aandacht op het groene gras kunnen stappen, als we geluk en vrede kunnen doen verrijzen in mensen die gekwetst werden en lijden, als we vrede hier en nu kunnen opbouwen, dan zijn we een bodhisattva.

incha'allah zullen we allemaal het pad van de bodhisattva leren kennen en zullen we op ons pad naar bevrijding in staat zijn om alle wezens met ons mee te nemen en hen allen van het lijden te verlossen. incha'allah kunnen we een heel leger van bodhisattva's uitbouwen die overal waar ze komen de liefde, het mededogen de vreugde en de echte vrede verspreiden. dat zou volgens mij de enige echte jihaad zijn, de enige echte heilige oorlog.

misschien kunnen we eindigen met een leuk vlaams spreekwoord dat een en ander leuk verwoordt:

"daar alleen kan liefde wonen, daar alleen is 'tleven goed,
waar men stil en ongedwongen alles voor mekander doet."

assalaam alaikum

redwasp
Oud 3 februari 2006, 00:15   #57
duncan
Banneling

Standaard

daar alleen kan liefde wonen, daar alleen is 'tleven goed,
waar men stil en ongedwongen alles voor mekander doet."

Die spreuk staat ergens op de muur waar ik ga poetsen en in mijn geloofje gebeurt; zegt of handelt men niet zo maar in het toeval...ook al lijkt dit zo .

We zijn allen inderdaad een wijze ; een profeet; een openbaring; een wijs heid ; een bodhisatva; 1 lichtje; een zijn; een COMPLEX symbool; een kosmische geest ;enz... .

Mooi dat je even raakte aan de mythes en sages van de verschillende culturele diversiteiten die onze aarde & geloofs vormen omvat .

Omdat dit de eerste keer is dat ik zo'n mooie bedanking mag ontvangen dank ik uiteraard ook voor uw lichtgevende openbarende woorden en zinnen en omdat u meerdere mensen dankt en dergelijke zal u binnen de korste keren rijkenlijk beloont worden door het goddelijke in en rond ons .

Op dit moment heb ik geen zin om mijn kalenders te controleren maar het geluk zal u in het toeval goed gezind zijn de tweede maand van deze zomer dus eind juli...hopenlijk koopt tegen dan een paar lotto briefjes en wintge de grote pot ofzo hihi.

Dank voor uw zijn mijn broeder ziel en mooi geschreven lol
Oud 3 februari 2006, 04:41   #58
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dit vraagt naar meer. wanneer? waar? welk geval? heeft het de media gehaald?

stoppen met geloven in geesten = goed voor geestelijke gezondheid.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 11:37   #59
duncan
Banneling

Standaard

jaja media heeft het gehad en gekregen.

De mens maakt het slecht(e) .

Iets waar ik héél men leven in opgroeide kan ik niet negeren.
Oud 3 februari 2006, 16:51   #60
Starlight
Burgemeester

Standaard

Citaat:
lieve starlight, bedankt voor jouw reactie. het beeld van een boom is vrij geslaagd. hoe groter zijn takken en hoe steviger zijn wortels, hoe sterker de boom uiteindelijk wordt. maar als een boom echt diep naar zichzelf kijkt, dan merkt hij dat er eigenlijk nergens een plaats is war zijn wortels ophouden en de aarde begint. er is geen grens, de wortels lopen in heel de kosmos door en strekken zich over heel het universum uit. de boom is heel de kosmos en heel de kosmos is de boom. hoe zou de boom dan van zichzelf kunnen houden en tegelijkertijd ook maar één levend wezen laten bestaan dat van zijn liefde verstoken blijft?
Dat is juist...dat is de ideale situatie...maar om verder te bomen ...die latste zin: dat bedoel ik net...als je voldoende van jezelf houdt, als je in je eigen kracht staat, dan kan je anderen zonder meer liefhebben, snap je... Maar dat is niet altijd zo bij iedereen.
Ik zal het eens omgekeerd stellen: iemand die zich slecht voelt in zijn vel, zichzelf niet de moeite vindt, zal ook niet op een gezonde manier van iemand kunnen houden. Het zal eerder lijken op je vastklampen; misschien zaken laten gebeuren en pikken zogezegd omdat je zoveel van die persoon houdt, maar als je eerlijk bent, wil je gewoon niet alleen vallen of wil je niet falen, of wil je iets in de plaats...snap je. Ik schilder het nu heel zwart, maar dat is er dus ook. Voorwaardelijke liefde, zou je kunnen zeggen.
Tussen haakjes: Ik vind het ook super dat er eens op een rustige manier wordt gepraat hier in dit topic. Liefs

En aan het einde van de film zie je alleen de grote namen.
Dat zijn de helden van het jaar die de geschiedenis bepalen. (Stef Bos)[/SIZE]
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be